Sidor: 1, 2
*Stintan*
Läs och begrunda: http://www.kostdemokrati.se/margareta/2014...pptackta-i-mat/
RibesRubusVitis
Tyvärr inte särskilt trovärdigt genom hänvisningen till "Dr. Mercola", en tvivelaktig alternativmedicinare som kränger omstridda kosttillägg.
*Stintan*
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-05-2014, 22:53) *
Tyvärr inte särskilt trovärdigt genom hänvisningen till "Dr. Mercola", en tvivelaktig alternativmedicinare som kränger omstridda kosttillägg.


Fanns ju massor av referenslänkar. Men såklart enklare att blunda för gifterna och skadorna därav.
RibesRubusVitis
Samtliga referenslänkar är ju utvalda av "Dr. Mercola", som har en egen agenda. Tills vidare litar jag mer på Livsmedelsverket.
*Stintan*
CITAT (RibesRubusVitis @ 26-05-2014, 01:00) *
Samtliga referenslänkar är ju utvalda av "Dr. Mercola", som har en egen agenda. Tills vidare litar jag mer på Livsmedelsverket.


Ja Livsmedelsverket bryr sig säkert mycket om vad som händer i Argentina t.ex. Dom bryr sig ju inte ens om hur mycket onödig skit som finns i eller stoppats i maten som tillhandahålls i livsmedelsbutikerna. Än mindre bryr dom sig om hur människorna mår som tvingas leva med och jobba mitt i Roundupregnet när besprutningsplanen spyr ut mängder av giftet över stora områden.

Så om han nu har en egen agenda så måste det han skriver vara fel enligt dig? Han är ju knappast ensam om att redovisa följderna av att odla GMO-grödor.

Att det ens finns gränsvärden för hur mycket av olika gifter det får finnas i maten är egentligen barockt. Maten borde ju naturligtvis vara giftfri!


Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är inte för Genmat och inte heller för Round up.

Men denna herren (Dr Mercola) är en mycket tveksam figur. Enligt honom kan man också ta bort all medicin.....

Hans plånbok är säkert välfylld med alla konstigheter han säljer och kan då lätt säga att man alltid skall välja med plånboken. Men en pensionärsplånbok är oftast inte så välfylld.

När vi går handla och jag tittar på allt ekologisk mat så kostar det oftast det dubbla, det har ja inte råd med.
Samtidigt vet jag ju själv att t ex kött blir dyrare eftersom djuren inte växer lika fort.

Ett av mina barn är ekologisk mjölkbonde med rätt att slakta och sälja kött från gården. Så jag känner bägge sidor........


*Stintan*
Han må vara en tveksam figur men det betyder inte per automatik att det som står i länken är lögn. Inte heller betyder det att källorna som det fanns länkar till skulle ljuga.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2014, 09:12) *
Han må vara en tveksam figur men det betyder inte per automatik att det som står i länken är lögn. Inte heller betyder det att källorna som det fanns länkar till skulle ljuga.


Kanske inte lögn och ljug. Men saknar ev evidens och eller belyser saken från missvisande vinkel
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 26-05-2014, 11:26) *
Kanske inte lögn och ljug. Men saknar ev evidens och eller belyser saken från missvisande vinkel


Hur kan du veta det så säkert? DDT var också ofarligt en gång i tiden unsure.gif Borde vi inte alla sträva efter mindre giftbesprutning i världen.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2014, 13:57) *
Hur kan du veta det så säkert? DDT var också ofarligt en gång i tiden unsure.gif Borde vi inte alla sträva efter mindre giftbesprutning i världen.


Jag är inte säker. Därav skrev jag ju "ev" i mitt inlägg 😊
Gita
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2014, 04:46) *
Ja Livsmedelsverket bryr sig säkert mycket om vad som händer i Argentina t.ex. Dom bryr sig ju inte ens om hur mycket onödig skit som finns i eller stoppats i maten som tillhandahålls i livsmedelsbutikerna. Än mindre bryr dom sig om hur människorna mår som tvingas leva med och jobba mitt i Roundupregnet när besprutningsplanen spyr ut mängder av giftet över stora områden.

Så om han nu har en egen agenda så måste det han skriver vara fel enligt dig? Han är ju knappast ensam om att redovisa följderna av att odla GMO-grödor.

Att det ens finns gränsvärden för hur mycket av olika gifter det får finnas i maten är egentligen barockt. Maten borde ju naturligtvis vara giftfri!

Nu förstår jag inte riktigt. Vad har "Roundup-regn" att göra med GMO.?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-05-2014, 17:54) *
Nu förstår jag inte riktigt. Vad har "Roundup-regn" att göra med GMO.?
Gita


Man besprutar GMO-grödorna t.ex. soja, majs, sockerrör m.fl från luften med roundup som tar död på ogräset men inte grödorna. Monsanto ligger bakom både GMO-grödorna och Rundup det trodde jag du visste. Det är inte bara ogräset som dör av bekämpningsmedel innehållande gyfosat. Finns massor att läsa på nätet för den som är intresserad bl.a. detta från ett annat trädgårdsforum http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...oundup---208542.

Du kanske skulle analysera vad din oxfilé innehåller smile.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2014, 18:17) *
Man besprutar GMO-grödorna t.ex. soja, majs, sockerrör m.fl från luften med roundup som tar död på ogräset men inte grödorna. Monsanto ligger bakom både GMO-grödorna och Rundup det trodde jag du visste. Det är inte bara ogräset som dör av bekämpningsmedel innehållande gyfosat. Finns massor att läsa på nätet för den som är intresserad bl.a. detta från ett annat trädgårdsforum http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...oundup---208542.

Du kanske skulle analysera vad din oxfilé innehåller smile.gif


Att Monsanto ligger bakom/att Roundup är deras varumärke vet jag självklart, men om du tror att enbart Monsanto som arbetar med /forskar om GMO-grödor så har du fel. Det förekommer på mängd ställen, inom industri och högskolor. Roundup har i sig inget med GMP-grödor att göra eller tror du kanske att endast GMP-grödor besprutas. Kanske lite större källkritik inte skulle vara fel.
Tycker nog att man bör vara lite mindre kategorisk i sina uttalande, det mesta har flera sidor och både för och nackdelar. Vet du t.ex. hur många människor som dött i malaria p.g.a. DDT-förbudet.?
Gita
Piccante
CITAT (Gita @ 26-05-2014, 18:59) *
Att Monsanto ligger bakom/att Roundup är deras varumärke vet jag självklart, men om du tror att enbart Monsanto som arbetar med /forskar om GMO-grödor så har du fel. Det förekommer på mängd ställen, inom industri och högskolor. Roundup har i sig inget med GMP-grödor att göra eller tror du kanske att endast GMP-grödor besprutas. Kanske lite större källkritik inte skulle vara fel.
Tycker nog att man bör vara lite mindre kategorisk i sina uttalande, det mesta har flera sidor och både för och nackdelar. Vet du t.ex. hur många människor som dött i malaria p.g.a. DDT-förbudet.?
Gita

Fast där har du fel. Monsanto utvecklade Round Up Ready-soja just för att den är skräddarsydd för att motstå round Up som är marknadsledande bland pesticider.
http://www.monsanto.com/weedmanagement/pag...ady-system.aspx

*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-05-2014, 18:59) *
Att Monsanto ligger bakom/att Roundup är deras varumärke vet jag självklart, men om du tror att enbart Monsanto som arbetar med /forskar om GMO-grödor så har du fel. Det förekommer på mängd ställen, inom industri och högskolor. Roundup har i sig inget med GMP-grödor att göra eller tror du kanske att endast GMP-grödor besprutas. Kanske lite större källkritik inte skulle vara fel.
Tycker nog att man bör vara lite mindre kategorisk i sina uttalande, det mesta har flera sidor och både för och nackdelar. Vet du t.ex. hur många människor som dött i malaria p.g.a. DDT-förbudet.?
Gita


Är du dum eller låtsas du bara? Nu var det fråga om Monsantos GMO-grödor och deras Roundup. Självklart har de med varann att göra då det är deras affärskoncept. Du har inte en susning om hur mycket och vad jag läst om detta. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag att detta är farligt för människor, djur och natur. Jag vill inte ha mat som är proppfull av gifter och onödiga tillsatser, den ska vara ekologisk så långt det bara går. Sen får du tycka vad du vill.

Hade det varit bättre om människorna dött av DDT?
*Stintan*
[attachment=81227:why_not_here.jpg]
kerstin z5-6
Nej jag är inte för Monsanto utan för hemrökt fläsk smile.gif hemgjorda tomater mm vilket kan köpas här nu.
Någon smart själ har just öppnat en lokal affär med-hembakade kakor från tanter i nejden, fläsk från hemrökerier , ripa, ren och annat norrländskt kött från högre upp, i kombo med Västerbottensosteriet i nästa hus är det en utmärkt idee.
Jag önskar henne all lycka!!
Trampendal
Jag tycker att det är självklart att vi måste gå ifrån allt jävla experimenterande med naturen.
Det har ju visat sig gång på gång. DDT, PCB, kvicksilverbetat utsäde osv.
Det var väl Monsanto som stod bakom både DDT och PCB?

Sen om frihandelsavtalet (TTIP) går igenom, som Monsanto såklart lobbar för, blir det ju riktigt bra. no.gif
Gita
quote name='*Stintan*' date='26-05-2014, 22:31' post='1692363']
Är du dum eller låtsas du bara? Nu var det fråga om Monsantos GMO-grödor och deras Roundup. Självklart har de med varann att göra då det är deras affärskoncept. Du har inte en susning om hur mycket och vad jag läst om detta. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag att detta är farligt för människor, djur och natur. Jag vill inte ha mat som är proppfull av gifter och onödiga tillsatser, den ska vara ekologisk så långt det bara går. Sen får du tycka vad du vill.

Hade det varit bättre om människorna dött av DDT?
[/quote]
Hmmm... undrar just vem som är aningen dum. Hur mycket eller hur lite du läst är väl ändå ganska ointressant!
Mer intressant är väl ändå vad du läst och hur mycket av detta du egentligen förstått.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita)
mycket[/u] eller hur lite du läst är väl ändå ganska ointressant!
Mer intressant är väl ändå vad du läst och hur mycket av detta du egentligen förstått.
Gita


I motsats till dig och en del andra fattar jag att gifterna som sprids är skadliga för både människor, djur och natur.
Trampendal
CITAT (*Stintan* @ 01-06-2014, 22:52) *
I motsats till dig och en del andra fattar jag att gifterna som sprids är skadliga för både människor, djur och natur.


Hela jordbrukssystemet är rent åt helvete ur "naturens synvinkel".
Tyvärr går det nog inte att vända, så vad "vi" ska äta i framtiden kommer nog att bli en utmaning.

Någon som sett dokumentären "Bieffekten" på SVT?
Intressant och deprimerande film om hur bra vi är på att rubba och ta död på naturliga ekosystem.
Gossen Ruda
Suck, alltid detta orelevanta hackande på Roundup, trädgårdsmästarens bästa vapen.
hattstugan

Om nu Rondup vore ett under medel så kanske någon kan förklara för mig varför det ff finns så förbenat med bla åkertistel i bondens grödor???
Den Rondup som används/användes i jordbruket var/är ju stark som 17 men så tusan den hjälpt mot tistel eller kirskål!
Hur kommer det sig?
Gossen Ruda
Kirskål är ett djävulens påfund, ofta räcker det inte med en sprutning utan upprepad behandling krävs. Tistlar är bra på att frösprida sig, det kanske är orsaken. Fråga bonden?
hattstugan

Vet en gård där det har i snart 25 år sprutats Rondup på Kirskålen utan något resultat! Ja tillfälligt, men den kommer raskt tillbaka!
Tror att växterna blir immuna mot ogräsmedel efter lång och regelbunden användning!
Tisteln vinar bara ner ovan jord men roten är ju kvar och från den kommer det snart nytt!
Tror inte skvatt på dessa sk undermedel! De bara dödar annat, inte det det ska!
*Stintan*
Jag förstår uppriktigt inte hur man är funtad när man inte tar detta på allvar. Vad är det för jävla värld ni vill lämna över till kommande generationer? Såg du inte programmet "Bieffekten" i Svt så gör det! Länk till programmet finns på den här sidan: http://www.kostdemokrati.se/midi/2014/06/0...are-an-du-tror/
Gossen Ruda
CITAT (hattstugan @ 03-06-2014, 08:24) *
Vet en gård där det har i snart 25 år sprutats Rondup på Kirskålen utan något resultat! Ja tillfälligt, men den kommer raskt tillbaka!
Tror att växterna blir immuna mot ogräsmedel efter lång och regelbunden användning!
Tisteln vinar bara ner ovan jord men roten är ju kvar och från den kommer det snart nytt!
Tror inte skvatt på dessa sk undermedel! De bara dödar annat, inte det det ska!

Jag har lyckats spruta bort kirskål där handrensning inte fungerar men man får vara noggrann och spruta flera gånger med några dagars mellanrum. Förmodligen är det samma med tistlarna och andra växter med stort rotsystem. Parkslide är likadant.
*Stintan*
Det funkar bra med gräsklipparen också!
Gossen Ruda
I rabatter?
malarmaster
kirskål är ett helvete att utrota,tror faktiskt inte det går med round-up.
rotsystemet är alldeles för stort hos ett fullt utvecklat bestånd.Körde också Roundup några år men insåg att när skiten kom tillbaks efter 3 veckor att rötterna inte tar någon större skada.
I gräsmattan går det bättre med hjälp av maskin men rabatterna är körda om det etablerar sig.
Sedan lär ändå jorden vara full av frö så rätt man skulle lyckas få bukt med rötterna kommer nya fröplantor.
När sedan grannarna också gett upp och låter det sprida sig i utkanterna och i tomtgränsen tar det både för mycket tid och energi för att bry sig.
Min plan är en annan,handrensning. Hämta ett antal praktikanter på arbetsförmedlingen och kör en trädgårdsutbildning. Ulf
Gossen Ruda
Det går men måste göras på rätt sätt. Spruta varannan dag tills det försvinner, då har man fyllt rotsystemet med glyfosat. Att rycka bort alla blommor hör till trädgårdens rutiner.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2014, 08:11) *
Det går men måste göras på rätt sätt. Spruta varannan dag tills det försvinner, då har man fyllt rotsystemet med glyfosat. Att rycka bort alla blommor hör till trädgårdens rutiner.


Jag ser helst att du håller dina reklamkampanjer för Roundup och giftspridning någon annanstans än i denna tråd! ranting.gif
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2014, 09:00) *
Jag ser helst att du håller dina reklamkampanjer för Roundup och giftspridning någon annanstans än i denna tråd! ranting.gif


Det är väl ingen reklam. Det är en erfarenhet av att preparatet fungerar till belåtenhet för just honom.
Gossen Ruda
Så om jag startar en tråd om hur förträffligt jag anser Roundup är skall alla Roundup-hatare hålla sig därifrån? Möjligen när det blir 7 torsdagar i samma vecka.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2014, 12:56) *
Så om jag startar en tråd om hur förträffligt jag anser Roundup är skall alla Roundup-hatare hålla sig därifrån? Möjligen när det blir 7 torsdagar i samma vecka.


Så ungefär a0a.gif

Men om jag tänker tillbaka så tror jag att du på Odla pratar om hur förträffligt Roundup är i omkring 15 år, så kan du ju inte ha nån ogräs kvar i din trädgård.......

Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-06-2014, 13:24) *
..........om jag tänker tillbaka så tror jag att du på Odla pratar om hur förträffligt Roundup är i omkring 15 år........

Hehe... ja det var det första jag läste när jag hamnade på Odlas forum.... och då ska gudarna veta att de gick hett till.... whistling.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Oh ja det gick ibland hett till och antingen det var Roundup eller katter i trädgården....... och det från början
Anja V.
Vill ni bli av med kirskål? ÄT DEN! God, och väldigt nyttigt, både som sallad och som spenat/paj etc.
Jag tycker det är väldigt konstigt att beteckna någonting ifrån naturen (inte ifrån GMO) som "djävulsk", lite 1800tal över det, eller???? Snart kommer något om äpplen ochså (kom ihåg: utan äpple, ingen synd på jorden... blink.gif blink.gif

Allt i naturen kommer ur samma skapelse, det är så jag ser det. Och även om jag inte kan se nån nytta med t.ex. kvickrot, så betyder det inte, att den är fel/ond/ska utrotas. Det betyder bara att jag inte kan se nån nytta.
Kan ni? Detta med kaffee på rötterna verkar väldigt jobbigt....
Jubbe063
CITAT (Anja V. @ 04-06-2014, 15:50) *
Vill ni bli av med kirskål? ÄT DEN! God, och väldigt nyttigt, både som sallad och som spenat/paj etc.
Jag tycker det är väldigt konstigt att beteckna någonting ifrån naturen (inte ifrån GMO) som "djävulsk", lite 1800tal över det, eller???? Snart kommer något om äpplen ochså (kom ihåg: utan äpple, ingen synd på jorden... blink.gif blink.gif

Allt i naturen kommer ur samma skapelse, det är så jag ser det. Och även om jag inte kan se nån nytta med t.ex. kvickrot, så betyder det inte, att den är fel/ond/ska utrotas. Det betyder bara att jag inte kan se nån nytta.
Kan ni? Detta med kaffee på rötterna verkar väldigt jobbigt....


Är väl så att var sak på sin plats wink.gif flugor ute är ok, men ej inne. Svartmyror i det vilda är trevligt men inte i köket eller komposten.

Kirskål fint och bra i vilda delen av trädgården och utanför rabatten. Men inte kul i rabatten
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2014, 12:56) *
Så om jag startar en tråd om hur förträffligt jag anser Roundup är skall alla Roundup-hatare hålla sig därifrån? Möjligen när det blir 7 torsdagar i samma vecka.


Jag är bara så innerligt trött på dina rekommendationer av Roundup till folk att dom ska sprida gifter överallt. Man får ju hoppas att folk är så kloka att dom inte lyssnar på dig.
Jaq jobbar aktivt för en renare värld åt allt levande. Att vi ska få ha kvar humlor och bin och levande mikroorganismer i jorden. Att inte folk ska behöva bli sjuka och dö för att några jäkla dårar ska kunna fylla sina kassavalv med pengar utan att tänka på våra barn och barnbarn. Jag vill att vi ska kunna äta GMO-fri mat som odlats på obesprutade åkrar eller kommer från djur som inte matats med GMO-grödor. Är det så jäkla konstigt?
Du värnar ju inte naturen för fem öre och det anser jag är såååå tragiskt. Därför känns det som om du bara är ute efter att jävlas när du skriver som du gör i den här tråden.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2014, 17:53) *
Jag är bara så innerligt trött på dina rekommendationer av Roundup till folk att dom ska sprida gifter överallt. Man får ju hoppas att folk är så kloka att dom inte lyssnar på dig.
Jaq jobbar aktivt för en renare värld åt allt levande. Att vi ska få ha kvar humlor och bin och levande mikroorganismer i jorden. Att inte folk ska behöva bli sjuka och dö för att några jäkla dårar ska kunna fylla sina kassavalv med pengar utan att tänka på våra barn och barnbarn. Jag vill att vi ska kunna äta GMO-fri mat som odlats på obesprutade åkrar eller kommer från djur som inte matats med GMO-grödor. Är det så jäkla konstigt?
Du värnar ju inte naturen för fem öre och det anser jag är såååå tragiskt. Därför känns det som om du bara är ute efter att jävlas när du skriver som du gör i den här tråden.

Varför blir du så väldigt aggressiv när någon har en annan åsikt än du? Varför anser du att det är att jävlas om man inte tycker som du? (se även din kommentar till mig i andra tråden)
Om du absolut inte vill bli emotsagd så skulle kanske en blogg med avaktiverad kommentarsfunktion passa dig bättre än ett öppet forum.
För vet du vad, det är helt OK att tycka att Roundup är bra att ta till ibland, likaså är det helt OK att tycka att brasiliansk eller argentinsk oxfilé är ett väldigt prisvärt alternativ. För du vet väl ändå att det mesta, ja nästan allt, har flera sidor, att det inte finns något som är enbart svart eller vitt, ont eller gott utan det finns hur många nyanser som helst däremellan.
Gita
Trampendal
CITAT (Gita @ 04-06-2014, 20:17) *
Varför blir du så väldigt aggressiv när någon har en annan åsikt än du? Varför anser du att det är att jävlas om man inte tycker som du? (se även din kommentar till mig i andra tråden)
Om du absolut inte vill bli emotsagd så skulle kanske en blogg med avaktiverad kommentarsfunktion passa dig bättre än ett öppet forum.
För vet du vad, det är helt OK att tycka att Roundup är bra att ta till ibland, likaså är det helt OK att tycka att brasiliansk eller argentinsk oxfilé är ett väldigt prisvärt alternativ. För du vet väl ändå att det mesta, ja nästan allt, har flera sidor, att det inte finns något som är enbart svart eller vitt, ont eller gott utan det finns hur många nyanser som helst däremellan.
Gita


Men att naturen tar stryk av gifter är ju ingen åsikt. Det är fakta!
Man kan välja att blunda för fakta, visst, men med tiden blir vi alla varse, det kan jag lova.
silos
Som jag ser det hela så är det människorna som är det värsta giftet för allt levande!
Gifterna sprids just av människorna!
*Stintan*
CITAT (silos @ 05-06-2014, 16:27) *
Som jag ser det hela så är det människorna som är det värsta giftet för allt levande!
Gifterna sprids just av människorna!


Ja människan är vidrig!
silos
Jag vill i alla fall inte använda gifter i trädgården eller äta sådan mat som det är gifter i!
Men snart nog är hela världen förgiftad så det blir omöjligt att ha en giftfri trädgård eller giftfri mat:(

pejori
CITAT (silos @ 05-06-2014, 22:56) *
Jag vill i alla fall inte använda gifter i trädgården eller äta sådan mat som det är gifter i!
Men snart nog är hela världen förgiftad så det blir omöjligt att ha en giftfri trädgård eller giftfri mat:(

Undviker gifter så gott det går.
Vill inte ha rökarom i min bacon, så jag betalar det pris som gäller.
Inte heller glutamat (kryddblandningar och färdigsåser i första hand) eller palmolja är något jag vill ha i min mat.
Ingen kan förändra världen, men vi kan bidra med lite i taget. Lite kan bli mer med tiden och våra handlare hänger på.
För hur konstigt det än låter, behöver våra handlare kunder. Dom lyssnar mer på oss konsumenter, än "vissa" tror.
Ber vi om giftfritt, får vi giftfritt och det är inte bara " vi som köper svenskt " som kan bli lurade eller förda bakom ljuset.
Vi får den mat vi godkänner och köper.
Ibland har man inte något val, men kan man och har råd, köp så "rent" och närodlat som det går.
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 05-06-2014, 23:22) *
..... köp så "rent" och närodlat som det går.

Försöker jag också! Synd när folk skiter i vilket när det är våra barn och barnbarns framtida livsvillkor vi formar.
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 05-06-2014, 23:38) *
Försöker jag också! Synd när folk skiter i vilket när det är våra barn och barnbarns framtida livsvillkor vi formar.

Vist är det så. tummenupp.gif
Är bedrövad över att våra barn växer upp med undermålig mat , med ett gäng tillsatser, dom inte tål.
Sedan skriks det, på bokstavsbarn.
Citronsyra är inte naturligt citron. nono.gif
Tapio
Halaj!

Står på Wikipedia att citronsyra utvinns ur omogna citroner.
Bara för att ett ämne har ett E-nummer betyder det inte att det är syntetiskt framställt.
E-numren är bara ett klassificeringssystem, som gäller alla möjliga ämnen.
Har inte kollat, men skulle inte bli förvånad om vatten också har ett E-nummer.

//T
Jubbe063
CITAT (Tapio @ 06-06-2014, 19:29) *
Halaj!

Står på Wikipedia att citronsyra utvinns ur omogna citroner.
Bara för att ett ämne har ett E-nummer betyder det inte att det är syntetiskt framställt.
E-numren är bara ett klassificeringssystem, som gäller alla möjliga ämnen.
Har inte kollat, men skulle inte bli förvånad om vatten också har ett E-nummer.

//T


Från livsmedelsverkets hemsida :
"Citronsyra som tillsats framställs bland annat från frukter som är naturligt rika på citronsyra, till exempel citron- eller ananasjuice. Den kan också framställas genom jäsning av kolhydrater med hjälp av mögelsvampen Aspergillus niger.

Det är inte tillåtet att använda sådana stammar av Aspergillus niger som producerar toxiner (gifter) för att framställa citronsyra. Det anges i EU-regler, kommissionens förordning (EU) nr 231/2012, se länk till höger på denna sida.

Att använda mögelsvampar och bakterier vid livsmedelsframställning är inte ovanligt. Exempelvis används särskilda mögelsvampar för att framställa vissa typer av ostar och salamikorvar."


E-nummer guiden. http://www.aktavara.org/files.asp?f_id=7124
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon