Motti
Var inne på Odla i onsdags för att beställa fröer till växthuset bla !Odla godtog inte mitt person nummer ?eller som det stod mitt folkbokföringsnummer ! hur ska man kunna skicka efter fröer när man inte blir accepterad ?Har alltid fungerat i 7 år innan .
*Stintan*
Personnummer står det. Du kanske inte fyllde i alla 12 siffror rätt då. Annars kunde du ju ha ringt dom och frågat. Tyckte jag såg att det stod ett telefonnummer.
Piccante
Ja det är viktigt att skriva personnummer i rätt format som det står ÅÅÅÅMMDDXXXX. Inga bindestreck eller mellanslag heller. Detta formatet är standard numera.
Huggorm
Varför skall de ha personnumret när man beställer fröer? Är det för att få betala med faktura?
kerstin z5-6
Ja eller visa kort, inget konstigt försök igen , somliga vill ha alla siffror andra struntar i de två första.
Motti
Japp genom faktura !har alltid fungerat förut .När jag skrev i mitt födelsenumer kom det upp en ruta som sa :Odla säger att du måste skriva i ditt folkbokföringsnumer !så jag gick tillbaks och kollade igen och igen och igen och igen ,det fungerade inte ,Odla godtog inte mitt personumer vilket ju är samma som Folkbokföringsnummer ,är man 61 år så kan man sitt persomnummer !Så nu skickar jag efter frön från Impeckta istället .
Piccante
CITAT (Motti @ 07-02-2014, 23:53) *
Japp genom faktura !har alltid fungerat förut .När jag skrev i mitt födelsenumer kom det upp en ruta som sa :Odla säger att du måste skriva i ditt folkbokföringsnumer !så jag gick tillbaks och kollade igen och igen och igen och igen ,det fungerade inte ,Odla godtog inte mitt personumer vilket ju är samma som Folkbokföringsnummer ,är man 61 år så kan man sitt persomnummer !Så nu skickar jag efter frön från Impeckta istället .

Men skrev du i rätt format? Hos mig sitter det fortfarande i ryggmärgen att bara skriva år med två siffror och inte börja med 19XX.
Motti
Jag skrev i rätt !dubbelkollade det men ändå så ville det sig inte .Man fyller i med siffror tex 5601022462 .
kerstin z5-6
Försök igen i morron
Motti
Ja det är lite brått nu !om man vill få till plantor till växthuset .


Har man suttit en halv timma och läst på olika sorter mm och tänkt över och beställt och sedan inte få igenom sin beställning då blir man sååå trött .
*Stintan*
Om vi tar det exemplet du skrev så ska du skriva 195601022462 (inte 5601022462) Det ska vara 12 siffror!
Motti
Okej !
Piccante
Jag gjorde en provbeställning som jag inte fulllföljde men jag kunde fylla i personnummer och klicka på "hämta adress" så gick det hur bra som helst.
Motti du måste ha glömt att skriva år med 4 siffror.
Motti
Ja så är det nog !trodde man skulle köra som man gör på alla internetbeställningar ,men vad jag förståt ska man typ skriva i 19?? plus månad och dag då ?
Motti
Japp nu har jag beställt mina fröer ! tack för infon smile.gif
Piccante
CITAT (Motti @ 09-02-2014, 00:53) *
Ja så är det nog !trodde man skulle köra som man gör på alla internetbeställningar ,men vad jag förståt ska man typ skriva i 19?? plus månad och dag då ?

Ja sedan sekelskiftet är det standard då man teoretiskt sett iaf kan vara född både 1910 och 2010 och vara i livet idag, så 100618-xxxx tex skulle bli problem. Sen när man köper på faktura så brukar företag alltid skicka till folkbokföringsadressen enbart för att undvika bedrägerier. Folkbokföringsadress jämförs mot personnumret.
Bee
Ett litet påpekande, OT men ändå inte. Det är inte standard men vanligt förekommande med 12 siffror i personnumret. Min huvudbank SEB kör med 10 siffror, Swedbank med 12. Ringde Tele2 häromdagen och knappade in 12 siffror. Det blev fel då dom ville ha 10.
Så nej, någon allmän standard kan vi nog inte tala om. Det gäller snarare att lyssna eller läsa på instruktionerna väldigt noga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon