floristjouren
Hejsan!
Jag har tre stycken stora och höga pallkragar som står på varsin lastpall.
Djupet är ca 80cm.
Nu vill jag börja odla men måste fylla dessa pallar med jord o dyl.
Jag undrar nu om jag ska lägga fiberduk i botten sen frigolit runt om på sidorna eller kan jag lägga frigolit i botten också?
Hur blir det isåfall med dräneringen?
Mvh Marie
Bassam
Hej
frigolit runt om är bra, man kan lägga lägga först svartplast sen kan man lägga gamla tidningar över sen ska man lägga jord, på den här satt man kan värma plus skydda de av ogräs och dåliga ohyra som kommer från marken.
H.Bassam
kerstin z5-6
Glöm inte göra små hål i plasten!
Eva i Västerås
Varför ska du ha kragarna på pallar?
Om du ska ha dom på en träaltan eller så, då är det ju nödvändigt.
Men det blir blött efter regn i alla fall, endera i lådorna om du inte dränerar ordentligt, eller under, om du dränerar så mycket som behövs.
Ska lådorna stå på marken tycker jag du ska skippa pallar, lägga tidningar under och ställa kragarna på.

floristjouren
Hejsan, tack för alla bra svar😃.
Jag har satt mina kragar på pall för att komma upp lite på höjden.
Vi bygger runt ett trädäck och vill även att de ska vara lite vind/insynsskydd.
Jag kommer att lägga fiberduk i botten sen åldersbeständig plast påsidorna.

Med vänlig hälsning, Marie
kerstin z5-6
Lycka till med odling -Marie!
astrantia
Får jag passa på att slänga in en fråga till dig Marie (eller om det finns någon annan som vet)?

Jag planerar nämligen själv att bygga isolerade odlingslådor och är lite osäker på hur jag ska göra.
Tänkte skydda träsidorna med platonmatta (eller liknande) och sedan sätta frigolit som isolering. Men blev sedan osäker på vad jag ska ha mellan frigoliten och jorden.
Räcker det med markduk där? Eller ska man ha plast? Eller kan jorden ligga direkt mot frigoliten?

Hur gör du Marie? Har du plasten mellan frigoliten och trät eller mellan jorden och frigoliten? Eller kanske både och?
floristjouren
Hejsan, nu är jag klar med planteringarna i mina pallkragar.
Jag gjorde så här: Fiberduk i botten, åldersbeständig plast på sidorna sen i med riktigt
fin kompost blandat med matjord sen avslutade med köpejord.
Jag har alla pallarna i linje så i höst tänkte jag klä in med säckväv runt om hela,
tror de håller bra med värme tillsammans när det är så mkt jord.

Nu är det bara och vänta på att allt ska ta sig, täcker med fiberduk om nätterna.

Med vänlig hälsning, Marie i Blekinge
astrantia
Aha, så du skippade alltså frigoliten helt och isolerar lite utifrån istället. Det borde funka i Blekinge smile.gif
Jag tror inte jag vågar göra det hos oss, våra lådor blir dessutom inte så stora.
Får fundera vidare på konstruktionen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon