Full version: Bojkotta ryska varor
Solstormig
Jag har sedan många år bojkottat varor från Israel. Har trott att vi är ganska få och att det egentligen inte har någon effekt, men nu är vi tydligen så många att Israel börjat oroa sig. Bra! Ett fredligt sätt att protestera.

Jag vill bojkotta ryska varor men vet inte vilka varor som är ryska. Energi försöker jag hålla igen på ändå. Rysk champagne eller störrom har jag aldrig köpt.

Så jag vill fråga att forummedlemmar:

Vilka varor är ryska?
hattstugan

Kanske ska börja med alla Ryska ord som finns i det Svenska språket?
theseraphim
Förutom bensin från Jet....i stort sett inget såvida du inte ska köpa en Lada Niva. Ryssland är inget Kina(som också är en hänsynslös diktatur men som ingen verkar bojkotta)som tillverkar en massa exportvaror förutom vapen och krigsmateriel(till tex Syrien, Iran osv). Det är ju därför Eu har inget att pusha Ryssland med då eu är beroende av naturgas från Ryssland medan Ryssland i din tur inte behöver mycket av eu.
Solstormig
CITAT (theseraphim @ 02-03-2014, 11:49) *
Förutom bensin från Jet....i


Men vilken tur ändå att jag startade denna tråden! Hade tänkt betälla ett bensinkort från Jet i veckan som gick men det blev inte av, skulle göra det den kommande veckan istället. Tankar med sedlar där ibland.
Nu får det bli bensinkort någon annanstans istället.
tomas99
CITAT (theseraphim @ 02-03-2014, 11:49) *
Förutom bensin från Jet....i stort sett inget såvida du inte ska köpa en Lada Niva. Ryssland är inget Kina(som också är en hänsynslös diktatur men som ingen verkar bojkotta)som tillverkar en massa exportvaror förutom vapen och krigsmateriel(till tex Syrien, Iran osv). Det är ju därför Eu har inget att pusha Ryssland med då eu är beroende av naturgas från Ryssland medan Ryssland i din tur inte behöver mycket av eu.



Bolaget är inte Ryskt. Utan ägs av Norska statolj, och Finska St1
Solstormig
CITAT (tomas99 @ 02-03-2014, 12:18) *
Bolaget är inte Ryskt. Utan ägs av Norska statolj, och Finska St1


Innebär det att det bara är norsk bensin? Att de inte köper in från Ryssland?
tomas99
CITAT (Solstormig @ 02-03-2014, 12:35) *
Innebär det att det bara är norsk bensin? Att de inte köper in från Ryssland?


Nej det kan man inte veta,förr hadde olika bolag egna depåer idag sammarbetar bolagen och använder samma depåer och lpssar och lastar hos varandra, då vet man inte var ifrån råoljan kommer ifrån.
Carl

Ingen mer rysk kaviar för min del! Låter väldigt lätt att undvika ryska varor!
Huggorm
Kan bli värre att undvika alla de ryska råvaror som kinesiska varor består av, men lycka till.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 02-03-2014, 14:51) *
Kan bli värre att undvika alla de ryska råvaror som kinesiska varor består av, men lycka till.


Det här är en höjdare också. Kina tillverkar det mesta inom de trödgårdsmöbler vi ser i Sverige och specifikt teakmöbler. Okej än så länge bara att i Kina finns ingen teak att avverka så den köps från bl.a. Burma och har gjorts så länge även när Eu hade handelsembargo mot Burma. Sen så fick man som kund välja mot kostnad om man ville ha FSC logga på grejerna;)
Själv är jag ingen supporter av bojkotter då det påverkar mer civilbefolkningen i länderna än regeringarna vilket kan göra fattiga fattigare. Då är det bättre att en regering gör en tydlig markering och skippa sina inköp av tex försvarsmateriell.
Dock så brukar ryssar strunta i sådant ändå plus att man bara späder på bilden utav att omvärlden inte vill ha ett starkt Ryssland vilket gör de än mer fientliga till väst.
Jubbe063
Svensk import från Ryssland utgörs framför allt av råvaror och bränslen, främst råolja. De svenska investeringarna i Ryssland ökar också, och Sverige tillhör de 10 största direkt- och portföljinvesterarna. Intresset för Ryssland är stort i det svenska näringslivet. Idag är cirka 400 svenska företag verksamma på den ryska marknaden.

http://www.kommers.se/Documents/dokumentar...ssland-2012.pdf
theseraphim
Den största rxportvaran utöver råvaror och energi från Ryssland är i regel vapen/vapensystem så köp inte ryska bössor om ni har problem med vildsvin.
gnon49
Flertalet s.k ryska varor tillverkas väl av utländska koncerner har jag för mig. GM är väl Rysslands största biltillverkare bl.a. Made in Russia säljer helt enkelt inte utanför Ryssland. Ryssland är nog helt beroende av väst för att överleva. Rysk energi är viktig men inte avgörande för vår framtid misstänker jag. Den ryska björnen skall man inte bli beroende av för då sitter man i fällan. Rysslands övergång till demokrati verkar ta sin runda tid och värkarna är många. Förädlade ryska varor är väl sällsynta i väst och deras gas är ju inte vi i Sverige beroende av. Om nu inte politikerna i EU gör oss beroende av rysk energi av ren och skär populism eller ekonomiska små dusörer under bordet.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 02-03-2014, 21:56) *
Flertalet s.k ryska varor tillverkas väl av utländska koncerner har jag för mig. GM är väl Rysslands största biltillverkare bl.a. Made in Russia säljer helt enkelt inte utanför Ryssland. Ryssland är nog helt beroende av väst för att överleva. Rysk energi är viktig men inte avgörande för vår framtid misstänker jag. Den ryska björnen skall man inte bli beroende av för då sitter man i fällan. Rysslands övergång till demokrati verkar ta sin runda tid och värkarna är många. Förädlade ryska varor är väl sällsynta i väst och deras gas är ju inte vi i Sverige beroende av. Om nu inte politikerna i EU gör oss beroende av rysk energi av ren och skär populism eller ekonomiska små dusörer under bordet.


Sverige är ingen importör av rysk naturgas iaf ingen större mängd såvitt jag vet men ca 50% av all bensin o diesel är rysk tex så har man ju byggt om preemraff för jättesummor för att i huvudsak förädla rysk olja till våran bilpark.
Men lite av en modern sak har jag upptäckt i reportagen från Krim som förmodligen var otänkbar under kalla kriget. Överallt ser man de där nya moderna ryska militärjeeparna(kommer inte ihåg om det är GAZ) som mer påminner om västerländska bilarna än de gamla skruttjeeparna de hade för men det som är lite annorlunda är att en stor del har antingen Caterpillar motorer eller MAN motorer så där ser man vad de importerar.
Tycker dock att det är så förbaskat tråkigt att ryska ledningar hela tiden ska uppträda som skolgårdens översittare för inget kan ta ifrån ryssarna att de har en fascinerande historia, ett rikt arv, ett till stor del vackert land och faktiskt en hel del trevliga vanliga människor också så det känns så tråkigt när deras maktelit hela tiden ska sätta käpparna i hjulet för ett annars fantastiskt land.
Åter till energibiten och eu, är inte de med och sponsrar den där pipelinen i Östersjön? Italien och Tjeckien är väl båda storkunder om jag inte minns fel av Gazproms varor.
Det är nog i detta fall som en journalist sa" det är nog tyvärr bara att gilla läget för ryssarna sitter på alla trumfkort"
niggle
CITAT (Solstormig @ 02-03-2014, 10:30) *
Jag har sedan många år bojkottat varor från Israel. Har trott att vi är ganska få och att det egentligen inte har någon effekt, men nu är vi tydligen så många att Israel börjat oroa sig. Bra! Ett fredligt sätt att protestera.

Jag vill bojkotta ryska varor men vet inte vilka varor som är ryska. Energi försöker jag hålla igen på ändå. Rysk champagne eller störrom har jag aldrig köpt.

Så jag vill fråga att forummedlemmar:

Vilka varor är ryska?

Varför bojkottar du varor från Israel?
Bojkottar du varor från Marocko också? Kuba? Rumänien? Egypten?
Listan kan göras helt oändlig, men till vilken nytta?
Lösningen på förtryck och rasism är inte att driva arbetande människor in i fattigdom.

Om man vill handla med samvete, är det väl bättre att köpa Fair-trade i stället för att bojkotta en hel befolkning.
gunsta
CITAT (niggle @ 02-03-2014, 22:51) *
Varför bojkottar du varor från Israel?
Bojkottar du varor från Marocko också? Kuba? Rumänien? Egypten?
Listan kan göras helt oändlig, men till vilken nytta?
Lösningen på förtryck och rasism är inte att driva arbetande människor in i fattigdom.

Om man vill handla med samvete, är det väl bättre att köpa Fair-trade i stället för att bojkotta en hel befolkning.


Ett inlägg jag gillar tummenupp.gif
malcolm
Hur är det med rysk vodka då, finns det på systemet?
Piccante
CITAT (niggle @ 02-03-2014, 22:51) *
Varför bojkottar du varor från Israel?
Bojkottar du varor från Marocko också? Kuba? Rumänien? Egypten?
Listan kan göras helt oändlig, men till vilken nytta?
Lösningen på förtryck och rasism är inte att driva arbetande människor in i fattigdom.

Om man vill handla med samvete, är det väl bättre att köpa Fair-trade i stället för att bojkotta en hel befolkning.

Även inom Israel växer bojkottrörelsen idag då allt fler israeler tröttnar på att subventionera illegala bosättningar samtidigt som landets ekonomi är svag och arbetslösheten ökar. SodaStream är ett va företagen som förlagt sin produktion på ockuperad mark och utnyttjar underbetald arbetskraft. Sen brukar jordbruksprodukter som tomater från bosättningarna i regel alltid märkas med "Made in Israel" fast det strider mot reglerna för ursprungsmärkning.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 03-03-2014, 09:31) *
Hur är det med rysk vodka då, finns det på systemet?

Den tror jag man köper lättast av polska lastbilschaufförer
jaj-51
Finns väl fler länders varor att bojkotta?

England var ner på södra halvklotet för några årsen ...
USA har som vanligt några krig runt om i värden ...

Lite historiskt perspektiv så blir det inte många länder kvar att handla varor från!
theseraphim
CITAT (jaj-51 @ 03-03-2014, 17:48) *
Finns väl fler länders varor att bojkotta?

England var ner på södra halvklotet för några årsen ...
USA har som vanligt några krig runt om i värden ...

Lite historiskt perspektiv så blir det inte många länder kvar att handla varor från!


Stämmer bra för börjar man utreda tex vart Saddam fick utrustningen att göra kemiska vapen som användes mot kurder, eller var Libyen eller Syrien köpte eller köper mycket tvivelaktig material så brukar man hamna i hela EU. Alla länder har bagage så även Sverige så varför bojkottas så fall inte svenska varor?
Bojkotter leder ingen stans och drabbar bara de mest utsatta. Sanktioner däremot kan vara en annan femma när man tex låser regimers pengar osv så att den styrande eliten drabbas i första hand.
Piccante
CITAT (theseraphim @ 03-03-2014, 22:08) *
Stämmer bra för börjar man utreda tex vart Saddam fick utrustningen att göra kemiska vapen som användes mot kurder, eller var Libyen eller Syrien köpte eller köper mycket tvivelaktig material så brukar man hamna i hela EU. Alla länder har bagage så även Sverige så varför bojkottas så fall inte svenska varor?
Bojkotter leder ingen stans och drabbar bara de mest utsatta. Sanktioner däremot kan vara en annan femma när man tex låser regimers pengar osv så att den styrande eliten drabbas i första hand.

Det är väl inte helt sant. Under apartheidtiden så bidrog nog bojkotten mot Sydafrika till att det verkligen fick ekonomiska konsekvenser så att staten tvingades tänka om.
Problemet med Ryssland är nog att de har så mycket kapital i utlandet och företag i väst har ägarandelar i ryska bolag. Ryssarna är inte så exportberoende att en bojkott av enskilda produkter skulle märkas utan deras stora inkomster kommer från råvarubörsen.
theseraphim
CITAT (Piccante @ 04-03-2014, 00:30) *
Det är väl inte helt sant. Under apartheidtiden så bidrog nog bojkotten mot Sydafrika till att det verkligen fick ekonomiska konsekvenser så att staten tvingades tänka om.
Problemet med Ryssland är nog att de har så mycket kapital i utlandet och företag i väst har ägarandelar i ryska bolag. Ryssarna är inte så exportberoende att en bojkott av enskilda produkter skulle märkas utan deras stora inkomster kommer från råvarubörsen.


Bojkotten av Sydafrika var ganska genomskinlig då väldigt mycket hamnade där som var sålt till andra länder plus att de blev näst intill självförsörjande på det andra som var viktigt för dem tex försvarsmaterial som de likt Sverige är duktiga på att utveckla. Israel sålde också en väldans massa dit eftersom de båda var lite bojkott-kompisar. Ryssland drabbas redan då rubeln och börsen fallit kraftigt så det är kanske därför de ryska trupperna lugnat ner sig. Dock så tror jag att Krimhalvön under ukrainskt flagg är ett minne blott.
niggle
Om man har betänkligheter mot att köpa rysk olja, kan man inte köpa olja överhuvudtaget. Den enda olja som produceras i ett fritt och demokratiskt land är norsk.
Huggorm
CITAT (niggle @ 04-03-2014, 17:24) *
Om man har betänkligheter mot att köpa rysk olja, kan man inte köpa olja överhuvudtaget. Den enda olja som produceras i ett fritt och demokratiskt land är norsk.

Både USA och Kanada är fria och demokratiska oljeproducenter men sedan kan man ha miljöåsikter om deras framställning från oljesand.
tomas99
CITAT (niggle @ 04-03-2014, 17:24) *
Om man har betänkligheter mot att köpa rysk olja, kan man inte köpa olja överhuvudtaget. Den enda olja som produceras i ett fritt och demokratiskt land är norsk.



Man tror inte sina ögon,när man läser på odlas forum, menar du på fullt allvar att tex Danmark inte är demokratiskt? Danmark är nr 32 bland oljeexporterande länder, med en olje export på över 332 hundra tusen fat om dagen.
vanjalarsa
CITAT (Piccante @ 03-03-2014, 10:11) *
Även inom Israel växer bojkottrörelsen idag då allt fler israeler tröttnar på att subventionera illegala bosättningar samtidigt som landets ekonomi är svag och arbetslösheten ökar. SodaStream är ett va företagen som förlagt sin produktion på ockuperad mark och utnyttjar underbetald arbetskraft. Sen brukar jordbruksprodukter som tomater från bosättningarna i regel alltid märkas med "Made in Israel" fast det strider mot reglerna för ursprungsmärkning.


Bojkottar vi varor från USA som alltid är någonstans och krigar ??
En undran bara ,,
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
niggle
CITAT (tomas99 @ 04-03-2014, 17:55) *
Man tror inte sina ögon,när man läser på odlas forum, menar du på fullt allvar att tex Danmark inte är demokratiskt? Danmark är nr 32 bland oljeexporterande länder, med en olje export på över 332 hundra tusen fat om dagen.

Förlåt att jag råkade sticka till dina ögon.
Den alldeles övervägande delen av oljan kommer från länder som Saudiarabien, Iran etc.

Det produceras säkert olja i Sverige också.

Jag tyckte bara att det kunde få vara proportion på saker och ting.
Piccante
CITAT (vanjalarsa @ 04-03-2014, 17:59) *
Bojkottar vi varor från USA som alltid är någonstans och krigar ??
En undran bara ,,
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Jag konsumerar inte amerikanska bilar iaf men sen är frågan vilka som är amerikanska exportvaror idag? En Apple-dator är ju till största del tillverkad av asiatiska komponenter?

Amerikansk mat bojkottar jag definitivt eftersom jag inte vill ha kött med tillväxthormoner eller gmo-majs.
tomas99
CITAT (Piccante @ 04-03-2014, 19:36) *
Jag konsumerar inte amerikanska bilar iaf men sen är frågan vilka som är amerikanska exportvaror idag? En Apple-dator är ju till största del tillverkad av asiatiska komponenter?

Amerikansk mat bojkottar jag definitivt eftersom jag inte vill ha kött med tillväxthormoner eller gmo-majs.


Samma här, handlar inte på deras hamburger resturanger, eller köper deras läsk.
Tapio
CITAT (Piccante @ 04-03-2014, 19:36) *
Jag konsumerar inte amerikanska bilar iaf men sen är frågan vilka som är amerikanska exportvaror idag? En Apple-dator är ju till största del tillverkad av asiatiska komponenter?

Amerikansk mat bojkottar jag definitivt eftersom jag inte vill ha kött med tillväxthormoner eller gmo-majs.


Halaj!

Det sägs ju att USA har ett gigantiskt underskott i sin handelsbalans. Ingen vill ha deras varor, medan hela världen säljer till dem.
Visst är datorkomponenter kinesiska, men pengarna hamnar hos Apple iaf. Så där är ju en grej.
Kör du PC? Vad har du för operativsystem? Microsoft? Kör en format C:, och installera Linux istället.
Annat du kan bojkotta: coca-cola, McDonalds, Burgarkungen och Subway.
Men deras största exportvara är nog ändå deras Americana; deras kultur. Hollywood, och all musik. Hur mycket av alla filmer som spelas upp på biografer och på TV är amerikanskt? 90%? Och musik som spelas på radion, och som du allmänt hör runt om dig? 99%?

//T
theseraphim
Ska vi bojkotta Volvo med?
Piccante
CITAT (Tapio @ 04-03-2014, 21:58) *
Halaj!

Det sägs ju att USA har ett gigantiskt underskott i sin handelsbalans. Ingen vill ha deras varor, medan hela världen säljer till dem.
Visst är datorkomponenter kinesiska, men pengarna hamnar hos Apple iaf. Så där är ju en grej.
Kör du PC? Vad har du för operativsystem? Microsoft? Kör en format C:, och installera Linux istället.
Annat du kan bojkotta: coca-cola, McDonalds, Burgarkungen och Subway.
Men deras största exportvara är nog ändå deras Americana; deras kultur. Hollywood, och all musik. Hur mycket av alla filmer som spelas upp på biografer och på TV är amerikanskt? 90%? Och musik som spelas på radion, och som du allmänt hör runt om dig? 99%?

//T

Coca-cola - jag dricker inte läsk så det är lätt.
McDonalds- jag äter inte på McDonalds dels för stt jag är övervägande vegetarian och sen tycker jag deras mat är äcklig. Har inte handlat där på minst 10 år.
Burgarkungen- näpp
Subway- har ätit någon enstaka gång.

Hollywoodfilm- sällan. Europeisk och asiatisk är mer intressant.
Musik- alternativ amerikansk musik i så fall.


Tapio
Halaj!

Gott! happy.gif

//T
Huggorm
Amerikanska bilar ja, Tesla är ju faktiskt amerikansk och det är antagligen den bästa elbilen som finns på marknaden. Utvecklingen av elbilar skyndas på av att folk köper dem så man får väga intressen mot varandra.
Piccante
Läste nu på Expressen att Ryssland har antagit en lag som möjliggör att staten tvångsövertar ägandet av utländska investeringar i landet! Då kanske Putin tar IKEAS träförädling i landet om vi inför ekonomiska sanktioner? Då blir världen utan billybokhyllor.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 05-03-2014, 11:30) *
Läste nu på Expressen att Ryssland har antagit en lag som möjliggör att staten tvångsövertar ägandet av utländska investeringar i landet! Då kanske Putin tar IKEAS träförädling i landet om vi inför ekonomiska sanktioner? Då blir världen utan billybokhyllor.

Och Ryssland blir utan framtida investeringar från utländska företag.
theseraphim
CITAT (Piccante @ 05-03-2014, 11:30) *
Läste nu på Expressen att Ryssland har antagit en lag som möjliggör att staten tvångsövertar ägandet av utländska investeringar i landet! Då kanske Putin tar IKEAS träförädling i landet om vi inför ekonomiska sanktioner? Då blir världen utan billybokhyllor.


Den dom drabbas värst av något sådant är Ryssland när alla utländska investerare och deras kapital som betyder väldigt mycket för ryssarna sticker och etablerar sig någon annanstans. Ikea måste ju inte köpa trä från Ryssland även om de ev måste höja billyn en tia.
Ryska börsen och valutan har redan tappat mer än vad hela sotji kostade(ca 50 miljarder usd tyckte jag läste) vilket fått statsbanken att kasta in en massa pengar för att förhindra en ekonomisk kris. Det är väl därför Putin taggat ner lite också när han upptäckte att krig faktiskt kostar mer än vad bara det rent militära gör.
malcolm
CITAT (vanjalarsa @ 04-03-2014, 17:59) *
Bojkottar vi varor från USA som alltid är någonstans och krigar ??
En undran bara ,,
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Hur skall amerikanerna lära sig geografi om de inte är ute i världen och krigar? biggrin.gif
Myosotis
CITAT (malcolm @ 06-03-2014, 07:55) *
Hur skall amerikanerna lära sig geografi om de inte är ute i världen och krigar? biggrin.gif

giggle.gif
malarmaster
CITAT (Piccante @ 04-03-2014, 22:37) *
Coca-cola - jag dricker inte läsk så det är lätt.
McDonalds- jag äter inte på McDonalds dels för stt jag är övervägande vegetarian och sen tycker jag deras mat är äcklig. Har inte handlat där på minst 10 år.
Burgarkungen- näpp
Subway- har ätit någon enstaka gång.

Hollywoodfilm- sällan. Europeisk och asiatisk är mer intressant.
Musik- alternativ amerikansk musik i så fall.

Coca-cola,tillverkas i Sverige
Pepsi-cola,tillverkas av Spendrup
hamburgare ,Sverige och europa.
det är ju inte så att bara för att företagen har amerikanska ägare att produkterna görs i usa.
bojkott slår alltid först mot lokala jobb,dvs svenskar i dessa fall.
sedan är det en annan sak om man handlar där eller inte beroende på smak men tyvärr har vår inhemska matkultur i stort försvunnit.
åratal sedan jag såg en riktig korvmoj. ulf
theseraphim
Vår inhemska matkultur har ju alltid influerats av utländsk mat och förändrats hela tiden så egentligen är det inget konstigt att den förändrar sig som den gör nu. Mycket av det klassiska husmanskosten hittar man på lunchrestauranger dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon