Sidor: 1, 2
Motti
Vi har en Luzernertik på ett år (jakthund) vi har ett himmla problem med att få hull på henne !hon får foder för hårt arbetande hundar köttputs med späcj och fet äggulor smör buljon rapsolja mm men lägger inte på hullet ,vissa dagar äter hon ytterst lite andra dagar vräker hon i sig hon får två gånger om dagen ,kvittar vad vi lockar med vill hon inte äta så gör hon inte det ! Nu ska vi på utställning med henne i Örebro i maj och vill verkligen att hon ska lägga på sig några kilon till så jag tänkte höra om någon här hade en dunderkur för att få en hund att lägga på sig !Enligt veterinären så hade han inga tips att ge inga fel på henne alls i övrigt jättefin päls blank hunden är pigg och glad och har energi till tusen .
Jubbe063
Ja är det inget fel på hunden och den annars är pigg och mår bra så är det väl inget problem. Även hundar är individer, dvs en del är smalare och spinkigare än andra utan att nåt är fel med det.

Acceptera att hunden ser ut som den gör även om den går sämre på utställningen. Ni kan ju inte tvångsmata den.
*Stintan*
Vad menar du med foder för hårt arbetande hundar och varför?
Anki på Öland
....för slädhundar och andra hårt arbetande hundar som troligen ger en massa överskottsenergi eftersom hon inte är en hårt arbetande hund utan gör så hon springer av sig allt. Sluta med allt extra, ge ett normalfoder (färskfoder eller torrfoder, vilket du tycker är bäst) som inte bara ger en massa extraenergi.
*Stintan*
Det var så jag tänkte också Anki.
Motti
Foder för hårt arbetande hundar är tillverkat för tex slädhundar OCH jakthundar !en dags jakt för Tea är ungefär 2 mil det kan vi se på Pejlen hon har ,foder för hårt arbetande hundar innerhåller mer fet och kolhydrater och ger inte direkt mer energi på det viset att hon blir överaktiv ,det fodret är till för att lagra energi lika med fet och kolhydrater i kroppen.Nu är vissa Luzerner svåra att få hull på,vissa grenar av dom troligtvis genetiskt då ,en Luzerner ska absolut inte vara för "fet" men Tea är väl smal men verkar inte lägga på sig vad vi än ger henne !hon får mat två gånger om dagen Eucanuba då för hårt arbetande hundar plus äggulor fetoch köttputs extra fet i maten Smör och Rapsolja plus filmjölk och ganska mycket av vårt kött .Andra Luzernerägare jag talat med säger att efter ett till två löp så brukar de lägga på sig ,Tea har löpt en gång och hon är nu 1 år .I går var vi akut med henne hos veterinären ja eller han kom till oss hon haltade men det var som tur bara en sträckning tack och lov smile.gif Han tyckte att hon var frisk och hade en underbart fin päls pigg och glad osv han ansåg att hon mådde bra men !hon kunde ha några kilo på sig till men vissa hundar bara är sådana sa han så se tiden ann !hon kommer att lägga på sig med tiden.Angående utställningen i maj så vet vi att stövardomarna vet att just Luzernerstövare är svåra att få hull på !så vi räknat med att de tar det i beräkningen vid bedömningen ,Det är så här att vi måste ha minst en 2:a på henne extriört för att få starta på jaktprov över huvudtaget ! Troligtvis så jagar man upp sig för en skitsak särskillt som matte då wink.gif Vi har alltid haft Beaglar innan och dom har inga som helst problem med mat de äter allt de får och äter gärna hela tiden smile.gifSå det är nytt för oss att ha en hund man får truga i mat och som inte lägger på sig .Det som är svårt är alla kommentare man får av andra som oh vad smal hon är vad hon är tun osv ,känns som de inte tror att vi ger henne mat !men hon får ju massor av det men vissa dagar äter hon inte alla två mål .Att jämt behöva förklara att hon faktiskt får mat !Vi körde Fodax blötfoder alltså rått kött men det visade sig innehålla för lite kolhydrater så nu kör vi Eucanuba för hårt arbetande .
*Stintan*
Så nu har det plötsligt blivit bra att ge hunden kolhydrater. Var det inte du som talade dig varm för barf förut? Torrfoder var ju förkastligt sa du.

Menar du att om hunden springer 2 mil när hon jagar så är hon hårt arbetande? Nu får hon ju dessutom inte springa lös på länge, vad arbetar hon då med?
Anki på Öland
Men om du nu vet allt bäst själv varför i hela friden frågar du om det då????? Och om det var för lite kolhydrater förut varför fyller du bara på med proteiner nu då??
Eva-Helene
Hon är ju för tusan bara 1 år! Vänta med att oroa dug tills hon är 1½, då har hon i stort sett växt klart och då, först då, kan hon börja lägga på hullet. Ändra inte kosten titt som tätt, magen kan "ta stryk" av det.
Motti
Tråkigt att ni intar en sådan aggresiv ton när man ber om råd !men hädanefter så tar jag det med Veterinär och uppfödare då jag tycker att ni inte kommer med några konstruktiva råd utan mest gnäll .
Jubbe063
Du har ju fått tre konstruktiva svar på din fråga.
Motti
Kanske det !men jag skulle uppskattat om svaren hade varit på en vänlig nivå utan påhopp och bitskhet .Hur i all sin da tror ni att någon vill vända sig hit om råd när man bara får otrevliga svar och ett otrevligt bemötande ?
*Stintan*
Med tanke på tidigare diskussioner om din hund så är det ju inte konstigt att du får de svar du får. Du har ju tydligt talat om att du vet bäst själv för du vill ju aldrig ta till dig vad andra skriver. Du vägrar konstant svara på frågor. Din hund har ju knappt växt färdigt och du säger att du får truga i henne mat och du tycker att hon är lite för mager. Inte konstigt när du ändrar hennes kost hit o dit. Dessutom har du ingen hårt arbetande hund för jag har svårt att tänka mig att du låter henne springa 2 mil om dan. Det är ju en unghund du har som knappt växt färdigt!
Motti
Stintan ! Tea är en jakthund och springer lät 2-3 mil på ett jaktpass .Nu är jaktsäsongen över och det är fortfarande svårt att få hull på henne ,i dag avmaskade vi henne så nu får vi se i morgon vad det blev av det .Har talat med många andra Luzernerägare nu och tydligen är det en jakthundsras som är svår att få hull på !Många säger att efter andra löpet vänder det .Hon får två gånger om dagen både blöt och torrfoder plus äggulor fettputs rått kött smör rapsolja och en del av vår mat ,hade det varit en av våra Beaglar som vi hade för hade hon rullat fram så tydligen är det genetiskt har vi kommit fram till ,hon äter sina två mål om dagen plus lite extra i mellan målen vissa dagar hoppar hon över ett mål .Grannens Golden väger 55 kilo och äter inte lika mycket som henne !Tänkte kanske att någon här haft en dunderkur på hur man får hull på sin hund och som hjälper !Nu får vi bara avvakta och se .
*Stintan*
Ja det förstår jag att hon gör när hon växt färdigt. Även om hon skulle springa 2 mil ett par gånger i veckan skulle jag inte kalla det för hårt arbetande. Ännu så länge är hon ju bara en unghund så den mesta energin hon får i sig går väl åt till att växa färdigt. Du får väl mata henne med pannkaka :-) Utan kolhydrater är det nog svårt att få upp henne i vikt.
Motti
Vi kör hela kittet !hjälper inte ,så det är bara att vänta på löp numer två efter vad andra Luzernerägare säger !Tea är långt ifrån vår första hund vi har haft flera innan men aldrig haft problem med att få hull på dom .Grannens Golden väger 55 kilo Tea äter mer än han .så som jag ser det måste det ha med metabolismen att göra det vill säga ämnesomsättningen .
Jubbe063
CITAT (Jubbe063 @ 15-03-2014, 11:28) *
Ja är det inget fel på hunden och den annars är pigg och mår bra så är det väl inget problem. Även hundar är individer, dvs en del är smalare och spinkigare än andra utan att nåt är fel med det.

Acceptera att hunden ser ut som den gör även om den går sämre på utställningen. Ni kan ju inte tvångsmata den.


Som sagt.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 25-04-2014, 23:12) *
Vi kör hela kittet !hjälper inte ,så det är bara att vänta på löp numer två efter vad andra Luzernerägare säger !Tea är långt ifrån vår första hund vi har haft flera innan men aldrig haft problem med att få hull på dom .Grannens Golden väger 55 kilo Tea äter mer än han .så som jag ser det måste det ha med metabolismen att göra det vill säga ämnesomsättningen .


Eller fel foder! Jag har hört att vissa valpar har benägenhet att växa för fort och bör därför inte ges högenergifoder. Detsamma borde ju gälla även för unghundar. Växer dom för fort lägger dom inte på hullet. Sen märker man också på avföringen om hunden kan tillgodogöra sig fodret ordentligt. Vissa foder verkar gå rakt igenom då hunden skiter ut det mesta. Håller man på och blandar hit o dit blir det ju jättesvårt att veta vilket hunden mår bäst av.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2014, 23:04) *
Eller fel foder! Jag har hört att vissa valpar har benägenhet att växa för fort och bör därför inte ges högenergifoder. Detsamma borde ju gälla även för unghundar. Växer dom för fort lägger dom inte på hullet. Sen märker man också på avföringen om hunden kan tillgodogöra sig fodret ordentligt. Vissa foder verkar gå rakt igenom då hunden skiter ut det mesta. Håller man på och blandar hit o dit blir det ju jättesvårt att veta vilket hunden mår bäst av.



CITAT (Motti @ 25-04-2014, 23:12) *
Vi kör hela kittet !hjälper inte ,så det är bara att vänta på löp numer två efter vad andra Luzernerägare säger !Tea är långt ifrån vår första hund vi har haft flera innan men aldrig haft problem med att få hull på dom .Grannens Golden väger 55 kilo Tea äter mer än han .så som jag ser det måste det ha med metabolismen att göra det vill säga ämnesomsättningen .

Ett bra grundfoder, med lite "godis" (puts och så vidare) räcker.
Sedan vilket foder man väljer, är en smaksak. Torrt, blött, färsk eller BARF. Välj själv...
Hittar du något du och hunden trivs med, fortsätt med det.
För övrigt håller jag med om att du har en ung hund, som är en "spinkig tonåring"
Hon fyller snart ut sin kostym, så ta det lite lugnt och lita på dina instinkter, så blir det bra. Motti tummenupp.gif
Motti
Japp Pejori !som de säger Rom byggdes inte på en dag ,Tea är min 6:hund och har aldrig haft problem förut med att få hull på våra hundar !som en del vet så är tex Beaglar (som vi haft tre av ) lätta att få överviktiga efter som de är en kompakt hundras liksom Labben .Det här är helt nytt för oss att ha problem med att få hull på hunden ,men som jag skrev innan så verkar just denna rasen va svåra att få sig att lägga på i hull !Så jag håller med Pejori att man får se tiden ann .Lite jobbigt bara med alla kommentarer från andra ohmy.gifh va smal hon är ! Nu mer tycker jag de flesta hundar är överviktiga och rent av feta och det får en jakthund inte bli !på grund av belastning på höfter bla och risken för sockersjuka mm .
pejori
CITAT (Motti @ 28-04-2014, 22:12) *
Japp Pejori !som de säger Rom byggdes inte på en dag ,Tea är min 6:hund och har aldrig haft problem förut med att få hull på våra hundar !som en del vet så är tex Beaglar (som vi haft tre av ) lätta att få överviktiga efter som de är en kompakt hundras liksom Labben .Det här är helt nytt för oss att ha problem med att få hull på hunden ,men som jag skrev innan så verkar just denna rasen va svåra att få sig att lägga på i hull !Så jag håller med Pejori att man får se tiden ann .Lite jobbigt bara med alla kommentarer från andra ohmy.gifh va smal hon är ! Nu mer tycker jag de flesta hundar är överviktiga och rent av feta och det får en jakthund inte bli !på grund av belastning på höfter bla och risken för sockersjuka mm .

Man får lära sig, att slå dövörat till.
Det finns alltid folk som ska kommentera allt.
För tjock, för smal, för mycket päls, för lite päls. bla bla bla..
Så länge du vet att hon äter och ser att hon mår bra, strunta i vad folk säger Motti.
Whiskuchi
Om du har så stor erfarenhet av hundar som du påstår så borde du veta att de inte är färdigvuxna vid ett år. Skit i folks kommentarer, hur ofta tror du jag har hört folk prata om magra hundar med en whippet som också haft svårt att gå upp i vikt? (nu vid snart två års ålder har han blivit grövre)
Motti
Jag vet jäkligt mycket om både hundar och katter ! En sak all borde fatta är att både inom Kattraser och hundraser så finns det olika typer av hundar eller katter !Vakthundar Valhundar Fågelhundar sällskapshundar och Jakthundar ja även attackhundar! mig veterligen så ser alla dessa hundar olika ut och det på grunda av vad de ska brukas för eller till ,alltså har alla dessa raser inte samma höjd längd eller vikt ,och vad kan detta då bero på !jJO alla dessa hundar är avlade efter vad de ska brukas till ! därför ser alla raser olika ut efter hur de ska brukas !Jakthundar ska vara smala och viga näst intill som en tävlingshund typ Geyhound !eftersom de ska löpa typ 3-4 mil på en dag .Nu råkar våran Jakthund var lite utöver smal !och skulle behöva lite mer hull !Man kan ha många åsikter om katter och hundar !men om man nu ska ha det så bör man veta vad man talar om !
Och vad det gäller unghundar så finns det inget som säger att de ska vara magra i så fall måste jag få skratta då de flesta valpar jag ser i dag rullar fram redan vid 5 månader .
*Stintan*
Det var visst en blöt Valborgsmässoafton på en del håll igår! wacko.gif
Jubbe063
CITAT (Motti @ 01-05-2014, 01:45) *
Jag vet jäkligt mycket om både hundar och katter ! En sak all borde fatta är att både inom Kattraser och hundraser så finns det olika typer av hundar eller katter !Vakthundar Valhundar Fågelhundar sällskapshundar och Jakthundar ja även attackhundar! mig veterligen så ser alla dessa hundar olika ut och det på grunda av vad de ska brukas för eller till ,alltså har alla dessa raser inte samma höjd längd eller vikt ,och vad kan detta då bero på !jJO alla dessa hundar är avlade efter vad de ska brukas till ! därför ser alla raser olika ut efter hur de ska brukas !Jakthundar ska vara smala och viga näst intill som en tävlingshund typ Geyhound !eftersom de ska löpa typ 3-4 mil på en dag .Nu råkar våran Jakthund var lite utöver smal !och skulle behöva lite mer hull !Man kan ha många åsikter om katter och hundar !men om man nu ska ha det så bör man veta vad man talar om !
Och vad det gäller unghundar så finns det inget som säger att de ska vara magra i så fall måste jag få skratta då de flesta valpar jag ser i dag rullar fram redan vid 5 månader .


Visst är det så att det finns rastypiska drag. Men precis som bland människor så är även hundar, katter, råttor, kosdor, hästar och alla andra djur individer.

Några utvecklas snabbare än andra, en del har svårare att lägga på hull, andra blir feta väldigt snabbt etc etc....
Whiskuchi
CITAT (Motti @ 01-05-2014, 01:45) *
Man kan ha många åsikter om katter och hundar !men om man nu ska ha det så bör man veta vad man talar om !

Det var ju just det jag sa a0a.gif
Motti
ja jag får buga och tacka och jag vet att ni menar väl smile.gif men man blir lite överkänslig när man har en hund som är "lite" för smal så då hamnar man i försvarställning lite om ni förstår
help.gif Har aldrig under våra sex hundar vi haft haft några problem med att få hull, på dom tvärt om man har fått hålla igen !Ingen vill väl höra att "fy vad mager din hund är får han inte mat "eller fy fan vad din hund är fet göder du den hela dagarna !lite så blir det ju ;)Nu har vi i alla fall beslutat för att ställa ut henne i Örebro 24-25 maj .
*Stintan*
Har ni avmaskat hunden ordentligt? Det finns ett test man köper på apoteket som heter "Kolla masken". Man skickar in ett avföringsprov för att kolla om hunden har mask och har den det får man reda på vilken typ av mask det är så man köper rätt avmaskningsmedel. Det är bra att göra det testet innan man avmaskar eftersom man inte ska avmaska i onödan.
Motti
Jakthundar avmaskas två gånger om året då de får i sig en del skit i skogen som de tuggar i sig plus att de ofta får räntan från det skjutna djuret ,så att lämna in ett maskprov på en jakthund är lite onödigt då de till 100% har mask efter en jaktsäsong .Och då talar jag om vuxna individer som jagar och vistas i skog och mark .Valpar som är nyfödda är en annan sak .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-05-2014, 23:51) *
Jakthundar avmaskas två gånger om året då de får i sig en del skit i skogen som de tuggar i sig plus att de ofta får räntan från det skjutna djuret ,så att lämna in ett maskprov på en jakthund är lite onödigt då de till 100% har mask efter en jaktsäsong .Och då talar jag om vuxna individer som jagar och vistas i skog och mark .Valpar som är nyfödda är en annan sak .


Om jag var bekymrad över att min hund inte la på hullet och var för mager så skulle jag kolla om den hade mask som första åtgärd. Oavsett om det är en jakthund eller ej och oavsett om du brukar avmaska dom 2ggr per år. Och eftersom man inte ska avmaska i onödan så är det bra att skicka in ett maskprov. Så nej det är inte onödigt ens på jakthundar. Man ska avmaska vid behov och inte för att man fått för sig att man ska göra det 1 eller 2 gånger per år vilket är helt förkastligt om det inte är konstaterat att hunden verkligen har mask. Maskarna kan bli resistenta.

Hur gör du om hunden har mask mitt emellan de där två gångerna du tänkt avmaska? Masken kollar inte almanackan.


pejori
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2014, 07:04) *
Om jag var bekymrad över att min hund inte la på hullet och var för mager så skulle jag kolla om den hade mask som första åtgärd. Oavsett om det är en jakthund eller ej och oavsett om du brukar avmaska dom 2ggr per år. Och eftersom man inte ska avmaska i onödan så är det bra att skicka in ett maskprov. Så nej det är inte onödigt ens på jakthundar. Man ska avmaska vid behov och inte för att man fått för sig att man ska göra det 1 eller 2 gånger per år vilket är helt förkastligt om det inte är konstaterat att hunden verkligen har mask. Maskarna kan bli resistenta.

Hur gör du om hunden har mask mitt emellan de där två gångerna du tänkt avmaska? Masken kollar inte almanackan.

Det gör hennes mask. whistling.gif
Motti
Det märks att du bara gissa och tror dig veta allt Stintan !du har absolut ingen koll på jakthundar och dess leverne ,finns inte en jägare som lämnar in maskprov !vi vet att våra jakthundar har mask eftersom de äter skit från vilt och även räntor ,masksporer ligger latent i markerna du kan få in dom på dina stövlar om så är äller om du gödslar dina land med koskit eller annan gödsel i det ligger det masksporer hundar gillar att käka skit hur kan man då tro att ens hund inte behöver avmaskining ?
Jubbe063
CITAT (Motti @ 05-05-2014, 20:27) *
Det märks att du bara gissa och tror dig veta allt Stintan !du har absolut ingen koll på jakthundar och dess leverne ,finns inte en jägare som lämnar in maskprov !vi vet att våra jakthundar har mask eftersom de äter skit från vilt och även räntor ,masksporer ligger latent i markerna du kan få in dom på dina stövlar om så är äller om du gödslar dina land med koskit eller annan gödsel i det ligger det masksporer hundar gillar att käka skit hur kan man då tro att ens hund inte behöver avmaskining ?


Rätt men fel ändå. Mask smittar bara via mellanvärdar, inte via jord, grus och stövlar. Mask får hunden via att äta råa inälvor från byten vi fäller, från råttor, möss, loppor och viss mån fisk och fågel. I undantagsfall via att äta avföring.från en mellanvärd.
Motti
Ja frågar du en veterinär så vill han nog påstå att du kan få in masksporer under skor och stövlar ! Bara för du har tex en innekatt är det ingen garanti att den förblir maskfri !Sedan finns det ju minst 5 olika inälvsparasiter som din katt eller hund kan få i dag !
Trampendal
CITAT (Motti @ 06-05-2014, 00:29) *
Ja frågar du en veterinär så vill han nog påstå att du kan få in masksporer under skor och stövlar ! Bara för du har tex en innekatt är det ingen garanti att den förblir maskfri !Sedan finns det ju minst 5 olika inälvsparasiter som din katt eller hund kan få i dag !



Masksporer? confused.gif
*Stintan*
CITAT (Trampendal @ 06-05-2014, 00:41) *
Masksporer? confused.gif


Ja va tusan är masksporer?
mullkärringen
CITAT (Motti @ 05-05-2014, 20:27) *
Det märks att du bara gissa och tror dig veta allt Stintan !du har absolut ingen koll på jakthundar och dess leverne ,finns inte en jägare som lämnar in maskprov !vi vet att våra jakthundar har mask eftersom de äter skit från vilt och även räntor ,masksporer ligger latent i markerna du kan få in dom på dina stövlar om så är äller om du gödslar dina land med koskit eller annan gödsel i det ligger det masksporer hundar gillar att käka skit hur kan man då tro att ens hund inte behöver avmaskining ?



Fast där har du fel. Hela släkten och bekantskapen jagar och ingen avmaskar slentrianmässigt som man gjorde för 15-20 år sen. Resistenta maskar är en mardröm och alla hundägare med lite ansvarstänk avmaskar när man vet att hunden har mask dvs när man sett mask i avföring/spyor eller efter att ha använt "Kolla masken".
Anki på Öland
CITAT (mullkärringen @ 06-05-2014, 11:05) *
Fast där har du fel. Hela släkten och bekantskapen jagar och ingen avmaskar slentrianmässigt som man gjorde för 15-20 år sen. Resistenta maskar är en mardröm och alla hundägare med lite ansvarstänk avmaskar när man vet att hunden har mask dvs när man sett mask i avföring/spyor eller efter att ha använt "Kolla masken".

tummenupp.gif
Rebecca
"masksporer" ....?

Maskar är inte svampar.
*Stintan*
CITAT (mullkärringen @ 06-05-2014, 11:05) *
Fast där har du fel. Hela släkten och bekantskapen jagar och ingen avmaskar slentrianmässigt som man gjorde för 15-20 år sen. Resistenta maskar är en mardröm och alla hundägare med lite ansvarstänk avmaskar när man vet att hunden har mask dvs när man sett mask i avföring/spyor eller efter att ha använt "Kolla masken".


tummenupp.gif Precis!

Motti har du frågat dina jägarkompisar på forumen du är med om hur de gör? Konstiga jakthundar förresten som stannar och käkar djurexkrementer mitt i jakten. Måste vara svårt att klara jaktprov med såna ofokuserade hundar.

Om jag bara hade gissningar att komma med skulle jag vara tyst!
Motti
Ja självklart !men alla som har jakthundar vet att de äter räntor och skit i skogen som tex människoskit och gödsel efter skogensdjur !och även ruttet kött av kadaver och naturligtvis innerhåller detta mask så då tycker jag att lämna in ett maskprov är löjligt i samanhanget !dessutom kan du dra hem masksporer från skogen på dina skor stövlar osv !Frågade på min rasklubb hur många som lämnade in avföringsprover !en gjorde det av alla .Alla som är genuina jägare vet att deras jakthund ska avmaskas två gånger om året .Allt vilt bär på mask om du då ger din hund räntorna så behöver man inte vara raketforskare för att fatta att hunden får mask!Helt säkert hade Tea mask då hon nu mer äter som en häst !hon får mat tre gånger om dagen en och en halv deciliter varje gång med köttfärs och buljong ,inga problem med att få henne att äta mer .Vi har haft jakthundar i många år och alla sex vi haft har avmaskats två gånger om året även våra utekatter .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 11-05-2014, 01:04) *
Ja självklart !men alla som har jakthundar vet att de äter räntor och skit i skogen som tex människoskit och gödsel efter skogensdjur !och även ruttet kött av kadaver och naturligtvis innerhåller detta mask så då tycker jag att lämna in ett maskprov är löjligt i samanhanget !dessutom kan du dra hem masksporer från skogen på dina skor stövlar osv !Frågade på min rasklubb hur många som lämnade in avföringsprover !en gjorde det av alla .Alla som är genuina jägare vet att deras jakthund ska avmaskas två gånger om året .Allt vilt bär på mask om du då ger din hund räntorna så behöver man inte vara raketforskare för att fatta att hunden får mask!Helt säkert hade Tea mask då hon nu mer äter som en häst !hon får mat tre gånger om dagen en och en halv deciliter varje gång med köttfärs och buljong ,inga problem med att få henne att äta mer .Vi har haft jakthundar i många år och alla sex vi haft har avmaskats två gånger om året även våra utekatter .


Påstår du att dom på din rasklubb svarade att de avmaskar 2ggr per år utan att vara säkra på att hunden har mask? Det tror jag inte ett skvatt på!
En hund som jagar har väl inte tid att käka skit och kadaver, dessutom äter inte alla hundar avföring ens om de är jakthundar.

Allvarligt Motti hur tror du att din hund ska kunna lägga på hullet om du utfordrar henne med 4½dl köttfärs med buljong per dag? Stackars hund säger jag bara.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 11-05-2014, 01:53) *
Påstår du att dom på din rasklubb svarade att de avmaskar 2ggr per år utan att vara säkra på att hunden har mask? Det tror jag inte ett skvatt på!
En hund som jagar har väl inte tid att käka skit och kadaver, dessutom äter inte alla hundar avföring ens om de är jakthundar.

Allvarligt Motti hur tror du att din hund ska kunna lägga på hullet om du utfordrar henne med 4½dl köttfärs med buljong per dag? Stackars hund säger jag bara.

Där kom väl svaret på hela tråden.

Ge din hund mer mat så blir det bra.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 11-05-2014, 12:24) *
Där kom väl svaret på hela tråden.

Ge din hund mer mat så blir det bra.


Hundmat!
mullkärringen
CITAT (Motti @ 11-05-2014, 01:04) *
Ja självklart !men alla som har jakthundar vet att de äter räntor och skit i skogen som tex människoskit och gödsel efter skogensdjur !och även ruttet kött av kadaver och naturligtvis innerhåller detta mask så då tycker jag att lämna in ett maskprov är löjligt i samanhanget !dessutom kan du dra hem masksporer från skogen på dina skor stövlar osv !Frågade på min rasklubb hur många som lämnade in avföringsprover !en gjorde det av alla .Alla som är genuina jägare vet att deras jakthund ska avmaskas två gånger om året .Allt vilt bär på mask om du då ger din hund räntorna så behöver man inte vara raketforskare för att fatta att hunden får mask!Helt säkert hade Tea mask då hon nu mer äter som en häst !hon får mat tre gånger om dagen en och en halv deciliter varje gång med köttfärs och buljong ,inga problem med att få henne att äta mer .Vi har haft jakthundar i många år och alla sex vi haft har avmaskats två gånger om året även våra utekatter .


Menar du att din hund knappt får mer mat än min "promenadlimpa" på 7 kg som lullar runt som sällskap?
Tror inte alls din hund har mask utan är utsvulten och får lite mat helt enkelt.....

Att påstå att det är löjligt att ta avföringsprov innan avmaskning gör mig heligt förbaskad. Hur tror du att det blir när maskarterna bla dvärgbandmask blir resistenta.
Jubbe063
CITAT (Motti @ 11-05-2014, 01:04) *
hon får mat tre gånger om dagen en och en halv deciliter varje gång med köttfärs och buljong ,inga problem med att få henne att äta mer


Inte konstigt att ni inte får nåt hull på hunden.
Whiskuchi
CITAT (Motti @ 11-05-2014, 01:04) *
Ja självklart !men alla som har jakthundar vet att de äter räntor och skit i skogen som tex människoskit och gödsel efter skogensdjur !och även ruttet kött av kadaver och naturligtvis innerhåller detta mask så då tycker jag att lämna in ett maskprov är löjligt i samanhanget !dessutom kan du dra hem masksporer från skogen på dina skor stövlar osv !Frågade på min rasklubb hur många som lämnade in avföringsprover !en gjorde det av alla .Alla som är genuina jägare vet att deras jakthund ska avmaskas två gånger om året .Allt vilt bär på mask om du då ger din hund räntorna så behöver man inte vara raketforskare för att fatta att hunden får mask!Helt säkert hade Tea mask då hon nu mer äter som en häst !hon får mat tre gånger om dagen en och en halv deciliter varje gång med köttfärs och buljong ,inga problem med att få henne att äta mer .Vi har haft jakthundar i många år och alla sex vi haft har avmaskats två gånger om året även våra utekatter .

Man behöver inte heller vara raketforskare för att fatta att det är väl klart som fan att hundstackarn äter skit i skogen och ruttet kött av kadaver när den får så lite mat hemma...
Motti
Hör du Wiskuchi det där var ett jäkla påhopp som du ta mig sjutton får ta tillbaks !vad sjutton vet du om hur mycket mat vår hund får ?sådana påhopp är riktigt fula och borde inte få förekomma här . Så himmla elakt så jag tänker inte ens gå till svars på det .
Trampendal
CITAT (Motti @ 13-05-2014, 00:09) *
Hör du Wiskuchi det där var ett jäkla påhopp som du ta mig sjutton får ta tillbaks !vad sjutton vet du om hur mycket mat vår hund får ?sådana påhopp är riktigt fula och borde inte få förekomma här . Så himmla elakt så jag tänker inte ens gå till svars på det .


Men snälla, du har ju själv talat om hur mycket/lite mat hunden får!
Motti
Det var ta mig sjutton det värsta jag hört !har jag någonsin här skrivit att vår hund inte får mat !hur är ni funtade ? man åker väl inte till Norge och impotera en hund för 14000 för att sedan svälta ihjäl hunden ! då har man ju inta alla hemma eller !Vad jag skrivit är att det är svårt att få hull på henne inte att vi svälter henne .Nu har jag fått nog av detta Forum så mycket elakheter så det är inte sant .Här ska man inte be om råd för då blir man totalt nergjord och bli kallad för i stort set djurplågare .Fy säger jag .sista gången jag loggar in här .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon