Trampendal
I måndags morse var vinnarna från lördagens "mello", Panetoz och Sanna Nielsen, i gomorronstudion.
Panetoz består av fem medlemmar som "har sitt ursprung" i olika delar av världen.

Programledaren sa att han hade så svårt för namn och delade sen ut dekaler med deras namn som de skulle sätta på tröjorna!
När jag såg detta tänkte jag, att så kan man ju för fan inte göra. Det är väl hans jobb att lära sig deras namn innan sändning.

Nu har de då bett om ursäkt och i den säger programmets chef Ewa Lundin " Vi är inte uppmärksamma på hur det här kan uppfattas"!

Okej!?!?

Men hur sjutton kommer det sig att inte de själva uppfattade det som ett underligt beteende?
Hade jag varit närvarande på den redaktionen när beslutet togs hade jag protesterat omgående.

Det kan ju knappast ha varit en stundens ingivelse heller, dekalerna var printade på ett eller annat sätt så en liten stund hade det jobbats med detta.

Jag har inbyggt i min ryggrad att reagera på all form av särbehandling av alla sorters människor, men det är ju jag det.

Kan de verkligen var så aningslösa och hur kommer det sig att de inte ser problemet början?



http://www.svd.se/kultur/svt-ber-om-ursakt...toz_8981112.svd

http://www.svt.se/kultur/gomorron-ber-om-u...toz-namnskyltar


Gita
CITAT (Trampendal @ 13-02-2014, 02:46) *
I måndags morse var vinnarna från lördagens "mello", Panetoz och Sanna Nielsen, i gomorronstudion.
Panetoz består av fem medlemmar som "har sitt ursprung" i olika delar av världen.

Programledaren sa att han hade så svårt för namn och delade sen ut dekaler med deras namn som de skulle sätta på tröjorna!
När jag såg detta tänkte jag, att så kan man ju för fan inte göra. Det är väl hans jobb att lära sig deras namn innan sändning.

Nu har de då bett om ursäkt och i den säger programmets chef Ewa Lundin " Vi är inte uppmärksamma på hur det här kan uppfattas"!

Okej!?!?

Men hur sjutton kommer det sig att inte de själva uppfattade det som ett underligt beteende?
Hade jag varit närvarande på den redaktionen när beslutet togs hade jag protesterat omgående.

Det kan ju knappast ha varit en stundens ingivelse heller, dekalerna var printade på ett eller annat sätt så en liten stund hade det jobbats med detta.

Jag har inbyggt i min ryggrad att reagera på all form av särbehandling av alla sorters människor, men det är ju jag det.

Kan de verkligen var så aningslösa och hur kommer det sig att de inte ser problemet början?
http://www.svd.se/kultur/svt-ber-om-ursakt...toz_8981112.svd

http://www.svt.se/kultur/gomorron-ber-om-u...toz-namnskyltar



Jaha, och vad är det som är problemet? Namn kan ju vara svårt eller hur?. Speciellt namn som är främmande för oss.
Gita
theseraphim
De ska kunna namnen oavsett ursprung osv för det ingår i jobbet och har man taskigt namnminne så får man helt enkelt träna. Sen är det väl knappast första gången en invandrare sitter i studion plus att om han nu har så dåligt minne så skriv en fusklapp helt enkelt som så många andra inom tv gör. Att sätta stora skyltar är ju bara rent ut sagt pinsamt dumt.
Trampendal
CITAT (Gita @ 13-02-2014, 21:09) *
Jaha, och vad är det som är problemet? Namn kan ju vara svårt eller hur?. Speciellt namn som är främmande för oss.
Gita


Jo, ser du, problemet är att de aldrig någonsin gör så mot andra gäster.
Har de svårt med namn får de helt enkelt läsa på lite extra och kanske ha fusklapp.

Det kanske är lite besvärligt och tar tid, men det är deras jobb helt enkelt.
Klarar man det inte får man lämna över till någon annan, med tillräcklig kompetens.
Hur svårt kan det vara?

CITAT (theseraphim @ 13-02-2014, 22:50) *
De ska kunna namnen oavsett ursprung osv för det ingår i jobbet och har man taskigt namnminne så får man helt enkelt träna. Sen är det väl knappast första gången en invandrare sitter i studion plus att om han nu har så dåligt minne så skriv en fusklapp helt enkelt som så många andra inom tv gör. Att sätta stora skyltar är ju bara rent ut sagt pinsamt dumt.


Prexis! smile.gif
pejori
Med tanke på programledarens tidigare karriär och andra evenemang, borde han vara van vid många och krångliga namn.

Köper därmed inte hans ursäkt för fem öre.

http://www.chrispinsson.se/


Zixten
Ni som ser detta som ett problem...

Ni menar altså att programledaren är en rasistisk person, och detta är ett sätt att förnedra sina gäster med utländskt påbrå?
Trampendal
CITAT (Zixten @ 14-02-2014, 22:41) *
Ni som ser detta som ett problem...

Ni menar altså att programledaren är en rasistisk person, och detta är ett sätt att förnedra sina gäster med utländskt påbrå?


Jag menar att programledaren är slö och att det är ett sätt att förnedra gästerna oavsett vilka de är.

Däremot hade det inte varit hela världen om han ansträngt sig att ta reda på deras namn, men sen ändå uttalat dem fel,
sånt händer ju även när gäster heter Lundmark, Lövberg, Sundgren o dyl.
theseraphim
CITAT (Zixten @ 14-02-2014, 22:41) *
Ni som ser detta som ett problem...

Ni menar altså att programledaren är en rasistisk person, och detta är ett sätt att förnedra sina gäster med utländskt påbrå?


Absolut är han inte rasist bara oduglig på att komma ihåg namn och det finns ingen ursäkt som programledare för det. De tränas i detta och ska helt enkelt kunna detta utan att personerna ska bära lappar och sen om det är namn som Södertörn eller Obuju spelar ingen roll, klarar man inte det så ska man inte jobba på det sättet helt enkelt. Vi som jobbat i skolan och haft 30 elever hade aldrig namnlappar eller fusklappar. Jobbar man dessutom med växter så är namnen ännu klurigare än vad denna programledare får lära dig så det finns helt ingen annan ursäkt än att han är lat plus att den som godkände det hela är en medial idiot som borde få skämmas.
Gossen Ruda
Det kan ju även vara en hjälp för tittarna. Beträffande igenkänningar så tror jag det är en kulturbetingad inlärning. När jag började med japanpopen hade jag stora problem med att skilja på tjejerna , för att inte tala om namnen. Det går mycket lättare nu. Japanerna själva har givetvis inga problem. Samma med kineser, det 1 miljard kineser men alla liknar varandra. För västerlänningar. Givetvis är det likadant med negrer, om nu utrycket får passera. Det är svårt för en ickeafrikan att skilja på dem.
Zixten
Med tanke på kommentarerna om denna händelse kan jag bara konstatera att jag är både slö och oduglig som har väldigt svårt att komma ihåg både namn och ansikten, att sen koppla samman ett namn med ett ansikte är ännu värre för mig....
Gossen Ruda
CITAT (Zixten @ 15-02-2014, 11:47) *
Med tanke på kommentarerna om denna händelse kan jag bara konstatera att jag är både slö och oduglig som har väldigt svårt att komma ihåg både namn och ansikten, att sen koppla samman ett namn med ett ansikte är ännu värre för mig....

Om det kan kännas som en lättnad kan jag meddela att vi är minst två. biggrin.gif
malcolm
Tre. giggle.gif
theseraphim
Är själv inte toppenbra men om jobbet så kräver så måste man ju helt enkelt skärpa till sig några hack. Det jag tycker är lite lustigt är att om han skippat lapparna helt och ställt frågorna rakt ut till "ni" när han frågat medlemmarna ur Pantenoz något så hade det fungerat lika bra. Det var väl ingen direkt djup intervju så varför göra det svårare än vad det behöver vara.
Piccante
Har själv svårt för att lära mig namn. Sitter man på ett möte t.ex. och ska försöka leda och fördela ordet så får man göra en liten "fusklapp" som man har framför sig där man skriver ned personernas namn i den ordning de sitter. Man säger ju inte: -du där som jag inte vet vad du heter, vad säger du?
Gossen Ruda
Här i väst pekar vi och säger ôôôhh, det räcker.
theseraphim
Här hade det nog räckt med"hur känner ni ER så dagen efter chocken, har NI förstått att NI vunnit..." Sen så hade de svarat som en grupp. Om man ser intervjuer med band speciellt när det mest handlar om ytliga intervjuer så frågar man oftast bandet inte specifika medlemmar.
*Stintan*
Tycker alla som sitter i morgonsoffan kan ha lappar på sig. angel_not.gif
Trampendal
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2014, 10:38) *
Det kan ju även vara en hjälp för tittarna.


Eventuellt ja, om det hade gått att läsa vilket det inte gjorde.

CITAT (Zixten @ 15-02-2014, 11:47) *
Med tanke på kommentarerna om denna händelse kan jag bara konstatera att jag är både slö och oduglig som har väldigt svårt att komma ihåg både namn och ansikten, att sen koppla samman ett namn med ett ansikte är ännu värre för mig....


Samma här, åtminstone vad gäller ansikten, men så är jag inte programledare heller. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon