Full version: Inte normalt jag
Sidor: 1, 2
Överbölingen
Eller hålla käften

Först utvisningen från Östersund sedan ett antal tidigare och kommande. För det kommer och med allt mer undermåliga motiveringar.

Rent tekniskt gör avhysningsteamet inget fel. Alltså är smitverktyget ( och att vara nitisk samt att spela SD under täcket) inget tjänstefel pga myndighetsstatus, men!!!
Det borde finnas ett personligt ansvar för fattade beslut om de är fel. T ex Vållande till annans död om det går som väntat i flera av utvisningsärendena. Men under myndighetens vingar klarar man sig som främlingsfientlig.

Jag upplever att de myndigheter som vi har i Sverige är humana och jobbar för ett bättre och större Sverige. Men måste säga att jag har mycket negativ känsla för migrationsverket/immigrationsverket och trafikverket (järnvägsdelen). När får de en chef som vågar säga NEJ!
Inget nytt förrän allt liggande är löst!

Och kalla inte detta för politik. Det är normal humanism och borde ha Sveriges prägel. Men där faller vi på resultaten.

Jag skulle vilja att alla de senaste utvisade 1000 personernas vidare öden redovisas från det att de överlämnats till sina diktaturstater. Sedan kan vi avgöra hur kloka avvisningsbesluten verkligen var.

Avrättning borde därvidlag innebära medhjälp till mord för berörd beslutsfattare.

Man är väl människa även om man är myndghetsperson? Eller är man Gud Fader?
Huggorm
Saken är den att vi kan bara ta hand om en begränsad mängd flyktingar, och därför måste vi välja ut de som har de största behoven. Sverige är ett litet land i civilisationens utkant, vi kan inte ta hand om samtliga ute i världen som har det svårt.
Piccante
Ja ibland är myndigheter väldigt fyrkantiga i sitt tänk och man undrar om det inte går prestige i den enskilde tjänstemannens beslut?
Det stod om ett fall härom dagen där ett ensamkommande flyktingbarn som hade adopterats av sin svenska kontaktfamilj skulle utvisas pga att "ingen hade gjort så förr" och nu visste de inte hur man skulle behandla en adoption?
Jag ser inte meningen i att jaga folk som bott upp till 7 år i landet och är väletablerade när de har skolgång eller jobb och kan språket. Samtidigt öppnas det upp för arbetskraftsinvandring???
theseraphim
Det ironiska är att enligt de konventioner vi varit med och skapat, skrivit på och följer så får man inte utvisa till tex diktaturer eller till länder där risken för övergrepp är överhängande det samma gäller fall för specifik vård krävs... Sverige vill gärna hävda sig internationellt som en moralens väktare men dessa regler bryter vi gång på gång och kritiken har ju varit massiv från bland annat EU, Amnesty, FN osv men vi fortsätter med dessa inhumana avvisningar. Givetvis ska man ha rätten att avvisa människor men i vissa fall blir man bara rent förbannad och än mer när man hör motiveringen" ja men det finns vård i Somalien med...." Säkert lätt att betala för den vården när man pratar om fattiga flyktingar och som sagt att i de flesta länder flyktingar kommer ifrån är inte vården direkt i våran standard plus inte gratis.
Det är så man får skämmas ibland.
SD har ju sin fina variant att tex flyktinglägret inte är så illa och de som bor i dessa har det faktiskt riktigt bra... Skulle vara kul och låta Jimmie bo där i en vecka på deras villkor eftersom han tycker de har det så bra.
kerstin z5-6
CITAT (Överbölingen @ 14-04-2014, 20:15) *
Eller hålla käften

Först utvisningen från Östersund sedan ett antal tidigare och kommande. För det kommer och med allt mer undermåliga motiveringar.

Rent tekniskt gör avhysningsteamet inget fel. Alltså är smitverktyget ( och att vara nitisk samt att spela SD under täcket) inget tjänstefel pga myndighetsstatus, men!!!
Det borde finnas ett personligt ansvar för fattade beslut om de är fel. T ex Vållande till annans död om det går som väntat i flera av utvisningsärendena. Men under myndighetens vingar klarar man sig som främlingsfientlig.

Jag upplever att de myndigheter som vi har i Sverige är humana och jobbar för ett bättre och större Sverige. Men måste säga att jag har mycket negativ känsla för migrationsverket/immigrationsverket och trafikverket (järnvägsdelen). När får de en chef som vågar säga NEJ!
Inget nytt förrän allt liggande är löst!

Och kalla inte detta för politik. Det är normal humanism och borde ha Sveriges prägel. Men där faller vi på resultaten.

Jag skulle vilja att alla de senaste utvisade 1000 personernas vidare öden redovisas från det att de överlämnats till sina diktaturstater. Sedan kan vi avgöra hur kloka avvisningsbesluten verkligen var.

Avrättning borde därvidlag innebära medhjälp till mord för berörd beslutsfattare.

Man är väl människa även om man är myndghetsperson? Eller är man Gud Fader?



helt rätt men tydligen anser inte alla detta.Har flera elever med familjer som fått helt obegripliga avvisningar-då menar jag folk som här uppe tom lyckats fixa permanenta arbeten
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2014, 00:44) *
helt rätt men tydligen anser inte alla detta.Har flera elever med familjer som fått helt obegripliga avvisningar-då menar jag folk som här uppe tom lyckats fixa permanenta arbeten

Jag hörde en politiker tala om detta för många år sedan. När hon var på resa i valkretsen i södra Norrland så var de så arga i en liten avfolkningskommun. Den enda läkaren de haft på flera år som inte var stafettläkare och slutade efter någon månad eller flyttade efter avklarad AT-tjänst den skulle dom utvisa till Bosnien eller om det var något land i Mellanöstern när han hade bosatt sig i byn, hade accepterat jobbet på vårdcentralen och hans barn gick i skolan.
Man undrar ju ibland hur Migrationsverket fungerar?
Störst felet är att man inte kan ta rättssäkra beslut inom det första året utan väntar så länge så att folk hinner bosätta sig permanent och integreras sen ska de de avisas.
theseraphim
Har de inte som egen praxis att två år är den längsta tiden det ska ta från det att personen anlänt till Sverige. Dock så brukar det bli som vanligt när det tagit sju år istället och "flyktingen" nu i stort pratar flytande svenska, har haft fast jobb i några år att de skyller på datafel eller att de haft så mycket att göra. Tänk om en vanlig person kunde använda sig av alla de ursäkter som godtas inom myndigheter tex inte betala huslån på några år för" men vi bytte från Windows till MacOs och det blev en längre inlärning än beräknat..."
Huggorm
Anledningen till att det kan ta så lång tid som sju år är att personerna håller på och överklagar beslutet till varenda instans som finns. Så det är lite deras eget fel också att de får resa efter att ha blivit kvar så länge. En annan anledning till att det tar lång tid är att det ofta är svårt att slå fast identiteten.

Men skulle det inte införas möjligheter till att få arbetstillstånd för den som hittat ett jobb men fått sin asylansökan avslagen?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 09:42) *
Anledningen till att det kan ta så lång tid som sju år är att personerna håller på och överklagar beslutet till varenda instans som finns. Så det är lite deras eget fel också att de får resa efter att ha blivit kvar så länge. En annan anledning till att det tar lång tid är att det ofta är svårt att slå fast identiteten.

Men skulle det inte införas möjligheter till att få arbetstillstånd för den som hittat ett jobb men fått sin asylansökan avslagen?


Arbetar du på migrationsverket? Jag mår illa när jag läser sånt där sick.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 10:36) *
Arbetar du på migrationsverket? Jag mår illa när jag läser sånt där sick.gif

Varför, är du rädd för att vi skall förlora arbetstillfällen om det blir lättare för asylsökare att bli arbetskraftsinvandrare istället?
pejori
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 10:36) *
Arbetar du på migrationsverket? Jag mår illa när jag läser sånt där sick.gif

Då är vi två då.


CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 10:58) *
Varför, är du rädd för att vi skall förlora arbetstillfällen om det blir lättare för asylsökare att bli arbetskraftsinvandrare istället?

Kanske det skulle bli svårare att få jobba i Norge också??
Kasta inte sten i glashus.... nono.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 10:58) *
Varför, är du rädd för att vi skall förlora arbetstillfällen om det blir lättare för asylsökare att bli arbetskraftsinvandrare istället?


Absolut inte... det är väl snarare du som verkar rädd för det. Jag ser invandrarna som en tillgång i vårt samhälle oavsett man kallar dom asylsökande eller arbetskraftsinvandrare. Att som du lägga skulden för den långa handläggningstiden på de asylsökande tycker jag är befängt.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 12:27) *
Absolut inte... det är väl snarare du som verkar rädd för det. Jag ser invandrarna som en tillgång i vårt samhälle oavsett man kallar dom asylsökande eller arbetskraftsinvandrare. Att som du lägga skulden för den långa handläggningstiden på de asylsökande tycker jag är befängt.
Så vems fel är det att det blir långa handläggningstider? Är det personalen på migrationsverket som skall försöka slå fast identiteten på en person som kommer från ett land där myndigheterna inte är intresserade av att samarbeta? Eller är det Sveriges system som tillåter överklagan?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 12:35) *
Så vems fel är det att det blir långa handläggningstider? Är det personalen på migrationsverket som skall försöka slå fast identiteten på en person som kommer från ett land där myndigheterna inte är intresserade av att samarbeta? Eller är det Sveriges system som tillåter överklagan?


Det är väl inte de asylsökandes fel och alla är väl inte papperslösa. Myndigheter jobbar ofta jävligt långsamt. Bara en massa byråkrati o sammanträden.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 13:44) *
Det är väl inte de asylsökandes fel och alla är väl inte papperslösa. Myndigheter jobbar ofta jävligt långsamt. Bara en massa byråkrati o sammanträden.
Visst jobbar myndigheter ofta långsamt, men att få sitt ärende prövat i första instans tar inte särskilt lång tid. Det är när de överklagar till andra och tredje instans som tiden går, och om man befunnits sakna asylskäl i alla dessa instanser kan man gå under jorden ett par år och sedan börja om igen. Cirka en tredjedel av alla som inte får asyl går under jorden och "försvinner", det stod i DN så sent som idag.

Saken är den att det går inte att komma till Sverige som asylsökare på ärlig väg. Man måste ha visum för att komma hit och det får man inte om det kan antas att man skall söka asyl. Alltså måste man ta sig hit illegalt, och då har man inte med sig sina äkta identitetshandlingar. Det blir då enormt svårt för migrationsverket att reda ut vem personen egentligen är, särskilt som deras hemländer inte alltid hjälper till. Att de trots detta lyckas hålla en så kort handläggningstid är berömvärt.
*Stintan*
Vad menar du att den där tredjedelen har för alternativ? Tror du att dom kommit för att leka kurragömma med svenska myndigheter?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 14:33) *
Vad menar du att den där tredjedelen har för alternativ? Tror du att dom kommit för att leka kurragömma med svenska myndigheter?
Nej, för att få ett bättre liv ekonomiskt.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 12:27) *
Absolut inte... det är väl snarare du som verkar rädd för det. Jag ser invandrarna som en tillgång i vårt samhälle oavsett man kallar dom asylsökande eller arbetskraftsinvandrare. Att som du lägga skulden för den långa handläggningstiden på de asylsökande tycker jag är befängt.

tummenupp.gif bravo.gif Bra att du skriver, så slipper jag. smile.gif
pejori
CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 14:52) *
Nej, för att få ett bättre liv ekonomiskt.

Å Fan, hur kom dom på den dåliga idén.
Vem vill ha det bättre ekonomiskt????
Alla vill väl svälta. Eller var det svälten som fick svenskarna att utvandra???
Huggorm
CITAT (pejori @ 15-04-2014, 18:31) *
Å Fan, hur kom dom på den dåliga idén.
Vem vill ha det bättre ekonomiskt????
Alla vill väl svälta. Eller var det svälten som fick svenskarna att utvandra???
Den som svälter har inte 50.000kr+ att betala människosmugglarna så de kommer aldrig till Sverige.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 18:56) *
Den som svälter har inte 50.000kr+ att betala människosmugglarna så de kommer aldrig till Sverige.


Tror du det var gratis att ta sig över atlanten?
Tapio
Halaj!

Jag tolkar nedanstående inlägg som att både pejori och Stintan är helt överens med huggorm om att de asylsökande inte har flytt hit hals over huvud, med fara för sitt liv, utan helt krasst av ekonomiska orsaker. Intressant…

//T

CITAT (pejori @ 15-04-2014, 18:31) *
Å Fan, hur kom dom på den dåliga idén.
Vem vill ha det bättre ekonomiskt????
Alla vill väl svälta. Eller var det svälten som fick svenskarna att utvandra???


CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 19:11) *
Tror du det var gratis att ta sig över atlanten?

Huggorm
CITAT (Tapio @ 15-04-2014, 19:39) *
Halaj!

Jag tolkar nedanstående inlägg som att både pejori och Stintan är helt överens med huggorm om att de asylsökande inte har flytt hit hals over huvud, med fara för sitt liv, utan helt krasst av ekonomiska orsaker. Intressant…

//T
Det är omöjligt att fly hals över huvud till Sverige, det kräver lång planering. De som flyr hals över huvud kommer knappast längre än till flyktingläger i grannländerna. Sedan kan de i lugn och ro leja flyktingsmugglare där, om de har tillräckligt mycket pengar.
*Stintan*
Jag vet inte hur folk tar sig till Sverige men alla kan väl inte varaa insmugglade. Sen handlar väl inte tråden om hur dom tar sig hit och för vilka eventuella pengar utan om hur och på vilket sätt en del blir utkastade ur Sverige.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 19:58) *
Jag vet inte hur folk tar sig till Sverige men alla kan väl inte varaa insmugglade. Sen handlar väl inte tråden om hur dom tar sig hit och för vilka eventuella pengar utan om hur och på vilket sätt en del blir utkastade ur Sverige.
Alla är inte insmugglade, vi tar även emot en liten mängd kvotflyktingar. Men alla som kommer själv är insmugglade, det finns inget annat sätt att ta sig hit nu för tiden.

Jag har fortfarande inte sett någon länk eller annan referens till omständigheterna i fallet som denna tråd handlar om. Det vore intressant att få veta exakt vad det handlar om.
Piccante
Väljer vi om alliansen för en tredje period så lär vi inte få några ekonomiska flyktingar, hotet undanröjt.
kerstin z5-6
Jag tror inte heller att vi kan ta emot hur många som helst , men det måste finnas någon rim och reson i utvisningsbesluten .Nu gör det inte det om så hade varit hade inte vanliga personer reagerat så starkt på den tillsynes slumpmässiga och felaktiga utvisningspolitik som sker nu.

Ett exempel , den elev jag talar om kom hit med sin sjuka mamma och tre syskon .En äldre bror, den pojke jag haft i skolan samt lillebror 4 år gammal. Mamman mest på sjukhus så familjen får en väldigt fin foster-Stödfamilj.Bägge skolpliktiga pojkar en 15 år en 17 vid ankomst passerar alla svenska kurser på mindre än ett år.Skriver vid test enbart MVG på antagning och andra test inför gymnasiet. De äldste väljer fordons trots rek om NV programmet , med motiv-"jag måste skaffa lastbilskörkort om vi blir utvisade måste jag försörja mamma och lillebror". Går ut med MVG i alla ämnen från fordons naturligtvis. Läst in extrakurser där han även har MVG.

Min elev är ett språkgeni, talar efter 2 år i sverige felfri svenska med Lövångersdialekt, kan även tala danska , tyska engelska och franska förutom sitt eget språk och ryska.. Får stipendium vid studenten.Mamman har långsamt blivit bättre , nästan bra. Min elev och hans bror får arbete direkt efter studenten bägge två och utvisas med mor och lillebror i oktober samma år min elev stod på den lövade vagnen.I fjol alltså
Rättvist? nej så fan det är det.!

En förlust för Sverige -ja absolut särskilt för poliskåren, då det var var min elevs tanke att gå polishögskolan.
pejori
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2014, 20:55) *
Jag tror inte heller att vi kan ta emot hur många som helst , men det måste finnas någon rim och reson i utvisningsbesluten .Nu gör det inte det om så hade varit hade inte vanliga personer reagerat så starkt på den tillsynes slumpmässiga och felaktiga utvisningspolitik som sker nu.

Ett exempel , den elev jag talar om kom hit med sin sjuka mamma och tre syskon .En äldre bror, den pojke jag haft i skolan samt lillebror 4 år gammal. Mamman mest på sjukhus så familjen får en väldigt fin foster-Stödfamilj.Bägge skolpliktiga pojkar en 15 år en 17 vid ankomst passerar alla svenska kurser på mindre än ett år.Skriver vid test enbart MVG på antagning och andra test inför gymnasiet. De äldste väljer fordons trots rek om NV programmet , med motiv-"jag måste skaffa lastbilskörkort om vi blir utvisade måste jag försörja mamma och lillebror". Går ut med MVG i alla ämnen från fordons naturligtvis. Läst in extrakurser där han även har MVG.

Min elev är ett språkgeni, talar efter 2 år i sverige felfri svenska med Lövångersdialekt, kan även tala danska , tyska engelska och franska förutom sitt eget språk och ryska.. Får stipendium vid studenten.Mamman har långsamt blivit bättre , nästan bra. Min elev och hans bror får arbete direkt efter studenten bägge två och utvisas med mor och lillebror i oktober samma år min elev stod på den lövade vagnen.I fjol alltså
Rättvist? nej så fan det är det.!

En förlust för Sverige -ja absolut särskilt för poliskåren, då det var var min elevs tanke att gå polishögskolan.

-cry-.gif Det är inte rättvist någonstans. Ibland undrar jag, om lägger alla ärenden i en korg och drar en "lycklig vinnare" som får stanna oavsett. dunno.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 15-04-2014, 22:27) *
-cry-.gif Det är inte rättvist någonstans. Ibland undrar jag, om lägger alla ärenden i en korg och drar en "lycklig vinnare" som får stanna oavsett. dunno.gif
Nej, det finns en del ganska konkreta kriterier som måste uppfyllas och gör man inte det så får man resa hem igen. Sedan håller jag med om att det i vissa fall är vansinne att sända hem asylsökare.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 15-04-2014, 20:12) *
Alla är inte insmugglade, vi tar även emot en liten mängd kvotflyktingar. Men alla som kommer själv är insmugglade, det finns inget annat sätt att ta sig hit nu för tiden.

Jag har fortfarande inte sett någon länk eller annan referens till omständigheterna i fallet som denna tråd handlar om. Det vore intressant att få veta exakt vad det handlar om.

Du behöver inte smugglas in utan bara passera gränsen helt enkelt. Dock så är det skillnad på invandrare och flyktingar så inte begreppen rörs ihop. Sen så återstår fakta att Sverige konstant kränker de rättigheter vi själva skrivit på. Man ska inte glömma att tex efter andra irakkriget(ej Iran/Irak inräknat) så återvändeväldigt många frivilligt för precis som alla så är hemma bäst. Hade vi haft laglöshet, krig o övergrepp i Sverige så tror jag knappast att alla svenskar bott kvar utan flytt till något land där de tagits emot på ett bra sätt.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 15-04-2014, 22:46) *
Du behöver inte smugglas in utan bara passera gränsen helt enkelt. Dock så är det skillnad på invandrare och flyktingar så inte begreppen rörs ihop.
De som kommer med båt över medelhavet i sådana fall, men de skall söka asyl i det första land de kommer till vilket vanligtvis blir Malta eller Italien. Europa gör vad det kan för att hålla gränserna stängda. Gränsen mellan Turkiet och Grekland håller väll på att byggas ut med mur till och med för att hindra asylsökare från att passera.
Överbölingen
Märkligt!

Jag trodde i min 76-åriga oskuld att trädgårdsfolk var humanistiskt lagda.
SD fasoner skymtar även här. Fy fan.
Vinner den främlingsfientliga kontinenten valet så förlorar vi arbetskraft och kunskap. Tänk på att kunskapsstatusen är högre hos de som invandrar än den vi har i Sverige. (Avseende skolan). Dessutom är det före utvandringen förmöget folk med höga utbildning som har råd att söka sig hit.

Synnerligen tråkigt att de startar pizzerior och städföretag mm. I stället för att användas efter kunskap.
kerstin z5-6
CITAT (Överbölingen @ 16-04-2014, 00:04) *
Märkligt!

Jag trodde i min 76-åriga oskuld att trädgårdsfolk var humanistiskt lagda.
SD fasoner skymtar även här. Fy fan.
Vinner den främlingsfientliga kontinenten valet så förlorar vi arbetskraft och kunskap. Tänk på att kunskapsstatusen är högre hos de som invandrar än den vi har i Sverige. (Avseende skolan). Dessutom är det före utvandringen förmöget folk med höga utbildning som har råd att söka sig hit.

Synnerligen tråkigt att de startar pizzerior och städföretag mm. I stället för att användas efter kunskap.


Tyvärr är även min oskuld på den fronten naggad i kanten.
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 16-04-2014, 00:04) *
Märkligt!

Jag trodde i min 76-åriga oskuld att trädgårdsfolk var humanistiskt lagda.
SD fasoner skymtar även här. Fy fan.
Vinner den främlingsfientliga kontinenten valet så förlorar vi arbetskraft och kunskap. Tänk på att kunskapsstatusen är högre hos de som invandrar än den vi har i Sverige. (Avseende skolan). Dessutom är det före utvandringen förmöget folk med höga utbildning som har råd att söka sig hit.

Synnerligen tråkigt att de startar pizzerior och städföretag mm. I stället för att användas efter kunskap.
Nu får du hålla dig inom rimlighetens gränser. Att se på frågan nyktert och med eftertanke är inte det samma som främlingsfientlighet. Och angående att förlora arbetskraft så gör vi det redan nu - tiotusentals av våra egna ungdomar får söka sig till våra grannländer för att kunna försörja sig eftersom det inte finns något behov för dem i Sverige.
Gossen Ruda
Jag har haft lite lust att ge mig in i debatten men avstår. Debattklimatet här är så märkligt för även om man har vettiga åsikter och argument så blir man stämplad som rasist, främlingsfientlig och/eller SD-anhängare så fort man inte anser att alla flyktingar som kommer hit är oskyldiga offer som givetvis skall få stanna. Ståplats nästa.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 16-04-2014, 08:49) *
Nu får du hålla dig inom rimlighetens gränser. Att se på frågan nyktert och med eftertanke är inte det samma som främlingsfientlighet. Och angående att förlora arbetskraft så gör vi det redan nu - tiotusentals av våra egna ungdomar får söka sig till våra grannländer för att kunna försörja sig eftersom det inte finns något behov för dem i Sverige.


Jösses... Du får nog skylla dig själv när du uttrycker dig främlingsfientligt.

CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2014, 09:58) *
Jag har haft lite lust att ge mig in i debatten men avstår. Debattklimatet här är så märkligt för även om man har vettiga åsikter och argument så blir man stämplad som rasist, främlingsfientlig och/eller SD-anhängare så fort man inte anser att alla flyktingar som kommer hit är oskyldiga offer som givetvis skall få stanna. Ståplats nästa.


Det är väl ingen som ansett att alla ska få stanna!?
theseraphim
Sd anhängare är överlag mästare på att framställa sig offer eller att svenska folket är utsatta för något de själva inte kan beskriva, hela deras partiprogram även idag är fullt av liknelser om folk och ras som även stod med i tex Mein Kampf. SD är ett främlingsfientligt parti oavsett hur många lager klarlack de försöker lägga på och en stor del av deras senaste framgångar bottnar i att de sakta intergrerat direkt nynazistika småpartier i sitt eget parti.
Själv avskyr jag alla dessa brunskjortor över allt annat och anser de inte värdiga att få verka demokratiskt men det är min åsikt dock så måste man få diskutera imigrationsfrågor öppet då alla partier alltid haft olika visioner om detta. Dock jan man konstatera att Sverige likt resten av västvärlden inte klarar sig utan invandring helt enkelt även om alla svenskar skulle få förtur på jobb. Jag tror man räknade för några år sedan på att invandringssiffran inom EU måste öka med runt 7-8% om tio år för att ekonomin ska fungera. Se på Sverige historiskt så vore vi ett stenåldersland utan all den arbetskraftsinvandring som byggt detta land. Dock så vill gärna SD utelämna sådana detaljer av någon anledning:)
Jubbe063
Invandring är en sak, de får söka tillstånd enligt gängse regelverk.

Men när det gäller flyktingar så ska man naturligtvis ge alla som kommer hit för egen maskin en saklig och rättsäker prövning. Den bör vara ytterst restrektiv så att bara de mest skyddsbehövande får asyl. Och i andra änden bör Sverige istället utöka antalet kvotflyktingar i motsvarande grad. Detta för att i dagsläget är det inte de mest utsatta som får en fristad, dessa blir kvar i misär i något tältläger. De har inte fysik, ekonomi eller hälsa för att kunna fly längre sträcka för egen maskin.
skogstroll
CITAT (Huggorm @ 14-04-2014, 20:34) *
Saken är den att vi kan bara ta hand om en begränsad mängd flyktingar, och därför måste vi välja ut de som har de största behoven. Sverige är ett litet land i civilisationens utkant, vi kan inte ta hand om samtliga ute i världen som har det svårt.


Jag håller med dig Huggorm. Man måste ju vara realistisk också.


theseraphim
CITAT (skogstroll @ 16-04-2014, 19:30) *
Jag håller med dig Huggorm. Man måste ju vara realistisk också.


Problemet ligger ju i att vissa länder knapp bidrar alls dels genom att sätta upp stängsel osv och när de väl måste ta hand om dem så smusslar de iväg dem till andra länder. Borde väl vara något för EU att styra upp, låt tex invånarantal avgöra mängden man MÅSTE ta emot, sedan närheten till konfliktzonerna bör vara avgörande men givetvis ska flyktingvården till stor del finansieras av EU så att det inte blir en börda för länderna ekonomiskt plus att de inte ska kunna hävda just det. Jag ser hellre att vi lägger mer pengar på omvårdnad än nya Gripenplan och ubåtar som mest görs för att värna försvarsindustrin... Som är 100%privatägd och delvis ägd av utländska aktörer.
Motti
Jag kan bara instämma med Huggorm i allt ! Visst 'är det hemskt när människor lider på riktigt och svälter osv .Men här där vi bor kör de flesta invandrare lyxbilar BMV cabb Merceders cabb osv BMV Jeepar osv sådana bilar som en vanlig svensk arbetare inte har råd att titta på ens ,lite svårt att ta det här med svält och tiggeri på allvar då !Vem behöver hjälp ? verkar som många invandrare här i Nässjö har det väldigt bra redan när de kommer hit , om man ska jämföra med många svenskar ! Jag hjälper gärna dom som har det svårt men då vill jag se svart på vitt att de behöver hjälp .Jag menar att om man är utfattig när man kommer hit har man väl knappast råd med att köpa en BMW eller en Merca i lyxklass ? Tyvär är det nog så att dom som verkligen har ett eländigt fattigt liv i missär och svälter de lär aldrig att ha råd att ens tänka på att fly hit när de inte ens har mat att ge sina barn !Finns säkert andra åsikter men man undrar ju hur de har råd att köpa bilar för uppåt en halv mille och mer som flyktingar ? Det är den verkligheten jag ser här i Nässjö ! Vi har många Somalier här också många av dom har köppt bil fast de bor i förläggningar ! Måste säga att de Somaliska kvinnorna är jätte trevliga och har fina barn ,många av dom går på samma Vårdcentral så jag träffar dom ganska ofta smile.gif
Piccante
Jag förstår inte detta perversa intresse för tiggares mobiltelefoner och invandrares bilar? Jag känner många som egentligen varken behöver eller har råd med den bil de har men bilen är både en norm och en statuspryl i dagens samhälle och vad andra människor väljer att skuldsätta sig på är inte min sak att lägga mig i. Men ser man Lyxfällan på TV3 så ser man hur många det är som tycker att en schysst bil går före mat på bordet.
Motti
Förstår hur du tänker !men om man nu kommer till Sverige och påstår att man är flykting och helt utfattig då kan man ju tycka att det är bra märkligt att så många har råd med lyxbilar ?har ju inget med lyxfällan att göra !
Piccante
Man behöver inte vara rik för att köra en bil. Leasingavtal, lån, privata lån. Det går alltid att skrapa ihop på något sätt men som sagt många som sätter fin bil och stor tv före annat för att visa att de har de materiellt bra slarvar ofta med annat nödvändigt.
Motti
ja men snälla du du kan inte köra en tvåsitsig merca cabb om du inte har några pengar !det borde väl du förstå ? man kan ju inte bara gå in och hämta en sådan bil för en halv mille utan vidare och inte heller en BMW cabb eller andra bilar heller om du inte kan betala handpenning ,som flykting har du ju då inga pengar utan lever på bidrag och lever du på bidrag kan du inte köpa lyxbilar !kan väl vem som helst förstå !Så svarte är väl då att de inte är utfattiga alla som kommer hit som flyktingar och då ska de heller inte ha bidrag om de har råd att köra sånna bilar .
Piccante
CITAT (Motti @ 17-04-2014, 01:23) *
ja men snälla du du kan inte köra en tvåsitsig merca cabb om du inte har några pengar !det borde väl du förstå ? man kan ju inte bara gå in och hämta en sådan bil för en halv mille utan vidare och inte heller en BMW cabb eller andra bilar heller om du inte kan betala handpenning ,som flykting har du ju då inga pengar utan lever på bidrag och lever du på bidrag kan du inte köpa lyxbilar !kan väl vem som helst förstå !Så svarte är väl då att de inte är utfattiga alla som kommer hit som flyktingar och då ska de heller inte ha bidrag om de har råd att köra sånna bilar .

Fast det där är ett cirkelresonemang. Du får inte annat än i undantagsfall (t.ex. om du har ett handikapp) äga bil och uppbära försörjningsstöd så de som har halvmiljonsbilar har inte bidrag.
kerstin z5-6
Jag tror vi är rätt förvirrade när det gäller frågor som detta. Ta Holland som ett exempel- de bor på ett frimärke i storlek,och man har sedan hävd haft en massa kolonier. Något som Holländaren av idag inte kan göra mycket åt. Alla från någon koloni har dubbelt medborgarskap alltså holländskt pass. De lever nu med 400 innevånare per kvadratkilometer.

Indonesien är ett sådant tidigare kolonial land.
Naturligtvis finns även där protester och politiska argument emot mer invandring tex Frihetspartiet (PVV) är ett högerextremt parti i Nederländerna som leds av Geert Wilders. Partiet utmärker sig främst genom fanatisk islamofobi.
Dock verkar det vara, en väldigt liten fråga i det landet, medan vi som har oändliga vidder i landet jämfört med Nederländerna klagar högt.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 17-04-2014, 01:11) *
Förstår hur du tänker !men om man nu kommer till Sverige och påstår att man är flykting och helt utfattig då kan man ju tycka att det är bra märkligt att så många har råd med lyxbilar ?har ju inget med lyxfällan att göra !


Fy fan va mycke fördomar och förutfattade meningar du har! Hur vet du att de du ser köra omkring i "lyxbilar" är utfattiga flyktingar som lever på bidrag? Alla invandrare är inte utfattiga flyktingar!
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2014, 07:38) *
Fy fan va mycke fördomar och förutfattade meningar du har! Hur vet du att de du ser köra omkring i "lyxbilar" är utfattiga flyktingar som lever på bidrag? Alla invandrare är inte utfattiga flyktingar!


Håller med, det här med att "alla" invandrare o flyktingar kör premiumbilar är en myt som frodas inom extremhögern. Här i stan har vi alltid haft mycket både invandrare och flyktingar(två skilda saker) och de flesta kör inte 500k BMW, merca eller Audi utan gamla Peugeot, Ford osv eller får åka buss. En invandrare är en person som frivilligt eller utav omständigheter valt att flytta till Sverige tex så var ju många från forna Jugoslavien just det, krigen gjorde ju att allt framtidshopp försvann där. De kunde vara framgångsrika läkare osv eller vanliga arbetare som sökte en trygg miljö att växa upp i. Dock så ska man komma ihåg att man sparar pengar på ett helt annat sätt än här i Sverige där allt köps på avbetalning. Flyktingar behöver inte heller vara fattiga bara för att de flytt en krigshärd, kan de tar de ju med sig allt de kan plus att i dagens värld så är det lätt att flytta besparingar mellan konton.
De som har pengar är sällan de som bor i flyktingläger osv utan de har ju helt andra möjligheter.
Det är väl nackdelen med att Sverige haft så många år i fred nämligen att vi inte förstår krigets fasor längre. Läste en artikel från Tyskland om en äldre man som såg ett gäng utav unga nynazister trakassera en invandrarfamilj vid en busstation. Mannen blir så störd utav detta att han rycker tag i en av ungdomarna och tittar han rakt i ansiktet och säger "Har ni inte lärt er något utav oss! Ni förstår verkligen inte!", mannen hade upplevt hitlers välde och bara åsynen utav att människor återigen börjat uppföra sig som hitlers hantlangare skrämde han då det bara gått någon generation sedan denna tid.
Sverige skulle kunna ta emot betydligt fler flyktingar utan problem då vi bor till det största obebott land, ta de norra delarna där man tvärtemot de södra delarna har överlag mycket positiva åsikter om de man tagit emot.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 17-04-2014, 10:27) *
Sverige skulle kunna ta emot betydligt fler flyktingar utan problem då vi bor till det största obebott land, ta de norra delarna där man tvärtemot de södra delarna har överlag mycket positiva åsikter om de man tagit emot.
Visst har vi gott om plats, men skall de bo i tält då? Vi tar emot över 100.000 invandrare per år och vi har slut på bostäder, skall vi bygga nytt till så många varje år? Och arbetstillfällen för alla nya människor, var skall de komma ifrån? Eller skall de leva som jägare och samlare i Norrlands inland? Att vi har stora nästan obebodda områden har i princip ingenting med förmågan att ta emot flyktingar att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon