Sörgårdsnissen
Någon som sett nåt bra system för bortplockningsbara bågar till pallkragar?

Tänker jag ska bygga mig en liten ram att hänga på kragen med borrhål för 20mm vp-rör att göra bågar av.

Söker inspiration och tips för detta.

Hasse_h
Jag har tidigare byggt ramar av bärläkt 23x36 mm och spänt fiberduk över. Borde funka utmärkt att göra dem lite kraftigare i t.ex. regelvirke 45x45 mm och sätta bågar av Vp-rör mellan ramens långsidor.

Jag gjorde mina ramar så att kortändarna vilade på ovansidan av lådans kortsidor, se bild. Ramens långsidor hamnar då utanför lådans långsida i samma nivå som lådan. Ett par skruvar i varje hörn. Konstruktionen blir stadig och flyttar sig inte så lätt av vind etc. Men samtidigt lätt att lyfta rakt upp. Man tappar ett par cm jordyta längst ut, men det kan man väl leva med.

Jag insåg under arbetets gång att mina pallkragar inte var helt rätvinkliga, så det bästa var att bygga dem på plats och mäta och såga allt eftersom.

astrantia
Varför vill du ha ramar?
Jag trycker bara vp-rören rätt ned i jorden (i hörnen på lådorna). Brukar funka utmärkt. Står stadigt och är lätta att ta bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon