mineo
Hej

Jag är alldeles nybörjare på det här med trädgård. Förra sommaren flyttade jag in i ett litet kedjehus med liten trädgård där bak och en liten uteplats där fram vid entrén som ramas in av en pergola. Nu behöver jag tips och råd från er kunniga :-) Min uteplats fram är liten. Ett plommonträd (vackert. men verkar inte bära frukt. Vad göra?) växer där och en vedig kaprifol är hjälpligt upphängd i trådar i pergolan på ena sidan. Annars är rabatten tom. Uteplatsen är solrik (från middag och sedan hela dagen och kvällen på sommaren) Jag skulle så gärna vilja "klä" hela pergolan i nånsorts gammeldags klängande rosbuske. Och undrar vilken sort som lämpar sig för en nybörjare och vilka sorter som är relativt snabbväxande och som gärna blommar länge alternativt blommor om. Vilka andra "romantiska" klätterväxter finns det som kunde lämpa sig kring min uteplats. Tål mitt plommonträd att konkurrera om utrymmet. Det står under pergolan och dess grenar växer över och kring den? Vilka perenner skulle vara vackra att ha tillsammans med en rosklättrare? Gärna något gammeldags. Tacksam för svar!
Mi70
Till en pergola för en nybörjare passar kanske klätterosen New Dawn, svagt rosa blommor, frisk, starkväxande och tålig! Jag har sett den planterad med rosa brudslöja runt fötterna vid en pergola - ljuvligt!

Plommonträdet kan jag inte råda dig om, är ingen expert på området!

Skickar en länk till en roslista, där massa olika rosor finns med bild och recensioner, slå upp new dawn och se själv, och kanske hittar du något annat!

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/?PH...1f8965077d791f9
azofia
Hej och grattis till din trädgård!
Jag skulle rekomendera Constance Spry som är en klätter/buskros. Den har jag för mig är remonterande. Den är jättefin. Passar kanske inte som klättrare om du vill täcka in pergolan men är väldigt trevlig.
Nu vet jag inte vilken zon du bor i så beroende på det så passar ju olika rosor mer eller mindre bra så att säga med tanke på härdighet, etc.