malcolm
Härom kvällen zappade jag bland mina tv-kanaler och hittade ett program som handlade om könshår runt de intima delarna av kroppen, det verkar som speciellt tjejer/kvinnor gärna rakar av den kroppsbehåring de har. Förut talades det om bikinilinje och det är en sak men numera handlar det om att ta bort allt, personligen tycker jag det är mest avtändande när någon slätrakat sig.
kerstin z5-6
Ja , det är ju en personlig smak , men jag ser två andra aspekter som är lite oroande. Dels att svamp och allehanda andra problem verkar öka i takt med rakningen + att en del får gräsliga infektioner i små skärsår av invaderande hudbakterier, för att inte tala om de som tror de kan använda Veet kräm på könsbehåring ..

Det andra är att nu ska allt vara så onaturligt som möjligt, ok hår under armarna sommartid är väl ok att raka bort, där blir det lättare att hålla rent torrt o luktfritt,men där borde det ta stopp tycker jag.
Gossen Ruda
En modefluga kombinerad med grupptryck. Få vill vara annorlunda även om det är det naturliga. En del säger att det kommer från porrfilmsindustrin där alla numera skall vara rakade. En god sak har det dock fört med sig, flatlusen är utrotningshotad. Den kan bara leva bland könshåren. Lustigt förresten, jag har läst om att flatlusen härstammar från gorillalusen. VAD sysslade våra förfäder med? rolleyes.gif
theseraphim
Trend o trend vet jag inte då specifikt kvinnor rakat sig sedan de gamla egyptierna(inget skämt utan uppenbarligen vanligt då) men så länge det stannar i vuxenvärlden så fine men när man hör att det börjas i allt yngre åldrar så blir man bekymrad. Dock så är det ju som precis en del skriver innan inte direkt toppen för huden.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 07-04-2014, 23:15) *
Trend o trend vet jag inte då specifikt kvinnor rakat sig sedan de gamla egyptierna(inget skämt utan uppenbarligen vanligt då) men så länge det stannar i vuxenvärlden så fine men när man hör att det börjas i allt yngre åldrar så blir man bekymrad. Dock så är det ju som precis en del skriver innan inte direkt toppen för huden.
Det lär stanna i vuxenvärlden eftersom barn är naturligt hårlösa...
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 08-04-2014, 06:38) *
Det lär stanna i vuxenvärlden eftersom barn är naturligt hårlösa...

Menar inte barn utan tonåringar och "unga vuxna"
Gossen Ruda
Jo, jag läste en gång om en skolsköterska som sa att hon blev förvånad när något barn som kom till mottagningen INTE var rakad.
Eva i Skåne
Jag säger som Kerstin. Att ta bort hår under armarna några gånger om året räcker för min del.
Men modet är märkligt. Det mina ungdomar pratar om idag och tycker är "sjukt" är blekning av anus! Hur i he....e kommer man ens på tanken???
Alexander-VG-zon3
Det är inte alltid efter mode eller porrindustrin, muslimer är väldigt noga med att hålla rent från hår, tror det får inte gå längre än någon vecka innan man ska raka igen.
gnon49
Kroppsbehåringen är väl till för att skydda och behövs nog till en del även om vi inte går i djurhudar idag. Gissar att under t.ex armarna är det för reglering av kroppsvärmen och i underlivet för att skydda vår fortplantning. Inget har ju kommit till av slumpen utan har en uppgift att fylla. Kanske man skulle sluta raka sig naughty.gif .
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 08-04-2014, 12:05) *
Kroppsbehåringen är väl till för att skydda och behövs nog till en del även om vi inte går i djurhudar idag. Gissar att under t.ex armarna är det för reglering av kroppsvärmen och i underlivet för att skydda vår fortplantning. Inget har ju kommit till av slumpen utan har en uppgift att fylla. Kanske man skulle sluta raka sig naughty.gif .


Sen är det förvisso vissa saker som ligger kvar i onödan mer eller mindre tex svanskotan, blindtarmen, visdomständer osv. Vad jag förstått så är det ingen fara att raka sig bara man gör det på rätt sätt och tar hand om det på rätt sätt. Har faktiskt oxå hört detta om flatlöss att de minskat tack vare rakning. Som sagt så länge vuxna gör det så är det upp till var och en.
Piccante
En del säger att det är fitness-idealet som medfört att vi rakar både här och där nu för tiden. Kroppshår döljer ju kroppsformerna mer och i alla tidningar, tv, reklam är människan slank och hårlös.
Men som med allt annat mode så svänger det väl snart tillbaka.
pejori
Det har nog gått lite över styr, när tio-elvaåringar vill ha "brasiliansk vaxning" crying.gif
Ser mer och mer tendenser till, att kroppshår är bland det värsta man kan ha.


CITAT (Piccante @ 08-04-2014, 12:39) *
En del säger att det är fitness-idealet som medfört att vi rakar både här och där nu för tiden. Kroppshår döljer ju kroppsformerna mer och i alla tidningar, tv, reklam är människan slank och hårlös.
Men som med allt annat mode så svänger det väl snart tillbaka.

Man får verkligen hoppas det.
gunsta
Jag störs inte det minsta om vuxet folk rakar sig 'både här och där'. Varsågod, gör som du vill - säger jag smile.gif
pejori
CITAT (gunsta @ 08-04-2014, 15:45) *
Jag störs inte det minsta om vuxet folk rakar sig 'både här och där'. Varsågod, gör som du vill - säger jag smile.gif

Det värsta är när man inte får göra som man vill.
Märker hur "drevet går" om någon visar en hårig armhåla offentligt.
Huggorm
CITAT (pejori @ 08-04-2014, 16:38) *
Det värsta är när man inte får göra som man vill.
Märker hur "drevet går" om någon visar en hårig armhåla offentligt.
g.gif Skumt, jag har aldrig märkt av några protester
theseraphim
CITAT (pejori @ 08-04-2014, 16:38) *
Det värsta är när man inte får göra som man vill.
Märker hur "drevet går" om någon visar en hårig armhåla offentligt.


Nu kommer jag inte ihåg vad humorprogrammet hette för några sedan men Nour El rafai var med iaf och i en av sketcherna så näckade hon helt(verkligen helt!) mitt i en fontän i centrala Sthlm. Vad som skrevs mest om var hennes behåring down under så att säga, inte fakta att hon totalnäcka mitt på dagen i allmänheten..."herregud vad gör hon! Hon är ju inte rakad!!!! My god!!! Vad är det för något hon har mellan benen, alldeles svart i lurvigt???? Varför har hon Svinto mellan benen???? Är det tvålad eller otvålad Svinto??? Vi måste veta!!!!"

Vill man ha hår fine! Vill man raka sig lika fine! Men gör det för att man själv vill och inte vad skönhetsmobben tycker, vem vet om några år kanske det är tvärtom.
gunsta
CITAT (pejori @ 08-04-2014, 16:38) *
Det värsta är när man inte får göra som man vill.
Märker hur "drevet går" om någon visar en hårig armhåla offentligt.


Jag gör faktiskt som jag vill (ang rakad/orakad) - skiter fullständigt i vad andra tycker.
pejori
CITAT (gunsta @ 08-04-2014, 17:31) *
Jag gör faktiskt som jag vill (ang rakad/orakad) - skiter fullständigt i vad andra tycker.

Jo det gör jag också, men det är inte helt lätt för dagens unga att stå emot trycket.

CITAT (theseraphim @ 08-04-2014, 17:21) *
Nu kommer jag inte ihåg vad humorprogrammet hette för några sedan men Nour El rafai var med iaf och i en av sketcherna så näckade hon helt(verkligen helt!) mitt i en fontän i centrala Sthlm. Vad som skrevs mest om var hennes behåring down under så att säga, inte fakta att hon totalnäcka mitt på dagen i allmänheten..."herregud vad gör hon! Hon är ju inte rakad!!!! My god!!! Vad är det för något hon har mellan benen, alldeles svart i lurvigt???? Varför har hon Svinto mellan benen???? Är det tvålad eller otvålad Svinto??? Vi måste veta!!!!"

Vill man ha hår fine! Vill man raka sig lika fine! Men gör det för att man själv vill och inte vad skönhetsmobben tycker, vem vet om några år kanske det är tvärtom.

tummenupp.gif
Det blev samma "väsen" när en kvinna visade sin orakade armhåla i samband med melodifestivalen för något år sedan.

Samma kommentarer kom, när "skyltdockan med könshår" visades i pressen. yes.gif
Tapio
CITAT (Huggorm @ 08-04-2014, 17:20) *
g.gif Skumt, jag har aldrig märkt av några protester


Halaj!

giggle.gif giggle.gif

//T
skogstroll
Det kan ju vara svårt att undgå porridealet i dagens samhälle. Man ska vara totalrakad, bleka rumpan, jättetuttar, jättemun och gärna en korkad blick i ögonen också mm. Personligen tror jag att man har problem om man nappar på den trenden, att göra det som känns rätt för mig får faktiskt duga. Sen om det inte passar min partner, då får han väl hitta ett mer renrakat exemplar.
Gossen Ruda
Beträffande armhålorna så är det lite märkligt att det inte blir lika mycket tjafs när män är lurviga. Är det männen som kräver rakning av kvinnorna eller vad? Sen skall jag faktiskt erkänna, jag rakade mig en gång för att kolla. Inte armhålorna. Blev bara ett prov för huden var så känslig att jag fick utslag av rakningen. Sen kliade det ofantligt när håren växte ut. Never more.
skogstroll
mm fast jag hade en dejt en gång som var pälsig på ryggen... han rakade den på nåt vis... I alla fall vart han som en igelkott... ingen hit kanske haha
theseraphim
Fick en Flashback från Jack-as filmerna när de vaxar Steve-O från knopp till tå dvs allt hår på hela kroppen...ouch!

Den här tråden blir lite komiskt absurd när typ tråden under heter... Jag vill ga en snabbväxande yvig buske! Och den ovanför...kan jag klippa min buske nu eller är det för kallt?
gunsta
CITAT (theseraphim @ 08-04-2014, 20:44) *
...

Den här tråden blir lite komiskt absurd när typ tråden under heter... Jag vill ga en snabbväxande yvig buske! Och den ovanför...kan jag klippa min buske nu eller är det för kallt?


biggrin.gif
Berith
Äh det vet väl alla... Det växer inget gräs på en racerbana. rolleyes.gif
Tapio
Halaj!

Det finns de som påstår att man minskar risken för infanterield genom att raka sig.

Och apropå militären minns jag att när jag gjorde lumpen kommenterade min kapten min håriga bringa med: ”på granit växer ingen mossa!”
Jag undrar om det stämmer?

//T
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 09-04-2014, 13:05) *
Halaj!

Det finns de som påstår att man minskar risken för infanterield genom att raka sig.

Och apropå militären minns jag att när jag gjorde lumpen kommenterade min kapten min håriga bringa med: "på granit växer ingen mossa!"
Jag undrar om det stämmer?

//T


Beror kanske på hur man tolkar det whist.gif
Tapio
Halaj!

Javisst. laugh.gif Men jag menade det han sa utan några tolkningar. Fäster verkligen mossa inte på granit?

//T
malcolm
Jag brukar besöka naturiststränder då och då även om det var några år sedan senast men jag tycker nog att renrakade underliv är avtändande, nu går jag inte till liknande stränder för att spana in folks underliv men visst lägger man märke till "modet" och jag tycker inte om det kala.
*Stintan*

Jisse säger jag bara!
kerstin z5-6
CITAT (Huggorm @ 08-04-2014, 17:20) *
g.gif Skumt, jag har aldrig märkt av några protester

Du kanske inte träffar ungdomar i åldern 16-18 så ofta?
Huggorm
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2014, 01:53) *
Du kanske inte träffar ungdomar i åldern 16-18 så ofta?
Nej, nu för tiden är det sällan jag får tillfälle att vara lättklädd tillsammans med tjejer i den åldern
Pirum
CITAT (theseraphim @ 07-04-2014, 23:15) *
Trend o trend vet jag inte då specifikt kvinnor rakat sig sedan de gamla egyptierna(inget skämt utan uppenbarligen vanligt då) men så länge det stannar i vuxenvärlden så fine men när man hör att det börjas i allt yngre åldrar så blir man bekymrad. Dock så är det ju som precis en del skriver innan inte direkt toppen för huden.
Det har ju säkert varierat mellan olika kulturer och över tiden, men sett till Sverige under 1900-talet, och lite in på 2000-talet, så kan man absolut tala om en trend i meningen att det ganska plötsligt blivit extremt mycket vanligare. Delvis hänger det såklart ihop med mode men även med teknisk utveckling och ekonomi. Jag skulle inte vilja raka en armhåla med en morakniv eller rakblad modell rakkniv.


Varför det har blivit vanligare kan man diskutera, jag tror att folk i alla tider har försökt förstärka skillnaderna mellan män och kvinnor för att själva framstå som mer manliga eller som mer kvinnliga. Om det görs medvetet eller omedvetet, tja. Det naturliga är att män, oftast, har mer kroppsbehåring än kvinnor, och mindre huvudbehåring (i genomsnitt). Det är inte särskilt underligt att en hårig bringa framstår som manlig och svallande långt huvudhår eller rakade ben som kvinnligt, även om idealen kan skifta då och då.

Personligen har jag svårt att förstå att folk orkar raka sig eller ägna tid åt sminkning varje dag. Så ser jag iofs ganska orakad ut själv nu, femdagars skäggstubb eller nåt.
Motti
Om nu naturen har skapat oss med behåring här och där så är det väl en mening med det !att sitta och raka bort allt hår i underlivet( känns lite fel nu mer när man är 61) då de ska vara där av en orsak ! När män vill ha en renrakad kvinna utan ett hårstrå då kan man ju undra ? barn har inga hår i dom regionerna .Ja jag vet inte vad man ska tycka var och en får väl göra som de trivs med ,jag själv har slutat "putsa mig "då det känns lite B när man är 61 år .Däremot rakar jag ärmhållorna ! och trimmar bikinilinjen ,ja åtmindståndet den man har kvar wink.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 12-04-2014, 01:38) *
Om nu naturen har skapat oss med behåring här och där så är det väl en mening med det !att sitta och raka bort allt hår i underlivet( känns lite fel nu mer när man är 61) då de ska vara där av en orsak ! När män vill ha en renrakad kvinna utan ett hårstrå då kan man ju undra ? barn har inga hår i dom regionerna .Ja jag vet inte vad man ska tycka var och en får väl göra som de trivs med ,jag själv har slutat "putsa mig "då det känns lite B när man är 61 år .Däremot rakar jag ärmhållorna ! och trimmar bikinilinjen ,ja åtmindståndet den man har kvar wink.gif
Men hade inte naturen en mening att skapa behåring i armhålorna då? I sådana fall är det ju inte mera rätt att raka sig där.
Piccante
Hur folk ser ut i de nedre regionerna är ju inget man direkt lägger märket till när man går på stan. Däremot tycker jag att rakat bröst på vuxna män ser väldigt fult ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon