tummeliten
är ute efter tips så det ser frodigt och härligt ut med grönsaker
era bästa lyckade tips rolleyes.gif
Eva i Västerås
Alla vanliga grönsaker.
Squash, torn av käppar med höga brytbönor, nät med socker- eller brytärtor.
Lök, vitlök...
Ringblommor, blomsterkrasse osv.osv.
tummeliten
Tack för det
jag har ju så dålig fantasi skulle ju vilja sam plantera olika saker men som sagt fantasin fattas
känns roligt att få tips rolleyes.gif
astrantia
Jag har odlat det mesta, från kryddor till potatis. Mycket bönor, sockerärtor, olika sorters sallad, spenat, mangold, morötter, palsternacka, rödbetor, svartrot, kålrabbi, salladslök mm.
tummeliten
Hur brukar du sam plantera
Hasse_h
Kommer utöka min pallkragsodling från 3 enkelhöjdskragar till 7 dubbelhöjdskragar i år.
Nr 1: Kryddor (timjan, oregano, gräslök, dill, persilja)
Nr 2: Sommarmorötter
Nr 3: Busktomater (två sorter)
Nr 4: Rödbetor
Nr 5: Sockerärtor
Nr 6: Pumpa (dotterns låda)
Nr 7: Lök + TBD (sonens låda)

Tycker det är enklast att ha en sort per låda, samplanterar man så måste man ju tänka sig för så ingen av grönsakerna tar över. Provade med Ruccolasallat och plocksallat förra året, det slutade med att ruccolan tog över och kvävde plocksallaten. (Och sedan invaderade sniglarna ruccolan, men det är en annan historia...)
astrantia
CITAT (tummeliten @ 14-04-2014, 09:00) *
Hur brukar du sam plantera


Jag har få pallkragar så jag brukar plantera rätt tätt och varva rotsaker som växer nedåt med yviga bladgrönsaker. Ex palsternacka bredvid mangold, sallad bredvid morötter. Och däremellan sår jag tidiga grödor som rädisa och spenat som är skördade när de andra börjar växa ordentligt.
Bönorna får klättra på torn (sätter långa pinnar i ring och knyter ihop i toppen). Runt om kan man ha exempelvis ringblommor, eller valfria grönsaker.
Allekulla
provade med potatis ett år, och de blev mindre än vanligt. Tror attm det blev för torrt för dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon