Full version: Äppelträd
Inga från Närke
Hej på er alla på forumet
3 dagar med härlig vårsol har det varit. Trädgården är fixad för att vänta på mera värme. Skulle ha klippt gräsmattan också men det har vi inte orkat med.Väntar också på växter från Odla som kommer väl när det blir lite varmare. Växthuset är inte helt klart. Skall köpa ny jord på tisdag och lägga in. Sambon har byggt nya kanter sedan skall det planteras tomter och gurka, kanske något mera får se.
När jag skriver detta har det börjat att blåsa och mulnat till så det var synd vi inte orkade med gräsmattan för om det blir regn imorgon hade det varit bra med gödningen.
Som sagt det kändes härligt att det nästan var klart tills jag gick ut pratade med sambon som lägger de sista plattorna på vår altan. Han hade pratat med grannen och han hade berättat att nästa helg skall de såga ner ett av de 6 äppelträden de har i trädgården.
Vilket de har valt? Jo det stora åkeröträdet som är över 50 år gammalt, när de har andra som är bara skräpäpplen.
Jo jag vet att det är deras trädgård men man blir lite ledsen. Hoppas att tanten som planterade det en gång inte ser det uppe på sitt moln.
Det skall nog ge plats för ett garage för det finns det inte och det är enda platsen de kan eventuellt bygga ett på, men ändå man blir ledsen. Kunde man flytta det så skulle jag gräva en stor grop hos mig men det kostar för mycket, det måste till maskiner, arbetskraft och sedan går det väl inte heller att flytta ett så gammalt träd.
Var tvungen att skriva av mig så att jag fortfarande kan glädjas åt våren och min trädgård men tyvärr kommer man ju alltid att se den tomma platsen när vi sitter på altanen. Går nog inte att övertala dem heller tyvärr de är unga och begriper inte bättre /Inga
Siri
Jag vet vad du menar. Jag har från vårt hus utsikt över en ödetomt med ett hus på, där vi kunnat njuta av gammaldags flox, äpplen, kvitten, gullvivor och malmor osv osv. Vi har njutit och vi har plockat hela sommare och hösten. En dag "röjdes" allt bort med såg och maskiner och det stack i hjärtat,,, Det är väl någon som har en plan med huset och marken. Men hur det än är tänkt så är det tråkigt. sad.gif
MimE
Själva har vi fått välja bort garage/carport för då skulle vi varit tvungna att offra vår jättestora rhododentron.

Så nu står vi och skrapar rutor och gräver fram bilarna på vintern men det är värt det på våren/försommaren när busken blommar. wub.gif

/Mimmi
Nutten
Ja sådant där känns alltid så dumt! Nu är jag själv ung, men faktiskt en av dem som bryr mig bra mycket mer om vackra växter än nybyggnationer. För något år sedan skulle de renovera stället jag bor på och då tog de bort en massa fina växter. Vintergrön kaprifol, fina syrener, praktexemplar av murgröna, stora bestånd av kornell (som var så vackert på hösten..).

Tänk om de bara hade sagt till i förväg! Jag hade tagit mängder med växter på stört. Det riktigt taskiga var att de plantor de slängde dit efter renoveringen, var (och är) fruktansvärt fula. Kunde de inte ha gjort något bra om de nu ändå började om från noll!? mad.gif

Jag kommer ihåg en annan händelse från när jag var liten. Det fanns en liten skog 10 min promenad från där jag bodde. På våren var den FYLLD av blåsippor, som bekant är fridlysta. Den skogen jämnade de med marken för att bygga nya bostäder. Som tur var hade det kommit upp ett plakat om det hela innan, så jag och min syster var faktiskt och grävde upp några blåsippor och planterade på tomten. De var sedan det enda som återstod av den vackra blåsippsskogen... sad.gif
Cilla
Javisst blir man ledsen, Inga. Om det dessutom är ett friskt Åkerö (utan kräfta) är det ett sällsynt träd. Åkerö utan kräfta börjar bli unikt i trädgårdarna. Själv har jag närapå givit upp och det Åkeröträd jag gjort står ännu i odlingsplätten för träd och kommer nog aldrig att planteras ut. Från detta träd tar jag ympkvistar och sätter på andra träd. Får grenarna kräfta skär jag av ympen.

När mina grannar har huggit ned det jag tycker om unnar jag mig något extra för min egen trädgård. Kanske kan du göra något liknande - unna dig något för den egna täppan som du så småningom istället kan fästa blicken på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon