Sidor: 1, 2
Sollan
Jag gillar det mesta som frodas i trädgården. Men vissa växter har jag kommit på kant med...
Jag gillar inte Bergenia. Nu är det sagt... Stora skräpiga blad som blommar med en rosa tofs. Varför jag inte gillar dem? Ja, se det vet jag inte.
Finns det fler som jag? wub.gif Och, i så fall, vad gillar ni inte?

Inget ont om de som tycker om Bergenia vill jag bara understryka.... smile.gif
/sollan
maimiti
Ja, jag har ju lite svårt för kvickrot och nässlor...
kerstin z5-6
Bergenia , gullstav och toppklocka tillhör inte mina favoriter , kanske för att de rekommenderas så varmt till de som odlar norrut .Som om det inte gick att odla annat ....
Leif M
Kvickrot och Kirskål är tveksamma importer. Det måste finnas någon som använder eländet i matlagning men de håller sig borta!
mad.gif
Inte ens spansk skogssnigel eller panterfläckig mellaneuropeisk snigel äter detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111
Hannele
CITAT (Sollan @ 13-04-2004, 18:30)
Jag gillar inte Bergenia. Nu är det sagt... Stora skräpiga blad

Tja, jag gillar nog nästan allt, kan inte komma på nåt...

wub.gif
Bergenian frodas direkt på berget, kanske 2 cm jord!
MimE
Kvickrot, nässlor och "kriskål" är inte mina trädgårdsfavoriter.

Bergenian är OK. Skulle nog inte plantera en själv men den kom med huset så den får vara kvar.
Jag rensar ur den rejält ungefär vartannat år och då håller den sig snygg och fräsch.

Men en växt jag har svårt för är tujor. Tycker att de ser konstgjorda ut på något vis.

/Mimmi
Smekajsa
Håller på att UTROTA en typ av flox som jag bara HATAR.
Den har en blekrosa dubbel underbar blomma men förökar sig som "kvicke" och får snabbt greppet om rabatten.
Det är andra säsongen nu som jag jagar!!
Hitills har jag bara sett ett par som vågat visa nosen,än så länge.
Ett ogräs som jag får en konstig känsla i kroppen av att rensa är "mållor".
Vet ej varför,det känns bara så, ja det går inte att beskriva.......
Apropå kirskål,så ska det vara bra för personer som har gikt.
Nanna
Begonia och våreld är direkt inga favoriter hos mig. Begonia fäller sina blommor som kletar fast, sen ser den lite för hmm.. blank ut. Vårelden tycker jag ser lite jobbig ut. Vet egentligen inte varför jag inte tycker om dem.


Fast de växer iofs i inte i trädgården...
Små vita blommor som växer mot min vilja i min rabatt tycker jag illa om (ogräs)
Cilla
Å MÅLLOR - har du dem på egna tomten??? Wow, jag som letar svinmålla så att ögonen rinner på försommaren. De är godare än spenat i soppa, fantastiska som färska och kan användas kokt, stekt, rå, fryst... Urgoda helt enkelt och mycket nyttiga också.

Jag hade svårt för bergenia förr, men nu när jag ser hur den kan överleva där iget annat växer och att den blommar så storvulet har jag tagit den till mig. Jag tycker också om när den blir röd i bladen, det blir färgsprak hela året.

Parkslide har jag svårt för. Den är vacker men den skapar död där den går fram och den har varit poppis där jag bor och sprider sig snabbt. Jättesliden sägs sprida sig långsammare.

Hängsälg och ympade salixvarianter är annars växter som får mig att få ont i ryggen. Andra toppympade träd som t ex den här populära nya långblommande syrénen och vissa toppympade prydnadskörsbär kan också vara riktigt illa gjorda, och få mig att undra om jag är lika rufsig i håret.
andreas i uppsala
granar och granskog. ush!!!! blir alltid så deprimerad av granskog
Gunvor Nilsson
Värsting nr 1 = Fräken. Aldrig vacker och ett hiskeligt rotsystem. wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Värsting nr 2 = Knölklocka som är vacker så länge den blommar men sen marktäcker den där den inte skall vara. wacko.gif wacko.gif
Värsting nr 3 = Bläcksvamp på hösten! Vacker när den är vit men blir sen svarta blaffor som man halkar i. wacko.gif
/Gunvor
kerstin z5-6
Det är nog ingen flox du ogillar utan Såpnejlika som öär ett förfärligt ogräs sad.gif

Granskog kan vara mycket vacker om den är rätt gallrad smile.gif
andreas i uppsala
finns inget värre sad.gif
Nutten
Såpnejlika som luktar så gott...har man den bara på ett ställe där den inte kan sprida sig åt så många håll så är den ljuvlig!

Växter jag inte gillar...Tja, ska det enbart vara uteväxter? I sånt fall blir det nog bergenia, de är för "blaffiga" för min smak. wacko.gif Så är jag rätt trött på berberis och oxbär av alla de slag..är väl för att de finns precis överallt antar jag.
Copycat
Om kirskål tycker jag INTE !!!! mad.gif Något annat, som jag trodde att jag tyckte om är snårvinda sad.gif visst är den söt? rolleyes.gif Ja, om den håller sig på plats, men det gör den ju inte. Jag har själv ( DUMMA; DUMMA JAG ) planterat "sötnosen, så..... är huvet dumt får kroppen lida. man sliter rötterna från morgon till kväll, det finns inget stopp, pust. tongue.gif
rutis
Sockertoppsgranar å andra "formade" barrväxter. De är supertrista. Annars är barrväxter överhuvudtaget kanske inte största favoriten, men det är nog mest för att deras barr sticks så när man pysslar om sina rabatter.
Copycat
Barren i sig gör väl inte så mycket, värre är det väl med dom förbenade myrorna,usch. tongue.gif
rutis
Skönt å höra att det finns vissa otyg man slipper i sina rabatter. Just myror har jag sluppit ifrån, men älgar å rådjur har jag gott om, de bits dock inte lika mycket som myror! smile.gif
Betty
Bergenia, Toppklocka, gullstav, fullvuxna björkar, kvickrot, maskrosor, groblad, läbbiga svampar i gräsmattan... om dessa tycker jag inte. sad.gif
Copycat
Äcklighetsfaktorn är nog inte lika stor i alla fall. Det finns nästan inget vidrigare än att ha dom små j.... krypandes uppför benen,iasch, man får gåshud över hela kroppen. tongue.gif
Tingstäde
Bokharabinda - det är ett otyg man ska akta sig för. Den förkväver allt i sin omgivning.
Till parkslide är mitt förhållande gott - inmutad som den är med ån i norr och gräsklipparen i söder. Under dess djungelaktiga blad trivs försommarväxter som kungsängslilja (innan parkslidebladen kommit) liksom ormbunke.
Tingstäde
Betty
CITAT (Copycat @ 13-04-2004, 21:23)
Barren i sig gör väl inte så mycket, värre är det väl med dom förbenade myrorna,usch. tongue.gif

Håller med dig där! Jag har jätteproblem med bruna myror (i min rabatt som gränsar mot skogen). Det är nästan hopplöst att rensa ogräs där. Det verkar som om myrorna har satt ut vakter som skvallrar till de övriga odjuren att "Nu är hon här!" Man hinner bara just börja peta lite i rabatten, sen plötsligt anfaller de från alla håll de bitska små jäv*****. mad.gif
andreas i uppsala
har varken myror,myggor eller liknande skadgörare i min trädgård. Kanske är det för att det ligger mitt i stan eller för att trädgården är så pass liten att jag hinner döda de mesta. Som hjälpredor har jag fåglar och flugtrumpeter smile.gif

Lucky me tongue.gif
Blomstersmurfen
Berberis och smultron! Jag har jätteproblem med revande elaka smultron som vill ta över all plats överallt. Växer glatt överallt, tom där det inte finns någonting att växa i... Tur att de inte är så svåra att rensa i allafall. Bekanta som hälsar på tar med sig hem och har i balkonglådor o dyl, och där håller de sig (nästan). Blir ganska effektfullt när revorna hänger ner, men då får man hoppas att balkonggolvet inte har fukt i betongen... unsure.gif
Bettson
Berberis. mad.gif

Jag rensande bort tretton megastora berberisbuskar från tomten när vi flyttade hít. Hade bölder, sår, inflammationer i ett halvår trots skyddsytrustning. Djävulens buske borde den kallas.
yla
jag tänker o tänker men kan inte komma på nån som jag inte gillar
fast var sak ska ju vara på sin plats förstås
joförresten såna där rävsvansar eller va dom heter
nån slags spirea kanske den är me röda toppar dom är jag inte förtjust i
annars tror jag att jag gillar det mesta
Hannele
CITAT (Bettson @ 13-04-2004, 23:04)
Berberis. mad.gif

wub.gif (Formklippt) berberis är underbar bakgrund.
Bettson
CITAT (Hannele @ 13-04-2004, 23:19)
CITAT (Bettson @ 13-04-2004, 23:04)
Berberis. mad.gif

wub.gif (Formklippt) berberis är underbar bakgrund.

Säkert, men de sticks lika otrevligt för det. Den blodröda varianten är kanonfin tillsammans med rosa blommor.

Jag tittar gärna, men i min trädgård....... näe.
Fenja
Bergenior är verkligen läbbiga!! Det är nog det enda jag på rak arm så här INTE skulle plantera. Tulpaner, utom vildarterna, är inte heller någon favorit, de där stora höga förädlade sakerna är läskiga. Sedan har jag en liten bronsfärgad marktäckare som blommar med en liten blå/lila spira som jag jagar febrilt, har förträngt vad eländet heter!
Fenja
Copycat
Fenja ! Men visst är den söt? Jag trodde att den skulle tränga ut mina kirskål, men ack vad jag bedrog mig. tongue.gif
Fenja
Lika söt som en böld i... Det enda som biter på kirskål är besatthet och våta tidningar! Otäcka är dom, slog mig just att pepparrot tar kirskålen om man tycker att det är att föredra wacko.gif ...
Fenja
Smed
Åkersenap. Och eftersom ämnet spårade in på djur så vill jag också nämna sorkarna. Känner mig som Kalle Anka eller kanske Mr Bean när jag tröstlöst kämpar vidare mot dessa överlevare.


/Smed
Mi70
CITAT (Smekajsa @ 13-04-2004, 19:16)
Håller på att UTROTA en typ av flox som jag bara HATAR.
Den har en blekrosa dubbel underbar blomma men förökar sig som "kvicke" och får snabbt greppet om rabatten.
Det är andra säsongen nu som jag jagar!!
Hitills har jag bara sett ett par som vågat visa nosen,än så länge.

Är det inte såpnejlika du menar, dessa finns som svårutrotat ogräs på många ställen, ganska fina men hemska att bli av med, kolla in länken.....

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...on/sapooff.html
Mi70
Glömde ju mina hatväxter.... Av någon anledning har jag ganska svårt för blommor som många gillar, begonior, petunior, alltför färgglada och glassiga gladiolus, dahlior, fuchsia etc.......

Men nota bene, jag har faktiskt fått en blodröd dahlia av en granne som faktiskt blir fin om man ställer den i ett lugnt sammanhang, och köpte limefärgad gladiolus i holland då jag var där.... så kanske är jag på väg att ändra mig? laugh.gif
Cilla
Det här är nästan mer givande än att läsa om favoritsorterna (de blir ju också så många!).

OK Tingstäde - parkslide rätt placerade är vackra och funktionella. Men på fel ställe totaldödar de allt i sin väg långt mer än bokharabindan!

När jag pluggade idéhistoria läste jag en kul bok om (Frykman) där smuts beskrevs. Smuts var enligt honom och medförfattarens definition helt enkelt bara ämnen eller material placerade på fel ställe.

En använd stekpanna på en spisplatta behöver inte upplevas som smutsig, men på huvudkudden gör den det definitivt.

Kanske är det samma sak med de flesta växter man inte gillar?
Kanske kan till och med de ympade hängkrymplingar till träd som jag inte tycker om vara helfina i en särskild miljö, japansk park kanske, eller bland människor som älskar dem?

Skulle era hatväxter kunna passa och bli fina och funktionella någonstans?
nilla
Jag har omprövat Bergenia... och gör det ännu mer nu eftersom jag drabbas av beskyddarinstinkt när jag ser hur impopulär den är. På rätt ställe kan den vara helfräck! Passa väldigt bra i drivor vid funkishus t.ex

Min minst omtyckta verkar jag vara ganska ensam om: Rhododendron.
Stela plastliknande växter som möjligen kan platsa i offentliga stora parkmiljöer arkiverade under rubriken tristess.
Är inte så förtjust i ljusblå och skära hortensia heller.

Sen har vi ju ogräsen också men dom har ni ju redan listat rolleyes.gif

Gunilla
birgitek
Libbsticka kommer inte i min trädgård.Hade en i min förra trädgård och den tog över allt, omöjlig att få bort. Tio års hopplös kamp som libbstickan till slut vann.
Birgit Ek
Copycat
Libbsticka ? Är det den som luktar bullkrydda? Vilken tur att jag inte planterat det också, i sådana fall. ohmy.gif tongue.gif
ingmet
CITAT (Smekajsa @ 13-04-2004, 19:16)
Håller på att UTROTA en typ av flox som jag bara HATAR.
Den har en blekrosa dubbel underbar blomma men förökar sig som "kvicke" och får snabbt greppet om rabatten.
Det är andra säsongen nu som jag jagar!!
Hitills har jag bara sett ett par som vågat visa nosen,än så länge.
Ett ogräs som jag får en konstig känsla i kroppen av att rensa är "mållor".
Vet ej varför,det känns bara så, ja det går inte att beskriva.......
Apropå kirskål,så ska det vara bra för personer som har gikt.

Din beskrivning av flox låter som såpnejlika, den större. Trivs den vilket nästan är garanterat sprider den sig hejdlöst. Den doftar underbart, är tyvärr aningen för skräpig och som sagt sprider sig med underjordiska utlöpare i rask takt. Denna perenn tillhör mormorsväxterna - vill man ha den bör den planteras i en djup bottenlös hink för att förhindra spridningen.
Såpnejlikan finns även i en mindre variant, som sprider sig lika bra, bör alltså också odlas i bottenlös hink.
Namnet såpnejlika har uppkommt då rötterna kokades och avkoket som blev löddrande nyttjades till såpa.
Såpnejlika
Copycat
Finns det någon som har en bild på höstflox? rolleyes.gif Annars tror jag ta mej tusan, att jag t.o.m. har försökt att få tag på såpnejlika till rabatten. ohmy.gif rolleyes.gif tongue.gif Jag kan snart stoltsera med traktens "finaste" ogräsrabatt. tongue.gif
Ewa L
Och jag håller med Nilla. Bergenia på rätt plats är jättefina, dessutom under lång tid.
Detta med tid märker jag är utmärkande för vad jag tycker om. Det som prunkar överdådigt men kort... Alltså tycker jag inte om Pioner! sleep.gif Regnar det och jäklas när de blommar går den sommaren åt fanders. Likadant med rosor, har bara remonterande.

Annars är mitt verkliga hatobjekt Berberis!!! mad.gif Helst skulle jag gräva bort allihop (har 3 jättelånga häckar + "prydnads...") men för det skulle jag behöva leja och det har jag inte råd med.
ingmet
CITAT (Copycat @ 14-04-2004, 07:52)
Finns det någon som har en bild på höstflox? rolleyes.gif  Annars tror jag ta mej tusan, att jag t.o.m. har försökt att få tag på såpnejlika till rabatten. ohmy.gif  :rolleyes:  :P  Jag kan snart stoltsera med traktens "finaste" ogräsrabatt. tongue.gif

Kolla här på Odla.nu Flox - där står det en del om flox och fina bilder finns också. rolleyes.gif
Copycat
Ingmet ! Luktar såpnejlikan MYCKET? En sötaktig doft som sprider sig kring husknuten? unsure.gif Om du svarar ja på den frågan så får jag skämmas ihjäl. sad.gif OM det är såpnejlika jag har jagat, så tycker jag i alla fall att den doftar underbart. rolleyes.gif
Sollan
CITAT (birgitek @ 14-04-2004, 07:26)
Libbsticka kommer inte i min trädgård.Hade en i min förra trädgård och den tog över allt, omöjlig att få bort. Tio års hopplös kamp som libbstickan till slut vann.
Birgit Ek

Har en libbsticka därför att den håller häxor och annat oknytt borta. Det verkar funka... sleep.gif
Glömde bort tagetes som inte heller den är någon älsklingväxt.
/sollan
ingmet
Kära CopyCat! Din doftbeskrivning låter som när kaprifolen sätter igång och doftar. Nja.. jag måste nog luta mig lätt framåt för att känna den gudomliga doften, den luktar milt, kanske aningen sött, men väldigt behagligt. Du behöver absolut inte skämmas, jag gör inte det som också planterat min såpnejlika av egen fri vilja. Tyvärr har jag lärt mig nu långt efteråt att jag skulle planterat i en hink, vilket gör att jag har väldigt blink.gif många såpnejlikor. Håller nu på att rensa vilket är ett digert jobb wacko.gif . Men jag kommer garanterat att spara en rugge eller fler och sätta i en hinkar.
På försommaren då såpisarna utvecklar bladverket ser de aningen konstiga ut, jag trodde jag fått någon slags ohyra eller att någon insekt boat och snörpt ihop bladen. Nu har jag insett att det är så den ser ut.. - tänkte att det kanske var ytterligare ett kännetecken.
Kan stoltsera med ytterligare "ett misstag" biggrin.gif , har planterat parkslide, vackert men sprider sig otroligt. Den har tack o lov inte fått fart än, så den ska grävas upp och placeras i hink.
Copycat
PETUNIOR ! Petunior är varken vackra eller luktar gott, dom är kladdiga och ranglar iväg,visst heter dom väl Petunior? Eller......jo det är Pensé som är fin. tongue.gif
azofia
OREGANO! Fy alltså, det enda förskonande med den är att den drar till sig olika söta insekter som fjärilar och bin.

Ett annat hatobjekt är den där stora balsaminen som sprätter i väg sina frön. Dels sprider de sig som jag-vet- inte-vad och dels så är de en hälsofara med sina ivägsprättande frön. En planta fick in en fullträff i ansiktet på mig förra året. AJ! säger jag bara. Sen är de inte särskilt attraktiva heller.

Pelargoner är en växt som jag har lite svårt för, inte pga utseendet men pga lukten, de gör att jag nyser, tyvärr för de är hemskt vackra.
Hannele
CITAT (Cilla @ 14-04-2004, 02:14)
Skulle era hatväxter kunna passa och bli fina och funktionella någonstans?

Säkert på mitt berg! tongue.gif
Annelie
Pelargonier! I alla färger och former - de kommer inte in i mitt hus och är för alltid portade i min trädgård! wacko.gif rolleyes.gif
renate
Rosenspirea,vet ej varför men den tycker jag inte om.Jag räknar inte upp kirskål,knölklocka,kvickrot och dyl.det är ogräs i mina ögon,tyvärr har jag lite av varje.Såpnejlika har jag i en stor kruka på"kommunens"som jag får disponera över.Begonior gillar jag inte heller,annars har väl alla blommor sin charm. rolleyes.gif smile.gif
Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon