Fjortispower
Försöker lista ut om det är bäst att skaffa ett sparkonto med fast eller rörlig ränta. Vad anser ni finns för för- och nackdelar med de olika alternativen?
Klint
Menar du sparkonto? De är knappt nån ränta om du inte har väldigt mycket pengar och har du det finns betydligt bättre alternativ.
Skulle rekommendera Volvokonto.Men de sänker allt räntan överallt när det passar dem.

Men menar du låneränta,min rekommendation blir fast ränta,den är låg och du råkar inte ut för några överraskningar så länge räntan är bunden.
Huggorm
Jag visste inte att det finns sparkonton med olika sorts ränta, jag har aldrig reflekterat över det. Men jag misstänker att risken är mindre att den räntan plötsligt kommer skjuta i höjden än låneräntan biggrin.gif
Natur liv
Vilken sparform du väljer beror väl på vad du ska använda pengarna till. För relativt kortsiktigt buffertsparande kan du välja ett sparkonto där pengarna är låsta i ett eller ett par år. En högre ränta än vanliga sparkonton, men du får inte ta ut pengarna hur som helst.

Ska du spara till din pension kan du kontakta försäkringsbolagen, de erbjuder kapitalförsäkring och pengarna du sparar varje månad är låsta tills du väljer att gå i pension.

Har du bara för mycket pengar som dräller här och där och du inte vet vad de ska användas till, kan du lägga dem i fonder. Din bank vet säkert vilka alternativ du har att välja på.
jaj-51
CITAT (Fjortispower @ 07-02-2014, 19:19) *
Försöker lista ut om det är bäst att skaffa ett sparkonto med fast eller rörlig ränta. Vad anser ni finns för för- och nackdelar med de olika alternativen?


Här kan du hitta de flesta räntebärande konton.

Fast ränta brukar vara kombinerat med en bindningstid och förväntas ge mer till spararen.

Sen fins företags obligationer här kallat räntebevis

Dessa går att ha på ett skattemässigt gynnsamt investeringskonto (eller kapitalkonto), viktigt är att välja en bank som har 0kr i avgifter också! ex Avanz, Nordnet.
Vanliga banken med försäljare kan bli mycket dyr med avgifter om man väljer dessa lösningar.
Huggorm
CITAT (Natur liv @ 08-02-2014, 07:34) *
Har du bara för mycket pengar som dräller här och där och du inte vet vad de ska användas till, kan du lägga dem i fonder. Din bank vet säkert vilka alternativ du har att välja på.

Ett stort problem det där. Jag har högar av överblivna pengar som ligger överallt, så länge det mest var i hörnen och under sängen gick det bra men nu ligger de över halva golvet så man snubblar i dem. Och grannarna har börjat klaga på de drivor som ligger och skräpar ute på gården. Jag får nog ta kontakt med banken och se om de kan skicka hit några fondförvaltare med spadar och säckar laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 08-02-2014, 08:56) *
Ett stort problem det där. Jag har högar av överblivna pengar som ligger överallt, så länge det mest var i hörnen och under sängen gick det bra men nu ligger de över halva golvet så man snubblar i dem. Och grannarna har börjat klaga på de drivor som ligger och skräpar ute på gården. Jag får nog ta kontakt med banken och se om de kan skicka hit några fondförvaltare med spadar och säckar laugh.gif


Jag kan också komma och sopa upp dom a0a.gif
Solstormig
Är ingen expert på området men tycker att SBAB verkar bra för pengar som man vill ha tillgängliga. Där får man ränta från första dagen, på andra banker brukar man bara ha för hel kalendermånad.

Konsum har också hyfsadt hög ränta, tror att man får ränta från första dagen där också.
Huggorm
Nu kollade jag upp vad räntan är på mitt sparkonto på swedbank. 0,25%. Tur vi inte har någon inflation längre för då hade jag ju förlorat pengar på att spara. Riksbankens mål är ju en inflation på 2%, men då kanske räntan på sparkontot höjs till 2,25%, eller hur fungerar det?
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 08-02-2014, 08:56) *
Ett stort problem det där. Jag har högar av överblivna pengar som ligger överallt, så länge det mest var i hörnen och under sängen gick det bra men nu ligger de över halva golvet så man snubblar i dem. Och grannarna har börjat klaga på de drivor som ligger och skräpar ute på gården. Jag får nog ta kontakt med banken och se om de kan skicka hit några fondförvaltare med spadar och säckar laugh.gif


Oj då brukar bli "förhör" om misstänkt pengatvätt när det handlar om mer än tiotusen kronor.

Men din förvaring tyder på att pengarna inte är speciellt rena g.gif
Bee
Har aldrig hört att sparkonton kan ha antingen fast eller rörlig ränta. Det brukar handla om bolån då. Ränta på vanliga sparkonton är nyckfulla och upp till vad banken känner för känns det som. Om det handlar om ett alldeles vanligt sparkonto så shoppa runt bland bankerna och kolla vilka som erbjuder bästa sparräntan just nu. Själv har jag nyss flyttat sparpengar från Handelsbanken till Ikano. Skillnad i ränta är 1,10 procent!
Jubbe063
Jodå, rörlig sparränta är väldigt vanligt.

Kan vara exempelvis så att det ger dig högre ränta och sex fria uttag under varje 12-månadersperiod räknat från det datum du öppnar kontot. För att få den högre räntan måste du ha minst 20 000 kr på kontot. Är saldot lägre, sjunker din ränta till 1%.

Ett annat exempel kan vara att du får bonusränta om du inte rör dina pengar under en 12 månaders period. Och så snsrt du gör ett uttag sjunker räntan igen och du måste vänta igen 12 månader utan uttag för att räntan ska gå upp igen.
Biggan_
CITAT (Solstormig @ 08-02-2014, 09:27) *
Konsum har också hyfsadt hög ränta, tror att man får ränta från första dagen där också.

KF Sparkassa har ingen insättningsgaranti på sina konton!
Om man är rädd om sina slantar, ser man till att det finns en statlig insättningsgaranti där man placerar sina pengar. Annars kan det gå illa om det blir konkurs. Det har ju hänt och då har spararna förlorat sina pengar.
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 08-02-2014, 19:08) *
KF Sparkassa har ingen insättningsgaranti på sina konton!
Om man är rädd om sina slantar, ser man till att det finns en statlig insättningsgaranti där man placerar sina pengar. Annars kan det gå illa om det blir konkurs. Det har ju hänt och då har spararna förlorat sina pengar.

Och konsum går inte speciellt bra ekonomiskt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon