Full version: Tea fick Verry Good !
Motti
Vi var i Örebro Kvillsbergen Ånnaboda på Luzernerutställning för fyra veckor sedan och tävlade mot eliten i rasen från Norge och Sverige .Ni som anklagade mig för att svälta Tea ska veta att vi fick Verry Good !det ligger mellan en etta och två i bedömning .Anledningen till att vi inte fick Exelent var att Tea är lite för tunn vilket alla Luzernerägare har problem med på sina unghundar .Att bli anklagad för att inte ge sin hund mat är fruktansvärt kränkande för en hundälskare .
Jubbe063
Metta
gunsta
Motti! Det var roligt att höra att det gick bra för henne - du får 'hälsa' Tea så gott smile.gif


*Stintan*
Vad är Kvillsbergen för något? Eller du menar kanske Kilsbergen?

Då får du börja tapetsera med rosetter nu då smile.gif

Du berättade hur mycke/lite mat du gav Tea och fick reaktioner på det. Hur kan du känna dig kränkt av dina egna uppgifter?
Motti
Jag har aldrig någonsin påståt här att Tea inte får mat tvärtom det är upp till er hur ni läser mina inlägg ! tror F.N hon får mat vad tror ni ? klart jag blir kränkt när det påstås att jag svälte vår hund ,skulle inte du med bli arg om någon påstod något sådant om dig ? Det handlar om att den här rasen är svår att få att äta jag kan ju knappast tvångsmata henne ! Och ingen kan väl inbilla sig att man åker till en utställning med en utsvulten undernärd hund och få "Verry Good " man har besikting av hundar på varje utställning av veterinär .Sen kan jag säga att en Luzernerstövare inte är som en Finnstövare varken extriört eller i storlek ! Tea får mycket mat två eller tre gånger om dagen men hon är inte matglad och det kan vi inte göra så mycket åt !Luzernern är svår att få hull på som unghund ,alla har haft samma problem med att få hull på sina hundar när de är unghundar enligt dom Luzernerägare vi träffade på utställningen .
Kan tala om att när man ställer en hund i unghundsklassen får man inga rosetter dom kommer i vuxenklassen !I alla fall bland stövare ! vi fick massor av beröm för Tea alla tyckte hon var vacker så även domaren men eftersom en tik hade mer hull så fick hon Exelent vilket var helt rätt ,vi satsar på nästa utställning kan bli i höst eller nästa vår återstå att se .Men helt säkert är att Tea är en jäkligt vacker Luzerner med rätt extriör och rätt vinklar färg och har ett mycket vackert huvud enligt domaren som dömde .
Jubbe063
Så roligt då
Motti
Japp Jubbe det var så jäkla trevligt att få bekräfftat att man har en snygg hund !dessutom tävlade vi mot den största eliten inom Luzernerstövare både från Norge och Sverige så Verry Good var stort för oss ! nu ska vi jobba på att få mer hull på henne till nästa utställning och då får vi lätt Exelent ! Det här med maten som jag blev anklagad för att inte ge henne var mycket kränkande ,hon får tre gånger om dagen det hon ska ha plus mer men om hon inte vill äta vad fan ska man göra då ? jag bad om råd här och fick skit och blev anklagad för att svälta vår hund,hur mycket man ger sin hund har ju för sjutton med ålder att göra och vikt ! Nu kör vi 100% köttbaserat foder som heter Hällefoder plus att jag kokar köttben köttfärs frikadeller och så ger vi henne blötfoder på burk plus att hon får tre äggulor i veckan ! Tea hade den blankaste pälsen av alla Luzerner på utställningen vi var på och alla undrade vad vi gav henne att äta ,till och med domaren berömde oss för Teas päls ! Alla vet som har hund att hur mycket foder den får beror på ålder och storlek plus vikt !
jag blev så himmla kränkt sis här så jag hade tänkt att aldrig mer visa mig på detta Forum men jag ville berätta om Utställningen och hur bra det gick för oss och Tea för att skita till dom som anklagade oss för att inte ge Tea mat nog .Dom som vill läsa om Utställningen i Ånnaboda kan gå in på Luzernerringen !
Piccante
Är det inte på tiden du släpper detta nu med hennes utfordring? Det var ju faktiskt du själv som skrev hur många deciliter du gav henne per dag och när andra frågade om hon fick något mer så svarade du inte så det verkade som om hon inte åt så mycket. Hur, vad och när din hund äter vet ju bara du själv och vi andra som läste din tråd kunde ju bara gissa oss till hur du utfodrade henne utifrån det lilla du skrev. Men det är väl ingen idé att älta det mer nu när alla är nöjda och glada.

Motti
Men du får väl förstå att man ger hunden mat efter hur gammal den är vad för ras storlek på hunden och efter vikt ,när jag skrev här om råd och hjälp så var Tea typ fyra månader det kan man väl ändå inte jämföra med vad en vuxen hund äter !läs inläggen innan ni anklagar hundägare för att svälta sin hund för det är det värsta som någon kan säga om en som alltid värnat om sina djur !Jag skrev för att få råd och hjälp och blev totalt påhoppad och anklagad för att inte ge vår hund mat .Skulle inte du blivit förbannad om någon anklagade dig för att inte ge dina djur mat ? Jag har blivit anklagad för att inte läsa inläggen innan jag gå till svars men all sin da jag verkar inte vara ensam ! Meningen är väl med den här sidan att man ska kunna be om råd stöd och hjälp från andra hundägare ?
*Stintan*
Antar att du menar Halla Foder. Är det färskfodret eller torrfodret du ger? Jag har själv funderat på deras färskfoder men jag har inte sett det i nån butik här ännu. Gillar att det är ett svenskt foder med bara svenska råvaror.

Motti du fick råd och tips utifrån vad du själv berättade. Du talade ju om hur många dl mat din hund fick. Varför bli kränkt och förbannad för att vi var flera som tyckte att den mängd foder du sa att Tea fick lät för lite? Jag har sett på flera hundforum att folk gett sina hundar för lite för att dom missuppfattat doseringstabellerna. Det är ju ingen anklagelse att tala om att dom tolkat tabellerna fel när dom frågar. Sen har jag en känsla av att hundarna blir mer kräsna när man blandar en massa olika. I de svar man ger kan man ju bara utgå från de uppgifter man fått och man svarar ju inte för att jävlas utan för att hjälpa. Varför kokar du köttfärsen förresten? Min hund får rå köttfärs ibland när jag har.
pejori
CITAT (Motti @ 29-06-2014, 00:53) *
Men du får väl förstå att man ger hunden mat efter hur gammal den är vad för ras storlek på hunden och efter vikt ,när jag skrev här om råd och hjälp så var Tea typ fyra månader det kan man väl ändå inte jämföra med vad en vuxen hund äter !läs inläggen innan ni anklagar hundägare för att svälta sin hund för det är det värsta som någon kan säga om en som alltid värnat om sina djur !Jag skrev för att få råd och hjälp och blev totalt påhoppad och anklagad för att inte ge vår hund mat .Skulle inte du blivit förbannad om någon anklagade dig för att inte ge dina djur mat ? Jag har blivit anklagad för att inte läsa inläggen innan jag gå till svars men all sin da jag verkar inte vara ensam ! Meningen är väl med den här sidan att man ska kunna be om råd stöd och hjälp från andra hundägare ?

Nu får du väl ändå ta och ge dig.
Hon var väl inte FYRAMånader, när du startade den tråden.
Hon var ju långt över året!!!!!!
Jubbe063
CITAT (Motti @ 29-06-2014, 00:12) *
Japp Jubbe det var så jäkla trevligt att få bekräfftat att man har en snygg hund !dessutom tävlade vi mot den största eliten inom Luzernerstövare både från Norge och Sverige så Verry Good var stort för oss ! nu ska vi jobba på att få mer hull på henne till nästa utställning och då får vi lätt Exelent ! Det här med maten som jag blev anklagad för att inte ge henne var mycket kränkande ,hon får tre gånger om dagen det hon ska ha plus mer men om hon inte vill äta vad fan ska man göra då ? jag bad om råd här och fick skit och blev anklagad för att svälta vår hund,hur mycket man ger sin hund har ju för sjutton med ålder att göra och vikt ! Nu kör vi 100% köttbaserat foder som heter Hällefoder plus att jag kokar köttben köttfärs frikadeller och så ger vi henne blötfoder på burk plus att hon får tre äggulor i veckan ! Tea hade den blankaste pälsen av alla Luzerner på utställningen vi var på och alla undrade vad vi gav henne att äta ,till och med domaren berömde oss för Teas päls ! Alla vet som har hund att hur mycket foder den får beror på ålder och storlek plus vikt !
jag blev så himmla kränkt sis här så jag hade tänkt att aldrig mer visa mig på detta Forum men jag ville berätta om Utställningen och hur bra det gick för oss och Tea för att skita till dom som anklagade oss för att inte ge Tea mat nog .Dom som vill läsa om Utställningen i Ånnaboda kan gå in på Luzernerringen !


Som jag sa då står jag vid. Dvs ge henne all mat hon vill ha och sen vänta ut henne. Alla är individer, en del är magra, andra lätt att bli fet. Anpassa motion, mat, vila efter individ och inte ras.

Sen skiter jag i om hunden vinner priser eller inte. Huvudsaken djuret mår bra och är frisk. Utställningsresultat är sekundärt.
gunsta
...
*Stintan*
CITAT (pejori @ 29-06-2014, 10:42) *
Nu får du väl ändå ta och ge dig.
Hon var väl inte FYRAMånader, när du startade den tråden.
Hon var ju långt över året!!!!!!


Den tråden startade Motti den 14 mars så då var hunden ganska precis 1 år.
Motti
Tea var 1 år i mars sedan kan ni ju räkna själv antar jag ! hon var deffenitivt inte ett år då jag startade tråden för då skulle det ju varit tre månader sedan och jag har inte varit inne på denna sidan sista månaderna !har väl ingen betydelse i det stora hela .Jag vände mig hit för att få lite stöd och hjälp plus tips om att få hunden att äta men det blev rena häxjakten enligt mitt sätt att se det .Alla hundar ska ha det bra och få mat men i detta fallet har vi valt en trång ras som man knappt får köpa utan att man ställer ut startar på jaktprov osv ,det är för att bevara rasens extriör jaktinstinkten och hindra avarter stark inavel mm ,utställningar är ett måste på renrasiga hundar då dom bevarar hundens jaktinstinkter och extriör psyke mm ! Om man nu skriver här och ber om tips råd osv så tycker jag det är nedrigt att bli anklagad för att svälta sin hund ,antydningar från folk som bara vill åt en och trycka ner en .Ni här som varit på utställningar vet att det inte är lönt att komma dit med en utsvulten och illa behandlad hund då varje utställnig föregås av en veterinärbesiktining !När folk vänder sig hit och ber om hjälp och råd och får skit så är det bra sorgligt .Vi som hundälskare ska väl samarbeta för våra hundars bästa och inte göra ner varandra !
varför kan vi inte bara dela med oss av erfarenhet osv istället för att trycka ner varandra ?
Monica i Nässjö
Nu kan jag faktiskt inte låta bli att kommentera. Har du egentligen någon koll på vad och när du skriver inlägg? Tråden om att få hull på hund skrev du den 14.e mars, då var Tea 1 år. Här är beviset.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=123593&hl=
Hur kan du bara påstå att du skrev tråden när hon var 4 månader? Det måste du väl förstå att det är hur enkelt som helst för vem som helst att kolla upp!

För övrigt vill jag gratulera till de fina omdömet på utställningen. Lycka till i fortsättningen!
pejori
CITAT (*Stintan* @ 29-06-2014, 14:35) *
Den tråden startade Motti den 14 mars så då var hunden ganska precis 1 år.

Precis och Den 11 maj då är Tea ca. 14 månader, skriver hon " Tea mask då hon nu mer äter som en häst !hon får mat tre gånger om dagen en och en halv deciliter varje gång med köttfärs och buljong ,inga problem med att få henne att äta mer ."

Det var då det började talas om att hon får för lite mat.
Hon var definitivt över året då..
Motti
Ni har absolut rätt då jag själv läst tråden jag skrev !men nog skrev jag tidigare och bad om råd hur jag ska få henne att äta ?efter vad jag mins så har jag skrivit tidigare om matproblemet .Och det kvittar ju när och hur !jag bad om råd och blev totalt nerkörd och anklagad för att svällta henna det var det som var huvudsaken för mig vilket var fruktansvärt kränkande då vi gjort allt för att få henne att äta !det var dit jag ville komma .Om man går in här och be om råd och hjälp och vill ha tips så hjälper det ju varken mig eller Tea om vi blir anklagade för att svälta henne vilket ´vi blev .Tea får naturligtvis mat hur mycket som helst vi har gjort allt i vår makt för att få henne att ta men hon är inte speciellt intresserad av mat !fattar inta hur i helsike ni kan vrida på allt man skriver till att vår hund skulle få svälta ?Verkar som en del här är ute efter mig och förvränger allt jag skriver .Nu är det så att den här rasen är svår att få hull på vilket framgick på hundutställningen då 90% av Luzernerägarna haft svårt att få hull på sina unghundar !hade tea varit undernärd eller blivit svält så hade vi inte fått "Verry Godd" då alla hundar blir besiktigade före utställning !
*Stintan*
Du fick råd och tips men dom passade dig inte för du håller inte reda på vad du själv skriver. Istället vill du få oss andra till att vara skitstövlar trots att ingen anklagat dig för något. Och du Motti det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar samma sak.... du har ändå inte blivit anklagad för något, bara fått svar baserade på dina egna skriverier.
gunsta
CITAT (*Stintan* @ 01-07-2014, 23:44) *
Du fick råd och tips men dom passade dig inte för du håller inte reda på vad du själv skriver. Istället vill du få oss andra till att vara skitstövlar trots att ingen anklagat dig för något. Och du Motti det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar samma sak.... du har ändå inte blivit anklagad för något, bara fått svar baserade på dina egna skriverier.



Du har helt rätt Stintan - 10 poäng av 10 möjliga till dig smile.gif (jag har läst allt i denna fråga vill jag tillägga).
Trampendal
CITAT (Motti @ 01-07-2014, 23:04) *
Ni har absolut rätt då jag själv läst tråden jag skrev !men nog skrev jag tidigare och bad om råd hur jag ska få henne att äta ?efter vad jag mins så har jag skrivit tidigare om matproblemet .Och det kvittar ju när och hur !jag bad om råd och blev totalt nerkörd och anklagad för att svällta henna det var det som var huvudsaken för mig vilket var fruktansvärt kränkande då vi gjort allt för att få henne att äta !det var dit jag ville komma .Om man går in här och be om råd och hjälp och vill ha tips så hjälper det ju varken mig eller Tea om vi blir anklagade för att svälta henne vilket ´vi blev .Tea får naturligtvis mat hur mycket som helst vi har gjort allt i vår makt för att få henne att ta men hon är inte speciellt intresserad av mat !fattar inta hur i helsike ni kan vrida på allt man skriver till att vår hund skulle få svälta ?Verkar som en del här är ute efter mig och förvränger allt jag skriver .Nu är det så att den här rasen är svår att få hull på vilket framgick på hundutställningen då 90% av Luzernerägarna haft svårt att få hull på sina unghundar !hade tea varit undernärd eller blivit svält så hade vi inte fått "Verry Godd" då alla hundar blir besiktigade före utställning !


Hon får all mat hon vill ha.
Rasen är svår att få hull på.
Hon är inte undernärd eller svältfödd.
Hon fick "Verry Godd" på utställning.

Vad är då problemet (förutom att domaren inte kan stava)? confused.gif
*Stintan*
CITAT (Trampendal @ 02-07-2014, 00:27) *
Hon får all mat hon vill ha.
Rasen är svår att få hull på.
Hon är inte undernärd eller svältfödd.
Hon fick "Verry Godd" på utställning.

Vad är då problemet (förutom att domaren inte kan stava)? confused.gif


Undrar jag också unsure.gif
Motti
Det är synd om männsklgheten som Strindberg sa !
Piccante
CITAT (Motti @ 05-07-2014, 00:11) *
Det är synd om männsklgheten som Strindberg sa !

"Det är synd om människorna" säger gudinnan Indras dotter i Strindbergs ett drömspel. Den enda Strindbergsbok jag har orkat läsa flirting.gif
Motti
Som sagt !det är synd om männskligheten ! när empatin inte finns där längre ! Bara en sådan ynklighet som att inte domaren vet vad de dömer !ni har ju inte en susning om utställningar v! Synd om er .Är det därför nu ger er på mig ?Eller har ni inget annat viktigt ?
Trampendal
CITAT (Motti @ 05-07-2014, 02:11) *
Som sagt !det är synd om männskligheten ! när empatin inte finns där längre ! Bara en sådan ynklighet som att inte domaren vet vad de dömer !ni har ju inte en susning om utställningar v! Synd om er .Är det därför nu ger er på mig ?Eller har ni inget annat viktigt ?


Sista försöket nu då.
Andas in, andas ut!

Jag är, ärligt, nyfiken på hur du gör när du läser.
Ögnar du igenom texten och letar efter det du kan tolka som negativt?
Letar du efter sånt som du kan förvanska och hugga på för att känna dig förorättad?
Förstår du skriftspråk överhuvudtaget?
(Nu får jag moderater på mig och inlägget tas bort förstås)!

Empatin finns ju.
Flera här har försökt att vara behjälpliga med din hunds matproblem, men du slår ju allt ifrån dig.
"Jag vill ha hjälp men jag vill egentligen höra att jag är världens bästa hundägare"

Du har noll koll på vad och när du skriver och anklagar folk hit och dit när de bara refererar till det du skrivit.

Dessutom är du så uppblåst oförskämd när du påstår att bara du vet allt om hundar, jakt, utställningar m.m. m.m. mad.gif
pejori
CITAT (Motti @ 05-07-2014, 02:11) *
Som sagt !det är synd om männskligheten ! när empatin inte finns där längre ! Bara en sådan ynklighet som att inte domaren vet vad de dömer !ni har ju inte en susning om utställningar v! Synd om er .Är det därför nu ger er på mig ?Eller har ni inget annat viktigt ?

Vem har skrivit att domaren inte vet, vad dom drömmer?

För övrigt är din självgodhet när det gäller hundkunskap, ytterst osympatisk.

CITAT (Trampendal @ 05-07-2014, 03:21) *
Sista försöket nu då.
Andas in, andas ut!

Jag är, ärligt, nyfiken på hur du gör när du läser.
Ögnar du igenom texten och letar efter det du kan tolka som negativt?
Letar du efter sånt som du kan förvanska och hugga på för att känna dig förorättad?
Förstår du skriftspråk överhuvudtaget?
(Nu får jag moderater på mig och inlägget tas bort förstås)!

Empatin finns ju.
Flera här har försökt att vara behjälpliga med din hunds matproblem, men du slår ju allt ifrån dig.
"Jag vill ha hjälp men jag vill egentligen höra att jag är världens bästa hundägare"

Du har noll koll på vad och när du skriver och anklagar folk hit och dit när de bara refererar till det du skrivit.

Dessutom är du så uppblåst oförskämd när du påstår att bara du vet allt om hundar, jakt, utställningar m.m. m.m. mad.gif

Tror du vinner mer på, att stånga ditt huvud blodigt mot en vägg.
Att argumentera med vissa personer, är helt dödfött.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 05-07-2014, 09:09) *
Vem har skrivit att domaren inte vet, vad dom drömmer?

För övrigt är din självgodhet när det gäller hundkunskap, ytterst osympatisk.


Äsch jag vet inte men det kanske va hon själv som tyckte det om domaren eftersom Tea "bara" fick very good.
Misstänker dock att det finns en bakomvarande våt orsak till Mottis usla läsförståelse och svamliga upprepningar i sina inlägg. Annars är det knappast möjligt att hon inte ens vet och förstår vad hon själv skriver.
Trampendal
CITAT (pejori @ 05-07-2014, 09:09) *
Tror du vinner mer på, att stånga ditt huvud blodigt mot en vägg.
Att argumentera med vissa personer, är helt dödfött.


Antagligen har du rätt, men man kan alltid försöka sa Bamse.

Förresten såg jag nu att jag skrivit att jag skulle få moderater på mig, men nej, inga moderater
har synts till än, heller inga moderatorer. smile.gif
pejori
CITAT (Trampendal @ 05-07-2014, 22:55) *
Antagligen har du rätt, men man kan alltid försöka sa Bamse.

Förresten såg jag nu att jag skrivit att jag skulle få moderater på mig, men nej, inga moderater
har synts till än, heller inga moderatorer. smile.gif

Tror även våra moderatOrer inser att ibland får man " fräsa till lite" utan att det ska klassas som" mobbning och övertramp av reglerna."
Allt kan inte bara vara rosa fluffig och gulligull.

CITAT (*Stintan* @ 05-07-2014, 14:50) *
Äsch jag vet inte men det kanske va hon själv som tyckte det om domaren eftersom Tea "bara" fick very good.
Misstänker dock att det finns en bakomvarande våt orsak till Mottis usla läsförståelse och svamliga upprepningar i sina inlägg. Annars är det knappast möjligt att hon inte ens vet och förstår vad hon själv skriver.

F*n vet vad orsaken är. dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon