Full version: passionfrukt
andreas i uppsala
Vad säger ni när jag säger att en passionsfrukt härdig till södra norrland är på väg hem till mig?

Den är otroligt vacker och väldoftande med ätliga frukter !!! biggrin.gif . Fryser ner när när första minusgraderna kommer och tittar sedan upp i maj(maypop) Växer sedan flera meter,blommar och ger gudomlig frukt.

Helhärdig i uppsala (zon 2-3) Klarar sig säkert också ganska bra i ö-vik och sundsvall smile.gif
Copycat
Hejsan Andreas ! Va' häftigt !!!! Var har du fått tag på den? Kostar multum va'? Du har verkligen en udda samling i din trädgård, att det klarar sig, helt otroligt.
kerstin z5-6
Låter som nåt för mej smile.gif kanske kan bli nåt sticklingbyte nån gång smile.gif
Spännande
har den nåt namn ?
andreas i uppsala
passiflora incarnata eller maypop heter den. Den kostade dryga 70 kronor. Har haft ögonen på den här LÄNGE och vips så står den bara där. Det ska bli skönt att kunna försörja sig själv på passionsfrukt och citrus. biggrin.gif sticklingar tar upp emot 3 månader att rota sig. Att så upp emot ett år.

Är riktigt glad att jag funnit denna skönhet biggrin.gif biggrin.gif med ett av växtrikets godaste frukter och absolut finaste blommor.

Och jag lovar jag kommer att få den att överleva. Det är åter igen vätan som är problemet för den.Tur att vi har torra vintrar. Med de relativt varma somrarna kommer den nog komma upp ganska snabbt igen.Den ska planteras på min varmaste plats, som är otroligt varm(sandblandat jord)
maimiti
Men var har du fått tag i den? Måste man importera eller finns det någon återförsäljare i Sverige?
MRLINDELL
Precis, väntar med spänning på VAR den inhandlats.
TeliaNet
blev otroligt lockad att skaffa en sådan.
var får man tag istickling eller kärna?
MimE
Hmm...

Kommer ihåg att den växer som ogräs i USA.
Jag väntar och låter Andreas ta stöten och se hur den uppför sig här hemma. (Taskigt, va? tongue.gif )

/Mimmi
andreas i uppsala
fick svar idag från plantskolan. Den är slut för säsongen wink.gif men.. än är inte lågan släckt, utan långt ifrån om ni förstår vad jag menar. Det gäller att alltid ha ett ess i rockärmen, när man sysslar med sånt här smile.gif
MRLINDELL
Tadam tadam .. .. .. Andreas VAR?
========================

Du kommer inte undan .. sleep.gif
TeliaNet
CITAT (MRLINDELL @ 12-04-2004, 18:46)
Tadam tadam .. .. .. Andreas VAR?
========================

Du kommer inte undan .. sleep.gif

nä du måste bara säga var.....
Copycat
Den karamellen vill nog Andreas suga på själv laugh.gif laugh.gif tongue.gif
TeliaNet
andreas, kan du inte bara skicka en kärna till mig?
MRLINDELL
Vad är vitsen med att hålla något typ hemligt? I en mer eller mindre informationsdatabas?
Copycat
Hejsan allihop ! Andreas är ju inte med oss just nu såg jag. unsure.gif sad.gif Vi får hoppas på svar när han kommer tillbaka. tongue.gif
andreas i uppsala
ni ska få mer info snart , måste bara få svar på mitt email, angående en viktig sak. Lovar att medela er smile.gif Så ta det bara lugnt.

Hjälp det var stor efterfråga. Bara det blir något över till Per. Varför är alla så intresserade av incarnata? Frukten hinner kanske inte ens mogna här i sverige. Detn är nog inget för västkusten,norrland heller. Den behöver det varmt för att ploppa upp igen. Kenneth på söder hade en men den avrättade han.Den kom först upp i juli hos honom. Hos mig ska den komma upp i maj-juni. Det behövs en varm plats.

På västkusten passar nog cearula bäst. Gemensamt för båda är att de inte tycker om för djup tjäle.
Blomstertanten
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge tongue.gif
Eller var det alltid ? unsure.gif
Copycat
Ibland känns det mera som " den som väntar på nåt gott, väntar förgäves" tongue.gif tongue.gif
andreas i uppsala
jisses.Incarnata borde bli årets växt tongue.gif Tänk vad alla postorderfirmor skulle tjäna bra
MRLINDELL
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.
andreas i uppsala
Nu har jag fått lite svar. Så här sa torsten.Enligt honom är nog caerula bäst. Incarnata är SVÅR. caerula finare och dessutom billigare och lättare att hitta. Såg en på rosendals i fredags


as a result of my studies I have seen that P. caeruela and P. caerulea
Constance Eliott are harder and better than P. incarnata.
It is the same with P. Clear Sky, which is vera hard as well.

"Every part of P. incarnata over the ground dies in autumn. As soon as the
temperatures are more than 15!C every day, the plants starts growing from
the ground.
In Germany it might be in June in Sweden some weeks later. In general the
plant does not reach the flowering size before August or September. This is
the problem."
Copycat
Hejsan Andreas ! Och detta innebär? Om jag skaffar en sån hur gör jag då? Skall den tas in och skötas som en krukväxt eller ska jag packa in den i vinterkostym? unsure.gif tongue.gif
andreas i uppsala
vilken då cearulea eller incarnata? Bäst chans med incarnata är i östra götaland upp till östra svealand. Både norrland och västkusten har för svala somrar. Om de ens överlevde där så skulle de komma upp i augusti och inte hinna blomma. Jag räknar med att den börjar blomma hos mig tidigast i slutet av juli, men mer troligt i augusti-september.

Som Torsten säger så är cearulea mycket lättare och även vintergrön
MRLINDELL
Passiflora caerulea blommar dessutom nästan som en Clematis med vackra blåare blommor, snacka om "out of space" blommor, mycket annorlunda.

http://www.floridata.com/ref/P/pass_cae.cfm


Först nu fattar jag varför det heter Passions Frukt!! BESTÄLL TVÅ!!!!!

Det där mjuka snuskiga skrynkliga frukten vars innehåll påminner mera om en välförpackad spya har jag aldrig ätit. Liknar grodyngel i ett tidigt stadium.
kerstin z5-6
cearulea blommar som tusan nu i mitt växthus tremeter hög , men så värst goda är de inte sleep.gif
MRLINDELL
Blir blommorna lika fina som via länken jag plitade dit?
andreas i uppsala
det där är väl inte cearulea. Det liknar mer incarnata. Cearulea har vita blad med blå fransar och gulsvartbrunt kors. Finns på rosendals om du vill ha(obs dyra!)

Det där måste vara någon speciel version av den mycket fina cearulae
MRLINDELL
Varför tror du jag frågar? Det finns olika blommor även på den röda, så vad skall man tro?
andreas i uppsala
Det konstiga är att floridata har fel. De har ju skrivit just cearulea.
kerstin z5-6
Så här ser min ut i alla fall smile.gif
MRLINDELL
Du nämnde "dyrt"? En prioriteringsfråga tongue.gif Vad kostar den på ett ungefär?
andreas i uppsala
Det beror på hur man ser det. För att vara passiflora är det dyrt. Ungefär 170 kr tog dr för en caerulea. Det fanns även andra passifloror till salu.

Har ni sett passiflora incarnata alba? Den är ännu finare och ännu sällsyntare och då är vanlig incarnata väldigt sällsynt i europa.
kerstin z5-6
edulis vill jag ha , den är godast smile.gif Nån som sett till den ..? Min som är på bilden köpte jag på vanlig massproducerande blomsterhandel för en hundring smile.gif Antar att det är <caerulea.
andreas i uppsala
visst är det caerulea. Edulis är efter caerulea den vanligaste. Det är bara och leta.
Har du några bilder på bambun?

lycka till
kerstin z5-6
Kommer -men efter som hunden betat av dem vill jag vänta till de ser mera precentabla ut -j a byracka smile.gif
andreas i uppsala
Så hemsk ser den väl inte ut? Var köpte du den ?
MRLINDELL
Kan man ha Passiflora edulis utomhus?
gammelnalle
CITAT (MRLINDELL @ 13-04-2004, 08:31)
Kan man ha Passiflora edulis utomhus?

Man kan ha ALLT utomhus !!! Men nästan allt dör också!!! rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif

(förlåt MRLINDELL... kunde bara inte låta bli.... sleep.gif sleep.gif sleep.gif )
Ti bee
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-04-2004, 22:45)
Min som är på bilden köpte jag på vanlig massproducerande blomsterhandel för en hundring smile.gif Antar att det är <caerulea.

Men precis en sådan har ju jag också, brukar ha den ute under sommaren. Menar ni att jag skulle kunna plantera den i sandblandad jord, skyddat söderläge i zon 1 och att den skulle ha en chans att överleva vintern? Wow! wub.gif
smile.gif
andreas i uppsala
svar ja. Men räkna inte med att den kommer upp igen i juli-augusti, om den fryser ner alltså. Vilket den troligen gör

Edulis är absoult inte härdig i sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon