kerstin z5-6
jag har min gamla katt kvar nu-av alla djur på, gården , han är döv sen födelse och 25 år snart 15 maj.
Jag reser ofta inom EU och vill ha en hund, en som man inte behöver ha i särskild bur när man flyger.

Har funderat på pomeranian , diverse terrier och pudel ,bichon ingår med, men hur ska jag tänka och vilken ska jag välja?
Erfaren hundägare , få arbetstimmar / vecka , bra skötsel om behövs, om jag inte är där. Arbetar max 2w-3 dagar / v Långt lov sommar påsk jul mm.
*Stintan*
Hjälp va svårt men skojigt. En hel del pälsvård där. Själv har jag en blandis Bichon frisée/Papillon med bichonpäls och papillonöron. Världens sötaste o mysigaste hund såklart biggrin.gif
Eftersom jag inte ställer ut så håller jag pälsen nerklippt, skönt för både hunden och mig.

För mig skulle Pomeranian gå bort då jag tycker det är jobbigt med fällande hundar men sen är det svårt att rangordna tycker jag. Skulle kunna tänka mig vilken som av de du nämnt men även Papillon eller Yorkshire men jag vill nog slå ett slag för Bichon ändå.

Kolla upp vilka sjukdomar som är vanliga i respektive ras. Titta på rasklubbarnas sidor vad dom säger och sen finns ju SKK:s avelsdata där man kan kolla föräldrar och bakåt för just rasrelaterade sjukdomar. Kontaktar du rasklubbarna så kan du kanske få valphänvisning och säkert svar på det du undrar om respektive ras.

Lycka till och det skulle vara kul att få följa hur det går tummenupp.gif
mullkärringen
Åh, vad roligt med en ny familjemedlem!

Tror du alltid måste ha bur alt väska till hunden i kabinen och vissa bolag tar bara med hundar upp till 6 kg, andra upp till 8 kg ink väska/bur.

Maltesern och bichonraserna tycker jag personligen är trevliga, sociala och pigga hundar som både passar "bara" som sällskap och om du vill tex spåra, köra lydnad mm. En del pälsvård men är du inte utställningsintresserad så kan du ju hålla hunden kortklippt. Raserna är relativt friska, dock finns PRA och patella luxation i raserna.
Griffonerna (belge, petit och bruxellois) är också otroligt trevliga och lätta att ha med att göra smile.gif
Anki på Öland
Små, behändiga och lite kul raser - papillon och bichon havanais. smile.gif
pejori
Bichonraserna eller pudel röstar jag på.
Griffon är också en jättemysig hund.
gunsta
Min favorithundras är mops - men även pudel, bichon och bostonterrier är mysiga. Dessvärre bor jag granne med en pomeranian - och värre hund att skälla har jag sällan skådat (hört) - men allt är individuellt och väldigt mycket beror på hundägaren. Tilläggas att jag ingen hund har - men funderingar har funnits länge på att införskaffa 'liten vovve'. Lycka till Kerstin och meddela oss gärna när du funderat färdigt.
pejori
Dvärgpinscher eller en prazsky krysar är en väldigt liten och smidig hund att ta med sig på resor.
Trampendal
Den enda rasen, av dem du nämnde, jag känner till närmare är bichon.
Jag hade två stycken (syskon) för 25-30 år sen, tyvärr fick jag avliva båda pga stooora problem med höfter och knän.
Vet inte om det är ett vanligt problem inom rasen eller om jag bara hade otur.

Bortsett från det var det mycket trevliga och lättlärda hundar.

Jag kan fortfarande ibland tänka på när jag var gravid, låg på golvet och skulle göra nån övning när man hissar bäckenet
så högt upp man kan och ner igen.

På (tjocka) magen satt en bichon och åkte upp och ner, upp och ner samtidigt som hon stirrade mig i ögonen.
Slutade alltid med gapskratt. smile.gif
kerstin z5-6
Jag har bestämt mej smile.gif och fallit totalt för en röd Griffon Bruxelles,(ois) eller svart av den andra rasen..-nära denna.G.Belge?
Hår har jag fått nog av , har kritvita katter i 25 år , långhår..bär mycket svarta kläder själv.. himla jobb..
Det där lilla ap/människo liknande ansiktet fick mej att falla direkt:)oj vilken söt/ful hund smile.gifsmile.gifsmile.gif
Sån blir det! Tack för alla fina svar.
Meddelar nedkomst nästa år.. tror inte jag får ha kvar min björn mkt längre än så..
Som sagt han är 25 år gammal i människoår..

[attachment=81034:284420_780870.jpg]
pejori
Ett bra val du gjort.
Hoppas du får ha kvar din ulltuss lite till. rose.gif
gunsta
Så roligt Kerstin - mycket söta hundar - tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av Griffon bruxellois - men man kan ju tänka sig en valp av den rasen ... då faller man säkert direkt.
mullkärringen
Tycker du har gjort ett väldigt bra val, Kerstin smile.gif

Jag är också helt såld på rasen och vem kan motstå deras uppkäftiga uppsyn ?!
kerstin z5-6
OH ..Inte jag i alla fall , de med lite längre hår ? Är de Griffon Bruxellois?
Så fina de var!!!
mullkärringen
Dom med skägg är strävhåriga och heter Griffon Bruxellois och dom utan skägg heter Griffon Belge,
dom slät och korthåriga heter Petit Brabancon och alla 3 varianterna kan födas i samma kull.

Riktiga charmtroll smile.gif

Har du kollat på Affenpinchern förresten ?


kerstin z5-6
Nu ska du inte förvirra mig med mer söta sorter smile.gifsmile.gif Nå nu blev det lite svårt.. de verkar ha samma vikt o storlek.. hm.Och gudomligt söta, har tittat på dem med, med de rödhåriga vann mitt hjärta - liksom min första kisse som var djupt rödhårig han med:)

Fast visst är affenpincher ett alternativ då Griffon verkar rätt svår att hitta uppfödare till i Sverige.
mullkärringen
Haha, lovar att inte komma med mer förslag wink.gif

Det finns ca 20-25 uppfödare i landet för både Griffonerna och Affenpinschern så dom är rätt ovanliga båda två men jag upplever att Griffonerna är friskare och lite robustare.
Affenpinschern föder ofta med kejsarsnitt, kan ha patella luxation och det finns visst kullar med rätt hög inavelsgrad pga liten avelsbas men jag har bara rafsat lite på ytan när det gäller den rasens hälsa.

Om du tar kontakt med några uppfödare du tycker passa dig i god tid tror jag inte det är några problem att hitta en röd skäggig valp!

kerstin z5-6
Tack -det ska jag göra !:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon