Trampendal
Nån som är bra på både vävning och engelska?
Jag kan inget om vävning, men tror inte att vävsvärd finns.
Vad kan det heta på svenska?
Motti
Vinande svärd vill jag få det till !
Trampendal
CITAT (Motti @ 15-03-2014, 22:18) *
Vinande svärd vill jag få det till !


Och hur nyttjar man det när man väver?
caprifol
Är det inte skytteln som avses? Hittar inte vävskyttel i lexikon men tycker det verkar logiskt. Passar det i sammanhanget? Skytteln för alltså insatsgarnet genom varpen och bildar väven.
gunsta
Jag har också letat och försökt med 'skyttel' ...
Trampendal
CITAT (caprifol @ 15-03-2014, 22:30) *
Är det inte skytteln som avses? Hittar inte vävskyttel i lexikon men tycker det verkar logiskt. Passar det i sammanhanget? Skytteln för alltså insatsgarnet genom varpen och bildar väven.


Jag tänkte också skyttel först, men om man bildgooglar weaving sword och vävskyttel ser de inte lika ut.
Tyvärr finns det inte ett sammanhang att sätta in ordet i.
Det är min dotter som ska översätta en engelsk text om arkeologiska fynd.


CITAT (gunsta @ 15-03-2014, 22:33) *
Jag har också letat och försökt med 'skyttel' ...


Ja, det kanske är det ändå.
Anki på Öland
Skyttel heter shuttle.

Eftersom jag inte kan väva vet jag inte vad det heter...
[attachment=80508:images.jpg]
*Stintan*
Om det inte är skyttel kanske det är vävsked men hittar ingen översättning på det ordet heller. Svårt när man bara har ordet lösryckt.
På Ankis bild ser det ut att vara en skälsticka.
caprifol
Ja visst är shuttle en översättning av skyttel men det finns ju många olika skyttlar, t e shuttle bus etc. Jag kollar m min engelska - dock ej vävkunniga - väninna i morgon.

Nej, nej, nu först ser jag teckningen! Det är inte skytteln utan den sticka som man använder för att hålla det s k skälet öppet. Har flera sådana men kommer inte på någon annan, proffsigare, benämning än skälsticka.
Trampendal
CITAT (Anki på Öland @ 15-03-2014, 22:53) *
Skyttel heter shuttle.

Eftersom jag inte kan väva vet jag inte vad det heter...
[attachment=80508:images.jpg]


Det som bilden visar tolkar jag som att sword är vävsked.
Kan inte vävning som sagt, men har nu googlat en del.

CITAT (*Stintan* @ 15-03-2014, 22:54) *
Om det inte är skyttel kanske det är vävsked men hittar ingen översättning på det ordet heller. Svårt när man bara har ordet lösryckt.
På Ankis bild ser det ut att vara en skälsticka.


Ojoj, skyndar mig att googla skälsticka.
caprifol
Det kan inte vara vävskeden. En vävsked består av massor av "pinnar" mellan vilka man trär in varpens alla trådar när man drar på väven. Metallpinnar i en ram alltså.
Trampendal
CITAT (caprifol @ 15-03-2014, 22:59) *
Ja visst är shuttle en översättning av skyttel men det finns ju många olika skyttlar, t e shuttle bus etc. Jag kollar m min engelska - dock ej vävkunniga - väninna i morgon.

Nej, nej, nu först ser jag teckningen! Det är inte skytteln utan den sticka som man använder för att hålla det s k skälet öppet. Har flera sådana men kommer inte på någon annan, proffsigare, benämning än skälsticka.


Skälsticka eller skälspjäla heter det tydligen. Verkar vara det som avses enligt teckningen.

CITAT (caprifol @ 15-03-2014, 23:13) *
Det kan inte vara vävskeden. En vävsked består av massor av "pinnar" mellan vilka man trär in varpens alla trådar när man drar på väven. Metallpinnar i en ram alltså.


Okej. Man lär sig hela tiden. smile.gif
*Stintan*
Vad jag förstår så används den till att öppna skälet i vävstolar/ramar som saknar vävsked. Ett gammeldags verktyg.

"Use a weaving sword (or a smooth lease stick) to open up the shed and to advance the fell line"
theseraphim
Vävsvärd verkar den heta på svenska och är ett redskap son användes i forntiden här men även vanligt i tex indianernas Peru och bland navajoindianer.
Trampendal
CITAT (theseraphim @ 15-03-2014, 23:37) *
Vävsvärd verkar den heta på svenska och är ett redskap son användes i forntiden här men även vanligt i tex indianernas Peru och bland navajoindianer.


Det måste ju vara rätt då eftersom det handlar om fornfynd. smile.gif
Motti
Måste väl vara en anfader till skytteln då som vi använder vid mattvävning ?jag fattade fel när jag läste inlägget trodde det handlade om svärd som man slås med hihi wink.gif
theseraphim
Är nog så att den utvecklades till skytteln då i storstad sett alla svärd som hittats runt om jorden är fornfynd.
*Stintan*
Nej Motti skytteln var det inte snarare skälsticka.
Motti
Minns min mormor när hon vävde mattor och jag tittade på !hon hade någon träbit med tråd i som for fram och tillbaks mellan slagen av trasor som hon vävde ihop smile.gif man fick också hjälpa till att klippa mattrasor av avlagda kläder ,minns att när mattan var färdig så brukade vi ligga på mage och titta på vems klänningar som var invävda i mattan smile.gif häfftigt !
*Stintan*
Det är kul att väva också. smile.gif
theseraphim
Kommer ihåg syslöjden då det var obligatoriskt med typ fem lektioner i vävstolen(hade hantverk o hemslöjd) och jag lyckades hela tiden med att få stolen att krångla...det blev mycket handuppräckning och "Fröken!":)
Gossen Ruda
Min mamma vävde mycket liksom hennes mamma. Det står en isärplockad vävstol i källaren. Vävstolen är en gammal sak som kommer från hushållet där min mormor var husa i en gång i forntiden.
caprifol
CITAT (*Stintan* @ 16-03-2014, 01:16) *
Det är kul att väva också. smile.gif

Ja det är det! Balsam för stressad själ. Men så himla mycket tidskrävande, petigt jobb med att solva, skeda m m innan man kan sätta sig ned och börja väva!
*Stintan*
Ja tyvärr är det mesta jobbet förarbete.
Ålgryte
Vid bl.a bandvävning används en sk. bandkniv för att slå ihop inslagen. Den används ofta vid bildvävning för att plocka skälet, då solv och skälstickor inte fungerar.
Under vikingatiden vävdes band med brickor som man hittat vid utgrävningar. Även bandknivar i trä el. ben har funnits. Bandkniven brukar se ut som en längre och kraftig smörkniv. Bladet är inte vasst men tunt i kanten och tjockare på mitten. Påminner om ett litet svärd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon