gammelnalle
Till påsk måste man ju ha mat! Det är ett faktum. Och vad äter man till påsk?
Ägg!! Naturligtvis, och de köps till ÄGGstra pris…. Men mera då? Sill äter jag inte, möjligen strömming, men surströmmingen sparar vi till augusti.
Ett ägg skall koka 3 minuter, alltså skall 3 ägg koka 9 minuter. Men man måste väl äta mer, jag menar givetvis något annat också under påsken.

Lamm! Uhm Lammkött!!!
Det vore väl något för en gammal stofil som mej….?? Men DET klarar jag nog inte av. (Ni får själva reda ut VAD det är jag inte anser mig klara av..)

Men en höna kan man väl ändå tillreda? För det är väl därifrån äggena kommer… oavsett vem som nu kom först.

Sagt och gjort, rev lite i frysen och upp kom en påse kyckling.
Det kan jag väl kanske läsa mig till hur man skall tillreda:

På med läsglasögonen:

Pensla kycklingklubborna med oljan och krydda med salt, peppar och timjan.

Inga problem (fast timjanet hoppade jag över , jag är väl inte vegetarian heller)


Värm en grillpanna så att den blir ordentligt varm, lägg på kycklingklubborna och grilla i ca 1 minut… (så långt allt frid och fröjd..)

vrid klubborna 90 grader och grilla ytterligare 1 minut..

VA??? Vrid 90 grader!!! Uhm?

90 grader är ett karts varv eller hur? Hur vrider jag då?
Skall jag snurra på klubban??? I längaxeln eller höjdaxeln….
Att snurra den liggandes kvar i grytan verkar ingen ide… eller? Rätta mig gärna OM jag har fel!
Att vrida den och ställa den på högkant verkar nästan ännu omöjligare och mycket kontaktyta med pannan får den inte.
Nu börjar jag ge upp.. men någonstans i bakhuvudet har jag att man nog inte bör frysa in något som har TINAt … ?

Jag sk***r i receptet och slänger in den i ugnen ca 1 tim . Under tiden kokar jag ris och gör en sallad. OCH LÄNGTAR så efter egna odlade tomater… dessa smakar ju absolut inget.

När jag sitter ute i solen i trädgården och äter min ”påskmåltid” tänker jag på det danska ordspråket:
Salt og sylt (hunger) är den bästa kryddan. Ack hur sant är icke det!!

Bon Apetit

Från den annonyme ”Novisen vid spisen”
(Man bör nog helst vara annonym efter allt detta!!! )
Almdalen
Stackars dig, vet du inte att det finns kokböcker? Här har du något som kanske kan passa dej! Kokbok

/ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon