*Stintan*
Självklart tycker jag att bönderna behövs och jag vill slå ett slag för svenska råvaror, närodlat och ekologiskt.
Jag blir glad när jag ser såna här initiativ tummenupp.gif
[attachment=81222:grissl_pp.jpg]
hattstugan

Helt klart behöver vi de Svenska bönderna!
Ser bara vad som hänt runt i min närhet under de senaste 50 åren!
Förr var det ett levande odlingslandskap med massor av kor som betade! Nu är det bara hästar överallt och inte en enda ko-bonde finns kvar!
Det här med Grissläpp verkar som en fantastisk ide`!
*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 27-05-2014, 11:23) *
Helt klart behöver vi de Svenska bönderna!
Ser bara vad som hänt runt i min närhet under de senaste 50 åren!
Förr var det ett levande odlingslandskap med massor av kor som betade! Nu är det bara hästar överallt och inte en enda ko-bonde finns kvar!
Det här med Grissläpp verkar som en fantastisk ide`!


Där jag växte upp är det numera julgransodlingar där kossorna förr betade i sina hagar. Jag skulle gladeligen ge en krona mer för mjölken om jag visste att det var bonden som fick den. Ser vi inte upp så är svensk mjölk och svenskt kött snart ett minne blott.
hattstugan

Det finns många små butiker här runt Enköping som säljer det mesta som man kan producera på en gård!
Finns även en Eko-odling för Kryddor, men den kan komma att hotas av EU nu!!!
Det stora problemet för den svenska bonden ligger idag hos konsumenten som tycker att allt ska vara billigt!
Men jag bojkottar utländskt så långt det går!
Är uppvuxen på svenskt och närodlat! Dvs på egen gård!
Betalar gärna mer för svenskt kött och mejeriprodukter då det är många gånger bättre kvalitet på det än de utländska!
Fy för kött som luktar och smakar tex lever! Har råkat ut för det med bla Irländskt! Blää
*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 27-05-2014, 12:26) *
Det finns många små butiker här runt Enköping som säljer det mesta som man kan producera på en gård!
Finns även en Eko-odling för Kryddor, men den kan komma att hotas av EU nu!!!
Det stora problemet för den svenska bonden ligger idag hos konsumenten som tycker att allt ska vara billigt!
Men jag bojkottar utländskt så långt det går!
Är uppvuxen på svenskt och närodlat! Dvs på egen gård!
Betalar gärna mer för svenskt kött och mejeriprodukter då det är många gånger bättre kvalitet på det än de utländska!
Fy för kött som luktar och smakar tex lever! Har råkat ut för det med bla Irländskt! Blää


Samma här! tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker också att svenska bönder skall finnas kvar.

Jag tänker visserligen också på priset när jag handlar men ändå bara köper svensk kött. Man skall värna om sitt jordbruk.

Jag har varit bondmora i 20 år, visserligen i tyskland men jag vet vad det handlar om.
Tänk er hur det skall ser ut om det inte fanns bönder här som sköter landskapet.....

Jag gillade även även att åke till en grönsaksodlare här i närheten och plocka själv. Men med rullatorn kan man tyvärr inte gå inte in längre mellan raderna. Måste also skickar in gubben och det går lite hur som helst....

Men bäst var mina egna grönsaker när jag hade trädgården. Gud vad ja saknar den....
RibesRubusVitis
Ställ gärna hårda miljökrav på allt vi äter, men vi ska inte hålla liv i just svenska bönder med konstgjord andning. Deras produkter är egentligen ännu dyrare än vad prislappen anger. Det europeiska jordbruksstödet kostar oss enorma skattepengar:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/de-far-e...tod_3515690.svd

Därmed stänger vi ute tredje världens bönder som inte får chansen att konkurrera på lika villkor. Givetvis ska då vi även väga in produktionsförhållanden, giftanvändning och transportutsläpp etc.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Får våra bönder betalt för det va<d det kostar, så behövs ingen konstgjort andning.

Skall ja<g köpa produkter som flyger jorden runt och jag inte vet hur dom odlas? Nej tack

Varje land behöver sitt jordbruk.......
*Stintan*
CITAT (RibesRubusVitis @ 27-05-2014, 13:21) *
Ställ gärna hårda miljökrav på allt vi äter, men vi ska inte hålla liv i just svenska bönder med konstgjord andning. Deras produkter är egentligen ännu dyrare än vad prislappen anger. Det europeiska jordbruksstödet kostar oss enorma skattepengar:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/de-far-e...tod_3515690.svd

Därmed stänger vi ute tredje världens bönder som inte får chansen att konkurrera på lika villkor. Givetvis ska då vi även väga in produktionsförhållanden, giftanvändning och transportutsläpp etc.


Bönderna som producerar ska såklart ha större del av kakan och mellanhänderna mindre så behövs ingen konstgjord andnning. Kortare transporter är billigare än långa! I gårdsbutikerna kan jag få hyfsade priser men bönderna får mer än att skicka varorna till grossist. Skönt att det finns en del som orkar satsa på det. Att konkurrera på samma villkor är en utopi. Isåfall måste man titta på hela kakan och då framför allt produktionsförhållanden inkl de producerande människorna/arbetarna. Skulle arbetarna ha samma villkor som oss så blev nog inte de importerade varorna från tredje världen särskilt billiga. För det kan väl knappast vara så att man menar att svenska bönder ska ha det på samma sätt och leva på samma nivå som de som har usla arbetsförhållanden. Vi kommer alltid att vilja ha varor som inte kan produceras hos oss men importen får inte leda till att vår egen produktion slås ut för att folk i andra länder tvingas leva med sämre förhållanden.

Jordbruksstödet är åt fanders när det går till dom som inte behöver det och till fel saker. Jag vet inte hur det är idag men min svåger fick stora bidrag för att inte odla någonting eller inte låta djuren beta. Han fick inte ens slå av ogräset på åkern utan det stod kvar och fröade av sig så det blev ännu värre kommande år. Man kan säga att han fick bidrag för att sluta som bonde och han var ingen stor bonde.
*Stintan*
[attachment=81226:bespr.jpg]
malarmaster
Den bilden stämmer inte riktigt längre. Det är numera tillåtet att sätta upp krav i upphandlingarna på ekologisk,närproducerat m.m.
Bollen ligger hos upphandlarna och lokalpolitikerna.Det är nog mest en kostnadsfråga... Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 28-05-2014, 08:29) *
Den bilden stämmer inte riktigt längre. Det är numera tillåtet att sätta upp krav i upphandlingarna på ekologisk,närproducerat m.m.
Bollen ligger hos upphandlarna och lokalpolitikerna.Det är nog mest en kostnadsfråga... Ulf


Vadå upphandlare och lokalpolitiker? Ännu har jag inte hamnat på hemmet. Du snackar om skolor och servicehus...det är väl inte dom vi snackar om.
Det är grossister, butiker m.fl. mellanhänder som tar för stor del av bondens kaka. Varför ska den som gör det mesta jobbet ha den minsta biten? Det beror inte på bönderna att priserna ser ut som dom gör i butiken.
(Detsamma gäller för övrigt även trädgårdsnäringen men det är en parentes)
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2014, 13:54) *
Vadå upphandlare och lokalpolitiker? Ännu har jag inte hamnat på hemmet. Du snackar om skolor och servicehus...det är väl inte dom vi snackar om.
Det är grossister, butiker m.fl. mellanhänder som tar för stor del av bondens kaka. Varför ska den som gör det mesta jobbet ha den minsta biten? Det beror inte på bönderna att priserna ser ut som dom gör i butiken.
(Detsamma gäller för övrigt även trädgårdsnäringen men det är en parentes)

Så har det alltid varit frånsett för de som kunde stå på torget och sälja sina produkter.
Och du har helt rätt,det är oftast många mellanled innan det ligger i butiken.
Ett sätt att bryta detta är som många gör startar gårdsbutiker och butiker i större städer,jag har i år t.o.m sett en bondebutik i ett litet samhälle men relativt nära Växjö så kunderna hittar dit.
men vill du komma in i någon kedja handlar det oftast om att komma in hos en grossist,det finns inte många av dem heller kvar då konkurrensen i livsmedelssektorn är liten. Det är ICA som dominerar helt och det är inte helt lätt att komma in där.Netto och Lidl har sitt,Bergendahlgruppen sitt.
Givetvis går det att sälja till en ICA butik direkt från bonden men tvivlar på att det blir så stora volymer att det är lönsamt,transporter och tid kostar.
Jag tror mer på konceptet bondebutik där ett antal bönder levererar varor . Sådana butiker fanns förr men försvann när kedjorna började dominera. Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 28-05-2014, 14:42) *
Så har det alltid varit frånsett för de som kunde stå på torget och sälja sina produkter.
Och du har helt rätt,det är oftast många mellanled innan det ligger i butiken.
Ett sätt att bryta detta är som många gör startar gårdsbutiker och butiker i större städer,jag har i år t.o.m sett en bondebutik i ett litet samhälle men relativt nära Växjö så kunderna hittar dit.
men vill du komma in i någon kedja handlar det oftast om att komma in hos en grossist,det finns inte många av dem heller kvar då konkurrensen i livsmedelssektorn är liten. Det är ICA som dominerar helt och det är inte helt lätt att komma in där.Netto och Lidl har sitt,Bergendahlgruppen sitt.
Givetvis går det att sälja till en ICA butik direkt från bonden men tvivlar på att det blir så stora volymer att det är lönsamt,transporter och tid kostar.
Jag tror mer på konceptet bondebutik där ett antal bönder levererar varor . Sådana butiker fanns förr men försvann när kedjorna började dominera. Ulf


Ja det fanns så länge det fanns mindre gårdar men idag är det nästan bara storskalighet som gäller på grund av den usla jordbrukspolitiken vi haft i många år. Finns ingen bonde som överlever idag på en mindre gård utan att ha ett annat jobb vid sidan av. Vitsen är ju närodlat så man slipper långa transporter. Vi har det då o då hos vår ICA-butik men jag skulle önska att det fanns mer sånt. Det gäller också att få kunderna med på tåget och det kommer förhoppningsvis för vad jag märkt blir fler och fler yngre människor mer kostmedvetna och vill ha både EKO och närrodlat.
skogstroll
Om butikerna kunde tänka sig att ta in grönsaker och annat lokalt så tror jag det vore rätt poppis. De kunde ju få jämföra tomater med de som de brukar sälja......
Berith
Det är så (svärord!) självklart att vi behöver de svenska bönderna och deras produkter så att en sån här tråd egentligen skulle vara totalt löjligt onödig! Men tyvärr är det inte så, folk har svenska och andra produkter att välja mellan i affären och många väljer tydligen bort de svenska. För det är ju det dom gör - väljer bort svenska produkter när dom väljer annat. Vågar knappt tänka tanken att det inte skulle finnas tex svensk mjölk, grädde och annat som kommer just ur mjölken. Eller kött, såklart ska det vara svenskt kött. Och då också från något slakteri i närheten. En stor eloge tex till de butiker som senaste veckorna inte tagit in danskt griskött. tummenupp.gif

Upptäckte häromdagen att en pizzeria i grannstaden skrev på matsedeln att dom använder endast svenskt kött. Toppenpizzeria!! yahoo.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 29-05-2014, 07:41) *
Det är så (svärord!) självklart att vi behöver de svenska bönderna och deras produkter så att en sån här tråd egentligen skulle vara totalt löjligt onödig! Men tyvärr är det inte så, folk har svenska och andra produkter att välja mellan i affären och många väljer tydligen bort de svenska. För det är ju det dom gör - väljer bort svenska produkter när dom väljer annat. Vågar knappt tänka tanken att det inte skulle finnas tex svensk mjölk, grädde och annat som kommer just ur mjölken. Eller kött, såklart ska det vara svenskt kött. Och då också från något slakteri i närheten. En stor eloge tex till de butiker som senaste veckorna inte tagit in danskt griskött. tummenupp.gif

Upptäckte häromdagen att en pizzeria i grannstaden skrev på matsedeln att dom använder endast svenskt kött. Toppenpizzeria!! yahoo.gif


Ja du Berith man kan ju tycka att det är en självklarhet men idag vet man ju inte ens om mjölken och grädden är producerad av svenska bönder om man inte vet att det då ska vara en röd ko på Arlas förpackningar. Der räcker inte att det står Arla. Saknas den röda kon kan det lika gärna vara dansk grädde. Arla är ju ett Svensk-Danskt företag. Arla påstår dock att alla deras ekologiska produkter är 100% svenska. Själv tycker jag att mejerisidan idag är en djungel och man måste ofta läsa det finstilta för att få reda på innehåll och ursprung. Varför köpa vispgrädde med lägre fetthalt än 40% när lägre fetthalt betyder att förtjockningsmedel är tillsatt och kanske är gjord i Danmark av mjölk från kor som utfordrats med GMO-foder. Detta är bara exempel. Ockelbo Ost gör ost efter egna recept i flera andra länder , alltså inte av svenska råvaror vilket man skulle kunna tro av namnet, men förpackar och märker osten i Ockelbo.

Det är ju numera av konkurrensskäl tillåtet att använda GMO-foder i Sverige men eftersom kunderna vill ha GMO-fritt kräver en del mejerier bl.a. Arla, Norrmejerier, Falköpings mejeri och Gäfleortens mejeri fortsättningsvis GMO-fritt foder.
malarmaster
apropå danskt griskött... det är väl allom bekant att användningen av antibiotika på danska grisar är väsentligt högre än på svenska,det har media lärt oss. men största importen av gris kommer från Tyskland (c.a 50% av svensk konsumtion) Tyskarna använder många gånger mer antibiotika än danskarna,faktum är att danskarna ligger bra till i en Europaliga.
Varför då denna häxjakt på danska grisar? skall man inte ta bort de allra värsta först? Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 29-05-2014, 12:14) *
apropå danskt griskött... det är väl allom bekant att användningen av antibiotika på danska grisar är väsentligt högre än på svenska,det har media lärt oss. men största importen av gris kommer från Tyskland (c.a 50% av svensk konsumtion) Tyskarna använder många gånger mer antibiotika än danskarna,faktum är att danskarna ligger bra till i en Europaliga.
Varför då denna häxjakt på danska grisar? skall man inte ta bort de allra värsta först? Ulf


Väljer man svenskt griskött så går dom ju bort per automatik.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 29-05-2014, 13:09) *
Väljer man svenskt griskött så går dom ju bort per automatik.

sant,men du köper inte korv,pålägg,färdigmat,går ut o äter?De flesta gör det och svenskt fläskkött räcker inte på långa vägar om du skall enbart använda det.
Prisskillnaden är också stor mellan import och svenskproducerat.Det är en av anledningarna till den stora importen.
Siffror på antibiotika till övrigt kött har jag inte heller sett. Hur är det med kyckling,nötkött,övrig fågel t.ex?
priset är trots allt det som styr konsumenten.Den köpmedvetne gör givetvis ett aktivt val men den stooora majoriteten? Ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
När ja<g handlar så väljer jag ju. Går jag på restaurang; som jag ytterst sällan gör, så frågar jag. Varje restaurang måste upplysa va<r köttet kommer ifrån.

Tyvärr vet så får hur det är med jordbruket är idag. Många tror att dom vet men......

Att även tyskland använder mycket antibiotika vet jag men när svenska tidningar skrev om det så räknade dom inte hur många fler grisar det finns i Tyskland..... det kom dagen efter.

Men även i tyska tidningar skriver dom nu om det. Hoppas det blir bättring nu. Nu skall också slaktare får minst en minimilön där. även om dom kom från öststaterna.

Då blir det lite svårare för tulip att fortsätta så som dom gjorde.

Malarmastare ja<g köper aldrig danskst pålägg eller något annat därifrån. Det är ingen häxjakt utan dom får lära sig att hålla sig till lagarna.

Här finns det nästan bara danskt kött och från Irland när det inte är svenskt. Och det är inte bara antibiotika utan all salmonella också

Ofta får dom dra in kött och köttfärs pga salmonella

Elisabeth
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 29-05-2014, 19:33) *
sant,men du köper inte korv,pålägg,färdigmat,går ut o äter?De flesta gör det och svenskt fläskkött räcker inte på långa vägar om du skall enbart använda det.
Prisskillnaden är också stor mellan import och svenskproducerat.Det är en av anledningarna till den stora importen.
Siffror på antibiotika till övrigt kött har jag inte heller sett. Hur är det med kyckling,nötkött,övrig fågel t.ex?
priset är trots allt det som styr konsumenten.Den köpmedvetne gör givetvis ett aktivt val men den stooora majoriteten? Ulf


Eftersom jag tycker vi ska ha svenska bönder så väljer jag att köpa svenskt i så stor utsträckning som möjligt. Det borde ju alla göra som bryr sig annars så är ju svenska bönder snart ett minne blott. Har vi inte alla ett ansvar här? Jag kanske är naiv men jag tror faktiskt att den stooora majoriteten också vill ha kvar svenska bönder men kanske inte inser allvaret så mer information ger större medvetenhet. Alla kan välja, antingen bryr man sig eller så inte och det hänger på viljan. Varför köpa dansk vispgrädde 36% som innehåller förtjockningsmedel när man kan köpa svensk vispgrädde 40% utan tillsatser? Ren okunskap skulle jag vilja påstå för man vet inte att vispgrädden är dansk när det står ARLA på den. Ockelbo ost som bara förpackas i Ockelbo men tillverkas i Holland, hur många vet det? Bara exempel.

Det finns svensk korv, svenskt pålägg. Färdiglagat går fetbort här och varför skulle man inte kunna efterfråga svenskt kött om man går ut och äter (vilket jag aldrig gör)?

Du verkar tro att det mesta är omöjligt att förändra jag föredrar att tro att det mesta är möjligt att förändra bara viljan finns.
hattstugan

Det är vi konsumenter som gör valen!

Men jag har känslan av att de unga familjerna väljer mer och mer aktivt EKO-produkter och närodlat!
Dottern vägrar att köpa annat än EKO-mjöl numera och har fått mig och sin mormor att göra detsamma!
Försöker att köpa så långt det är möjligt närproducerat!
Utan betande djur så har vi snar skog och åter skog över hela landet!!!!!!!!!!!
Ser hur fort det går här på gården utan betesdjur! Finns bara några få tunnland kvar som hästbete nu!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det kanske är läsvärd även för dom som tycker att vi bedriver häxjakt mot danska bönder

http://www.expressen.se/kvallsposten/profe...land-manniskor/
pejori
Jag är mer och mer noga med, vad jag köper för kött.
Min butik har slutat sälja danskt griskött och sänkt priset på svenskt fläskkött.
Efter länken om "svininfluensan" blir jag ännu mer noggrann. crying.gif

CITAT (*Stintan* @ 29-05-2014, 23:53) *
Eftersom jag tycker vi ska ha svenska bönder så väljer jag att köpa svenskt i så stor utsträckning som möjligt. Det borde ju alla göra som bryr sig annars så är ju svenska bönder snart ett minne blott. Har vi inte alla ett ansvar här? Jag kanske är naiv men jag tror faktiskt att den stooora majoriteten också vill ha kvar svenska bönder men kanske inte inser allvaret så mer information ger större medvetenhet. Alla kan välja, antingen bryr man sig eller så inte och det hänger på viljan. Varför köpa dansk vispgrädde 36% som innehåller förtjockningsmedel när man kan köpa svensk vispgrädde 40% utan tillsatser? Ren okunskap skulle jag vilja påstå för man vet inte att vispgrädden är dansk när det står ARLA på den. Ockelbo ost som bara förpackas i Ockelbo men tillverkas i Holland, hur många vet det? Bara exempel.

Det finns svensk korv, svenskt pålägg. Färdiglagat går fetbort här och varför skulle man inte kunna efterfråga svenskt kött om man går ut och äter (vilket jag aldrig gör)?

Du verkar tro att det mesta är omöjligt att förändra jag föredrar att tro att det mesta är möjligt att förändra bara viljan finns.

Klart det går att förändra.
Det jobbiga är allt läsande på förpackningarna i början.
Men man lär sig fort, vad som är vad, det handlar om att börja någonstans.
Kvalite hjälper inte bara på konsumtionsvaror, utan även på den mat, vi stoppar i oss.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag som ser dåligt nu är det jobbigt att hela tiden måste försöka att läsa
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-05-2014, 13:01) *
Jag som ser dåligt nu är det jobbigt att hela tiden måste försöka att läsa

Håller med.
Texten är oftast mer än lovligt liten.
Man får börja plåga personalen, så får dom läsa för en.
silos
Klart att Sverige behöver sina bönder!
Klint
Ja det är klart vi behöver våra bönder!
Synd bara att det gick så långt innan vi upptäckte det.
Jag tror många försvann när lantbruksnämden drev att de bara skulle vara stor drift.
Förr hade bonden kor,kanske grisar och höns.Skogen var också en inkomstkälla och de odlade fodret själv. Kanske är det så att vi konsumenter blev lite prylgalna så det blev mindre kvar att köpa mat för kvalite´n fick stå tillbaka.

Mamma har berättat att under kriget när det inte fanns så mycket mat att köpa,värdesatte man bönderna på ett helt annat sätt.

Men varför började all import av mat? Det känns ganska konstigt att man flyger hit mat från Brasilien tex.

Här på landsbygden där jag bor fanns för inte längesen alls flera gårdar med mjölkkor nu finns en kvar men ganska långt härifrån.
När den sista som bodde i vårt område slutade var det reportage i tidningen och de slutade pga det inte gick att få ekonomi på det.
Min närmste granne är bonde och de har köttdjur,och en hel del sko,g kvinnan har jobb utanför gården,mannen driver flera företag med andra verksamheter.
Men jag njuter av deras djur som går i hagen,och det öppna landskapet.


Jag gillar ju en del halvfabrikat och där är det näst intill omöjligt att veta vad man köper.
En reflektion hoppas jag inte svävar ut för mycket nu,jag bor nära Norge när jag var liten åkte vi dit och köpte mjöl,socker,margarin fiskbullar m.m. Nu äker norskarna hit och handlar kött.

Jag betalar gärna extra för svensk mjölk och mat,men jag tycker det är idiotiskt att importera mat.Jag väljer hellre en billigare detalj från ett svenskt djur än en finare från ett importerat
Gita
Nu är jag lite nyfiken, hur mycket dyrare tycker ni att det "Svenska" får vara? 25%, 50 % , 100 % eller kanske mer ändå.?
En fråga till, det är kanske någon som liksom jag reser mycket, tycker ni i så fall att maten i andra länder är sämre än i Sverige?
Gita
Klint
Nej jag tycker inte maten i andra länder är sämre än den i Sverige. Däremot tycker jag inte om att köpa ickesvenskt i sverige.
Mycket beroende på att jag vill gynna de svenska bönderna,jag vill ha ett öppet landskap en levande landskap.Men även för att jag inte förstår varför maten ska transporteras längre än nödvändigt.
Jag vill att djuren som lever innan de blir mat ska ha ett så bra liv som möjligt.
Jag vill inte att det ska finnas antibiotika och annan skit i min mat.
Hur mycket är jag då villig att betala?
Svårt att säga i %tal men jag försöker köpa ekologiskt,har jag inte råd med det köper jag närproducerat,har jag inte råd med det köper jag en billigare styckningsdetalj eller fläsk isf nöt alt. äter en grönsaksrätt eller pannkaka.
När jag är bortbjuden eller på restaurang äter jag det som bjuds.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 01-06-2014, 19:33) *
Nu är jag lite nyfiken, hur mycket dyrare tycker ni att det "Svenska" får vara? 25%, 50 % , 100 % eller kanske mer ändå.?
En fråga till, det är kanske någon som liksom jag reser mycket, tycker ni i så fall att maten i andra länder är sämre än i Sverige?
Gita


Om alla andra länder (EU ) skulle också hålla sig till lagar och förordningar så skulle prisskillnaden inte vara stor.

Gita gillar du att bli sjuk av maten?
Varför tror du att tom danska läkare varnar för deras kött?

Men jag tror att för dig handlar det här inte om maten utan du försöker bara att reta upp några, som vanligt.

Vem tror du skall vårda vår landskap om det inte finns bönder? Vill du betalar det? Kanske det när du ändå sparar in på köttet g.gif
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-06-2014, 08:30) *
Om alla andra länder (EU ) skulle också hålla sig till lagar och förordningar så skulle prisskillnaden inte vara stor.

Gita gillar du att bli sjuk av maten?
Varför tror du att tom danska läkare varnar för deras kött?

Men jag tror att för dig handlar det här inte om maten utan du försöker bara att reta upp några, som vanligt.

Vem tror du skall vårda vår landskap om det inte finns bönder? Vill du betalar det? Kanske det när du ändå sparar in på köttet g.gif


Elisabeth, har du aldrig funderat på att du möjligen blir lurad? LRF är ju kända (eller ökända skulle nog en del säga) för att ha oerhört skickliga lobbyister.

Nej, jag är inte rädd för att bli sjuk av det jag äter. Jag tror nämligen inte att folk i andra länder är dummare än oss svenskar. Jag tror inte att de stoppar i sina barn och sig själva vad som helst. Inte tror jag heller att de är sjukare än svenskarna p.g.a vad de äter, det är väl t.o.m. så att Sverige är världsledande t.ex. när det gäller antalet hjärtinfarkter.

Att du känner stor solidaritet med den svenske bonden och är beredd att betala för det är ju fint, för min del känner jag mig lika solidarisk med den polske, irländske, franke, spanske, brasilianske osv. bonden.
Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 02-06-2014, 13:29) *
Elisabeth, har du aldrig funderat på att du möjligen blir lurad? LRF är ju kända (eller ökända skulle nog en del säga) för att ha oerhört skickliga lobbyister.

Nej, jag är inte rädd för att bli sjuk av det jag äter. Jag tror nämligen inte att folk i andra länder är dummare än oss svenskar. Jag tror inte att de stoppar i sina barn och sig själva vad som helst. Inte tror jag heller att de är sjukare än svenskarna p.g.a vad de äter, det är väl t.o.m. så att Sverige är världsledande t.ex. när det gäller antalet hjärtinfarkter.

Att du känner stor solidaritet med den svenske bonden och är beredd att betala för det är ju fint, för min del känner jag mig lika solidarisk med den polske, irländske, franke, spanske, brasilianske osv. bonden.
Gita


Gita läser du inte vad man skriver? Jag skrev ingenting om LRF......
Danska läkare varnar och det gjorde dom redan för minst 10 år sedan i en dansk TV sändning. Jag la in en länk till den sista varning.

Och vad bönder i Brasilien t ex häller eller sprutar i sina djur, vet varken du eller jag. Also köper jag det inte. Och helt ärligt talat, jag klarar mig fint utan oxfile...... Köper då hellre en fin fisk.

Eftersom jag själv har varit bondmora, så är jag fortfarande mån om bönderna. Och även för vår fina landskap.

Skall snart steka 2 fina svenska kotletter giggle.gif och därtill kålrabbistuvning

Elisabeth
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-06-2014, 13:52) *
Gita läser du inte vad man skriver? Jag skrev ingenting om LRF......
Elisabeth

Jodå ,jag läser vad du skriver och du nämner så klart inte LRF, men det är just det att så starkt kunna påverka utan du/målgruppen ens är medveten om det som är precis vad skicklig/framgångsrik lobbyism går ut på.
Gita
Pirum
Hur mycket dyrare är svensk mat då? Nej, jag menar inte i butik, jag menar vad bönderna får betalt. Jag har ingen aning, många säkert med mig. Enligt Jordbruksverket, typ 2008, var produktionen i Sverige inte nämnvärt dyrare än i jämförbara EU-länder (dvs, Tyskland, Danmark, etc). Danskt kött såldes billigare i Sverige än i Danmark pga att DC ville hålla uppe priserna i Danmark och "dumpade" produktionsöverskottet i Sverige.

Vill minnas att det var lite potatisbrist för några år sedan, priset till bonden höjdes 20 öre /kg, varpå butikerna höjde 2 kr. Givetvis kan en liten höjning som sedan propagerar genom hanteringen bli större i slutändan, men det känns som att det inte är samma procentpåslag på svenska produkter som på utländska. Delvis beror det nog på att kampanjprodukter i stora volymer ofta är prispressade och utländska.

Mitt lilla missnöjesobjekt är för närvarande hushållsosten.
De "klassiska" ostarna Herrgård, Prästost, Svecia, Grevé, kanske någon mer, är väl (frivilligt?) skyddade av branschen - de ska vara tillverkade i Sverige av svensk mjölk.
Inte så hushållsosten, tyvärr, den tillverkas ofta numera i Danmark - ett land som inte direkt är känt för goda ostar - när Änglamarks ost flyttade produktionen till Danmark var det ajöss och godnatt från min sida, det blev 1 köp men inte fler.
*Stintan*
CITAT (Pirum @ 04-06-2014, 07:48) *
Hur mycket dyrare är svensk mat då? Nej, jag menar inte i butik, jag menar vad bönderna får betalt. Jag har ingen aning, många säkert med mig. Enligt Jordbruksverket, typ 2008, var produktionen i Sverige inte nämnvärt dyrare än i jämförbara EU-länder (dvs, Tyskland, Danmark, etc). Danskt kött såldes billigare i Sverige än i Danmark pga att DC ville hålla uppe priserna i Danmark och "dumpade" produktionsöverskottet i Sverige.

Vill minnas att det var lite potatisbrist för några år sedan, priset till bonden höjdes 20 öre /kg, varpå butikerna höjde 2 kr. Givetvis kan en liten höjning som sedan propagerar genom hanteringen bli större i slutändan, men det känns som att det inte är samma procentpåslag på svenska produkter som på utländska. Delvis beror det nog på att kampanjprodukter i stora volymer ofta är prispressade och utländska.

Mitt lilla missnöjesobjekt är för närvarande hushållsosten.
De "klassiska" ostarna Herrgård, Prästost, Svecia, Grevé, kanske någon mer, är väl (frivilligt?) skyddade av branschen - de ska vara tillverkade i Sverige av svensk mjölk.
Inte så hushållsosten, tyvärr, den tillverkas ofta numera i Danmark - ett land som inte direkt är känt för goda ostar - när Änglamarks ost flyttade produktionen till Danmark var det ajöss och godnatt från min sida, det blev 1 köp men inte fler.


Ja det är ju det som är intressant menar jag. Priserna verkar inte stå i proportion till vad bönderna får utan påslagen hamnar på fel ställen dvs hos grossister och butiker. Låt bönderna få större del av kakan för det är ju ändå dom som gör mesta jobbet.

Hur många är medvetna om att en massa "svenska" ostar tillverkas i Danmark av dansk GMO-mjölk numera? Det är fasiken inte lätt att vara kostmedveten konsument idag och butikerna underlättar inte precis men det är ändå glädjande att fler och fler yngre börjat bry sig och vill ha både EKO o svenskt.


Gita
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2014, 08:52) *
Ja det är ju det som är intressant menar jag. Priserna verkar inte stå i proportion till vad bönderna får utan påslagen hamnar på fel ställen dvs hos grossister och butiker. Låt bönderna få större del av kakan för det är ju ändå dom som gör mesta jobbet.

Hur många är medvetna om att en massa "svenska" ostar tillverkas i Danmark av dansk GMO-mjölk numera? Det är fasiken inte lätt att vara kostmedveten konsument idag och butikerna underlättar inte precis men det är ändå glädjande att fler och fler yngre börjat bry sig och vill ha både EKO o svenskt.


Om nu påslagen hamnar på fel ställen så finns det väl ännu mindre anledning att betala överpriser för "svenskt". Varför göda svenska (som kanske inte ens är särskilt svenska) handlare och grossister? Har i bland lite svårt att följa din logik.
Gita
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2014, 08:52) *
Ja det är ju det som är intressant menar jag. Priserna verkar inte stå i proportion till vad bönderna får utan påslagen hamnar på fel ställen dvs hos grossister och butiker. Låt bönderna få större del av kakan för det är ju ändå dom som gör mesta jobbet.

Hur många är medvetna om att en massa "svenska" ostar tillverkas i Danmark av dansk GMO-mjölk numera? Det är fasiken inte lätt att vara kostmedveten konsument idag och butikerna underlättar inte precis men det är ändå glädjande att fler och fler yngre börjat bry sig och vill ha både EKO o svenskt.


En rätt stor del av kakan går till diverse kontroller, tillsyn, avgifter och rapporteringar jämfört med många andra länder. För du tror väl inte att veterinärbesiktningar, livsmedelskontroller, miljöuppföljningar, djurskyddsinspektioner etc är gratis?
*Stintan*
CITAT (Gita @ 04-06-2014, 11:14) *
Om nu påslagen hamnar på fel ställen så finns det väl ännu mindre anledning att betala överpriser för "svenskt". Varför göda svenska (som kanske inte ens är särskilt svenska) handlare och grossister? Har i bland lite svårt att följa din logik.
Gita


Ja jag har märkt att du har svårt för att fatta så det kanske är lika bra du slutar kommentera mina inlägg. Det är väldigt sällan du kommenterar någon annan än mig så egentligen borde jag kanske känna mig stolt men kan tyvärr inte det eftersom du kör med en så otrevlig taktik.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 04-06-2014, 11:38) *
En rätt stor del av kakan går till diverse kontroller, tillsyn, avgifter och rapporteringar jämfört med många andra länder. För du tror väl inte att veterinärbesiktningar, livsmedelskontroller, miljöuppföljningar, djurskyddsinspektioner etc är gratis?


Nej naturligtvis inte men jag vet också att butikernas påslag ofta inte står i proportion till de verkliga kostnaderna. Inte heller är det väl rimligt att bonden ska behöva stå för alla dom kostnaderna. Det ska inte behöva betraktas som en lyx som bara höginkomsttagare kan unna sig bara för att det är svenskt.
Huggorm
Jag har raderat en del inlägg som inte höll sig till ämnet. Håll er till att diskutera det som tråden handlar om och låt bli att ge er på varandras personer.
/moderator
Reinar-pellut
Brukar mest handla sydamerikanskt kött och planerar fortsätta med det. För högt pris, inget ris. Den enes död, den andres bröd så att säga.

/Reinar-Pellut, frilansande filosof
*Stintan*
CITAT (Reinar-pellut @ 27-06-2014, 08:20) *
Brukar mest handla sydamerikanskt kött och planerar fortsätta med det. För högt pris, inget ris. Den enes död, den andres bröd så att säga.

/Reinar-Pellut, frilansande filosof


Så du tycker det är bättre att regnskogar skövlas så att GMO-grödor kan odlas och besprutas med Roundup och sen ska korna beta på besprutade marker och käka besprutad soja. Smaklig måltid! Allvarligt...tycker du verkligen att vi kan skrota det svenska jordbruket, låta det öppna landskapet växa igen, inte bry oss om den biologiska mångfalden och importera all mat? Vet du hur korna i sydamerika behandlas?

Filosof betyder "kärlek till visdom" men var är visdomen i dina ord?


pejori
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2014, 08:48) *
Så du tycker det är bättre att regnskogar skövlas så att GMO-grödor kan odlas och besprutas med Roundup och sen ska korna beta på besprutade marker och käka besprutad soja. Smaklig måltid! Allvarligt...tycker du verkligen att vi kan skrota det svenska jordbruket, låta det öppna landskapet växa igen, inte bry oss om den biologiska mångfalden och importera all mat? Vet du hur korna i sydamerika behandlas?

Filosof betyder "kärlek till visdom" men var är visdomen i dina ord?

Om du tänker på hans jobb, så får man förstå att han köper det billigaste han har råd med.
Ibland är den enda tanken att överleva.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2014, 08:48) *
Så du tycker det är bättre att regnskogar skövlas så att GMO-grödor kan odlas och besprutas med Roundup och sen ska korna beta på besprutade marker och käka besprutad soja. Smaklig måltid! Allvarligt...tycker du verkligen att vi kan skrota det svenska jordbruket, låta det öppna landskapet växa igen, inte bry oss om den biologiska mångfalden och importera all mat? Vet du hur korna i sydamerika behandlas?

Filosof betyder "kärlek till visdom" men var är visdomen i dina ord?


Lev och låt leva. Alla gör vi våra val utifrån olika förutsättningar.
Reinar-pellut
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2014, 08:48) *
Så du tycker det är bättre att regnskogar skövlas så att GMO-grödor kan odlas och besprutas med Roundup och sen ska korna beta på besprutade marker och käka besprutad soja. Smaklig måltid! Allvarligt...tycker du verkligen att vi kan skrota det svenska jordbruket, låta det öppna landskapet växa igen, inte bry oss om den biologiska mångfalden och importera all mat? Vet du hur korna i sydamerika behandlas?

Filosof betyder "kärlek till visdom" men var är visdomen i dina ord?

När man närmar sig inlägg från ett sånt synsätt att ens attityder tenderar att man som hastigast låter gröten falla över fatet uppstår vanligen vissa felaktigheter i tolknigen av inlägget. Nej, jag tycker givetvis inte att regnskogar skall skövlas, och inte heller förespråkar jag resterande rappakalja. Det du beskriver är en chimärisk bild av vad jag författade, troligen pga av inadvertens, som så ofta drabbar oss alla. Ha en fortsatt trevlig dag!

/Reinar-Pellut, frilansande filosof och livsnjutare och sedermera även filantrop
hanola
Håller helt med att vi måste värna om svenska bönder men usch de har det verkligen inte lätt!

Är uppväxt på en gård med mjölkkor och då (för ca 20) år sedan var det en vanlig syn att mjölbilen körde runt i gårdarna. Idag är det bara EN! mjölkgård kvar i våran kommun.

Det är dock ett j****a slit för det lilla man får. Gillar livet i sig men man kan ju verkligen inte göra annat när man har en gård. Då jobbar du där 24h om dygnet och får inte mycket över (om du inte har en GIGANTISK verksamhet kanske)

Fick möjligheten att fortsätta driva min fars gård då han hastigt gick bort för ca 4 år sedan men efter mycket om och men så resonerade jag och min man att så blev det inte.

Hade önskat att de svenska bönderna kunde få lite mer för det slit de gör!


Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (hanola @ 27-06-2014, 20:09) *
Håller helt med att vi måste värna om svenska bönder men usch de har det verkligen inte lätt!

Är uppväxt på en gård med mjölkkor och då (för ca 20) år sedan var det en vanlig syn att mjölbilen körde runt i gårdarna. Idag är det bara EN! mjölkgård kvar i våran kommun.

Det är dock ett j****a slit för det lilla man får. Gillar livet i sig men man kan ju verkligen inte göra annat när man har en gård. Då jobbar du där 24h om dygnet och får inte mycket över (om du inte har en GIGANTISK verksamhet kanske)

Fick möjligheten att fortsätta driva min fars gård då han hastigt gick bort för ca 4 år sedan men efter mycket om och men så resonerade jag och min man att så blev det inte.

Hade önskat att de svenska bönderna kunde få lite mer för det slit de gör!


Hanola du har ju så rätt så rätt. Jag var bondmora i drygt 20 år och vet vad det innebär. Job 7 dagar i veckan från tidigt morgon till sent på kvällen. Vi hade sen också rum för tourister, bondgårdssemester.
Jag försökte att övertala mitt ena barn att hon inte skall fortsätta men hon gör det än idag.

Vi hade mjölkkor och hon har det också, det betyder aldrig ledigt

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon