Full version: Märklig tandvärk
Gossen Ruda
I lörags vaknade jag med tandvärk. Inte den molande typen utan en tand som gjorde ont när jag tuggade. En tand vard overdel är i stort sett en enda plastfyllning. På söndagen var det likadant, på kvällen kunde jag knappt tugga på den sidan. Likadant när jag vaknade till, tog en Brufen och somnade om. Nu på morronen helt värkfritt, bara minnet av smärtan finns kvar. Märkligt. Jag kollade med min tandläkare och sköterskan sa att det var nog inget att bry sig om. Men hur 17 kan det försvinna så snabbt? Jag tror inte Brufen är en problemlösare.
Eva i Skåne
Är du förkyld?
Jag tycker jag upplevt liknande med nån tand sm varit öm så fort jag bitit ihopa eller tuggat, men det har varit borta efter några dagar.
Gossen Ruda
Nej, inte förkyld.
pejori
"Nervspöken" Kallar jag det för.

En av tandens nerver som får spader och sänder smärtsignaler.

Har råkat ut för det också.


Gossen Ruda
Kan vara troligt. Låg smärttröskel ett tag.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2014, 15:36) *
Kan vara troligt. Låg smärttröskel ett tag.


trostar.gif
Gossen Ruda
Tack för trösten, den kan behövas. Smärtan kom tillbaka när jag åt middag men försvann igen. Tog en Brufen till för säkerhets skull. Det kanske blir ett tandläkarbesök snart.
Monarda
Ruda, det du beskriver har jag också råkat ut för med skillnad att min värk satt i nästan tre veckor. Vaknade också en morgon med molande värk och ömhet i en tuggtand som är lagad, ringde genast till tandläkaren som röntgade och kollade men hittade inget fel. Jag var säker på att jag skulle åka på en rotfyllning. Han slipade ner den ömmande tanden lite grand och menade att jag låg och gnisslade tänder på natten. Så småningom släppte värken men det ömmar fortfarande när jag tuggar något hårt. Något jag antagligen får leva med.
Gossen Ruda
Tanden bråkar idag igen. Fick en tid i morgon. To be continued.
Gossen Ruda
Med facit i handen är det lätt att vara efterklok, jag skulle beställt en tid redan igår. Nu har jag en ständig molande värk även om den är svag. Tandvärk om natten låter väl fint? biggrin.gif Inte ens Treo comp hjälper. Tur jag har sömntabletter att ta till.
zissi
Ett lycka till både i natt och i morgon kanske kan behövas trostar.gif
Eva i Skåne
Som du säger - Lätt att vara efterklok.

Jag minns en natt med fruktansvärd tandvärk för många år sedan. Inga tabletter mer än alvedon och mitt ute i skogen. Fick cykla en dryg mil till tandläkaren morgonen därpå.
Hoppas du inte får en sådan natt Ruda, men du har ju några piller att ta till.
Imorgon kommer du förhoppningsvis må gott efter besöket hos tandläkaren.

[attachment=80158:tandv_rk.gif]
Gossen Ruda
Tack tack. Risken är att det blir en utdragen historia. rolleyes.gif Tanduslingen har bråkat i flera år och gått sönder bit för bit. Nu består tuggytan av en enda stor plastplomb med en liten tandkant kvar vid ena kanten. Vi har pratat om en krona men valet har inte varit självklart eftersom den är så dålig. Jag misstänker att den har spruckit och då är det bara utdragning som gäller.
pejori
Låter som den tanden gjort sitt.
Lycka till i morgon.
Gossen Ruda
Jag har förtröstan inför natten. En Brufen och två Citodon gör att värken knappt märks. Natti natti.
Gossen Ruda
4 timmar kvar nu, än lever jag. biggrin.gif
malcolm
Jag hade också sådan där "mystisk" tandvärk och det var hopplöst att försöka tugga, köpte en tandkräm som heter Sensodyn/repair & protect och det fungerade tills jag kom till tandläkaren där de drog ut en tand.
Gossen Ruda
Jag tror utdragningen rycker närmare. Nu upptäckte jag att tandköttet på utsidan om tanden är svullet och mycket ömmande. Låter som en varböld. 2 timmar kvar. biggrin.gif
Klint
Ja då ordnar det sej nog! Håll ut !
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2014, 12:57) *
Jag tror utdragningen rycker närmare. Nu upptäckte jag att tandköttet på utsidan om tanden är svullet och mycket ömmande. Låter som en varböld. 2 timmar kvar. biggrin.gif


Nej, det låter som en inflammerad tandficka.

Lycka till.


Gossen Ruda
Nja, det har inte känts något där tidigare så inflammationen kommer nog nerifrån.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har ju mycket problem med mina tänder och är nu sedan slutet av augusti i behandlingen. Dyrt blev det också.....

Men för omkring 10-12 år sedan fick Gubben så ont ( och alla vet att hus det manliga släktet är det mycket värre) och då skrev jag det i ett tyskt forum.
En mycket god trädgårdskompis skickade då något att skölja med och något att pensla med. Sambon gjorde det och erfter en eller 2 dagar gnällde han att det gör ännu mera ont. Tredje dagen kom all var ut och allt var bra.

Efter det köpte vi alltid dessa medel när vi kom till Tyskland och en apotek. Men igår var vi i Kiel och glömde det

Elisabeth
Gossen Ruda
Rudan är tillbaka med alla tänder i behåll. Pejori hade rätt, det var en inflammerad tandköttsficka. Ganska djupt och väldigt mycket. Hon rafsade upp och klämde och klämde. Det fanns hur mycket var som helst där nere. Hade det varit tanden skulle det känts mer. Nu får jag se hur det går, återkommer värken blir det antibiotika. En mycket bra tandläkare, duktig och inte dyr. 300 kr tog hon för detta. Man får inte ha fördomar, kvinna och från Iran men duktig.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2014, 15:27) *
Rudan är tillbaka med alla tänder i behåll. Pejori hade rätt, det var en inflammerad tandköttsficka. Ganska djupt och väldigt mycket. Hon rafsade upp och klämde och klämde. Det fanns hur mycket var som helst där nere. Hade det varit tanden skulle det känts mer. Nu får jag se hur det går, återkommer värken blir det antibiotika. En mycket bra tandläkare, duktig och inte dyr. 300 kr tog hon för detta. Man får inte ha fördomar, kvinna och från Iran men duktig.


Då hoppas vi att gaddarna sköter sig nu då...

Priset gillade jag. tummenupp.gif


Eva i Skåne
Då finns det hopp om överlevnad Rudan rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon