Full version: Kött
zaaritha
En av våra vänner har köpt två grönlandshundar, tikar--de är verkligen fina!
Men uppfödaren sa att han får enbart mata med rått kött??
Jaha??
kerstin z5-6
struntprat.De äter vanlig hundmat lika gärna, själv haft en mycket nära släkting Samojed och vanlig hundmat är inget problem , men aktivitet är.
Piccante
CITAT (zaaritha @ 10-05-2014, 21:24) *
En av våra vänner har köpt två grönlandshundar, tikar--de är verkligen fina!
Men uppfödaren sa att han får enbart mata med rått kött??
Jaha??

Om det vore en isbjörn eller ett lejon möjligtvis men hundar ska inte ha hela sitt näringsintag från proteiner.
*Stintan*
Förmodligen barfar (BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda) uppfödaren sina hundar och anser det vara det bästa. Inget fel med det men man måste sätta sig in i det ordentligt för att det ska fungera fullt ut så att hunden verkligen får i sig allt den behöver. Inte helt ovanligt bland draghundsfolk att man ger denna kost vad jag försstår. Vill man göra det enklare för sig kan man köpa färdigt fryst färskfoder som innehåller allt som behövs.
Motti
Varför skulle det vara fel att ge hundar rått kött ?hunden är ett rovdjur precis som vargen och hunden kommer ur vargen genetiskt .Torrfoder fanns inte på 60-talet det är ett helt nytt påfund för att det är bekvämt för den moderna människan !Så jag hänvisar till det Stintan skrivit här innan .Om någon har set på TV 10 programet från Alaska så föds deras slädhundar upp enbart på torkad fisk på vintern !Torrfoder är en ny uppfinning och inte alls det ultimata eftersom hundar är rovdjur !Tror ingen slänger ut torrfoder till Vargar ? och inga rovdjur i djurparkerna får torrfoder heller de får rått kött .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 11-05-2014, 01:14) *
Varför skulle det vara fel att ge hundar rått kött ?hunden är ett rovdjur precis som vargen och hunden kommer ur vargen genetiskt .Torrfoder fanns inte på 60-talet det är ett helt nytt påfund för att det är bekvämt för den moderna människan !Så jag hänvisar till det Stintan skrivit här innan .Om någon har set på TV 10 programet från Alaska så föds deras slädhundar upp enbart på torkad fisk på vintern !Torrfoder är en ny uppfinning och inte alls det ultimata eftersom hundar är rovdjur !Tror ingen slänger ut torrfoder till Vargar ? och inga rovdjur i djurparkerna får torrfoder heller de får rått kött .


Korrekt, men hunddjur är inte lika extremt karnivora som kattdjur och mårddjur. De är mer åt det omnivora hållet som björnarna, dvs de är opurtunister och äter allt, växter, as, rov, avföring och allt annat bara det smakar gott :-)
Motti
Om en hund eller katt får välja så äter de kött och helst rått sådant !det andra som tex gräs osv äter de i ett annat syfte tex för att bli fria från hårbollar inälvsparatsiter mm .Märkligt att ingen tycker det är märkligt att vi stoppar i våra katter och hundar en massa spannmål nu för tiden ?då det inte alls är deras rätta föda .Det är ju bevisligen så att om du tex ha en kastrerad hankatt som får njursten så blir han fri från den med tex BARF eller enbart blötfoder ändå så proppsas det på att de ska äta torrfoder .
Piccante
CITAT (Motti @ 13-05-2014, 00:19) *
Om en hund eller katt får välja så äter de kött och helst rått sådant !det andra som tex gräs osv äter de i ett annat syfte tex för att bli fria från hårbollar inälvsparatsiter mm .Märkligt att ingen tycker det är märkligt att vi stoppar i våra katter och hundar en massa spannmål nu för tiden ?då det inte alls är deras rätta föda .Det är ju bevisligen så att om du tex ha en kastrerad hankatt som får njursten så blir han fri från den med tex BARF eller enbart blötfoder ändå så proppsas det på att de ska äta torrfoder .

Det är väl ganska vanligt att rävar äter spannmål? Nu minns jag inte exakta siffror men jag tror att katter kan få upp till 90% av sitt födointag från animalisk föda medan hundar ligger närmare 70- 75%. Ensidig köttkost är inte helt optimalt för hundar.
Motti
Då får man nog ta i beaktning var någonstans i världen man bor när man har hund ! I Alaska tex får inga hundar torrfoder utan enbart kött och fisk året runt !hundar är rovdjur liksom katter och deras naturliga föda är rått kött .Sedan har vi dom hårt avlade hundarna och för den delen katter som inte tål rått kött eftersom deras naturliga instinkter är bortavlade och generna har tunnats ut !vilket i sig är väldigt tragiskt .Finns hundar och katter som får diarre bara av att lukta på en köttbit .
Motti
I och för sig helt rätt !men i huvudsak är hundar rovdjur liksom katter !om vi inte hade gjort om allt ,det vill säga vad fåra katter och hundar får äta som tamdjur är torrisar.
kerstin z5-6
Tror vi tappat tråden här-Nej Grönlandhund , draghundar öht ska , behöver inte äta rått kött alls.
Whiskuchi
CITAT (Motti @ 13-05-2014, 00:19) *
Det är ju bevisligen så att om du tex ha en kastrerad hankatt som får njursten så blir han fri från den med tex BARF eller enbart blötfoder ändå så proppsas det på att de ska äta torrfoder .

Det vore spännande att se dina bevis, särskilt med tanke på att jag hade en katt som fick struvitstenar när han åt enbart blötmat.

CITAT (Motti @ 13-05-2014, 01:01) *
Finns hundar och katter som får diarre bara av att lukta på en köttbit .

På samma sätt som det finns människor som "blir fulla bara av att lukta på en vinkork"? whist.gif bravo.gif
Jubbe063
CITAT (Motti @ 13-05-2014, 01:01) *
I Alaska tex får inga hundar torrfoder utan enbart kött och fisk året runt


Har jag svårt att tro på. Varierar nog en hel del där med mellan olika hundägare :-)
kerstin z5-6
CITAT (Motti @ 13-05-2014, 01:01) *
Då får man nog ta i beaktning var någonstans i världen man bor när man har hund ! I Alaska tex får inga hundar torrfoder utan enbart kött och fisk året runt !hundar är rovdjur liksom katter och deras naturliga föda är rått kött .Sedan har vi dom hårt avlade hundarna och för den delen katter som inte tål rått kött eftersom deras naturliga instinkter är bortavlade och generna har tunnats ut !vilket i sig är väldigt tragiskt .Finns hundar och katter som får diarre bara av att lukta på en köttbit .



Det vill jag gärna se en källa på för det stämmer inte med vad jag vet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon