Full version: Katt och persilja
Frideborg
Hej!
Jag funderar på om persilja är giftigt för katter.
Glad för svar
Frideborg
gunsta
Jag vet inte - men jag kan inte tänka mig det. Mina marsvin var 'tokiga' i persilja dom åt så att hela dom luktade persilja. Men marsvin är marsvin och katter är katter. Å andra sidan så hade jag en katt som åt neriumblad och han levde tills han dog 15 år gammal av 'ålderdom'. Om jag hade en katt som åt persilja skulle jag inte bry mig det minsta.
Frideborg
Tack för snabbt svar!
Kruxet är att vi har hand om katten eftersom husse o matte är borta i långa perioder.
Vi vill ju oxå gärna ha lite gott på fönsterbrädan.
mvh Frideborg
gunsta
Hej igen. Nu har jag läst i en tråd på ett 'kattforum' att persilja kan påverka katters syn. Sant eller ej ... jag vet inte.

http://forum.absolutkattklubb.se/viewtopic.php?f=2&t=120
kerstin z5-6
Tror jag är nån som svamlar , bra för katter att gnaga, vintertid om de inte är utekatter ,är
kattmynta
timjan
salvia
persilja
våtarv
vete
havre
gräsmattegräs

mest för att få upp hårbollar.
gunsta
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-03-2014, 00:46) *
Tror jag är nån som svamlar , bra för katter att gnaga, vintertid om de inte är utekatter ,är
kattmynta
timjan
salvia
persilja
våtarv
vete
havre
gräsmattegräs

mest för att få upp hårbollar.


Tänk det tror jag också smile.gif - jag har aldrig plockat undan någon växt när jag haft katt (fel eller ej får andra bedöma) - dom har gått lös på det mesta - t o m nerium och liljekonvaljblad. Katten som tuggade på nerium blev 15 år.
kerstin z5-6
Har heller aldrig flyttat på krukor för katterna .I mitt uterum, uppvärmt vinter gör de ett nogsamt utval av vad de vill tugga på och inte. Den äldsta hittills blev 25 år.
Frideborg
Hej!
Tack för alla svar!
mvh Frideborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon