Full version: klematis!
anton
Hej! Har planterat några olika klematis även örtartade, många bud om gödsel.Vilken passar bäst, och kan man använda samma till de örtartade?Mvh anton
Blomstertanten
Benmjöl är det bästa gödningsmedlet till klematis. Det är långtidsverkande och främjar blomningen. Använd det till alla klematis och det är även bra till lökväxter.
Lycka till !
MRLINDELL
Finns det något mindre animaliskt alternativ?
Blomstertanten
Klematis behöver ganska mycket gödning,speciellt storblommiga. Det går bra med ko- eller hönsgödsel, men gödsla med det sent på hösten eller tidigt på våren innan de har börjat växa. Men benmjöl är bra att ge dom lite då och då. Glöm inte att vattna ofta, speciellt nu på våren.
MRLINDELL
När "vaknar" Clematisen? så att man ser att den slår skott eller växer vidare. Jag har 'Summer Snow' och 'Rouge Cardinal' som jag har noppat 1 cm för att se om det finns liv, de är gröna och fina även om de ser lite torra ut just nu. Har vattnat måttligt. De står planterade i söderläge helt normalt med sand 1 dm enligt planteringsanvisningen jag fick.
Blomstertanten
Rouge Cardinal är en storblommig sen klematis, blommar juli-september. Det kan alltså dröja ett tag till innan man ser några "bladknoppar", beroende på vilken zon man bor i självklart. Här i zon 3 börjar jag se liv i klematisarna om jag tittar riktigt noga. Men mest på dom som sitter soligt vid husväggen.
Jag tycker det är ganska vårt att veta när man behöver vattna nu på våren, för man vill ju inte vattna ihjäl något vilket är lätt hänt innan de har kommit igång ordentligt.
Ett litet tips : När jag planterade en texensis-klematis satte jag ner ett plaströr en bit ifrån plantan. Då kunde jag vattna ner i det i stället för att det mesta skulle dunsta bort av solen och behövde inte vattna lika ofta. Nu kommer vattnet ner ungefär i nivå med rötterna eller straxt under.
Sollan
Fick tips från Clematisförbundet att mylla ner kogödsel tidigt på våren samt använda benmjöl under sommaren.
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon