Mia i trädgården
En av mina otocinclusmalar har försvunnit :-O, jag antar att den dog o åts upp av de andra fiskarna.

Jag kollar fiskarna varje kväll, o märkte att den blev slö, men jag är förvånad att den åts upp så snabbt, på någon dag för jag hann aldrig se den död. I akvariet är det 10 tetror, o 3 mellanstora guppys o sista malen.

Äter de dina döda kompisar? Tetrorna ser lite knöliga om magen. Är det för att de ätit för mycket (malen)?

Bör jag låta bli att mata dem ett tag, hur länge i så fall, så de inte blir övergödda?
addo
I princip alla fiskar är asätare om dom får tillfälle.

Frågan om du kan mata dem går inte att svara på utan att veta dina vattenvärden, storlek på akvarium och filter.
Mia i trädgården
Ok, då antar jag att malen har försvunnit ner i de andras magar ....

56 l, Eheim pump i akvariet. Vattenkvaliteten god (exakta värden har jag dock inte), jag bytte 30 % igår när jag letade efter malen. Gott om växter, inte mycket problem m alger alla andra fiskar verkar pigga.
gunsta
Jag tycker det är en bra egenskap som fiskar har att rensa upp i akvariet - många fiskar har försvunnit för mig genom åren - 'puts väck' - ibland har jag bara hittat ett skelett - men för det mesta så bara försvinner dom. Otocinclus är ju inte särskilt stor - mina har 'försvunnit', ett litet stim hade jag från början - men en segade sig kvar och försvann för ca två månader sedan. Misstänker starkt mina praktbotior smile.gif
addo
Ok, då kan du mata om du vill smile.gif

Otocinklus är en av mina favoritfiskar, men dom kan vara känsliga.

Det jag har märkt är att dom lever längre om man har dom i lite svalare vatten än man brukar hålla i sina akvarium; under 25 grader men gärna ca 22 (dom kommer inte från dom varmaste delarna av Sydamerika). Kardinaltetrorna vill däremot ha det lite varmare, så sikta på 23-24 grader i akvariet.
Mia i trädgården
Tack båda för era svar. Bra tips m lite lägre temp, då sänker jag lite. JAg trodde att Otocinclus skulle vara lätta, men de är inte det. Får hoppas att de kvararande 2 klarar sig.

De är nästan helt ointresserade av maten (tabletter m bild på oto-malar så jag antar att det är rätt, djuraffären sa också det var rätt) Jag såg på nätet att de gillar zuccini, men i brist på det testade jag broccoli som de var tokiga i (ksöljde noggrannt o kokade lätt utan salt). Kan det vara den som de inte tål trots att de gillar den?

Funderar även på om de får i sig skadliga fibrer fr nylonstrumpan som jag har över pumpen. Ibland sitter de där, inte så ofta, men får de i sig tillräckligt m nylonfibrer för att skada dem om de suger på strumpan? Det är lite långsökt men...

Strumpan har jag över för tyvärr är det så stora öppningar i pumpen att smågupysarna sugs in. Flera har dött den vägen så det fick bli strumpa över till slut.
gunsta
Hej - jag tror inte strumpan gör någon skada - har haft det i flera år när det varit smått i akvarierna. Djupfrysta, vanliga gröna ärter som man klämmer sönder gillade mina 'otos' - annars var dom mer av den stillsammare sorten - sitta still på en rot och 'meditera'.
Mia i trädgården
Så bra, då vågar jag låta strumpan vara kvar. JAg testade med skalade ärtor nu, det gillade de mycket med än tidigare när jag testat med skalet kvar :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon