Full version: Skitpotatis
Gossen Ruda
Idag blev jag verkligen arg. Jag köpte lite potatis i förra veckan på Coop. Idag skulle jag använda den. Jösses vad dålig. Varenda potatis hade brunröta. Funderar på om det var någon alternativodlare som inte sprutar mot bladmögel? Jag får gå på mina egna odlade.
Huggorm
Jag hade också en del misstänkt brunröta i dagens potatis, men jag skar bort det och fick ihop en rejäl gryta i alla fall. Önskar jag odlade egna i år, det är en speciell känsla att gå ut och gräva upp egna potäter
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2014, 21:16) *
Idag blev jag verkligen arg. Jag köpte lite potatis i förra veckan på Coop. Idag skulle jag använda den. Jösses vad dålig. Varenda potatis hade brunröta. Funderar på om det var någon alternativodlare som inte sprutar mot bladmögel? Jag får gå på mina egna odlade.


Besprutar du din egenodlade potatis??
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 09-07-2014, 02:28) *
Besprutar du din egenodlade potatis??

Nej, inte än, men jag ser till att inte bladmöglet får fäste.
*Stintan*
Tänkte väl smile.gif
Påtoppen
Hur då?
*Stintan*
Slår av blasten och tar bort den vid minsta antydan till angrepp antagligen. Eller sprutar gift.
Gossen Ruda
Blev förvånad när jag testade lite potatis igen till middagen. Två utan röta och två med lite. Nu har jag ett kok kvar och sen blir det egna.

Har man fått bladmögel skall blasten bort och sen upp med potatisen. Ju längre den ligger desto större risk för rötangrepp. Höga myndigheter förbjuder oss vanliga odlare att spruta mot bladmögel, det är bättre att vi blir av med skörden. Bönderna däremot sprutar hejvilt. På vår matpotatis och runt däromkring.
*Stintan*
Alla sprutar inte.
Gossen Ruda
Nej, som den som levererat till Coop.
*Stintan*
Hittade ett par i min ICA-potatis också men resten av 3kg va fina.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bönderna sprutar inte hejvilt......

Köper ni inte era färskpotatisar i lösvikt nu? Gör vi och då ser man ju vad man tar
caprifol
Så dåligt! Igår f m ringde vännerna och sa "OK, sitter i bilen o är ute hos er om ett par timmar". Jag började skala potatis, och av en påse på minst ett par kg fick jag knappt ihop t fyra pers. Fler än hälften var angripna. Ont om tid o ca 1,5 mil t affär. Potatisen inköpt på Coop forum. Den borde förstås visas upp där, men eftersom jag inte åker dit särskilt ofta får det räcka m att jag påtalar det nästa gång.

PS. Men - Elisabeth - inte ser man de här skadorna/angreppen under jordiga skal även om man plockar lösvikt.
kerstinbern
Det har nog inte kommit någon omfattande bladmögel ännu, utan antingen är det smittat utsäde, eller övervintrande sporer i jorden - alltså dålig växtföljd. Och i båda fallen så hjälper det inte alls med besprutning
Anki på Öland
Artikel om bladmögel.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-07-2014, 08:55) *
Bönderna sprutar inte hejvilt......

Köper ni inte era färskpotatisar i lösvikt nu? Gör vi och då ser man ju vad man tar


Jo köper lösvikt men jag har ingen röntgenblick och potatisarna har ju både skal och är mullade så det syns inte alltid utanpå.

CITAT (Anki på Öland @ 10-07-2014, 12:40) *
Artikel om bladmögel.


Inte lätt att vara odlare heller och vädret råder vi ju som bekant inte över.
Gossen Ruda
Det är som stintan säger svårt att se brunröta på otvättade potatisar. Inte ens på tvättade går det att hitta alla skador. Lite märkligt dock med bladmöglet. I stan har jag fått angrepp och då mest på en ny sort jag köpte för att testa, Prinsess? Även lite på min gamla sort som står intill. Nu är jag på landet, inte ett angrepp vad jag kan se. Måste ha varit smittat utsäde.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2014, 15:42) *
Det är som stintan säger svårt att se brunröta på otvättade potatisar. Inte ens på tvättade går det att hitta alla skador. Lite märkligt dock med bladmöglet. I stan har jag fått angrepp och då mest på en ny sort jag köpte för att testa, Prinsess? Även lite på min gamla sort som står intill. Nu är jag på landet, inte ett angrepp vad jag kan se. Måste ha varit smittat utsäde.
Jag har bara provat potatis här en gång och innan dess har ingen odlat potatis här på minst ett dussin år. Det finns inga grannar i närheten som odlar potatis heller. Jag fick bladmögel och det måste alltså ha kommit med utsädet.
Natur liv
Det verkar som om jag har tur i år. Inget bladmögel på potatisen hittills. Vissa år så är det bladmögel som styr skördetid. Men det har inte varit några problem att äta potatisen även om blasten har drabbats.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 10-07-2014, 21:09) *
Jag har bara provat potatis här en gång och innan dess har ingen odlat potatis här på minst ett dussin år. Det finns inga grannar i närheten som odlar potatis heller. Jag fick bladmögel och det måste alltså ha kommit med utsädet.

Det kan komma sporer långt bortifrån också.
Bengalow
Lidl har jäkligt fina potatis. Inte en enda att behöva kasta hit intll Tvärtom, mon dotter på lunchbesök, smackade och berömde smaken och konsistensen....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Bengalow @ 10-07-2014, 23:24) *
Lidl har jäkligt fina potatis. Inte en enda att behöva kasta hit intll Tvärtom, mon dotter på lunchbesök, smackade och berömde smaken och konsistensen....


Samma säger min sambo också
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-07-2014, 07:56) *
Samma säger min sambo också

När det gäller frukt och grönt är Lidl totalt överlägset både vad det gäller kvalitet och pris.
Lite kul att minnas alla upprörda inlägg även här på Odla när Lidl först etablerade sig i Sverige.
Gita
Bengalow
De inläggen hade inte med varken frukt eller grönt att göra, eller för den delen potatis. Det gällde den dåliga personalpolitiken. Håll dig till ämnet!
Huggorm
Lidl i Uddevalla hade dock väldigt dåligt med potatis när jag var där förra veckan. De som fanns var pyttesmå.
Bengalow
Vill man ha bra potatis från LIDL - undvik Uddevalla, m.a.o. Å andra sidan gillar jag små potäter. Dom kokar fortare färdiga, och så kan man ta en liten extra med smör på...och en till...bättre än chips enligt mig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi köper mycket grönsaker hos Lidl och även potatis i påsar resten av året. Sällan dåliga potatis med
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 11-07-2014, 21:15) *
Vill man ha bra potatis från LIDL - undvik Uddevalla, m.a.o. Å andra sidan gillar jag små potäter. Dom kokar fortare färdiga, och så kan man ta en liten extra med smör på...och en till...bättre än chips enligt mig.
Men det är mer jobb att skala de små wink.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Huggorm skalar du färskpotatis? Gubben skrapar dom bara.
Tur att det var vänsterhanden han skadade.......
*Stintan*
Skala färskpotatis? unsure.gif
Gita
CITAT (Bengalow @ 11-07-2014, 20:54) *
De inläggen hade inte med varken frukt eller grönt att göra, eller för den delen potatis. Det gällde den dåliga personalpolitiken. Håll dig till ämnet!

När det gällde/gäller Lidls personalpolitik så följde/följer de handelsanställdas kollektivavtal, dvs. varken bättre eller sämre än ICA, COOP; Willys m. fl.
F.ö så gav ditt prisande av Lidls potatis anledning till ett småleende.
Ha en bra dag!
Gita
Bengalow
Det är helt klart, Gita, men diskussionen vi hade handlade om just detta den gången. Att sedan de andra också har en dålig personalpolitik kan jag skriva under på. Här i vår "by" lade Konsum ner sin butik. De anställda fick reda på det 2 dagar innan julaftonen - undras om det var ett riktigt julfirande i deras familjer? Alla blev uppsagda. Man skulle istället öppna en ny butik i Lund, men ingen i personalen fick erbjudande om att flytta dit. Det är bara 3 km mellan oss...
Nu har vi fått en "riktig" torghandlare med fina grönsaker, bara 150 meter hemifrån. Det är vi glada för. Det är både billigt och har god kvalitet, men LIDL är fortfarande "huvudproducent" till vårt hushåll.
Huggorm
"Skitpotatis" kan man kalla den påsen jag köpte för ungefär en vecka sedan. Idag kände jag att det luktade konstigt i kökshörnet och när jag lyfte på potatispåsen strömmade det ut en massa brunt, stinkande vatten. Jag såg också att många av potatisarna var vita av mögel. Det gick fort, den potatisen hade ingen lång hållbarhet.
*Stintan*
Inget har lång hållbarhet när det är så varmt. Har du inget kylskåp?
Huggorm
Skall man ha potatisen i kylskåpet? Jag trodde den skulle vara i skafferiet eftersom den försvaras framme i butiken.
*Stintan*
Mitt skafferi är det rumstemperatur i så det funkar inte alls på sommaren, så jag har den i kylskåpet dock inte på kallaste hyllan.
pejori
Köpte mina "skitpotatis" på Willys, så det verkar vara ett år med allmänt dåliga potatisar.
Brukar inte skala mina färskpotatisar, men med all brunröta, skrapar jag dom noga.
Bengalow
Det stod faktiskt i Kristianstadblader (huvudområdet i Sydsverige för potatis) om dåliga potatisar i hela Sydsverige. Regn o, kyla och hagel i början på växtsäsongen, tillsammans med bladmögel, har gjort skörden dålig...men man säljer vad man har, och folk köper och klagar här på Odla...Gå till butikerna och säg till om kvalitén!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Då kanske vi har haft tur att aldrig få så dåliga potäter....
jaj-51
CITAT (Bengalow @ 10-07-2014, 23:24) *
Lidl har jäkligt fina potatis. Inte en enda att behöva kasta hit intll Tvärtom, mon dotter på lunchbesök, smackade och berömde smaken och konsistensen....


Samma på Lidl Backaplan de minsta är godast .

Jaha då kan man förvänta sig bekymmer med tomatplantorna i växthuset ....
Gossen Ruda
Slut på det roliga, nästan. Nu kommer bladmöglet på bred front, de sista dagarna har det blommat upp lite här och var. Ingen panik än så länge men inom en vecka skall knölarna upp. Får dock vara nöjd i år, jag har tagit upp några stånd och räknar med 7-8 gånger utsädet.
pejori
CITAT (Bengalow @ 12-07-2014, 23:03) *
Det stod faktiskt i Kristianstadblader (huvudområdet i Sydsverige för potatis) om dåliga potatisar i hela Sydsverige. Regn o, kyla och hagel i början på växtsäsongen, tillsammans med bladmögel, har gjort skörden dålig...men man säljer vad man har, och folk köper och klagar här på Odla...Gå till butikerna och säg till om kvalitén!

Det förklarar ju varför kvaliten är som den är.
Får bli en tur till LIDL i veckan då.
Pirum
Butikerna behandlar potatis som skräp, ljust och säljs i plastpåsar(!). Inkompetens eller säljer de bättre så? Speciellt fuktig färskpotatis kan inte förvaras i mer eller mindre täta plastpåsar.

Jag förvarar potatis i skafferi/garderob, de håller månader om man så vill men skrumpnar såklart om de ligger torrt och varmt länge. Färskpotatis som man köper har tyvärr ofta trasiga skal och har misshandlats, men de skall också hålla flera veckor om de inte är ruttnande redan vid köp såklart. Köper man större mängder kan det vara en vits med att gå igenom dem efter någon dag i skafferiet, de dåliga syns ganska snart.

Jag har mailat både butiker och odlare, intresset för hur potatis förvaras och exponeras i butik tycks vara ringa hos dem.
Gossen Ruda
Lyckligtvis behöver jag inte bekymra mig längre, jag håller på med att ta upp potatisen pga bladmöglet. Ser ut bli ca 100 kg. smile.gif
*Stintan*
Låter som en bra skörd smile.gif Har du jordkällare Ruda eller hur förvarar du potatisen när du måste ta upp den så tidigt?
Gossen Ruda
Det brukar gå bra i uthuset. Just nu är det lite väl varmt men sen sjunker tempen framåt hösten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men om skörden är bra eller inte beror väl på hur mycket han satte på våren.......
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-07-2014, 21:44) *
Men om skörden är bra eller inte beror väl på hur mycket han satte på våren.......
Han kanske satte 200kg biggrin.gif
Gossen Ruda
Väger aldrig sättpotatisen men det var ca 170 st. Kanske 15 kg, möjligen lite mer, jag använder ganska små sättpotatisar. Jag får fö sänka prognosen lite, det blir nog ca 80 kg.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-07-2014, 21:44) *
Men om skörden är bra eller inte beror väl på hur mycket han satte på våren.......


Nja han sa ju att han räknade med att få 7-8ggr utsädet så det är ju bara att räkna. Nu har han sänkt det till ca 80kg. Satte han 15kg och får ca 80kg i skörd så är det ju 5-6ggr utsädet. Det är väl inte så himla tokigt med tanke på att han tar upp potatisen så tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon