Full version: Jord
Blaster
Vilket fabrikat/märke tycker ni är har den bästa kvaliten på jord?
Madeleine1
Min kompost! *fniss*
Virgo
CITAT (Blaster @ 14-04-2004, 20:31)
Vilket fabrikat/märke tycker ni är har den bästa kvaliten på jord?

inget av dom, när det gäller "planteringsjord"
KURT
Plus och Vår bostad har testat några:

http://www.varbostad.se/ArticlePages/20040...7_vb111.dbp.asp
kristerh
Rölunda tycker jag har den klart bästa jorden,
de andra märkena jag testat luktar "surt" redan när jag planterat.
Dessutom tycker jag att ett flertal av de "stora" märkena har en tendens
att bli som cement efter ett tag i krukorna (det blir som ett stenhårt täcke överst i krukan).

Krister
azofia
Jag gillar Änglamarks planteringsjord. Den luktar bra och har alla andra egenskaper en jord bör ha.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det absolut ska vara köpejord gillar jag Hasselfors yrkesodlarjordar.
Cilla
Hasselfors E-jord tycker jag är bäst, men den är som de andra för fin. Mer grovt material måste i för att den ska hålla sig luftig och levande tycker jag. Deras K-jord är säkert bättre för krukor men jag försöker hålla mig till naturgödslat.

Jag använder allt mindre köpejord, men några säckar per år blir det till krukplanteringarna. Hämtar en massa hästgödsel som jag låter brinna (ligga) ett år, material från varmkomposten, oförmultnade löv, sand från stranden, lite ler från ett ställe på tomten och blandar i en snutt av Hasselfors E-jord och någon KRAVmärkt kogödsel.
Virgo
Pratade med en dam på en handelsträdgård idag. Jag tittade lite på innehållsförteckningarna som jag brukar göra. Det var visst Hasselfors

Det är den bästa jorden du kan köpa! , sa hon till mig.
Jasså svarade jag och då gick hon igång med att det fanns fullt av näringsämnen i "jorden". Och det är ju sant, men när hon sa att det var riktig jord i säcken fick jag rätta till henne lite grand sleep.gif

Torv menar du? sa jag, 90% torv är inte jord.
Efter ett tag så förstod hon att jag inte var den rätte att diskutera jord med.
Vi hade en mysig pratstund och blommorna jag tänkte köpa fick jag för den trevliga och lärorika pratstunden.
Christoffer
Såg en jord som ser utmärkt ut, dock så är det inlåst innanför ett stängsel för jobbare, men den ser fin ut att titta på... och drömma om... smile.gif
Nä, i år köpte jag Simontorps jord, och den var faktiskt inte fy skam.
renate
Jag köpte jord på Granngården,den billiga för 89:- 4säckar,jag använder den till omskolning och utekrukor.När jag plantera mina stora ktukor blandar jag med kompost och osmokote,eller Crysan.Jag har beställt hästgödsel som jag ska ha till min rosor./Renate
Blaster
Tack för alla svar! biggrin.gif
Ullet
Skickade maken för att köpa såjord och han kom hem med ICA:s ekologiska jord för krukväxter *skrattar* och det var inte nån kul bekantskap kan jag säga. Luktade kobajs (inte så trevligt inomhus) o var lite lerigt kladdig o säkert inte så torvrik o mullig. Så kraftigt gödslad jord vill jag ha utomhus inte som omskolningsjord. Bästa jorden? Ja, ingen aning faktiskt. Hasselfors är väl den jag haft bäst erfarenhet av då.
nina L
Jord test
Här finns en test på jord.
Jag köper Simontorps Råby Plantjord. Mycket Bra !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon