Full version: Aklejor.
Victorine
Har ett antal aklejor av olika slag i trädgården, ganska många, och alla verkar må dåligt. Bladen blir fula och dör bort underifrån. Vissa plantor har dött bort helt. Jag ser inga kryp på bladen eller något annat som ser misstänkt ut. När jag tog upp en död planta var det daggmask i roten men det är väl bara naturligt, gissar jag? Jag är lite deppad över det här eftersom jag verkligen tycker om de rara aklejorna.

Tidigare somrar har det varit problem med blomningen, aklejagallmygga, så jag har klippt bort alla (suck!) stjälkar med knopp, både förra sommaren och denna. Kan det ha med saken att göra?

Jag hoppas verkligen det ska finnas hjälp att få på detta forum, att någon vet vad det är frågan om.
kerstin z5-6
Tyvärr är vissa akejor drabbade av både gallmyggan och något virus. Rek dej att ta frö från någon gammal sort, som är frisk, antigen via annans trädgård eller fröfirma-de är lätta att så själv-Byt ut hela sortimentet.Mot viruset finns tyvärr ingen bot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon