Full version: Grannar
Gossen Ruda
Som en del kanske kommer ihåg fick jag nya grannar på landet för några år sen. Ca 10 år sen. Han började härja ordentligt, byggde väg inom strandskyddat område mm. Gjorde sig ovän med mig, kommunen, länstyrelsen, Banverket mm. Det har lugnat sig på den frontn, vi har tom börjat prata med varandra. biggrin.gif Vägproblemet har runnit ut i sanden utan att få något avslut. Huset är ombyggt och tillbyggt och sen gjordes tomten om fullständigt. Köpeskillnaden från början var 1,5 miljoner, vägen gick på en halv miljon och sen är säkert lika mycket lagt på hus och tomt.

Nu har de flyttat. Tror jag. Sen i vintras har man tömt huset i småposter. Möbler har körts iväg och resten har eldats upp i flera omgångar. Nu har det stått tomt i ett par veckor. Tills i fredags. Då kom det en ny bil med några personer i. Sen kom ytterligare bilar med lite möbler under helgen. Tror även de förra ägarna dök upp. Om de nu är förra ägare eller om de inte har sålt? Jag har inte sett någon annons och dessutom. Köper man ett hus värt ett par miljoner om man kör omkring i en 23 år gammal Opel Vectra? Var ägarparet håller hus nu vet jag inte och bryr mig egentligen inte heller, bara jag slipper bråk. Lite märkligt att de inte har tagit kontakt och informerat mig men jag är inte förvånad.

Så åkte jag in till stan igår kväll. Märkte att grannhuset var omgärdat av polisavspärrningar och ett par skåpbilar stod utanför. När jag kollade brevlådan såg jag en annan granne och frågade honom. Han berättade att jag kom för sent, grannen hade lämnat in för någon timme sen. Fullt pådrag med flera polisbilar och ambulans men det var inget att göra. Mamman hade varit och hämtat dottern som tydligen funnits i huset, de är skilda sen flera år. Lite skumt att polisen spärrat av huset och personer i vita rockar och munskydd gör undersökning. Avspärrningarna plockades bort tillslut och resterna av Janne fördes bort av Men in black.

Oväntat dödsfall så det var kanske därför man undersökte noga. Han kan väl ha varit närmare 50. Rökte och festade lite men annars inget ovanligt. Förutom blödarsjuka, kanske var det det som var dödsorsak. Det blir i alla fall nya grannar i det huset så småningom. Om inte exet flyttar dit.
Berith
Spännande! En svensk version av Morden i Midsomer. naughty.gif
Gossen Ruda
Jo. Jag fick höra lite mer av en annan granne. Janne hade varit ute och festat på lördagskvällen. Sen ramlat ner för källartrappan och slagit i skallen. Troligen lite rund under fötterna. Också troligt att dottern hittade honom på söndagen när hon skulle eller varit på fotbollsträningen. Tveksamt om hon vill bo i det huset.
Eva i Skåne
Om han var blödarsjuk och dessutom ramlat och slagit sig har det sannolikt varit mycket blod och då tar polisen det säkra före det osäkra och behandlar det som en misstänkt brottsplats tills man vet mer.

Lycka till med kommande grannar.
Gossen Ruda
Jo. Eftersom han var ensam då det hände måste man kolla så inget brott ligger bakom.
Berith
Inte meningen om jag klampade till det med mitt förra inlägg. Självklart är det tragiskt det som hänt, men Ruda berättade det som det skulle passat en deckare.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 24-03-2014, 08:28) *
Som en del kanske kommer ihåg fick jag nya grannar på landet för några år sen. Ca 10 år sen. Han började härja ordentligt, byggde väg inom strandskyddat område mm. Gjorde sig ovän med mig, kommunen, länstyrelsen, Banverket mm. Det har lugnat sig på den frontn, vi har tom börjat prata med varandra. biggrin.gif Vägproblemet har runnit ut i sanden utan att få något avslut. Huset är ombyggt och tillbyggt och sen gjordes tomten om fullständigt. Köpeskillnaden från början var 1,5 miljoner, vägen gick på en halv miljon och sen är säkert lika mycket lagt på hus och tomt.

Nu har de flyttat. Tror jag. Sen i vintras har man tömt huset i småposter. Möbler har körts iväg och resten har eldats upp i flera omgångar. Nu har det stått tomt i ett par veckor. Tills i fredags. Då kom det en ny bil med några personer i. Sen kom ytterligare bilar med lite möbler under helgen. Tror även de förra ägarna dök upp. Om de nu är förra ägare eller om de inte har sålt? Jag har inte sett någon annons och dessutom. Köper man ett hus värt ett par miljoner om man kör omkring i en 23 år gammal Opel Vectra? Var ägarparet håller hus nu vet jag inte och bryr mig egentligen inte heller, bara jag slipper bråk. Lite märkligt att de inte har tagit kontakt och informerat mig men jag är inte förvånad.

Så åkte jag in till stan igår kväll. Märkte att grannhuset var omgärdat av polisavspärrningar och ett par skåpbilar stod utanför. När jag kollade brevlådan såg jag en annan granne och frågade honom. Han berättade att jag kom för sent, grannen hade lämnat in för någon timme sen. Fullt pådrag med flera polisbilar och ambulans men det var inget att göra. Mamman hade varit och hämtat dottern som tydligen funnits i huset, de är skilda sen flera år. Lite skumt att polisen spärrat av huset och personer i vita rockar och munskydd gör undersökning. Avspärrningarna plockades bort tillslut och resterna av Janne fördes bort av Men in black.

Oväntat dödsfall så det var kanske därför man undersökte noga. Han kan väl ha varit närmare 50. Rökte och festade lite men annars inget ovanligt. Förutom blödarsjuka, kanske var det det som var dödsorsak. Det blir i alla fall nya grannar i det huset så småningom. Om inte exet flyttar dit.

Varför skulle exet flytta dit?
Tyckte du sa dom var skilda och då är det dotterns hus. (om det inte finns fler barn, vill säga)
Xet har inte med huset att göra, såvida hon inte står som delägare fortfarande.
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 24-03-2014, 13:30) *
Varför skulle exet flytta dit?
Tyckte du sa dom var skilda och då är det dotterns hus. (om det inte finns fler barn, vill säga)
Xet har inte med huset att göra, såvida hon inte står som delägare fortfarande.

Det finns två barn, den äldsta dottern är runt 20 och den yngsta 12-13. Den yngsta dotterns mamma har ju bott här tidigare och som vårdnadshavare kan hon flytta hit om hon/de löser ut den andra dottern. Det kan vara både positivt och negativt att överta huset efter vad som hänt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men gossen det kan finnas ett testamente som säger nåt helt annat.

Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-03-2014, 20:32) *
Men gossen det kan finnas ett testamente som säger nåt helt annat.

Förvisso, men vem skriver ett testamente innan 50 års ålder? Men, det är inte mitt problem. smile.gif Fö såg jag tidigare idag att båda ex:en med respektive barn var på besök i huset. Tillsammans. Det löser sig nog.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Gossen det finns många människor som tänker lite längre fram och skriver testamente. Jag tror att jag skrev mitt första för omkring 35 år sedan.....
Även mina döttrar har gjort det för länge sedan. Vill man undvika arvsbråk så gör man det.

Motti
Ja säg inte utan att det kan bli lite spännande även ute på vischan wink.gif För två år sedan tog polisen en av Finlands största ekonomiska brottslingar i vår lilla by ! han hade köpt ett ruckel i utkanten av byn här som han trodde han kunde gömma sig i !men sedan kom vintern och han bodde kvar då började vi i byn undra vad i all sin da det var frågan om ?en dag kom insatstyrkan "men in black" och ville gömma sig i våra vänners hus för att ha ett öga på han ,nästa dag slog de till och klippte honom han var obeväpnad så när som på ett kreditkort ,det var kortet han åkte fast på när han drog det på Willys han var nämligen efterlyst av Interpol också.En vecka efter ringer det på vår dörr där står det två Journalister från finska dagstidningen Sampi och vill veta allt om denne man som bot i en liten risig stuga,jag ville inte vara med på bild wink.gif .Jag fick brev och Mail från Journalisten som berättade att han och två till hade lurat till sig millioner på genom ett sådant här brev typ ja ni vet skicka hundra kronor till den och den osv så får ni en mille ! Nu sitter alla tre inom lås och bom i alla fall ! Jäkla vad rafflande det var här i byn då wink.gifSäger som en granne här "ingen vet "!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon