Full version: Guppyhona
Mia i trädgården
Jag har några små Guppyhonor, ca 3 månader, ca 1,5 cm lång. Några av dem har dött efter de har ynglat (jag har inte sett yngel men honorna blir plötsligt smala så jag antar att de har ynglat)

Nu undrar jag om de kanske är för unga och små för att klara av/må bra av att yngla? Finns det någon rekommendation på hur gamla de bör vara innan de vistas med hanar o riskerar att bli gravida?

Har ni några tips hur man gör se då inte blir gravida förrän lagom ålder? Det känns lite tufft att hålla hanarna alt honorna i yngelbur flera månader i väntan på att de skall växa till sig, och jag har bara 1 akvarium.
gunsta
Undrar om dina honor verkligen har ynglat. Det kan vara annat som gjort att dom dött.
Mia i trädgården
Ja, helt hundra är jag inte men det ser verkligen ut så på buken.

Någon med kunskap om lämplig ålder?
gunsta
Jag tror att dina honor är för unga och för små för att kunna yngla.Jag har haft många guppys genom åren - har sällan haft problem med dom. http://www.guppys.se/allmant%20om%20guppyskotsel.html

PS: En annan mycket lättsam fisk som jag varmt rekommenderar är kardinalfisk - den är mycket tuff och robust, den kan man ha utomhus sommartid i ouppvärmda kar/dammar och dyl. Kanske inte så vanlig - men mycket lättodlad - när jag hade som mest hade jag hundratals.
Mia i trädgården
Är Kardinaltetra och kardinalfisk samma sak? Jag köpte 10 st kardinaltetror för någon månad sedan, just för att affären sa att de är tåliga :-) Men de sa att de aldrig förökar sig i akvarier..... hur lyckades du eller hade du köpt så många?

Mina tetror är roliga för på kvällen vid 21-tiden får de spel o simmar runt som galingar :-) annars på dagen är de lugna o simmar runt o kollar läget.
Alexander-VG-zon3
Finns en risk att dom kan ha en inälvsparasiter om dom magrar av och dör. Vilket är väldigt vanligt, speciellt om dom är köpta på djuraffär.

Också är det svårt att bli av med ; men testa några av dessa;

http://www.pwss.se/product.php?productid=5...=861&page=1

http://www.pwss.se/product.php?productid=5...=861&page=1

http://www.pwss.se/product.php?productid=3...=861&page=2
Mia i trädgården
Tack för länkarna. Varför jag tror att de har ynglat, förutom att de blir insjunkna över buken över en natt, så verkar de blir skadade eftersom en del av inälvorna hänger ut (ursäkta äckligheten). de har också varit pigga kvällen innan de blir skadade o dör så det är något som händer snabbt(tror inte att det är någon annan fisk som orsakat det för jag har bara Guppy, Kardinalteror o otto-malar o alla verkar vara snälla mot varandra.)

Jag såg när en av de stora honorna ynglade så åt hon och de andra upp ynglena illa snabbt, så därför kanske jag inte sett yngel... men jag skall hålla koll om det kan verkar vara parasiter.
gunsta
Kardinalfisk och kardinaltetra är två helt olika fiskar. Inred akvariet med mycket växter, ex javamossa som är perfekt för guppyynglen att gömma sig i. Kardinalfisken äter inte sin avkomma.
gunsta
Så här ser kardinalfisken ut.
Alexander-VG-zon3
Även jag håller med om att kardinalfisk är en vacker och lättskött och kan rekommendera den faktiskt nog lättare att sköta än kardinaltetra, tycker även den vietnamesisk kardinalfisk är himla vacker som jag tror du Gunsta visar på bild. Även om dom inte äter sina egna yngel har jag för mig att dom är romrövare ?. Men det blir ändå tillräcklig.
Alexander-VG-zon3
Detta är ''vanlig'' Kardinalfisk Tanichthys albonubes



Och detta är vietnamesisk kardinalfisk (dvärgkardinalfisk)Tanichthys micagemmae


Blandas ofta ihop då dom är väldigt lika, och lika vackra yes.gif har haft bägge men har nu bara vietnamesisk kardinalfisk.
Mia i trädgården
tack för bilderna. Jättefina är de båda sorterna. JAg får nog testa på dem. Alltid kul att få yngel o inte behövs vara orolig för känsliga fiskar.
gunsta
Du har nog alldeles rätt Alexander - den fisk som jag visade är nog nåt 'annat' - jag bara googlade och tog första bästa bild på kardinalfisk - den du visar är mer lik mina firrar - röda och granna var dom. Jag ber om ursäkt smile.gif

PS: mina fiskar var inte romrövare eller nåt annat - dom producerade massor av barn - jag hade en jättestor regnvattenstunna 'full' av fisk - dom tog varenda mygglarv i den.
Motti
Aqvariefiskar är sex smarta ;)de blir med barn när de är redo !om man har andra gluppska fiskar i sitt aqvarie som gärna äter yngel så är det bra att skaffa en yngelkasse !Som sagt Guppy föder många många barn smile.gif kanske man inte har plats för alla ?
Alexander-VG-zon3
Sex smarta ? riktigt så enkelt är det inte med fiskodling.
Mia i trädgården
Hur ser man när det är dags för dem att yngla? På de stora är det lite lättare, för de blir så tjocka, men dessa små är svårare. Jag tycker de ser så stressade ut när de är i yngelbur så jag vill inte behöva ha henne där för länge.

Jag har haft otur m att flera honom, både stora o små, dör efter de ynglar. På de små syns kroppsskador efter ynglande så därav min fråga om storleken är de klarar det bättre. Stackarna.
Alexander-VG-zon3
Yngelkasse, yngelbur m.m. använder jag inte och det var väldigt länge sen jag använde, bättre är att ha växter som dom kan gömma sig i och inte hålla på med att flytta dom. Det är så man ser det, dom är tjocka och man kan även ibland se ynglen (rommen) blir som ens vart fläck (eller orange för dom med gulfärg). Är dom smala så ska dom inte föda. https://www.youtube.com/watch?v=aMU5wEsLX7w
Mia i trädgården
Det finns tydligen allt på Youtube :-) Tack.

När jag har testat m yngelkasse så har ynglen dött, men när jag låter dem simma fritt bland växterna klarar de sig. Så jag k
ör utan framöver. Särskilt nu när jag fått pumpen yngelsäkrad så de inte sugs in där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mia i trädgården @ 31-03-2014, 13:41) *
Det finns tydligen allt på Youtube :-) Tack.


Ja där finns mycket att se yes.gif mycket om akvarie om man söker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon