andreas i uppsala
Vi har haft växter som ni inte gillar ,men vilka växter gillar ni mest har vi nog inte haft, eller wink.gif Lite trevligare än med växter som man inte gillar

Jag tror ni vet vad jag gillar mest. När det gäller blommor så är nog lavendel,passiflora och kamellia som är bäst/finast
belle
Joodå, det har varit uppe förut rolleyes.gif , men det är väl roligt att fråga igen, har ju tillkommit nya medlemmar. Mina favoriter är pelargoner, fuchsior, liljor, hoyor, m.m, m.m
Ina
Jösses, vilken svår fråga!! biggrin.gif

Jag tror att vi haft nån tråd tidigare med detta ämnet, men det gör ju inte ont med en till... rolleyes.gif

Jag har sått en hejdlös massa sorters solrosor i år... dom gillar jag... narcisser/påskliljor/pingstliljor... hmmm... dagliljor. Sen är jag lite periodare - favoriterna växlar!

Inomhus - Amaryllisar!!!
Copycat
Gladioler..... det är största favoriten, sen kommer Liljor av alla de slag, Aklejruta, Löjtnanshjärta, Astilbe, oj, oj, listan kan göras lååååång. rolleyes.gif tongue.gif
Christoffer
Vallmo, kristikorsblomma, garderobsblomma... hmmm.... sömntuta
vickeva
clematis, rosor, liljekonvaljer, pioner, vallmo, liljor, snödroppar, hostor, ja många blir det...
Fenja
Pelargoner, epiphyllum, alla gamla läkeörter, Siciliansk Vildluktärt, Phlox, liljekonvalj, vallmo o.s.v.
Fenja
Näcken
Ny här och rätt ny trädgårdsägare tycker det är spännande att läsa.

Några som jag ser fram emot att få njuta av är
pioner, rosor och syrener.

Sen gilla jag mitt land med Hosta, inget ogräs där, det döljer de nedvissnade påskliljorna och vackra blad med fina höga blommor.
Ingis
Den listan kan bli hur lång som helst, men som sagt det varierar.

Ormbunkar, hostor, gräs, dagliljor m.m. Palettblad (som jag tyckte tidigare var skräp, har jag efter förra året, upptäckt att det är en superb utplanteringsväxt.
Pellisar förståss, men faktiskt inte så road av rosor. Jag gör mig bara illa.

Några Flammentanz har jag men inte mer. Annars så tycker jag om det mesta.
MimE
Julrosor och ... potatis. wacko.gif

Känner mig som en knäppis men jag blir som ett litet barn som öppnar paket varje gång jag skördar. Lika spännande varje gång. wub.gif

/Mimmi
rutis
Pelargon, pion, ros, bellis och hibiskus tror jag får bli mina favisar.
Ullet
Jag har flera, inte alltid såna som går att odla där jag bor men som jag gärna skulle vilja ha att titta på. rolleyes.gif

Tuberos är nog den vackraste blomma jag vet, men går ju inte att odla här i Sverige vad jag vet.

Odlingsbart då? wink.gif

Ja, blir nog pelargonier, gladioler, stockrosor, rosor (fast dom vet jag inte ett skvatt om wub.gif så jag har inte en ros i min trädgård tyvärr. sad.gif Sen är ju julrosorna underbara i en vacker anspråkslöshet. tongue.gif
Cilla
Jag svarar nog olika beroende på när på året frågan ställs och vilket år. Men det som återkommer är att jag tycker om träd. Ek är ett av favoritträden, men från i vår kommer jag nog att tycka mycket om glanskörsbär och kopparlönn också.

Kanske frågan gällde blommande växter? Jaha, då är favoriten ek igen (så små söta blomster på en så kraftfull växt!), al (fantastiska röda hängen tidig vår), lönn och lind (dofterna från dem) och malus, äppelblommande träd samt körsbärsblom.
andreas i uppsala
Träd och buskar räknas alltid med. Ek älskar jag. Snart kommer min hybridkorkek.
Tesa
Håller nog med Cilla...ek är en häftig växt....
Annars är nog mina favoriter som jag har svårt att motstå malvor, nävor, hostor, heuchera, stormhattar...kvanne är läckert och alla möjliga örter..stockrosor mmmmm, och inte att förglömma VAXKLOCKAN som jag innerligt hoppas har överlevt....men min absoluta favvis är läkemalvan 2-3 m hög med massor av blommor i slutet av sommaren...underbar..... wub.gif
Nanna
Åhh.. Jag älskar palmer av alla dess slag.
Blomstertanten
unsure.gif huh.gif
Svårt !

Bland krukväxter är hoyor av alla de slag favoriter.

wub.gif Fritillarior och vivor i trädgården


Just nu är begäret oerhört stort efter en Fritillaria tubiformis sleep.gif
Såg ni den i Gröna rum ? Jag bara måste ha ! wub.gif
lilla mamma
Favoritblomman är nog för mig som många andra, den blomman som man aldrig får själv.

alla blommor är vackra, och allt ätbart rolleyes.gif
kerstin z5-6
Rosor , jättestäpplilja , Cimicifuga , Heucera och alla vårlökar just nu
maimiti
Bland krukväxter så är ju hoyor storfavorit, men jag är också otroligt svag för amaryllissläktet. Har en panteramaryllis med stora, svällande, knoppar... jag bara väntar.

Utomhus gillar jag tulpaner, narcisser, liljor, tistlar (Ja, faktiskt. Jag tycker de är vackra), humle, prästkragar, aklejor och... Hmmm, jag får nog ta och begränsa mig annars tar det aldrig slut.
Unn
Jag tycker nog, som någon nämnde i tråden som handlar om samma sak, fast tvärt om (värsta växterna), att man kan se en växt med nya kärleksfulla ögon på en plats där den trivs och kommer till sin rätt. Jag älskar t.ex. rhododendron och azalea när jag besöker sofiero, en växt som jag annars tycker är rätt trist. Just nu måste jag ju säga att gulsippan är min favorit - en av de få växter som fanns kvar i min trädgård när jag flyttade in, efter åratal av ickevård. Om någon vecka eller så kommer det att lysa intensivt och glatt i stora mattor i gräset innan kärsen växer den över huvudet wub.gif ...och jag som egentligen inte är så förtjust i gula blommor alls!
I övrigt är gamla sorters rosor vinnaren för mig, alla kategorier!

Unn
vickeva
CITAT (vickeva @ 14-04-2004, 19:39)
clematis, rosor, liljekonvaljer, pioner, vallmo, liljor, snödroppar, hostor, ja många blir det...

också glömmer jag superfavvisen wub.gif ... julrosen!!! wub.gif
andreas i uppsala
menar du en sånm där som den hyperaktiva mannen visade? HAn hette visst Hannu
vickeva
CITAT (andreas i uppsala @ 14-04-2004, 22:26)
menar du en sånm där som den hyperaktiva mannen visade? HAn hette visst Hannu

pratar du med mig? jag missade Hannu (jag som gillar honom supermycket... wub.gif )
Almdalen
Jag älskar alla mina växter men kanske mest Fucsior, Pelargoner, Lavendel, Julrosor, Akleja och Rhododendron och så gillar jag liljekonvaljer och Tulpaner tidigt på våren listan kan bli enorm om jag bara får hälla på. För mig är det så att favoriterna skiftar lite med årstiden.
/Ingegerd
estet
Mina favoriter är anemoner, pelargoner och nävor. smile.gif
Kajsa
Rosor, Orkideér, Pelargoner och Fuchsior, men
gillar nog alla växter, allt har sin plats, inget är fult. rolleyes.gif
netaave
Vad gäller krukväxter så är det nog kornettblomma,
av vårblommor porslinshyacinter,
i trädgården rosenvialen,
men sen bara älskar jag fuchsior och pelargoner och hängpetunior och........LOBELIA jag brukar sätta dem ensamma i amplar som blir som stora blå bollar. biggrin.gif
Betty
Jag har listat en del av mina favoriter i min medlemsprofil men det tillkommer fler och fler hela tiden... wub.gif
lolo
Mina favoriter i krukfönstret är: pelargoner, bladbegonior av olika slag, olika paradisträd, epiphyllum, oxalis (lyckoklöver) och femöring. Samtliga då de dels är vackra, men även tål torr inomhusluft så bra och är lätta att dela med sig av! Återkommer troget från år till år....! Utomhus har jag mindre erfarenhet, men har nyss fastnat för clematis! Så vacker den är!
mvh
Ann-Louise
Sollan
Blåsippor, schersmin, syren, kaprifol, pion, höstflox, pingstlilja osv osv...
/sollan
ingmet
Rosenskäror, kaprifol, pioner och ärenpris (praktveronica), jätteverbena och lammöron..åsså sandmalörten..
pejori
epiphyllum, porslinsblommor, alla sortes liljor speciellt krolliljan orkideer påsk och pingstliljor och narsisser nejlikor liljekonvaljer och höstgentiana freesia canna callor himmelsblommor (commelina) samt änglatrumpeter och daturor biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
helst dubbla änglar, men det är svårt att få tag i dom sad.gif sad.gif
Hans i Mälardalen
Jag gillar allt, förutom det jag inte gillar och det är inte mycket. Skulle jag räkna upp allt jag gillar, skulle odla.nu krascha pga minnesbrist! biggrin.gif

MvH
zaaritha
Blåsippor! Gullvivor. Liljekonvalj. Syre´n.
Hägg. Sötbär.
Pingstlilja. Krollilja. Brandgul lilja.
mm, mm.
Lötchey
Mina favoriter är lätt mina kakao-plantor.
alex
Vindruvor smile.gif !! Varför? Jo, det är en klätterväxt, vilket jag älskar, den är (anses) exotisk, den är fruktbärande och väldigt frodig. Kan det bli bättre?
Nja, kanske om den skulle varit vintergrön...
Kristina i Skåne
Pioner, fuchsior och solrosor av alla de slag är nog mina favvisar, ialla fall just nu, för jag tycker att det ändrar sig från år till år... Sen är det ju nåt visst med den första krokusen som kikar upp, för att inte tala om kungsängsliljan, både den purpurfärgade och den vita, de är ju bara så fantastiska... wub.gif
nilla
Rufsigt och mjukt som dubbla pioner, spretigt och fräckt som martorn, storslaget och majestätiskt som ek, formskönt och enkelt som kungsängslilja och solros... hur skulle man kunna välja?

... "tycker inte om listan" var mycket enklare wub.gif
joli
DEn blomma som fascinerat mig länge är Striletzia ( stavas det så?)
dvs. papegojblomman.

när blomman har vissnat är det bara att plocka ute en ny och när den har gjort sitt torkar man den med det stora bladet. En färgklick som håller länge, dock finns den inte alltid på snitthyllorna.

Annat som faschinerar mig är alla växter som bär frukt, bland favoriterna är apelsin, citron, granatäpple...mmm. (Självklart det man själv har odlat smile.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon