Full version: Rasisikt godis igen
Sidor: 1, 2
Carl

Löjligt förbannad löjligt! Ska det aldrig sluta!
http://www.expressen.se/kvp/lakritsgodis-s...itik-om-rasism/
Eva i Skåne
Visst blir man trööööööötttttt
pejori
En tidsfråga tills allt svart godis har avfärgats.
Monarda
Ja, vad ska man säga? Man blir ju rätt uppgiven. Är det förresten någon som frågat fransyskorna vad dom tycker om att bli uthängda i affären för 59 kr kilot?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vad händer med pepparkakorna då? Kanske också fel färg?
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-01-2014, 18:49) *
Vad händer med pepparkakorna då? Kanske också fel färg?
Pepparkaksgubbar har det ju redan varit en massa bråk om. Ibland undrar jag vem det som drar igång alla dessa rabalder, är det verkligen antirasister? Ibland kan man tro att det är någon som gör det bara för att förlöjliga kampen mot riktig rasism.
Solstormig
Det ger ju verkligen fel signaler. Som om allt som inte är vitt inte skulle vara okej.

Hm, jag tycker att man ska färga allt vitt socker. Jag som är vit vill inte förknippas med något som anses vara skadligt. Jag känner mig kränkt. duh.gif
Biggan_
CITAT (Monarda @ 17-01-2014, 18:45) *
Är det förresten någon som frågat fransyskorna vad dom tycker om att bli uthängda i affären för 59 kr kilot?

giggle.gif
pejori
Otroligt rasistiskt med bara vit snö. ranting.gif crazy.gif
Solstormig
CITAT (pejori @ 17-01-2014, 19:55) *
Otroligt rasistiskt med bara vit snö. ranting.gif crazy.gif


Vem är det som gör gula fläckar i snön? Är det vita som pissar för att de känner sig kränkta av den vita snön eller är det färgade som pissar eftersom de föraktar vita? Nu blev det svårt/konstigt
hattstugan

Vansinnigt löjligt med att godis betraktas som rasistiskt!!!!!
Rebecca
Ämen vafan, nu blir jag faktiskt arg på er... om någon har tagit illa vid sig pga rasistiska undertoner (JA - godisbitarna är nidbilder, googla gärna på "black face" för det är inte min skyldighet att lära er detta om ni inte vet det) så är det väl klart som fan att tillverkaren då vidtar åtgärder.

Ni är priviligerade och jag gissar att alla ni är ljushyade med svensk ursprung och därför inte har en aning om hur utsatt man kan känna sig i sådana här fall.

Det är skrattretande att ni kommer med jämförelser om snö osv. Fy vad ni är okunniga.
Monarda
Ja allting kan gå snett, om man verkligen ger sig f-n på det.
Jubbe063
CITAT (Rebecca @ 17-01-2014, 22:08) *
Ämen vafan, nu blir jag faktiskt arg på er... om någon har tagit illa vid sig pga rasistiska undertoner (JA - godisbitarna är nidbilder, googla gärna på "black face" för det är inte min skyldighet att lära er detta om ni inte vet det) så är det väl klart som fan att tillverkaren då vidtar åtgärder.

Ni är priviligerade och jag gissar att alla ni är ljushyade med svensk ursprung och därför inte har en aning om hur utsatt man kan känna sig i sådana här fall.

Det är skrattretande att ni kommer med jämförelser om snö osv. Fy vad ni är okunniga.


Tycker mest att godisarna liknar afrikanska masker som medecinmännen använde en gång i tiden.
*Stintan*
Kinesen då? Vad har han i påsen att göra? Det kanske var han som kände sig kränkt.
Huggorm
I usa har de ett godis som de kallar "swedish fish", detta känns oerhört kränkande för mig och jag hoppas att ambassaden arbetar för att få amerikanerna att förstå det olämpliga i detta. I tillägg kallar de kålrot för "swede" och detta kan vi naturligtvis inte heller tolerera. Här har vi något angeläget för Carl Bildt att ta upp vid nästa statsbesök.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 18-01-2014, 09:29) *
I usa har de ett godis som de kallar "swedish fish", detta känns oerhört kränkande för mig och jag hoppas att ambassaden arbetar för att få amerikanerna att förstå det olämpliga i detta. I tillägg kallar de kålrot för "swede" och detta kan vi naturligtvis inte heller tolerera. Här har vi något angeläget för Carl Bildt att ta upp vid nästa statsbesök.


tummenupp.gif
Carl

Danish är winerbröd! Upp till kamp för våra Danska vänner!
gnon49
Problemet är nog att vi skapar problem som egentligen inte finns. Godis skall ätas, inte vara ett slagträ i debatter om dittan och dattan.
gunsta
CITAT (gnon49 @ 18-01-2014, 11:03) *
Problemet är nog att vi skapar problem som egentligen inte finns. Godis skall ätas, inte vara ett slagträ i debatter om dittan och dattan.


Klokt inlägg tummenupp.gif
Fjortispower
CITAT (Solstormig @ 17-01-2014, 20:12) *
Vem är det som gör gula fläckar i snön? Är det vita som pissar för att de känner sig kränkta av den vita snön eller är det färgade som pissar eftersom de föraktar vita? Nu blev det svårt/konstigt

giggle.gif
theseraphim
" några av maskerna har baserats på rasistiska nidbilder av olika folkgrupper."

Tycker det är skäl nog att förbjuda detta, vi européer vill gärna förtrycka allt ont vi gjort alla andra folkslag tex afrikaner, kineser, indianer osv som vi medvetet mördat i miljontal för egen vinnings skull. Nidbilder togs fram gör att förnedra och "avmänskliga" andra folkslag och hudfärger för att visa att de inte var lika mycket människa som den vita(som var den rättmätiga innehavaren till jorden). Visst var detta länge sedan(vi är fortfarande ansvariga för mycket lidande i u-länder för att vi vill ha billiga kläder, telefoner osv) men det var också nazismen tex och vi skulle aldrig acceptera lakrits formad som svastikor eller förvisso Jesus på korset lakrits för den delen heller.
Jubbe063
Typiskt svenskt fenomen. Jaga upp sig och föra korståg för en godis, men sen blunda eller titta bort inför de riktiga problemen här i världen. Men det är ju klart är ju alltid enklare att ge sig på något harmlöst som en godis istället för att tackla de svåra tunga frågorna.

Med det sagt försvarar jag inte Haribo på något sätt. Men tycker nog att man börjar i helt fel ände om man nu vill lösa problemen med rasism och främlingsfientlighet.
*Stintan*
Inte är det väl vita människor som sitter nere i Afrika och täljer svarta trämasker som dom sen säljer till turister? Ibland känns det som om man bara tror att någon blir kränkt utan att veta om det verkligen är så och så blir det ett jäkla hallå.
Jag håller med dig Jubbe...man börjar i fel ände.
gnon49
CITAT (theseraphim @ 18-01-2014, 16:42) *
" några av maskerna har baserats på rasistiska nidbilder av olika folkgrupper."

Tycker det är skäl nog att förbjuda detta, vi européer vill gärna förtrycka allt ont vi gjort alla andra folkslag tex afrikaner, kineser, indianer osv som vi medvetet mördat i miljontal för egen vinnings skull. Nidbilder togs fram gör att förnedra och "avmänskliga" andra folkslag och hudfärger för att visa att de inte var lika mycket människa som den vita(som var den rättmätiga innehavaren till jorden). Visst var detta länge sedan(vi är fortfarande ansvariga för mycket lidande i u-länder för att vi vill ha billiga kläder, telefoner osv) men det var också nazismen tex och vi skulle aldrig acceptera lakrits formad som svastikor eller förvisso Jesus på korset lakrits för den delen heller.

Har verkligen "vita" förtryckt mer än andra.
Afrikaner, asiater, indianer i Nord/Sydamerika praktiserade slavhandel i lika stor, om inte värre utsträckning som den vite mannen. Människan har ju alltid koloniserat och förtryckt genom historien oavsett färg på huden. Gränsen mellan Europa och Asien har väl böljat fram och tillbaka genom seklerna.
Kryddan03
Tack Rebecca för det enda kloka inlägget i den här tråden! tummenupp.gif

Vad gäller övriga deltagare blir jag besviken på några och inte särskilt förvånad över andra. När t o m moderatorerna, en mer aktivt och den andra mer passivt, faller till föga för xenofobernas och rasisternas retorik blir det även en påminnelse om en av anledningarna till att jag inte längre deltar här. Att det är Carl som är TS förvånar mig inte det minsta - det är bara att slänga ett öga på hens tidigare inlägg för att se vilkas ärenden hen gärna springer...
Solstormig
Tycker att det är mindre rasistiskt att acceptera att människor ser olika ut utan att lägga någon värdering i det. Att låtsas att alla är lika och förbjuda sådant som antyder att skillnader finns visar en större brist på acceptans tycker jag.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 18-01-2014, 18:50) *
Har verkligen "vita" förtryckt mer än andra.
Afrikaner, asiater, indianer i Nord/Sydamerika praktiserade slavhandel i lika stor, om inte värre utsträckning som den vite mannen. Människan har ju alltid koloniserat och förtryckt genom historien oavsett färg på huden. Gränsen mellan Europa och Asien har väl böljat fram och tillbaka genom seklerna.


Tror nog inget folkgrupp i stort förtryckt så som européer då vi gjort det överallt där vi härjat, färga vilken historiker som helst så hittar man ingen annan folkgrupp som systematiskt utrotat så många andra som europén.

CITAT (Kryddan03 @ 18-01-2014, 20:55) *
Tack Rebecca för det enda kloka inlägget i den här tråden! tummenupp.gif

Vad gäller övriga deltagare blir jag besviken på några och inte särskilt förvånad över andra. När t o m moderatorerna, en mer aktivt och den andra mer passivt, faller till föga för xenofobernas och rasisternas retorik blir det även en påminnelse om en av anledningarna till att jag inte längre deltar här. Att det är Carl som är TS förvånar mig inte det minsta - det är bara att slänga ett öga på hens tidigare inlägg för att se vilkas ärenden hen gärna springer...

Vem är TS? Jag bara undrar för jag håller med dig om att det är inte den extrema rasismen som är samhällets största problem utan vardagsrasismen där tex sådant här anses löjligt.
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2014, 17:29) *
Inte är det väl vita människor som sitter nere i Afrika och täljer svarta trämasker som dom sen säljer till turister? Ibland känns det som om man bara tror att någon blir kränkt utan att veta om det verkligen är så och så blir det ett jäkla hallå.
Jag håller med dig Jubbe...man börjar i fel ände.


Hade det inte varit för det förtryck och de nidbilder vi skapade hade de nog inte suttit där och sålt dem från början. Vi européer sabbade afrika, Amerika osv i jakt på välstånd för några välbärgade i Europa samtidigt som vi jämförde urinvånare med tex apor eller i bästa fall en sämre form av människa vars syfte är att bli förslavad enligt Bibeln. Vi vill ju ogärna känna vid det idag när vi ser på nyheterna osv men vi har sabbat en hel del(Sverige har väl inte varit den största boven om man jämför med tex Spanien, Belgien osv).
Monarda
CITAT (theseraphim @ 18-01-2014, 22:18) *
Tror nog inget folkgrupp i stort förtryckt så som européer då vi gjort det överallt där vi härjat, färga vilken historiker som helst så hittar man ingen annan folkgrupp som systematiskt utrotat så många andra som europén.
Vem är TS? Jag bara undrar för jag håller med dig om att det är inte den extrema rasismen som är samhällets största problem utan vardagsrasismen där tex sådant här anses löjligt.


Men alla stamkrig då som pågått och fortfarande pågår? Man kan tydligen inte acceptera varandra fast man har samma hudfärg.
theseraphim
CITAT (Monarda @ 18-01-2014, 22:26) *
Men alla stamkrig då som pågått och fortfarande pågår? Man kan tydligen inte acceptera varandra fast man har samma hudfärg.


Givetvis finns det konflikter ändå men de slåss ofta över gränser som vi satte åt för dem plus att vi finansierat en hel del krig där också. Fiatkoncernen var ju bland de största leverantörerna av landminor till afrikanska konflikter fastän Italien officiellt inte levererade vapen. De kristdemokratiska partierna i Europa hade nära samröre med regimen som utförde folkmordet i Rwanda osv så visst krigar de själva men för vem?
Huggorm
CITAT (Monarda @ 18-01-2014, 22:26) *
Men alla stamkrig då som pågått och fortfarande pågår? Man kan tydligen inte acceptera varandra fast man har samma hudfärg.
Så är det, folk bråkar av egen maskin även om ingen utomstående är där och eldar på. Jag tycker inte det är helt rättvist att skylla alla konflikter på gammal kolonialism.
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 18-01-2014, 22:24) *
Hade det inte varit för det förtryck och de nidbilder vi skapade hade de nog inte suttit där och sålt dem från början. Vi européer sabbade afrika, Amerika osv i jakt på välstånd för några välbärgade i Europa samtidigt som vi jämförde urinvånare med tex apor eller i bästa fall en sämre form av människa vars syfte är att bli förslavad enligt Bibeln. Vi vill ju ogärna känna vid det idag när vi ser på nyheterna osv men vi har sabbat en hel del(Sverige har väl inte varit den största boven om man jämför med tex Spanien, Belgien osv).


Vilka vi? Prata för dig själv! Varför generaliserar du så? För du kan väl ändå inte mena att varenda europé ska ta på sig och känna skuld i evinnerliga tider för vad en del idioter har ställt till med under tusentals år och att vi nu på något sätt kan gottgöra det genom att förbjuda en massa fåniga saker som inte har ett dugg med rasism och förtryck att göra. Som jag ser det är det inte Fazers godispåsar, negerbollar eller afrikanska masker och träskulpturer som skapar rasism och är problemet. För övrigt var det inte så fasligt länge sen som Sverige blev ett någotsånär jämlikt samhälle, knappt hundra år skulle jag vilja påstå. Även här har människor levt under slavliknande förhållanden och blivit betraktade som lägre stående varelser. Klassamhället lever i viss mån kvar fortfarande om än inte lika utpräglat sam förr.







pejori
CITAT (theseraphim @ 18-01-2014, 22:18) *
Tror nog inget folkgrupp i stort förtryckt så som européer då vi gjort det överallt där vi härjat, färga vilken historiker som helst så hittar man ingen annan folkgrupp som systematiskt utrotat så många andra som europén.
Vem är TS? Jag bara undrar för jag håller med dig om att det är inte den extrema rasismen som är samhällets största problem utan vardagsrasismen där tex sådant här anses löjligt.

Det är löjligt.
Det finns betydligt värre saker i vardagen, som är verkligt rasistiskt än en godisfigur.
Otroligt löjligt att sitta och "leta orsaker" för att skrika på rasism.
Den här formen av rasism, hittar man i allt i vardagen.
Finska pinnar, Bruna bönor (kallades min systerdotter på sommaren) O.S.V.
Nu börjar chokladboll få en negativ klang, då "alla" förknippar dom med "negerboll"

När ska fjanteriet ta slut?

Men visst, gör allt som säljs utan mönster, så är problemet ur vägen.
Monarda
Hur ska vi göra med Linné då? Han måste väl strykas ur historien enl rasistpolisernas sätt att tänka. Han namngav ju flera mörka växter med artnamn som syftar på växtens färg - bl a nigra. Tänk att det fanns rasister redan på 1700-talet! Jag raljerar inte, jag är helt allvarlig.
Anki på Öland
Tittade bara på bilden av godispåsen, läste alltså inte artikeln, och trodde "alla" var så upprörda/kränkta över att dom ritat sjömannen som någon slags karlalfred-karikatyr med dragspel i hand.....
theseraphim
CITAT (pejori @ 19-01-2014, 09:49) *
Det är löjligt.
Det finns betydligt värre saker i vardagen, som är verkligt rasistiskt än en godisfigur.
Otroligt löjligt att sitta och "leta orsaker" för att skrika på rasism.
Den här formen av rasism, hittar man i allt i vardagen.
Finska pinnar, Bruna bönor (kallades min systerdotter på sommaren) O.S.V.
Nu börjar chokladboll få en negativ klang, då "alla" förknippar dom med "negerboll"

När ska fjanteriet ta slut?

Men visst, gör allt som säljs utan mönster, så är problemet ur vägen.


Spelar ingen roll, det ska tas bort oavsett om det finns värre saker för det är ingen ursäkt att ta hand om mindre problem som vardagsrasismen. Om du kan ge ett enda bra argument för varför det ska få säljas så visst.

CITAT (Monarda @ 19-01-2014, 10:16) *
Hur ska vi göra med Linné då? Han måste väl strykas ur historien enl rasistpolisernas sätt att tänka. Han namngav ju flera mörka växter med artnamn som syftar på växtens färg - bl a nigra. Tänk att det fanns rasister redan på 1700-talet! Jag raljerar inte, jag är helt allvarlig.


Inte ens samma sak, Niger eller nigrum är benämning på svart dvs bara namnet på en färg.
pejori
CITAT (theseraphim @ 19-01-2014, 13:57) *
Spelar ingen roll, det ska tas bort oavsett om det finns värre saker för det är ingen ursäkt att ta hand om mindre problem som vardagsrasismen. Om du kan ge ett enda bra argument för varför det ska få säljas så visst.
Inte ens samma sak, Niger eller nigrum är benämning på svart dvs bara namnet på en färg.

Vardagsrasismen är inte en fråga om godis.

Vardagsrasismen är, att inte få jobb, på grund av sitt namn, eller hudfärg eller klädsel.
-Att inte få bostad i "bättre områden" av samma orsak.
-Att särbehandlas för sin religion eller nationalitet.
-Att inte släppas in på restauranger på grund av hudfärg eller sexualitet.

Dom som utsätts för det, tror jag skiter i om godisen har ett ansikte.

Kan vita utsättas för vardagsrasism?

I så fall, får man döpa om "ölandstok" för någon ölänning kan ta illa upp.

Vidhåller att det är fråga om, att "sila mygg och svälja kameler" i detta fall.
Huggorm
CITAT (pejori @ 19-01-2014, 14:36) *
-Att inte få bostad i "bättre områden" av samma orsak.

Hur tänker du där? På vilket sätt kan rasism hindra dem från att köpa vilket hus de vill? Eller lägenhet för den delen, har det någon gång hänt att en borättssförening nekat en invandrarfamilj att köpa lägenhet hos dem?
theseraphim
Rasism är inte bara de stora frågorna utan alla problem och attityder sammanslaget. Väldigt många i Sverige kan samtidigt som de inte tycker om nazister samtidigt tycka si och så om invandrare och deras sätt men det är ju inte samma sak eller inte lika farligt enligt dem. Sverigedemokraterna tex är ju mästare på att föra en vsrdagsrasistisk politik genom sitt ständigt vi och dom tänkande där vi ska ha mer rättigheter än dom. Inga fråga är för liten oavsett om det är rasism, feminism(vi har ju inte ens en samtyckeslag...), barns rättigheter osv för väljer vi att blunda för några frågor så urholkar vi helheten. Alla kan utsättas för rasism även "vita" svenskar kan drabbas men i det stora hela så är det oftast människor med utländsk härkomst som utsätts för det.
pejori
CITAT (Huggorm @ 19-01-2014, 16:44) *
Hur tänker du där? På vilket sätt kan rasism hindra dem från att köpa vilket hus de vill? Eller lägenhet för den delen, har det någon gång hänt att en borättssförening nekat en invandrarfamilj att köpa lägenhet hos dem?

Ja.
Jag vet en bostadsrättsförening som hindrade ett köp, för att mannen var och hade ett arabiskt namn.
Sedan behöver man inte köpa sin bostad, fortfarande finns hyresrätter, som också ligger i attraktiva områden.
pejori
CITAT (theseraphim @ 19-01-2014, 17:12) *
Rasism är inte bara de stora frågorna utan alla problem och attityder sammanslaget. Väldigt många i Sverige kan samtidigt som de inte tycker om nazister samtidigt tycka si och så om invandrare och deras sätt men det är ju inte samma sak eller inte lika farligt enligt dem. Sverigedemokraterna tex är ju mästare på att föra en vsrdagsrasistisk politik genom sitt ständigt vi och dom tänkande där vi ska ha mer rättigheter än dom. Inga fråga är för liten oavsett om det är rasism, feminism(vi har ju inte ens en samtyckeslag...), barns rättigheter osv för väljer vi att blunda för några frågor så urholkar vi helheten. Alla kan utsättas för rasism även "vita" svenskar kan drabbas men i det stora hela så är det oftast människor med utländsk härkomst som utsätts för det.

Undantaget all politik i det du skriver, då detta inte är en politisk tråd, så ska all form av vardagsrasism hindras.
Men man ska börja i rätt ände.

Om rasismen sedan är på grund av hudfärg, folkslag, sexualitet, handikapp, kön eller annan orsak, så ska det bekämpas.

Att hänga upp sig på en "gammal gubbe" (denna godis är antik i sin utformning) tror jag ger motsatt effekt, då hela "rasismdebatten" i och med detta för ett löjes skimmer över sig.

theseraphim
Är ingen politik i det jag skriver då jag inte för något partis talan, min avsky för SD bottnar i medmänsklighet och att jag inte tycker om deras världssyn. Det som är bra med just de små frågorna är att det är oftast där just vardagsrasismen tittar fram, vid de stora frågorna tycker alla att det är så hemskt och så orättvist etc men när det gäller småfrågor så blir det mer att lite får väl "de" tåla. Då märker man mer av att väldigt många ändå vill särskilja sig från andra och att det ska vara vi och dom. Självklart kan en lakritsgubbe låta banalt men när man läs kommentarer om detta på nätet så lyser tyvärr mycket allmänna fördomar igenom. Det enklaste är ju vara att göra nya lakritsmotiv i skippermix vilket de också kommer göra för det finns heller inget försvar att behålla de gamla nidbilderna. Om man ska förändra något så måste man börja längst ner och jobba sig uppåt.
pejori
CITAT (theseraphim @ 19-01-2014, 17:37) *
Är ingen politik i det jag skriver då jag inte för något partis talan, min avsky för SD bottnar i medmänsklighet och att jag inte tycker om deras världssyn. Det som är bra med just de små frågorna är att det är oftast där just vardagsrasismen tittar fram, vid de stora frågorna tycker alla att det är så hemskt och så orättvist etc men när det gäller småfrågor så blir det mer att lite får väl "de" tåla. Då märker man mer av att väldigt många ändå vill särskilja sig från andra och att det ska vara vi och dom. Självklart kan en lakritsgubbe låta banalt men när man läs kommentarer om detta på nätet så lyser tyvärr mycket allmänna fördomar igenom. Det enklaste är ju vara att göra nya lakritsmotiv i skippermix vilket de också kommer göra för det finns heller inget försvar att behålla de gamla nidbilderna. Om man ska förändra något så måste man börja längst ner och jobba sig uppåt.

Här håller jag med dig fullt ut.
För min del, struntar jag i om det är en gubbe eller enstrut avbildad.
Men att göra det till en "rasistfråga" är att göra rasismen en tjänst.
Det här tar bort fokus på de frågor som är viktiga när det gäller att bekämpa och få bort vardagsrasismen i samhället.

Där kan jag tycka det är viktigare att börja med den verkliga vardagsrasismen och sedan ta "småsakerna" som godisfigurer eller vad en chokladboll eller munk heter.
*Stintan*
Men vem är det som bestämmer vilka småsaker som är rasistiska? Det går faktiskt att sätta rasiststämpel på det mesta bara man vill.
Är det så du vill ha det? Ordet "kränkt" verkar ha blivit ett modeord.
Huggorm
Alla de där historierna om dansken, norsken och Bellman som vi brukar dra här i landet är väll också rasistiska? Och Kålle å Ada, de är ju en stereotyp bild av göteborgare. Självklart inte okej, eller? Man kan fortsätta att försöka förbjuda allt men man kommer inte att lyckas. I processen kommer folk bli så trötta på censuren att även kampen mot den verkliga rasismen kommer ge en sur smak i munnen. Ingen bra utveckling.

CITAT (pejori @ 19-01-2014, 17:17) *
Ja.
Jag vet en bostadsrättsförening som hindrade ett köp, för att mannen var och hade ett arabiskt namn.
Sedan behöver man inte köpa sin bostad, fortfarande finns hyresrätter, som också ligger i attraktiva områden.

Det låter som ett undantagsfall att en bostadsrättsförening nekat på grund av arabiskt namn och borde vara ett lätt fall för DO. Jag tvivlar på att det kan vara något stort problem. Vad gäller hyresrätter i attraktiva områden så är det kösystem till dem och det bör var svårt att komma runt. Just när det gäller bostäder och segregation tror jag problemet till största delen beror på att folk vill bo nära sina landsmän, vi ser ju en stadig ström av folk som självmant flyttar till exempelvis Södertälje. Nästan inga vill bo kvar i de norrlandsbyar där de först placerats.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 19-01-2014, 21:44) *
Alla de där historierna om dansken, norsken och Bellman som vi brukar dra här i landet är väll också rasistiska? Och Kålle å Ada, de är ju en stereotyp bild av göteborgare. Självklart inte okej, eller? Man kan fortsätta att försöka förbjuda allt men man kommer inte att lyckas. I processen kommer folk bli så trötta på censuren att även kampen mot den verkliga rasismen kommer ge en sur smak i munnen. Ingen bra utveckling.
Det låter som ett undantagsfall att en bostadsrättsförening nekat på grund av arabiskt namn och borde vara ett lätt fall för DO. Jag tvivlar på att det kan vara något stort problem. Vad gäller hyresrätter i attraktiva områden så är det kösystem till dem och det bör var svårt att komma runt. Just när det gäller bostäder och segregation tror jag problemet till största delen beror på att folk vill bo nära sina landsmän, vi ser ju en stadig ström av folk som självmant flyttar till exempelvis Södertälje. Nästan inga vill bo kvar i de norrlandsbyar där de först placerats.


Att utlänningar diskrimineras på bostadsmarknaden är ju inget nytt och det ar väl tom varit uppe i nyheterna ett antal gånger, glöm inte bort att bostadsrättsföreningens styrelse måste godkänna nya ägare och det är väldigt lätt att hitta svepskäl när det står Mohammed på sökaren istället för Arwidsdon plus att när väl DO skulle ta upp det har Arwidson bott där i något år och behöver inte flytta plus att det värsta som händer föreningen är lite mindre böter. Dock har det blivit bättre eftersom nyheterna ar granskat det mer men det är fortfarande ett problem och åker man ut till solsidan eller något annat finare område ser man få invandrare. Att man inte vill bo mitt ute i Norrland utan några medmänniskor kan jag förstå för är man ny i ett land oavsett nationalitet så söker man nog gärna landsmön(finns både danska föreningen o finska föreningen plus andra i stan).
Rebecca
CITAT (Huggorm @ 19-01-2014, 21:44) *
Alla de där historierna om dansken, norsken och Bellman som vi brukar dra här i landet är väll också rasistiska? Och Kålle å Ada, de är ju en stereotyp bild av göteborgare. Självklart inte okej, eller?



Vad är det du inte förstår? Du kan inte dra såna jämförelser eftersom ex Kålle å Ada inte har den historia av förtryck och rasistproblematik kring sig.

("Riktiga" Kålle å Ada ligger förresten på Lundby nya kyrkogård.)
theseraphim
CITAT (Rebecca @ 21-01-2014, 08:46) *
Vad är det du inte förstår? Du kan inte dra såna jämförelser eftersom ex Kålle å Ada inte har den historia av förtryck och rasistproblematik kring sig.

("Riktiga" Kålle å Ada ligger förresten på Lundby nya kyrkogård.)


Håller med dig eftersom vad många missar är historien av förtryck och rasism som finns.
gnon49
I dagens Sverige får du väl varken köpa bostadsrätt eller hyra lägenhet, och det oavsett efternamn, om du inte har en hyfsad ekonomi, bra referenser och ett lagligt förflutet. Minns hur allmännyttan i både Malmö och Göteborg tog reda på allt om sina hyresgäster, både nya och gamla. Kommunala bolag verkar ha blivit lika hårda som privata när det gäller att sålla bland ansökningarna. Tycker det verkar som att vid avslag så är det lite för lätt att ta fram rasiststämpel. Den finns, men andra faktorer finns också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon