Full version: Katternas hemliga liv
Gossen Ruda
Man har gjort en undersökning i England om vad katterna har för sig när de är ute och vandrar. Med hjälp av TV-kameror och GPS-mottagare.

http://www.svtplay.se/video/1756813/del-2-...s-hemliga-vagar

(Tack mod.)
Eva i Skåne
Jag såg programmet igår. Intressant att se hur de verkar ha anpassat delar av sitt liv till att leva nära människor och inte behöva jaga på födan.
Roligast var när dom gick in och åt hos varandra biggrin.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 28-01-2014, 21:06) *
Jag såg programmet igår. Intressant att se hur de verkar ha anpassat delar av sitt liv till att leva nära människor och inte behöva jaga på födan.
Roligast var när dom gick in och åt hos varandra biggrin.gif

Snyltare. biggrin.gif
vanjalarsa
Ja visst var det både roligt och intressant!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
gunsta
Ett trevligt program om mitt favoritdjur - men eg var det inget nytt ... för mig i vart fall. Katter gör så s a s. Jo kanske att dom så godmodigt lät ägarna sätta på dom sändare och kameror. GK, Morfar och Selma skulle aldrig ha tillåtit mig att sätta på dom något sådant - Fru Sudd möjligen.
Skruttis
Tyckte också att det var roligt att titta på. Så väldigt olika hur stora områden katterna rör sig på.
Snälla katter som accepterade kamerorna.
Skulle jag hänga en sådan på Stella så skulle hon vägra att röra sig ur fläcken, bara för att inte avslöja vart hon tar vägen. giggle.gif
Motti
Såg den filmen för några år sedan och den var värkligen informerande !mycket vi inte vet om katter .Har set flera filmer gjorda i England av forskare som visats på bla Disckovery där de samlade in DNA från alla värdsdelar för att hitta kattens ursprung .
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 31-01-2014, 20:27) *
Såg den filmen för några år sedan och den var värkligen informerande !mycket vi inte vet om katter .Har set flera filmer gjorda i England av forskare som visats på bla Disckovery där de samlade in DNA från alla värdsdelar för att hitta kattens ursprung .

Går tiden så fort för dig Motti? rolleyes.gif Faktainsamlingen gjordes i april 2013 och filmen producerades senare det året. Den är kanske bara ett halvår.
Motti
Den filmen där de samlade in DNA från katter världen runt är säkert minst 6 år sedan om inte mer ännu äldre innan vi fick se den ! Där satte de ursprunget av katten till Egypten .Man kan väl säga så att alla tv _program inte är nygjorda men faktan är den samma liksom DNA:et som forskarna grundade hela Projketet på !
*Stintan*
Varför inte hålla sig till den filmen tråden handlar om vilken för övrigt var intressant.
kerstin z5-6
Kul att se hur olika långt de gick och vad de gjorde om nätterna smile.gif
gunsta
Alla kattägare som har utekatter har väl ett hum om hur långt och hur mycket en katt går - spårsnö. Min erfarenhet är att katter går 'sin bana' - följer osynliga stigar. Möter dom en annan mer okänd katt kan det bli skrik och vrål sällan slagsmål. Dom är noga med sina revir - ex Sigge hade framsidan av huset och GK baksidan - gud nåde om dom trampade fel och den andre såg det osv osv.

Katter är fantastiska smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon