Trampendal
Ja, som rubriken säger, hur gör ni för att få bort kalk i den där "snurramackapären" av plast, som sprutar vatten?

Jag brukar ta ur den ock peta med en tandpetare i hålen så kalken lossnar. Men sen ligger den där inuti och fastnar ju snart igen då.
Jag försöker slå ut den i det stora mittenhålet och en del kommer ju ut, men inte allt.

Det bästa vore ju att lägga hela mackapären i nåt som löser upp kalken. Men vad?


Jaha, nu sa ju inte rubriken "bort" utan "botr". Sorry!
rikke
Godmorgon!
Citronsyra brukar ta det. Bara att lägga i maskinen och köra längsta program men utan fördisk för då spolar du ut syran igen. Finns att köpa i mataffären i kryddhyllan. Annars kan man ta avkalkning för kaffekokare.
Anna-Karin Lundberg
Vanlig ättika löser också kalk jättebra. Det häller jag både i kaffebryggaren, vattenkokaren och på porslinet i badrummet. Har inte köpt wc-rent på åratal, ättika är oslagbart.
Carl
A-Ks förslag är bra! Köp 24% ättikssprit lägg armen i et bad av spriten! Äspriten tar bort kalk överallt!


A-Ks förslag är bra! Köp 24% ättikssprit lägg armen i et bad av spriten! Äspriten tar bort kalk överallt!
Solstormig
Jag använder också ättika. Citronsyra kanske är bättre? Hur sur är citronsyran egentligen?

Om du har kalkbitar i som ligger nu så löser de sig inte jättesnabbt. Stanna maskinen en stund, kör litegrann och stanna. Kalken löser sig inte jättesnabbt.
Trampendal
Tack för svaren.
Jag ska prova både ättika och citronsyra, så får jag se vad som funkar bäst. smile.gif
evelina
Använder du diskmaskinsalt är risken mycket mindre för kalkavlagringar.
Trampendal
CITAT (evelina @ 19-01-2014, 07:25) *
Använder du diskmaskinsalt är risken mycket mindre för kalkavlagringar.


Okej, det använder jag inte, så tack för tipset.
Bee
Du kan oxå prova med Finish maskindikrengöring. Det är en platt rektangulär flaska man stoppar i en tom maskin som man sen kör med minst 65grader. Tror den tar kalk oxå. Kostar ca 20-25 kronor. Kolla i mataffären.
*Stintan*
Min maskin började diska lite dåligt för ett tag sen och jag glömmer alltid att köpa diskmaskinssalt som behövs där jag bor men idag kom jag faktiskt ihåg det så nu ska här rengöras. Hittade också ett diskmaskinsmedel med salteffekt så blir det inte bra nu så åker maskinen ut.
Trampendal
CITAT (Bee @ 20-01-2014, 14:19) *
Du kan oxå prova med Finish maskindikrengöring. Det är en platt rektangulär flaska man stoppar i en tom maskin som man sen kör med minst 65grader. Tror den tar kalk oxå. Kostar ca 20-25 kronor. Kolla i mataffären.


Den har jag provat en gång. Funkar inget vidare på kalk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon