jaj-51
nya-grisbilder-fran-djurrattsalliansen


Tysk Tv

Kanske bara blir julmust kvar på julbordet ? Troligen sista året med en Apotekarnas 33a i glasflaska kompiskram.gif

Känns inte bra både julskinkan och julmusten kommer inte att "smaka" inte som förr i tiden ...


Uggi
CITAT (jaj-51 @ 05-12-2013, 07:26) *
nya-grisbilder-fran-djurrattsalliansen
Tysk Tv

Kanske bara blir julmust kvar på julbordet ? Troligen sista året med en Apotekarnas 33a i glasflaska kompiskram.gif

Känns inte bra både julskinkan och julmusten kommer inte att "smaka" inte som förr i tiden ...

Jag kan hålla med dig.
*Stintan*
Djurrättsalliansen är så förutsägbara. Såklart dom kommer med sånt nu igen. Dom är både oseriösa och kriminella.
Tror nog att julskinkan kommer att smaka som förr ändå. Inte tror jag Apotekarnes pytsar i en annan sorts julmust i petflaskorna än de gör i glasflaskorna.
theseraphim
Julskinka är alltid lika gott speciellt på tunnbröd(hembakt torrt:) och musten är den samma i glas som plast:) det är lite som med öl i flaska och burk som vissa hävdar är annorlunda men det har jag faktiskt testat på några personer dvs har sagt att ölen i glaset är från flaska(ahhhh öl smakar bäst i flaska....).
Djurröttsalliansen har inget trovärdighet alls då de är partiska och har inställningen att all köttproduktion är fel dvs de är för vegetarism. Ungefär lika trovärdigt att få en bedömning om Moderaterna gjord av Socialdemokraterna eller vice versa.
gnon49
Var det inte Apotekarnas julmust som fick bottenbetyg i ett julmusttest nyligen. Köpte själv en petflaska julmust från Apotekarna och den smakade inte särskilt mycket julmust tyckte jag. Finns svagdricka att köpa idag tro? Den gillade jag. Hemma köpte vi alltid en kagge till jul. Även om jag inte ha några belägg för det så är jag säker på att julskinkan inte smakar som förr. Gäller nog mycket julmat som tillagas i stora fabriker.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 05-12-2013, 11:11) *
Var det inte Apotekarnas julmust som fick bottenbetyg i ett julmusttest nyligen. Köpte själv en petflaska julmust från Apotekarna och den smakade inte särskilt mycket julmust tyckte jag. Finns svagdricka att köpa idag tro? Den gillade jag. Hemma köpte vi alltid en kagge till jul. Även om jag inte ha några belägg för det så är jag säker på att julskinkan inte smakar som förr. Gäller nog mycket julmat som tillagas i stora fabriker.


All julmust görs av koncentrat från Roberts i Örebro då den är upphovsskyddad. Även om du som läskoroducent hade hittat på ett eget naturligt recept på julmust så får de inte sälja detta(hände Mora bryggeri om jag inte minns fel). Allt tillverkarna gör är att blanda det med vatten och kolsyra det, dock så får de bestämma över smaken. Det är därför som tex Eldorado vann ett år för tradition osv inte betyder någonting inom julmustproduktionen. Hurra för all rolig julöl istället:)
jaj-51
Jag tänker nog mest på traditionerna och mins barndomens jular på "landet"


Den "lyckliga" hushålls grisen ?
Flaskorna med kapsyl som öppnades utan hjälp av verktyg.

Nja nog ger bilderna av grisuppfödningen en tankeställare!
En bitter bismak blir det till skinkmackan, krävs nog mer senap i år...

Petflaskor är nog bra men långt från traditionen med en tvåliters Lidel på bordet.

Bara att bortse från allt som plasten utsöndrar i vår mat, men det är ju smaklöst så det gör väl inget? Eller hur var det med naftalater och andra mjukgörare?

Kanske dags för en plastgran eller varför inte en bild på tv:n typ den gamla brasan som fans på DVD crazy.gif
malcolm
Jag vägrar att köpa läsk (julmust) i stora petflaskor, man hinner knappt öppna dem så är de avslagna.
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 05-12-2013, 14:17) *
Jag tänker nog mest på traditionerna och mins barndomens jular på "landet"


Den "lyckliga" hushålls grisen ?
Flaskorna med kapsyl som öppnades utan hjälp av verktyg.

Nja nog ger bilderna av grisuppfödningen en tankeställare!
En bitter bismak blir det till skinkmackan, krävs nog mer senap i år...

Petflaskor är nog bra men långt från traditionen med en tvåliters Lidel på bordet.

Bara att bortse från allt som plasten utsöndrar i vår mat, men det är ju smaklöst så det gör väl inget? Eller hur var det med naftalater och andra mjukgörare?

Kanske dags för en plastgran eller varför inte en bild på tv:n typ den gamla brasan som fans på DVD crazy.gif


http://brasan.nu/
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2013, 15:29) *


Perfekt för de nya "smarta" TV apparaterna yahoo.gif äntligen förstår jag varför det är smarta och har appar och är uppkopplade till internät ...
gunsta
Tack Stintan, jag har värmt mig vid brasans sken - så stämningsfullt smile.gif. F ö gillar jag inte julmust men dom som gör det säger att Zeunerts är bäst. Såg på Systembolaget i Torshälla härom veckan en lagrad julmust - vem vet, den kanske är god. Julskinka äter jag - och har ätit fem färdigskurna skivor denna säsong. Varken eller i smaken. Förra året köpte vi en mini-skinka och så en stor rea-skinka efter jul. Året dessförinnan köpte vi inte skinka.
theseraphim
CITAT (gunsta @ 05-12-2013, 15:47) *
Tack Stintan, jag har värmt mig vid brasans sken - så stämningsfullt smile.gif. F ö gillar jag inte julmust men dom som gör det säger att Zeunerts är bäst. Såg på Systembolaget i Torshälla härom veckan en lagrad julmust - vem vet, den kanske är god. Julskinka äter jag - och har ätit fem färdigskurna skivor denna säsong. Varken eller i smaken. Förra året köpte vi en mini-skinka och så en stor rea-skinka efter jul. Året dessförinnan köpte vi inte skinka.


Köpte åtta flaskor på bolaget förra året av den där ekfatslagrade/bourbonfat och den var riktigt god, den var inte lika söt dock så lite mer julmust möter enbärsdricka typ. Har fyra flaskor kvar ute i förrådet som lagrats i ett år nu så det ska bli spännande. Själv har jag ju öppen spis så framför den blir mycket must, glögg och skinkmackor.
gunsta
CITAT (theseraphim @ 05-12-2013, 16:05) *
Köpte åtta flaskor på bolaget förra året av den där ekfatslagrade/bourbonfat och den var riktigt god, den var inte lika söt dock så lite mer julmust möter enbärsdricka typ. Har fyra flaskor kvar ute i förrådet som lagrats i ett år nu så det ska bli spännande. Själv har jag ju öppen spis så framför den blir mycket must, glögg och skinkmackor.


Då kanske man skulle slå till och köpa en flaska - det är det söta som jag ogillar i vanlig julmust. Enbärsdricka har jag gjort och det är gott.
theseraphim
CITAT (gunsta @ 05-12-2013, 16:10) *
Då kanske man skulle slå till och köpa en flaska - det är det söta som jag ogillar i vanlig julmust. Enbärsdricka har jag gjort och det är gott.


Det är perfekt till julbordet för det är ju vackra flaskor dessutom lite champagnestuk. Det är nygårda som gör dem och det finns bourbonfat och romfat(som jag inte provat men rom är ju sötare)plus att vissa butiker kan ha kvar 2012 men skynda för när de väl tipsar om dem i Nyhetsmorgon osv så är det kört. Angående julskinka sp. väljer jag lokalt uppfödda svin(dock inga politiker då de är så träiga...)dels för att det smakar gott plus man får stötta de lokala aktörerna. Man ska nog inte dra alla grisuppfödare över en kam och sluta köpa julskinka för det skulle ju drabba de som faktiskt sköter sin uppfödning med.
malcolm
CITAT (gunsta @ 05-12-2013, 16:10) *
Då kanske man skulle slå till och köpa en flaska - det är det söta som jag ogillar i vanlig julmust. Enbärsdricka har jag gjort och det är gott.

Hur gör man enbärsdricka?
theseraphim
CITAT (malcolm @ 05-12-2013, 18:00) *
Hur gör man enbärsdricka?


Beror på vilken sort du söker, enbärsdricka eller gotländsk drikku? Den sistnämnda är väl inte barnvänlig direkt:)

Tillagning
Ta en kastrull fullpackad med enbärsris, (gärna med bär)
Fyll på med vatten och koka en timme
Låt kallna och sila bort enriset
Sila igen och slå bort bottensatsen
Vid kokningen kan någt humle tillsättas så ökar hållbarheten
Blanda 25 gr jäst per 30 liter saft med socker så att jästen smälter
Häll jästblandningen i saften
Lös upp 1 kg socker per 10 liter saft i en del av saften
Häll blandningen i saften
Låt jäsa 1 dygn och skumma av
Slås på väl rengjorda flaskor
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 05-12-2013, 11:11) *
Var det inte Apotekarnas julmust som fick bottenbetyg i ett julmusttest nyligen. Köpte själv en petflaska julmust från Apotekarna och den smakade inte särskilt mycket julmust tyckte jag. Finns svagdricka att köpa idag tro? Den gillade jag. Hemma köpte vi alltid en kagge till jul. Även om jag inte ha några belägg för det så är jag säker på att julskinkan inte smakar som förr. Gäller nog mycket julmat som tillagas i stora fabriker.

det är skillnad på julmust och julmust,skillnaden består oftast i hur mycket humle och malt som är tillsatt,själva kryddblandningen köps ju från samma ställe för alla men själva bryggningen/blandningen är olika.
apotekarnes är mest sockervatten och köps inte av undertecknad,den bästa jag någon gång druckit var bryggd i köping,enl. gammalt recept med naturlig humle o malt,alltså inte aromer.
svagdricka finns också att få tag på igen,den var svåråtkomlig ett tag men efterfrågan har tydligen kommit tillbaks.
avseende smak på julskinkan är det bästa att försöka få tag på en ekologisk från någon liten uppfödare,mycket mer smak och det högre priset är i det avseendet överkomligt.
mat skall smaka,för min del gör det inget att jag spenderar lite mer på den varan.
jag sparar ju in på annat,t.ex sprit,är nykterist sedan 40 år tillbaks. ulf
gnon49
Jag köper en bit pressylta varje jul. Den smakar väl okey men inte som den hemgjorda man alltid hade förr på julbordet. Likaså rullsylta som jag gärna vill ha på julbordet. Julskinka kan jag vara utan även om det givetvis är gott om den tillagats rätt. Får kanske chansa på en färdigkokt (som faktiskt smakade ok)även i år.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 05-12-2013, 22:24) *
Jag köper en bit pressylta varje jul. Den smakar väl okey men inte som den hemgjorda man alltid hade förr på julbordet. Likaså rullsylta som jag gärna vill ha på julbordet. Julskinka kan jag vara utan även om det givetvis är gott om den tillagats rätt. Får kanske chansa på en färdigkokt (som faktiskt smakade ok)även i år.

i år kommer jag att satsa på mat från tingsryd.
där finns en tillverkare av charkuterier som kör med gamla recept.
provat flera av deras varor och de är kanon!!!
deras leverpastej,gräddig och lagom kryddad och med anjovis som en riktig pastej skall innehålla.
deras korvar är gudomliga,så långt från scan du kan komma.med rejält köttinnehåll och lagom blandning av olika kryddor.
i växjö har också en gammaldags ostaffär öppnat,och på citygross httar man en hel disk med närproducerat,
smålänsk korvkaka,det är en höjdare.
min lokala affär satsar mest på scan och ica basic.svårt om man inte tar genom ica menar han,ett konstigt synsätt då brödet levereras från andra och likaså finns flera sorters mejerivaror från olika håll.
men de (ica-handlarna) är kanske bundna till sin egen grossist? ulf
gunsta
CITAT (malarmaster @ 06-12-2013, 13:23) *
smålänsk korvkaka,det är en höjdare.


Instämmer - i vintras på marknaden här i stan köpte jag charkuterier från en tillverkare i Småland - Vaggeryd närmare bestämt. Produkterna var mycket goda och särskilt väl minns jag korvkakan. Igår köpte jag finsk leverlåda - få se hur den skapar ut sig - kanske lite korvkake-lik - vi hoppas på det. Å andra sidan kunde jag lätt göra korvkaka själv men jag ids inte längre.
Natur liv
CITAT (theseraphim @ 05-12-2013, 16:05) *
Köpte åtta flaskor på bolaget förra året av den där ekfatslagrade/bourbonfat och den var riktigt god, den var inte lika söt dock så lite mer julmust möter enbärsdricka typ. Har fyra flaskor kvar ute i förrådet som lagrats i ett år nu så det ska bli spännande. Själv har jag ju öppen spis så framför den blir mycket must, glögg och skinkmackor.


Det gäller bara att vara snabb. Den ena sortens julmust som Systembolaget säljer (lagrad på Romfat) är redan slutsåld för året. Den andra sorten (lagrad på bourbonfat) finns det i min närmaste butik 5 flaskor kvar. Jag har varit på hugget i år i alla fall och handlat julmusten. Förra året fick jag åka till en annan stad för att få tag på den.
gnon49
CITAT (malarmaster @ 06-12-2013, 13:23) *
i år kommer jag att satsa på mat från tingsryd.
där finns en tillverkare av charkuterier som kör med gamla recept.
provat flera av deras varor och de är kanon!!!
deras leverpastej,gräddig och lagom kryddad och med anjovis som en riktig pastej skall innehålla.
deras korvar är gudomliga,så långt från scan du kan komma.med rejält köttinnehåll och lagom blandning av olika kryddor.
i växjö har också en gammaldags ostaffär öppnat,och på citygross httar man en hel disk med närproducerat,
smålänsk korvkaka,det är en höjdare.
min lokala affär satsar mest på scan och ica basic.svårt om man inte tar genom ica menar han,ett konstigt synsätt då brödet levereras från andra och likaså finns flera sorters mejerivaror från olika håll.
men de (ica-handlarna) är kanske bundna till sin egen grossist? ulf

Här i Uddevalla har vi ju Rydbergs som är ett företag med goda charkprodukter. Scan försöker jag undvika att köpa. Som du säger så får det kosta om man vill ha smak på julmaten för det finns tyvärr en hel del som inte smakar särskilt mycket. Finns det förresten riktiga julskinkor med ben idag eller är det bara "vattensjuka" skinkor som säljs. För visst blir vi lurade lite på konfekten av dom stora charkföretagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon