MJL
Vi köpte stuga i somras o på solsidan finns en vinranka som verkat trivas bra i värmen. Nu har vi nyss byggt altan o jag upptäckte att vinrankan får sol bara på "benen"! Kan/skall jag flytta den o när är det lämpligt?
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar nog rekommendera att flytta vinrankan på våren så snart man kan gräva i marken, men då bör man nog ha klippt den hårt på senhösten så att den är hanterbar. Vinrankorna tål ju inte klipp och brytskador såhär års de brukar blöda en hel del. Jag har själv flyttat en vinranka på hösten och det gick bra. Du får dock vara beredd på hårt arbete vinrankor har djupgående rötter. Om det är en vinranka du gillar och inte känner till sort kanske du ska vänta med flytten och testa föröka den med avläggare i sommar så du har en reserv ifall något skulle gå snett vid flytten
alex
Jag håller med Åsa, jag har vinrankor och de har ofta börjat blöda, vilket man inte kan göra så att den slutar med, då jag har klippt dem försent (typ mars) så du kanske ska vänta till hösten eller ännu bättre nästa vår innan du flyttar den då risken att du skadar den minskar, och som Åsa sa, så ska du klippa ner den ganaska kraftigt i november - senast februari innan du planterar om den. Vinrankor kan få MYCKET djupt rotsystem, jag besökte en vinodlare på öland i somras och han berättade att han hade varit på en vinodling i frankrike och gått ner i en vinkällere, 30 meter under marken, och sett rötter av vindruvorna som odlades på markytan. Jag rekomenderar ändå att du skall flytta den då den behöver MASSOR av sol om den ska hinna sätta god frukt och som Åsa sa, ta gärna en avläggare eller stickling innan du planterar om den om den inte skulle överleva omplanteringen.

MVH Alexander
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon