Be@
Såg till min lycka att mitt fikonträd, som jag har haft i 2 år har frukter... men tyvärr har de börjat skrumpna ihop och trillat av, alla utom den största frukten som fortfarande ser grön o fin ut.
Den har efter vintervilan inte fått så många blad än men de är på gång. Tyvärr ser det på ett blad ut som mönster med tydliga bruna kanter... mosaikvirus?
Finns det någon bot? Smittar det?

Någon som har något råd?

Alexander-VG-zon3
Det kan också vara rost, men är det mosaikvirus så går det inte göra nåt åt det, utan man får försöka ta hand om plantan så bra som möjligt så det inte bryter ut allt för mycket. Nästan alla fikon plantor har det, men det är inte på alla det bryter ut. Detta virus orsakar mycket (kan göra) som att tappa frukt.

Men att fälla frukt (kart) är att den inte orkar bära frukten och för det finns det oändliga orsaker. Vilken sort är det ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon