mineo
Hej

Jag är alldeles nybörjare på det här med trädgård. Förra sommaren flyttade jag in i ett litet kedjehus med liten trädgård där bak och en liten uteplats där fram vid entrén som ramas in av en pergola. Nu behöver jag tips och råd från er kunniga :-) Min uteplats fram är liten. Ett plommonträd (vackert. men verkar inte bära frukt. Vad göra?) växer där och en vedig kaprifol är hjälpligt upphängd i trådar i pergolan på ena sidan. Annars är rabatten tom. Uteplatsen är solrik (från middag och sedan hela dagen och kvällen på sommaren) Jag skulle så gärna vilja "klä" hela pergolan i nånsorts gammeldags klängande rosbuske. Och undrar vilken sort som lämpar sig för en nybörjare och vilka sorter som är relativt snabbväxande och som gärna blommar länge alternativt blommor om. Vilka andra "romantiska" klätterväxter finns det som kunde lämpa sig kring min uteplats. Tål mitt plommonträd att konkurrera om utrymmet. Det står under pergolan och dess grenar växer över och kring den? Vilka perenner skulle vara vackra att ha tillsammans med en rosklättrare? Gärna något gammeldags. Tacksam för svar!
Mi70
Till en pergola för en nybörjare passar kanske klätterosen New Dawn, svagt rosa blommor, frisk, starkväxande och tålig! Jag har sett den planterad med rosa brudslöja runt fötterna vid en pergola - ljuvligt!

Plommonträdet kan jag inte råda dig om, är ingen expert på området!

Skickar en länk till en roslista, där massa olika rosor finns med bild och recensioner, slå upp new dawn och se själv, och kanske hittar du något annat!

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/?PH...1f8965077d791f9
azofia
Hej och grattis till din trädgård!
Jag skulle rekomendera Constance Spry som är en klätter/buskros. Den har jag för mig är remonterande. Den är jättefin. Passar kanske inte som klättrare om du vill täcka in pergolan men är väldigt trevlig.
Nu vet jag inte vilken zon du bor i så beroende på det så passar ju olika rosor mer eller mindre bra så att säga med tanke på härdighet, etc.

Tänk på att ett träd kräver ju mycket vatten så det kanske inte är så lyckat att ha rosor planterat nära trädet men om det är en bit i från borde det funka. Jag vet inte hur trädet skulle reagera på att ha en ros klättrandes runt sig det enda jag kan tänka mig skulle vara ett problem är att det blir mörkt för trädet om rosen blir tät.

Ditt lommonträd kanske inte bär frukt eftersom det kanske är gammalt, kanske det behöver beskäras eller så kan det ju ha drabbats av någon sjukdom. Låna en bok på biblioteket om fruktträd så kan du ju se efter där.

Lycka till.
kerstin z5-6
Någon särskild färg som önskas på rosen ?? Gillar du terosor -de snittrosr man köper -eller ska den vara mer gammeldags bullig mångbladig -äkta ros doftande .
Sällskap som Clematis är vackert till rosor .
Cilla
Som trädvårdare kan man inte rekommendera rosor klättrandes i träd som behöver omvårdnad... dessutom är det hart när omöjligt att plantera rosor i markområdet nedanför luftkronan utan att förstöra trädets rötter. Vill man ha något klättrandes uppför stammarna på fruktträd är det bättre med ettåriga växter.

Alla år är inte plommonår, och det finns somrar då man inte får några plommon alls. Ofta är det blomningstiden som infallit under några kalla dagar då blommorna förstörs, eller blåsiga och regniga dagar då bina inte jobbar.

Titta på blommen i år och notera vilket väder det är under blomningstiden. Titta också i området om andra får frukt i sensommar. Titta närmre på trädets blommor och se om de växer och vissnar naturlitg eller om där finns skadeinsekter.

Beskärning skapar inte mer blom och frukt, tvärtom. Träden ger mer blom och fler frukter som obeskurna. Beskärningen syftar till att ge färre frukter på mer solbelysta ställen och på mer hållbara grenar. Men vuxna plommonträd brukar man inte behöva beskära mycket alls, bara ta bort döda grenar och en och annan som sticker inåt i kronan och skaver mot andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon