Mia i trädgården
Min ca 4 månader gamla guppyhane ändrar färg flera gånger under dagen! Han har varit orange, och började få några svarta fläckar. Idag märkte jag att den hade mycket större svarta fläckar än igår. Jag tyckte det var konstigt att den ändrade färg så fort. Under dagen har jag tittat till den o märker, till min förvåning, att den växlar mellan att vara mest orange till att vara mest svart! Jag trodde inte mina ögon så jag tog bilder under dagen för att lättare jämföra, och visst, den ändrar färg fram och tillbaka.

Har det något med "uppvaktning" att göra, att han vill göra sig extra vacker? Eller något annat? Någon annan som märkt av det?

Mina stora guppyhonor (gul resp blå) gjorde samma sak med att skifta mellan färgerna, men eftersom de färgerna var mildare syntes det inte lika tydligt. När jag frågade i affären sa de "nej, de ändrar inte färg, det är bara synvilla" Men nu när jag ser hanen tror jag bestämt att de gör det :-)

Någon annan som märkt det o vet var det beror på?
Alexander-VG-zon3
Dom kan ändra färg efter ljusförhållande, hur dom mår och efter humör (uppvaktning).
Mia i trädgården
Tack Alexander, då förstår jag varför det verkar vara just så och att det inte är mina ögon som skojar till det ;-)
Motti
Har haft en så där fyra- sex aqvarier när jag var barn upp till 20-års ålder och jag måste säga att bland det tack samaste är att födda upp just Guppy särskillt hanar då man aldrig vet vilka färger stjärtfenorna får smile.gif men som föregående skrev så kan färgen ändras efter hur de mår osv ,men färgerna är som starkast när de är i parningstagen ! Mest rogivande man kan ha är ett Aqvarie faktiskt smile.gif lycka till med firrarna .
Alexander-VG-zon3
Tyvärr är guppy man köper från djuraffären ganska dålig kvalité. Lever inte länge, har oftast parasiter med sig och nästan garanterat kommer man få yngel med krokiga ryggar. Dom gånger jag köpt guppy från djuraffär så har nästan alla dom vuxna dött av efter kort tid. Därefter är det kvarvarande yngel från dom köpta som man får ha hopp om.

Svärdbärare och Platy tycker jag är enklare att sköta och friskare, och utan problem får man yngel i massor.
Pauline/Sthlm
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 29-03-2014, 00:06) *
Dom kan ändra färg efter ljusförhållande, hur dom mår och efter humör (uppvaktning).



Disco-fisko!
Mia i trädgården
Ja, lite disco verkar de ha för på kvällen, förutom färgändringarna, susar de runt som stollar, mest Kardinaltetrorna men Guppysarna hänger ibland på.

Jag hade en mardröm inatt att grannens katt fiskade upp alla mina fiskar fr akvariet o de låg halvdöda på golvet. Jag var så besviken för mina små "egenodlade" börjar växa till sig nu o få fina färger. Då tänkte jag testa m Platy o Svärdbärare... Jag får nog göra det ändå även om katten aldrig var framme o guppysarna lever fortfarande :-)

Bra att höra att även andra har svårt att få köpta Guppys att överleva.... synd för de är så fina m böljande fenor.
Whiskuchi
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 30-03-2014, 14:09) *
Tyvärr är guppy man köper från djuraffären ganska dålig kvalité. Lever inte länge, har oftast parasiter med sig och nästan garanterat kommer man få yngel med krokiga ryggar. Dom gånger jag köpt guppy från djuraffär så har nästan alla dom vuxna dött av efter kort tid. Därefter är det kvarvarande yngel från dom köpta som man får ha hopp om.

Svärdbärare och Platy tycker jag är enklare att sköta och friskare, och utan problem får man yngel i massor.

Jag håller med om de vanliga guppysarna, att de är svåra. Endlers är däremot otroligt lättodlade och jag antar att man skulle kunna blanda in vanliga affärsguppys för att få endlerns tålighet och den odlades större färgprakt. Jag fick ett par endlersyngel på köpet när jag köpte växter, de gick bara i växtkaret för att hålla rent, jag köpte ett par och de råkade fånga ett par extra och iddes inte släppa tillbaka dem innocent.gif
Alexander-VG-zon3
Så har jag själv gjort, OM jag köpt guppy från djuraffär också blandat in med endlers och efter ett tag brukar dom bli ganska bra, dock blir hanarna mer och mer endlers lika efter ett tag men ändå starkare färger. Köpt från privatperson vanliga guppy har aldrig varit problem.

Hade för jätte länge sen en jätte fin stam av riktiga vildguppy som blev väldigt tåliga och vackra guppy. Som jag ångar att jag la ner, behövde ingen doppvärmare och hade dom i ett jordakvarium.
Mia i trädgården
Detta låter jätteintressant! Endlers har jag inte hört om tidigare. Vad kännetecknar dem utseendemässigt? När jag söker på Google ser jag många m stjärtfenan som "v-formad". Är det typiskt för Endlers? Lite smalare kropp också?

Jag har en hane (egenodlad) som har just v-formad stjärtfena. Kan köpesguppys få Endlers? confused.gif

Han har varit pigg o fin men verkar lite konstig nu. Smalnar av, lite blek i färgen, jagar maten men äter den inte utan simmar förbi el nafsar lite på maten men äter inte. Han uppvaktade honorna tidigare, men nu har en annan hane, som vuxit till sig, tagit över uppvaktandet. Gör de så att en är aktiv o de andra inte bryr sig eller är det så illa så min hane börjar ge upp/är sjuk? Han är bara ca 5-6 månader så det vore synd om han dog redan.

Har de Endlers i de flera djuraffärer?
Mia i trädgården
Alexander: Vad är jordakvarium? confused.gif
Alexander-VG-zon3
Endlers är en egen art (eller underart) och är inte så odlad som vanliga guppy, och ser därför ut på samma sätt som vildguppy, så som en guppy egentligen ska se ut.

Poecilia wingei, hanarna är små med små fenor och ser ungefär ut så här (finns varianter där man blandar med vanliga guppy)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...lack_ba%22r.JPG
Mia i trädgården
Ah, den är fin. Då skall jag nog köpa några Endlers o se om de funkar bättre :-)

Tack för länken
Alexander-VG-zon3
Här är en typisk vanlig odlings variant av guppy
http://www.astaglobe.com/news/wp-content/u.../Poecilia-3.jpg

Oftast stora ''vräkiga'' fenor , kan utan vidare blanda sig med Endlers. Men två vanliga guppy får inga rena endlers. Går att få hem från dom flesta butiker dock är det oftast blandningar.

Här är typiska blandning mellan Endlers och vanliga guppy

http://acquariofiliaconsapevole.it/foto/pe...ilianoSpada.jpg
http://www.aquariumphoto.dk/poecilia_species_cf_wingei_x.jpg

Här är också bild på en vildguppy
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._reticulata.jpg

Här är en sida med bilder på hyrbider
http://www.swampriveraquatics.com/id8.html

Och samma sida fast en med vilda endlers
http://www.swampriveraquatics.com/
Mia i trädgården
Tack. Fina alla sorter o fina färger. Det blir att gå till djuraffären imorgon, det är lite tomt i akvariet efter bortfallen :-)
addo
Jag kan tillägga att om du blandar in endlers, får du vara väldigt noggrann med att berätta för dom du ger bort/säljer dina guppys till att det är endlerhybrider, skriv gärna upp det på en lapp och ge dom så dom inte glömmer. Fisk odling är som tex hundavel och vissa kan bli förnärmade om man delar ut "byrackor" hit och dit utan att informera köparna. Men dina djuräffärguppys blir helt klart friskare om du blandar in vildguppys eller endlers i genpoolen så kör hårt.

Jordbottenakvarium är ett sätt att driva ett akvarium som jag tycker är väldigt trevligt, googla Walstad method och jordbottenakvarium. Gå även in på Zoopet och Plantswap och läs. Jag (och säkert också Alexander) kan förklara mer om du tycker det verkar intressant.

Mia i trädgården
Tack, bra tips gällande byrackor ;-) Det blir trevlig läsning till helgen om jordakvarium.
Mia i trädgården
Vad skall jag välja, honor eller hanar, om jag köper Endlers? Jag har nu 2 mellanstor hanar (ca 2 cm långa) varav ena lite hängig och trött och den andra pigg o uppvaktande, och 2 honor (ca 1,5 cm lång, den ena väldigt gravid, den andra lite halvt :-)

Vad är smartast att välja för kön om jag vill få friskare yngel och fler fiskar ;-)

Jag har en 56 l akvarium, 4 guppys enl ovan samt 1 otocinclus mal samt 10 kardinaltetror. Bra balans i vattnet känns det som o inga stora problem m alger.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon