Full version: Äta Gris ?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Aldrig att jag köper dansk kött, kommer inte in i mitt hem.....
hattstugan

Var länge sedan jag slutade köpa annat än Svenskt fläsk!
Gossen Ruda
Samma här, danskt griskött serveras dock på restauranger.
jaj-51
CITAT (hattstugan @ 04-05-2014, 09:20) *
Var länge sedan jag slutade köpa annat än Svenskt fläsk!



Läste i Land att svenska slaktgrisar inte klarar att leva tills de blir vuxna!
Avlade enbart för att växa snabbt utan tanke på att vara ett livsdugligt djur!

Tycker det känns motbjudande även om de har en blågul flagga på förpackningen.


hattstugan

Tja inte vet jag, men har inte hört det från vän som är grisbonde! Litar mer på honom än tidningsartiklar!
*Stintan*
Varför äta dansk gris när det finns svensk?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (hattstugan @ 04-05-2014, 14:40) *
Tja inte vet jag, men har inte hört det från vän som är grisbonde! Litar mer på honom än tidningsartiklar!


tummenupp.gif
jaj-51
CITAT (hattstugan @ 04-05-2014, 14:40) *
Tja inte vet jag, men har inte hört det från vän som är grisbonde! Litar mer på honom än tidningsartiklar!


Tidingen Land är väl lantbrukarnas tidning i första hand....
Artikeln handlade om grisbönderna problem när slakterierna inte kunde ta emot de slaktfärdiga grisarna.

Slaktsvinen klarade inte att växa och åldras i väntan på slakt för länge! Förluster när en det blir "blå gris" (=hjärtat inte orkade)och de måste avlivas ...


Jo vist det något som helst inte pratas om ...
Ingen bra reklam för sund djur hållning

Reklamen att allt som odlas och produceras på den svenska sidan gränsen slukas lätt av svensken med hull och hår.
malcolm
Jag har inga problem med att köpa och äta danskt fläskkött, lika lite som jag hade problem med irländskt nötkött under "galna kosjukan".
jaj-51
Tidningsartikel jag refererade till Land
*Stintan*
Verkar ju bero på dålig planering just runt julhelgen och inget som sker kontinuerligt.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 05-05-2014, 11:04) *
Verkar ju bero på dålig planering just runt julhelgen och inget som sker kontinuerligt.

Låter som samma resonemang som händer här varje vinter, när det börjar snöa.
"Vi blev tagna på sängen" eller "Det kom som en överraskning" rolleyes.gif

Det som är mer konstigt är, att varje jul är det "brist på skinkor"
Får inte ihop den ekvationen riktigt.
Motti
Vi handlar inget kött i affärerna !allt kött vi äter köper vi direkt av uppfödaren både nöt och gris plus att vi har mycket vilt i frysen !Om jag någon gång köper färs så blir det svensk sådan ! gäller även fläskfile alltid svensk !Visst man kan köpa det billigaste man kan hitta men till sist så åker man dit på ett eller annat sätt .
Jubbe063
Köper närproducerat så långt det är möjligt
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 05-05-2014, 11:48) *
Låter som samma resonemang som händer här varje vinter, när det börjar snöa.
"Vi blev tagna på sängen" eller "Det kom som en överraskning" rolleyes.gif

Det som är mer konstigt är, att varje jul är det "brist på skinkor"
Får inte ihop den ekvationen riktigt.



tummenupp.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2014, 16:42) *
Varför äta dansk gris när det finns svensk?

Du tror alltså svenska grisar har det bättre än danska? Att danska bönder är större skurkar än svenska?
Jaja, somliga vill bedras.
Gita
Ps. Själv äter jag inte gris överhuvudtaget, tycker att fläsk smakar illa.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 16-05-2014, 20:13) *
Du tror alltså svenska grisar har det bättre än danska? Att danska bönder är större skurkar än svenska?
Jaja, somliga vill bedras.
Gita
Ps. Själv äter jag inte gris överhuvudtaget, tycker att fläsk smakar illa.


Var har jag sagt något om danska grisar och danska bönder? Har för mig att vi har hårdare djurskydslagar än Danmark.

Jag tycker att man ska köpa svenskt och helst närproducerat kött. Vi måste värna om de svenska bönderna anser jag
Carl

Äter mer än gärna Danskt kött! Skulle köpa mer Svenskt kött om prisskillnad var mindre. Låt säga max 10 Sek/kg. Skulle aldrig betala runt 150-200Sek/kg för fläskfile även om det om gris har knorr och mer hö!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja Gita svenska grisar har det bättre än danska. Inte heller sprutar man så mycket antibiotika, förebyggande som i Danmark. Inte heller har vi så mycket salmonella som i Danmark.

Och jag tror att dom anställda i slakterier behandlas här bättre än i Danmark. Såg en TV film hur det var hos Tulip......

Jag vill ha svenska bönder kvar.

Här finns ingen bonde som ja<g kan köpa kött av, skulle gärna göra det. Tittade på Kaprifolkött men det är för dyrt för min plånbok, tyvärr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon