Nina H i NÖ Skåne
Var ju så länge sen jag alls skrev något på Odla.nu... bara läst under lång tid... Men nu har jag en fråga/koll till/med dig Ingrid (som jag känner via nätet på många vis... om någon undrar varför jag låter så bekant med henne.....fniss... )
Vi planerar att göra odlingslådor för grönsakssådd i vår hembygdspark & i dessa lådor ska vi så fröer vi inköpt från Impecta (kulturarvsfröer= gamla sorter). Vi kommer inte att använda pallkragar (för att de är "för moderna" i utseende + ibland har de ju också firmatexter...) utan kommer att spika ihop egna lådor. Men principen för odling i pallkragar vill vi använda oss av! Som du vet Ingrid så har jag i mina egna pallkragar inte satt så mycket grönsaker som du (lol) ... men nu vill vi alltså! Nu kommer frågan: Kan vi använda oss av "vanlig, brunnen" ko- eller häst-gödsel från traktens bönder i botten i huvudsak & lägga bara nån säck med "mu-i-påse" på toppen av varje odlingslåda? Eller blir det för "tungt"?
Ingrid på Västkusten
Todleoo Nina,

Kör Du med traktens vällbrunna och toppa med påsmu i det översta 5-10 centimetrarna :-)
Odlingslådorna kommer att blu superbra :-) har sett många bilder på dem i 'gamla' böcker både med blommor och grönsaker i. Fniss öhh Nina - så mycket grönsaker har jag ine ( jämfört med rosor och perenner och för att inte tala om kirskål!)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon