Full version: Nobels fredspris
Solstormig
Om man tittar på tidigare fredspristagare så kan man väl förvänta sig att det är Putin som står på tur att få det.
Tycks som han gör sig redo att invadera.

Vem skulle du önska får Nobels fredspris?
theseraphim
Oj svår fråga då jag tycker att en del pristagare känts lite väl PR mässiga. Sen så ska det gälla något som haft stor påverkan på många osv. shahnaz bukhari för ditt enastående arbete för kvinnor som är utsatta för hedersrelaterat våld i Pakistan skulle kunna vara ett bra val.
Huggorm
Putin är nästan värd fredspriset efter att ha avstyrt ett invasionskrig i Syrien som EU och USA med fredspristagaren Obama i spetsen försökte starta på falska grunder.
tomas99
Fidel castro borde få det för sin kamp för freden under många årtionden.
addo
Jag tycker man ska ta bort låsas nobelpriserna, och återgå till att enbart ha dom riktiga.
Solstormig
Att göra något för fred med fredliga metoder utan att använda vapen eller hota med vapen borde väl vara ett grundläggande krav. Fattar inte hur de tänker i Oslo.

En tidigare pristagare numera i toppen för allt vad tjuvlyssning och kränkning av privatlivet heter har förresten fått ett nytt namn. Obama kallas numera för Peeping Tom. Hur mycket han än försöker skylla ifrån sig så är det han som har yttersta ansvaret.
theseraphim
Skulle vi inte diskutera vem som borde få det:) Ryssland...nope, Castro... Nope men frågan är vem som kan vara värdig i år. Röda korset har ju redan fått det typ tre gånger men Röda halvmånen gör väl en del för Syrienflyktingarna dock förvisso en paraplyorganisation till röda korset men ändå.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 01-03-2014, 20:40) *
Skulle vi inte diskutera vem som borde få det:) Ryssland...nope, Castro... Nope men frågan är vem som kan vara värdig i år. Röda korset har ju redan fått det typ tre gånger men Röda halvmånen gör väl en del för Syrienflyktingarna dock förvisso en paraplyorganisation till röda korset men ändå.
Vi får väll se hur det utvecklar sig i Ukraina, det kanske är någon stjärna där som lyckas göra en insats
Solstormig
En person som jag beundrar är Hans Blix men han fick ju inte gehör i Irak trots sina försök att stoppa bombningarna.

Bradley Manning får bli mitt förslag. Han visar hur militärer dödar obeväpnade civila i sina läckta filmer. Vad har det gjort för freden? Kanske ingenting egentligen, men alla militärer vet att de aldrig kommer att kunna göra dårskaper obemärkt mer. Man kan ju hoppas att de tänker sig för innan de skjuter civila i fortsättningen.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Kanske Läkare utan gränser?

Finns ju många hjälporganisationer som gör mycket. Men då helst en som inte har så höga kostnader för sina chefer som Röda Korset.

I alla fall ingen diktator som Putin eller Castro
theseraphim
Läkare utan gränser fick det 1999 faktiskt men då röda korset fått det flera gånger så kan de väl också belönas igen för sitt utomordentliga arbete.

Human rights watch har inte fått det så där finns en möjlighet.
WFP world food program gör ju även de en del
Solstormig
Röda korset gör mycket gott men kostnaderna är för tok för höga. Det har ju varit en hel del skandaler där pengarna har gått till helt andra saker än hjälpverksamhet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Solstormig @ 02-03-2014, 17:38) *
Röda korset gör mycket gott men kostnaderna är för tok för höga. Det har ju varit en hel del skandaler där pengarna har gått till helt andra saker än hjälpverksamhet.



Precis så tänker vi med
theseraphim
Röda korset är både bra genom att de är den största och har mest inflytande sen så är det lite väl mycket miljonregn över topparna i alperna men ändå så är de nog en av de absolut viktigaste inom sitt område. Klart att de har stora kostnader med allt som ska fixas inom logistik, privata militärentreprenörer( det är väl först USA gått om dem som största arbetsgivare till legoknektar) osv så jag kan även förstå att det kostar.
Solstormig
Jag syftade på festandet på köpt herrgård eller vad det var här i Sverige. Fyllefesterna där. Var det inte något med lägenheter i centrala Stockholm också? Svenska toppar inom röda korset har försett sig själva generöst med pengar som skulle ha gått till hjälpverksamhet. Inga ursäkter för sådant bedrägeri håller.
Huggorm
Jag är väll naiv men när jag tänker på hjälporganisationer så tänker jag volontärer och ideellt arbete och inte chefer med sexsiffriga månadslöner. Det är synd att verkligheten inte ser ut som idealet.
theseraphim
CITAT (Solstormig @ 02-03-2014, 19:17) *
Jag syftade på festandet på köpt herrgård eller vad det var här i Sverige. Fyllefesterna där. Var det inte något med lägenheter i centrala Stockholm också? Svenska toppar inom röda korset har försett sig själva generöst med pengar som skulle ha gått till hjälpverksamhet. Inga ursäkter för sådant bedrägeri håller.


Nej det var ju rent bedrägeri som hamnade i domstol så det är aldrig rätt dock kan det drabba vem som helst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon