Full version: Kattungevak ;)
Sidor: 1, 2
Motti
Dotterns katta föder just nu smile.gif två små kissekatter är redan födda blir nog en till kanske två , två av dom ska vi ha i alla fall och dom själva kanske ska ha kvar en !Vi får se hur många det blir !Men inga oönskade kattungar blir det smile.gif Tror jag går och lägger mig nu efter kattungevaket och efter att alla barn och barnbarn o svärfar varit här och firat Påskafton !
hattstugan


Har tagit bort inlägg som inte är förenliga med Trivselreglerna!
Dessa är till för att följas av alla!
Inläggen gränsade till personangrepp!
/Moderator
*Stintan*
Det där var väl nitiskt i överkant ohmy.gif Det var ju bara en fråga. Kunde ju vara intressant att få veta hur Motti ser på att blanda kattraser. Det är ju dessutom inte Mottis katt som fått ungar.
Jubbe063
Borde inte den här tråden ligga under husdjur?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Jubbe063 @ 20-04-2014, 21:16) *
Borde inte den här tråden ligga under husdjur?


Tycker jag med..... Varför rensar man men inte flyttar tråden?
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 20-04-2014, 09:48) *
Det där var väl nitiskt i överkant ohmy.gif Det var ju bara en fråga. Kunde ju vara intressant att få veta hur Motti ser på att blanda kattraser. Det är ju dessutom inte Mottis katt som fått ungar.


Halaj!

Det är förunderligt att se att en simpel glädjeyttring som mottis kattungevak kan ge upphov till personangrepp.

Nu hann jag inte se inläggen, men är inte den här grejen med rashygien ganska förlegad, ända sen mannen med den smala mustaschen fick härja fritt på 40-talet?

//T
Trampendal
CITAT (Tapio @ 20-04-2014, 21:55) *
Halaj!

Det är förunderligt att se att en simpel glädjeyttring som mottis kattungevak kan ge upphov till personangrepp.

Nu hann jag inte se inläggen, men är inte den här grejen med rashygien ganska förlegad, ända sen mannen med den smala mustaschen fick härja fritt på 40-talet?

//T


Jag anser att det var en högst relevant fråga och inget personangrepp!
Men jag ger mig.

Vad gäller åsikter om "rashygien" kan du ju ta en titt här http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=123597.
pejori
dunno.gif
CITAT (Jubbe063 @ 20-04-2014, 21:16) *
Borde inte den här tråden ligga under husdjur?

Jo.
Men jag frågade om inte tråden om hunduppfödning borde flyttas till husdjur men det lämnades utan åtgärd, så numera kan man posta hur man vill tydligen.
Motti
Jag är deffinitivt för blandraskatter !då de bär på mindre ras relaterade sjukdomar ! om det var det saken gällde .Angånde min dotters katter i hennes familj så är alla så kallat räddningskatter alltså katter som inte skulle varit här .Kattan som födde första kullen är två år och ansågs som steril av veterinären !nu blev det kattungar när hon är två år tre föddes två hanar en hona ,tyvär så dog en hane i går natt ,vi ska ha en hane och honan ska de behålla troligtvis men det var många som ville ha katter i kullen .Min dotter och hennes familj är stora djurvänner och har tre vuxna katter den ena är 13 år som de haft sedan den var 11 veckor ,plus att de har en omplacerings hund en så kallat Schilo på två år .Tro få tar bättre hand om sina djur än dom.Tänker inte bråka om katter och raser !men enligt veterinärer och förskare så är våra huskatter dom som är friskast utan rasrealterade probelm !
Får tacka Stintan för hennes komentar :)lika så Tapio ! Allt är inte svart eller vitt " smiley_small_hug.gif

silos
CITAT (Motti @ 23-04-2014, 01:03) *
Jag är deffinitivt för blandraskatter !då de bär på mindre ras relaterade sjukdomar ! om det var det saken gällde .Angånde min dotters katter i hennes familj så är alla så kallat räddningskatter alltså katter som inte skulle varit här .Kattan som födde första kullen är två år och ansågs som steril av veterinären !nu blev det kattungar när hon är två år tre föddes två hanar en hona ,tyvär så dog en hane i går natt ,vi ska ha en hane och honan ska de behålla troligtvis men det var många som ville ha katter i kullen .Min dotter och hennes familj är stora djurvänner och har tre vuxna katter den ena är 13 år som de haft sedan den var 11 veckor ,plus att de har en omplacerings hund en så kallat Schilo på två år .Tro få tar bättre hand om sina djur än dom.Tänker inte bråka om katter och raser !men enligt veterinärer och förskare så är våra huskatter dom som är friskast utan rasrealterade probelm !
Får tacka Stintan för hennes komentar :)lika så Tapio ! Allt är inte svart eller vitt " smiley_small_hug.gif


Detta förstår jag inte även blandraskatter kommer ju ifrån raskatter och då har de sjukdomarna med sig,
Eller har jag fel!?!
Eva-Helene
CITAT (silos @ 25-04-2014, 15:22) *
Detta förstår jag inte även blandraskatter kommer ju ifrån raskatter och då har de sjukdomarna med sig,
Eller har jag fel!?!


Exakt så tänker jag också. Förklara för oss Motti!!!
*Stintan*
CITAT (Motti @ 23-04-2014, 01:03) *
Jag är deffinitivt för blandraskatter !då de bär på mindre ras relaterade sjukdomar ! om det var det saken gällde .Angånde min dotters katter i hennes familj så är alla så kallat räddningskatter alltså katter som inte skulle varit här .Kattan som födde första kullen är två år och ansågs som steril av veterinären !nu blev det kattungar när hon är två år tre föddes två hanar en hona ,tyvär så dog en hane i går natt ,vi ska ha en hane och honan ska de behålla troligtvis men det var många som ville ha katter i kullen .Min dotter och hennes familj är stora djurvänner och har tre vuxna katter den ena är 13 år som de haft sedan den var 11 veckor ,plus att de har en omplacerings hund en så kallat Schilo på två år .Tro få tar bättre hand om sina djur än dom.Tänker inte bråka om katter och raser !men enligt veterinärer och förskare så är våra huskatter dom som är friskast utan rasrealterade probelm !
Får tacka Stintan för hennes komentar :)lika så Tapio ! Allt är inte svart eller vitt " smiley_small_hug.gif



Är det inte en lite inkonsekvent åsikt att blandraskatter är du för men blandrashundar är du emot. Har katter nån annan sorts genetik än hundar?

Jag har ingen anledning att betvivla att din dotter och hennes familj tar väl hand om sina djur. Jag undrar bara om du helt glömt vad du skrev i förtvivlan när de först skaffade hund för ett tag sen? http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=121551&hl=
Motti
Katter lever sina egna liv i det stora hela !hundar har ägare i de flesta fall och går i koppel därför har ägaren översikt över vilken hund de parar sin hund med !Enligt Engelska forskare så fruktar de över kattens överlevnadsinstinkter och de naturliga generna då det avlas hårt på raskatter och i och med avelskatterna så avlar man bort kattens naturliga gener så som överlevnad jaktinstinkt mm . Vissa kattraser är ju enbart avlade på utsende och att de ska vara barnvänliga att bära på osv .Gäller visserligen hundar också då det avlas efter människans värderingar ! Men katter är mer frigående än hundar och katter väljer sin partner själv för det mesta om de får vara utekatter !En väldigt komplex fråga igentligen .Jag älskar alla katter men när man hårdavlar fram katter utan päls osv då gillar jag inte läget alls ,samma med hundar .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 25-04-2014, 23:05) *
Katter lever sina egna liv i det stora hela !hundar har ägare i de flesta fall och går i koppel därför har ägaren översikt över vilken hund de parar sin hund med !Enligt Engelska forskare så fruktar de över kattens överlevnadsinstinkter och de naturliga generna då det avlas hårt på raskatter och i och med avelskatterna så avlar man bort kattens naturliga gener så som överlevnad jaktinstinkt mm . Vissa kattraser är ju enbart avlade på utsende och att de ska vara barnvänliga att bära på osv .Gäller visserligen hundar också då det avlas efter människans värderingar ! Men katter är mer frigående än hundar och katter väljer sin partner själv för det mesta om de får vara utekatter !En väldigt komplex fråga igentligen .Jag älskar alla katter men när man hårdavlar fram katter utan päls osv då gillar jag inte läget alls ,samma med hundar .


Naturliga gener? Är inte alla gener naturliga menar du.

Hundar lever också sina egna liv på samma sätt som katter :-) ingen skillnad där.

Jaså, väljer katter sina partners själva om de får gå lösa :-) och hundar skulle inte göra det då?

Jaså, är katter mer frigående än hundar? Beror inte det bara på att det är förbjudet att ha hundar lösa på egen hand.

kerstin z5-6
Genpolen fungerar på samma sätt för alla däggdjur-i den ingår både hundar och katter, människor och alla som föder levande ungar

Linjeavlar man(kusin eller kanske tom mor son) vilket görs fa med hundar, men även med raskatter riskerar man alltid en för"trång "genpol.Dvs dåliga egenskaper som sjukdomar som höftledsfel mm nedärvs, ibland tom förvärras..Gällar både människor hundar katter och kor och katter har absolut ingen särställning bland dessa.

Vi har fortfarande detta bland människor som levt tex-mellan älvarna" de som inte kom över och valde kusingifte i närmaste socken, men väldigt speciella sjukdomar i arv som skellefteå sjukan. Familjär amyloidos

Att hävda "blandras" vad nu det är ??med huskatter/raskatter som något positivt men samma scenario med hundar som något negativt är alltså totalt genetiskt felaktigt.Hundar väljer även de sin partner om de ges chansen, väldigt ofta slumpmässigt. inte ras mässigt..
Motti
Vem här kan påstå att avel gynnar djuren ? skulle vilja påstå att all avel gynnar människan och hennes påfund efter att avla det ultimata ! Ville helst inte gå in på nära diskutioner i detta ämne då det bara blir bråk här .då åsikterna går isär totalt .
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-04-2014, 00:02) *
Genpolen fungerar på samma sätt för alla däggdjur-i den ingår både hundar och katter, människor och alla som föder levande ungar

Linjeavlar man(kusin eller kanske tom mor son) vilket görs fa med hundar, men även med raskatter riskerar man alltid en för"trång "genpol.Dvs dåliga egenskaper som sjukdomar som höftledsfel mm nedärvs, ibland tom förvärras..Gällar både människor hundar katter och kor och katter har absolut ingen särställning bland dessa.

Vi har fortfarande detta bland människor som levt tex-mellan älvarna" de som inte kom över och valde kusingifte i närmaste socken, men väldigt speciella sjukdomar i arv som skellefteå sjukan. Familjär amyloidos

Kusingifte ökar inavelsgraden (homozygotigrad) dvs antalet fördubblingar av anlag. Ofta men inte alltid är defekter och negativa egenskaper recessiva gener så det krävs att man får det från både fader och moder för att generna ska få genomslag.
Vid utkorsning bryts inavel och blandraser har iaf i första generation mindre risk för att få dom defekterna men kan vara bärare givetvis av generna. Så man bör ju alltid veta vilket genmaterial som finns men risken är nästan alltid högre inom rasavel då genpoolen är mindre.

Sen är det ju även viktigt att veta hur genetiska defekter nedärvs, alla avkommor blir inte bärare heller om det tex är könsbundet anlag.
Trampendal
CITAT (Motti @ 25-04-2014, 23:05) *
Katter lever sina egna liv i det stora hela !hundar har ägare i de flesta fall och går i koppel därför har ägaren översikt över vilken hund de parar sin hund med !Enligt Engelska forskare så fruktar de över kattens överlevnadsinstinkter och de naturliga generna då det avlas hårt på raskatter och i och med avelskatterna så avlar man bort kattens naturliga gener så som överlevnad jaktinstinkt mm . Vissa kattraser är ju enbart avlade på utsende och att de ska vara barnvänliga att bära på osv .Gäller visserligen hundar också då det avlas efter människans värderingar ! Men katter är mer frigående än hundar och katter väljer sin partner själv för det mesta om de får vara utekatter !En väldigt komplex fråga igentligen .Jag älskar alla katter men när man hårdavlar fram katter utan päls osv då gillar jag inte läget alls ,samma med hundar .


Katter är billiga, ibland gratis, därför lämnar ägarna dem vind för våg och försvarar sig med att "katter är självständiga och måste få gå fritt".

Hundar är dyra, därför är ägarna måna om att värna sin egendom.

Hundar är naturligtvis lika "frigående" och väljer partner själva om de får chansen, men det är olagligt att släppa hunden fritt
,dessutom släpper man ju inte iväg 10-20-tusen vind för våg.

CITAT (Motti @ 26-04-2014, 00:42) *
Vem här kan påstå att avel gynnar djuren ? skulle vilja påstå att all avel gynnar människan och hennes påfund efter att avla det ultimata ! Ville helst inte gå in på nära diskutioner i detta ämne då det bara blir bråk här .då åsikterna går isär totalt .


Naturligtvis kan djuren sköta aveln bäst själva efter sina instinkter, om de får chansen.
Det gäller både katter och hundar.
Motti

Ja det är svårt att diskutera detta ämne helt klart då alla tänker olika i ämnet !Visste ni att de första katterna de hittat dna på var rödtabby! det hittades 150 balsamerade katter i en högre ståndsgrav i Egypten alla var röd tabbys ! Och nu ska vi få en liten rödtabby här framåt sommaren :)har alltid haft tabbys men det blir vår första rödtabby smile.gif
gunsta
CITAT (Motti @ 28-04-2014, 22:03) *
Ja det är svårt att diskutera detta ämne helt klart då alla tänker olika i ämnet !Visste ni att de första katterna de hittat dna på var rödtabby! det hittades 150 balsamerade katter i en högre ståndsgrav i Egypten alla var röd tabbys ! Och nu ska vi få en liten rödtabby här framåt sommaren :)har alltid haft tabbys men det blir vår första rödtabby smile.gif


Så trevligt det låter Motti - en kattunge i huset, då blir det liv och kiv smile.gif - har du tänkt ut nåt namn? Din förra hette väl Helge om jag inte missminner mig.
Motti
Ja jag längta så efter en liten kisse skrutt smile.gif har haft katter sedan jag var 3 år så ska jag vara ärlig så är jag nog mer kattmänniska än hund människa wink.gif Ja vårtyngsta barnbarn Leo 4 år har ju döpt han redan till Phoenix efter Tv programet Gladiatorerna wink.gif så det får väl bli Fenix eller Felix OM det nu är en han wink.gif vi är inte säkra på det smile.gifFår se nu hur hunden och den lille kommer att lära känna varandra ?Tea är uppvuxen med katt om hon nu kommer ihåg det ,men vi får se till att göra mötet bra för båda ,det brukar ju fungera till sist !
kerstin z5-6
CITAT (Motti @ 26-04-2014, 00:42) *
Vem här kan påstå att avel gynnar djuren ? skulle vilja påstå att all avel gynnar människan och hennes påfund efter att avla det ultimata ! Ville helst inte gå in på nära diskutioner i detta ämne då det bara blir bråk här .då åsikterna går isär totalt .



Vi kan ha olika åsikter ja , men den genetiska koden är odiskutabel till dagen datum.Den fungerar efter ett visst system, vare sig man vill eller inte. Ibland slumpmässigt ,ibland inte.
Motti
Den genetiska koden håller vi just nu på att avla bort !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 28-04-2014, 22:26) *
Den genetiska koden håller vi just nu på att avla bort !


giggle.gif Försök med den du.
Jubbe063
CITAT (Motti @ 28-04-2014, 22:26) *
Den genetiska koden håller vi just nu på att avla bort !


Omöjligt. Skulle den avlas bort skulle inte djuren finnas mer. Alla levande varelser kan bara finnas om de har en genetisk kod.

CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2014, 22:24) *
Vi kan ha olika åsikter ja , men den genetiska koden är odiskutabel till dagen datum.Den fungerar efter ett visst system, vare sig man vill eller inte. Ibland slumpmässigt ,ibland inte.


Precis :-)
vanforum
Vad roligt! Hoppas att de är friska och krya smile.gif
kerstin z5-6
CITAT (Motti @ 28-04-2014, 22:26) *
Den genetiska koden håller vi just nu på att avla bort !



Hur menar du nu?
Motti
Jo efter som vi avlar på vissa utsenden och karaktärer i stället för att tänka på vad kattens naturliga betende ska vara .Många raskatter i dag har få av de gammla generna kvar som tex jakt och överlevndsinstinkt .Och det är inte jag som hittat på det !det är i dag vetenskapligt bevisat att så är fallet ! Avlar du på skönhet och extriör så faller det naturliga betendet bort ,den genen som gör att katten kan överleva i naturen bla ,
kerstin z5-6
CITAT (Motti @ 03-05-2014, 00:48) *
Jo efter som vi avlar på vissa utsenden och karaktärer i stället för att tänka på vad kattens naturliga betende ska vara .Många raskatter i dag har få av de gammla generna kvar som tex jakt och överlevndsinstinkt .Och det är inte jag som hittat på det !det är i dag vetenskapligt bevisat att så är fallet ! Avlar du på skönhet och extriör så faller det naturliga betendet bort ,den genen som gör att katten kan överleva i naturen bla ,

Och vad har detta med genetisk kod att göra, genetisk kod tex är ett nedärvnings schema oom man så vill som har med att tex brunögdhet har en dominant gen och blåögdhet har en ressesiv dvs vikande gen.
Vilket innebär att en brunögd och en blåögd människa som får 4 barn har en statistisk chans att få 3 barn med bruna ögonoch ett med blå ögon ?(det kan vara lite mer komplicerat men dock)
Så vad menar du med att genetisk kod avlas bort??-det går inte.
I alla fall är det fel vokabulär.
Du menar nåt helt annat.-tror jag.
Jubbe063
CITAT (Motti @ 03-05-2014, 00:48) *
Jo efter som vi avlar på vissa utsenden och karaktärer i stället för att tänka på vad kattens naturliga betende ska vara .Många raskatter i dag har få av de gammla generna kvar som tex jakt och överlevndsinstinkt .Och det är inte jag som hittat på det !det är i dag vetenskapligt bevisat att så är fallet ! Avlar du på skönhet och extriör så faller det naturliga betendet bort ,den genen som gör att katten kan överleva i naturen bla ,


Om det är egenskapen att överleva i naturen vi ska ha får vi nog återgå till att fånga in vilkatter från deras naturliga habitat. Och det är ju som bekant förbjudet och oetiskt. Tamkatten har liksom lämnat sitt vilda arv redan för flera tusen år sedan. Samma med hunden :-)

Och utöver det, vad är vitsen att ha katter med de vilda generna? De är farliga, osociala mot människor och föga keliga. Samma med hundar, ingen vill ha en "varg" förutom några få galenpannor som håller på med varghybrider.
pejori
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-05-2014, 01:41) *
Och vad har detta med genetisk kod att göra, genetisk kod tex är ett nedärvnings schema oom man så vill som har med att tex brunögdhet har en dominant gen och blåögdhet har en ressesiv dvs vikande gen.
Vilket innebär att en brunögd och en blåögd människa som får 4 barn har en statistisk chans att få 3 barn med bruna ögonoch ett med blå ögon ?(det kan vara lite mer komplicerat men dock)
Så vad menar du med att genetisk kod avlas bort??-det går inte.
I alla fall är det fel vokabulär.
Du menar nåt helt annat.-tror jag.

Jag tror Motti blandat ihop begreppen lite.
Hon säger gener och menar instinkter.
Motti
I generna ärver man instinkterna bland annat liksom färg lusten att para sig att jaga och att överleva liksom att dölja sjukdom och svaghet ! så jag blandar inte ihop något .Synd att jag inte kan hänvisa till den filmen de visade på TV 4 fakta om dom brittiska zologerna som forskade i katten och dess ursprung .Det här är ju inget som jag själv hittat på utan det är ren fakta och forskas i än .Måste ju vara fler än jag som set det tv programet och jag måste säga att jag litar på dom forskarna och vad de sa .
Piccante
Man vet ju att domesticerade djur tappar lite av sin förmåga att söka föda och jaga eftersom den inte direkt stimuleras då maten serveras åt dom och man har inte alltid selekterat avelsdjur för de egenskaperna heller. Kor som ingår i avelsprogram får extra poäng om de har lätta kalvningar men hundraser som avlats hårt på exteriör kan ha svårt att både föda normalt och gå. Kanske borde tänka om inom husdjursaveln och börja avla mer på egenskaper som är nödvändiga för överlevnad och inte utseende. Men som Jubbe säger vissa egenskaper ska nog inte förstärkas heller då hundar kan bli potentiellt farliga med för mkt jaktinstinkt.
Motti
Det här med för mycket jaktinstinkt är nog ingen jägare som håller med om att det är möjligt överhuvudtaget !det beror på ägaren till hunden hur den utvecklar sin jaktinstinkt ,man tränar en jakthund till att jaga succesivt finns inga farliga jakthundar i så fall är det ägaren som ska stå ansvarig !är uppvuxen i jaktkullturen och med jakt och jakthundar:) om det finns en aggresiv jakthund så beror det på ägaren inte på hunden ,det är som Pittbulls en dålig ägare får en farlig hund osv. Nu mer bor jakthundar inne med familjen mot för då de ofta stod i hundgårdar eller kedjade vid en hundkoja och inte fick någon social träning alls ,nutidens jägare har fattat att hunden är en "jaktkamrat"och ska leva med familjen för att få den rätta sociala träningen i "flock" .Tyvär finns det fortfarande jägare som tror att jakthunden blir bortlaffsad och inte jagar om den får bo inomhus vilket ju är helt galet eftersom hundar är flockdjur och inte mår bra av att sitta i en hundgård år efter år ,då kan du få en aggresiv hund som dessutom springer bort varje jakt och som du får leta efter ,en jakthund som inte har det bra hemma är ju inte speciellt ivrig med att komma tillbaks .Alla hundraser kan bli aggresiva i fel händer !
Jubbe063
CITAT (Motti @ 03-05-2014, 23:47) *
I generna ärver man instinkterna bland annat liksom färg lusten att para sig att jaga och att överleva liksom att dölja sjukdom och svaghet ! så jag blandar inte ihop något .Synd att jag inte kan hänvisa till den filmen de visade på TV 4 fakta om dom brittiska zologerna som forskade i katten och dess ursprung .Det här är ju inget som jag själv hittat på utan det är ren fakta och forskas i än .Måste ju vara fler än jag som set det tv programet och jag måste säga att jag litar på dom forskarna och vad de sa .


Visst, men ordvalet "genetisk kod" gjorde nog att ingen förstod vad du menade. Skillnad på att avla på att förstärka vissa gener samt selektera bort andra jämfört att ta bort genetisk kod :-)
Anki på Öland
CITAT (Piccante @ 04-05-2014, 00:08) *
....... men hundraser som avlats hårt på exteriör kan ha svårt att både föda normalt och gå. Kanske borde tänka om inom husdjursaveln och börja avla mer på egenskaper som är nödvändiga för överlevnad och inte utseende...........

Det är faktiskt något som SKK och seriösa uppfödare jobbat med i minst 10 år - att få ner inavelskoefficienten och att få bort oönskade utseenden som ger hunden problem t.ex. andningsproblem och svåra förlossningar som resulterar i kejsarsnitt. Det är också en av orsakerna till att det i Sverige inte är tillåtet med artificiell insemination hur som helst. Just för att inte avla bort den naturliga instinkten att fortplanta sig. Domare på Svenska utställningar har numera instruktioner om vad dom inte ska premiera i dessa raser som har problem - t.ex. alltför korta nosar, hängande ögonhud etc. Tyvärr så har inte alla länder i världen samma progressiva syn på saken och vissa utländska domare, importerade hundar ect. gör nog att det går långsammare än önskat inom vissa raser men det går hela tiden framåt. Om man ser några riktigt extrema hundar idag härstammar dom oftast från något annat land.
pejori
CITAT (Motti @ 03-05-2014, 23:47) *
I generna ärver man instinkterna bland annat liksom färg lusten att para sig att jaga och att överleva liksom att dölja sjukdom och svaghet ! så jag blandar inte ihop något .Synd att jag inte kan hänvisa till den filmen de visade på TV 4 fakta om dom brittiska zologerna som forskade i katten och dess ursprung .Det här är ju inget som jag själv hittat på utan det är ren fakta och forskas i än .Måste ju vara fler än jag som set det tv programet och jag måste säga att jag litar på dom forskarna och vad de sa .

Läs på, läs om, läs RÄTT!!!!!
Instinkt är nedärvda beteendemönster, som går att avlas bort.
Gener är en del av vårt DNA, och går inte att avlas bort.

Jo du blandar ihop ärtsoppa och pannkaka.

*Stintan*
Inte var det bara ärtor i den soppan biggrin.gif
kerstin z5-6
Linje avel? kanske men det går bara bra ett fåtal generationer.
Människor som gifter sig med kusiner löper även de större risk för att något går snett
Motti
Instinkten vidhåller jag ligger i generna !i så fall varför gifter vi inte in oss i våra släkten tex jo för risken för avarter är stor !samma med djur .Enligt vad jag lärt mig så ligger även instinkter i den genetiska korden varför har vi människor annars utvecklats till dom vi är i dag ? annars skulle vi väl fortfarande på i grottor och jaga och fiska ,gener tunnas ut i all avel vissa förmågor försvinner .Katter som är hårt avlade har inte de forna instinkterna för de har avlats bort i jakten på Nya kul katter som vi har hittat på !Jag älskar katter men när man avlar bort medfödda instinkter genom genmanipulation utan att tänka på det forna arvet då blir jag vask wink.gifSå jag håller nog på de uråldriga raserna och huskatten !
Jubbe063
CITAT (Motti @ 05-05-2014, 20:20) *
Enligt vad jag lärt mig så ligger även instinkter i den genetiska korden varför har vi människor annars utvecklats till dom vi är i dag ?


Vi har utvecklats tack vare miljarders miljarders antal slumpmässiga mutationer skett och fortsätter att ske än idag. De mutatiner som bäst passar in i vår miljö är de som förs vidare mellan generationerna. Dvs vårt genetiska material har förändrats, våra sociala mönster likaså samt att beteendeförändringar som gynnar arten vid varje givet tillfälle får försprång. Del två är samhällsstruktur och "mode" i vad som är önskvärt styr vårt val av partner och därmed vilka gener som är mest framgångsrika under den modeeran :-)
Motti
Och i vilket anlag skulle då beteenden ärftliga sjukdomar aggretion osv ligga var hittar du det ?tro det är många här som tror att gener bara handlat om färg och storlek ,i generna ligger arvsanlagen !gener är inte bara färger och storlek det är såå mycket mer än det .
Piccante
CITAT (Motti @ 06-05-2014, 00:25) *
Och i vilket anlag skulle då beteenden ärftliga sjukdomar aggretion osv ligga var hittar du det ?tro det är många här som tror att gener bara handlat om färg och storlek ,i generna ligger arvsanlagen !gener är inte bara färger och storlek det är såå mycket mer än det .

Framför allt är gener väldigt mycket DNA-sekvenser som inte kodar för något (eller har en mindre betydelse). "Skräp-DNA" kallade man det slarvigt förr även om man omvärderat betydelsen där för "icke-kodande" DNA kanske kan ersätta andra gener vid skador.

Ärftliga sjukdomar är givetvis genetiska även om miljön också spelar stor roll för om de ska utvecklas eller ej. Man kan ha genetiskt högre risk för en sjukdom men bara för att det finns cancer eller diabetes i släkten så får inte alla det ändå.

Instinkter och beteenden är spännande områden och där tror jag inte att man kan förklara allt 100% genetiskt.

CITAT (Motti @ 05-05-2014, 20:20) *
Instinkten vidhåller jag ligger i generna !i så fall varför gifter vi inte in oss i våra släkten tex jo för risken för avarter är stor !samma med djur .Enligt vad jag lärt mig så ligger även instinkter i den genetiska korden varför har vi människor annars utvecklats till dom vi är i dag ? annars skulle vi väl fortfarande på i grottor och jaga och fiska ,gener tunnas ut i all avel vissa förmågor försvinner .Katter som är hårt avlade har inte de forna instinkterna för de har avlats bort i jakten på Nya kul katter som vi har hittat på !Jag älskar katter men när man avlar bort medfödda instinkter genom genmanipulation utan att tänka på det forna arvet då blir jag vask wink.gifSå jag håller nog på de uråldriga raserna och huskatten !

Nära släktskap avhöll inte de gamla faraonerna från att fortplanta sig inom familjen thumbdown.gif Instinkter har nog väldigt lite med människan utveckling att göra. Det är nog snarare så att människans framgång ligger i förmågan att kontrollera sina instinkter och inte reagera med reptilhjärnan i alla situationer.
kerstin z5-6
CITAT (Motti @ 05-05-2014, 20:20) *
Instinkten vidhåller jag ligger i generna !i så fall varför gifter vi inte in oss i våra släkten tex jo för risken för avarter är stor !samma med djur .Enligt vad jag lärt mig så ligger även instinkter i den genetiska korden varför har vi människor annars utvecklats till dom vi är i dag ? annars skulle vi väl fortfarande på i grottor och jaga och fiska ,gener tunnas ut i all avel vissa förmågor försvinner .Katter som är hårt avlade har inte de forna instinkterna för de har avlats bort i jakten på Nya kul katter som vi har hittat på !Jag älskar katter men när man avlar bort medfödda instinkter genom genmanipulation utan att tänka på det forna arvet då blir jag vask wink.gifSå jag håller nog på de uråldriga raserna och huskatten !


Nu förstår jag inte hur du tänker? Varför skulle detta vara till så enorm fördel för katter, medan du är så emot det för hundar?
Dna är Dna och genetiskt ärftlighet följer vissa mönster och har viss slump-oavsett människa, valar, eller katt o hund.
Eva-Helene
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-05-2014, 00:18) *
Nu förstår jag inte hur du tänker? Varför skulle detta vara till så enorm fördel för katter, medan du är så emot det för hundar?
Dna är Dna och genetiskt ärftlighet följer vissa mönster och har viss slump-oavsett människa, valar, eller katt o hund.



000.gif
Motti
Ja det kan ni fundera över ! Hundägare väljer hanhund till sin tik ,katter väljer partner själv om det är en utekatt ,Raskatter väljer ägaren hane till inte honan . Hundar är ett annat kapitel och inte att jämföra med kattavel .Enligt alla forskare i Zoologi så är huskatten den friskaste av katter !därför att de sköter aveln själva utan att vi lägger oss i !Å andra sidan kan man aldrig nå en enighet i att sitta här och skriva hit och dit ,genetik är ett komplex och vissa vägrar att se saker som de är och då kan man aldrig mötas !så det känns lite meningslöst att diskutera då vi är många här som har olika tänk !
och många här vägrar att tänka till utan tycker att de de tycker är det enda rätta ! Tanken är en sak men forskning är en helt annan sak .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 11-05-2014, 00:51) *
Ja det kan ni fundera över ! Hundägare väljer hanhund till sin tik ,katter väljer partner själv om det är en utekatt ,Raskatter väljer ägaren hane till inte honan . Hundar är ett annat kapitel och inte att jämföra med kattavel .Enligt alla forskare i Zoologi så är huskatten den friskaste av katter !därför att de sköter aveln själva utan att vi lägger oss i !Å andra sidan kan man aldrig nå en enighet i att sitta här och skriva hit och dit ,genetik är ett komplex och vissa vägrar att se saker som de är och då kan man aldrig mötas !så det känns lite meningslöst att diskutera då vi är många här som har olika tänk !
och många här vägrar att tänka till utan tycker att de de tycker är det enda rätta ! Tanken är en sak men forskning är en helt annan sak .


Hundar väljer också sin partner själv om de får springa lösa :-) så det argumentet att det skulle skilja sig mellan katt och hund på den punkten faller platt till marken. Och pratar vi seriös avel så skiljer det sig inte heller där mellan katt och hund.

Sen är det ju så att har man katt som går lös ute så ska dessa kastreras. Ja alla katter som inte ska användas i avel bör man kastrera. Finns inga skäl att ha fertila katter av andra orsaker.
Motti
Men Jubbe !hur många här i Sverige låter sina hundar springa runt och para sig hit och dit ?I tusen år har vi haft katter som strövat runt vi ska nog tacka dom katterna för att vi har kvar våra gammla gårdskatter !Alla raskatter vi har i dag kommer ur och från huskatten .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 11-05-2014, 01:17) *
Men Jubbe !hur många här i Sverige låter sina hundar springa runt och para sig hit och dit ?I tusen år har vi haft katter som strövat runt vi ska nog tacka dom katterna för att vi har kvar våra gammla gårdskatter !Alla raskatter vi har i dag kommer ur och från huskatten .


Nej, alla kattraser kommer inte från huskatten :-)

Och eftersom vi talade om genetik och avel så är inte huskatten representativ. Ska du jämföra genetik och avel mellan katt och hund kan du bara använda dig av just raserna, gatukorsningar bland hundar och katter är ingen avel utan en helt annan företeelse :-)
*Stintan*
CITAT (Motti @ 11-05-2014, 00:51) *
Ja det kan ni fundera över ! Hundägare väljer hanhund till sin tik ,katter väljer partner själv om det är en utekatt ,Raskatter väljer ägaren hane till inte honan . Hundar är ett annat kapitel och inte att jämföra med kattavel .Enligt alla forskare i Zoologi så är huskatten den friskaste av katter !därför att de sköter aveln själva utan att vi lägger oss i !Å andra sidan kan man aldrig nå en enighet i att sitta här och skriva hit och dit ,genetik är ett komplex och vissa vägrar att se saker som de är och då kan man aldrig mötas !så det känns lite meningslöst att diskutera då vi är många här som har olika tänk !
och många här vägrar att tänka till utan tycker att de de tycker är det enda rätta ! Tanken är en sak men forskning är en helt annan sak
.


Stämmer väldigt bra in på en person här iallafall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon