Full version: dumma frågor...
Sollan
Betyder pallkrage att man odlar i upphöjd bänk?
Stämmer det att de är tunga?

Har en bergig tomt med lera på vissa ställen och mager pinnmo på andra. Pga av backigheten har jag byggt upp rabatter mha sten som jag sen fyllt med jord. Problemet är bara att det är så tungt... Mina leder är angripna och jag pallar inte längre med att kånka sten.

Kan man bygga upp rabatter med torvblock i stället för sten och vad kan man odla där? Har för mig att många växter inte klarar av den sura miljön som torv har.
Måste man odla speciella växter i närheten av torvkanten eller...?
Växer något i/på torvkanten?
Många frågor det här, men jag hoppas på hjälp (som vanligt...)
Ingrid på Västkusten
Hej,

Pallkrage är ett specialfall av metoden 'Odla i upphöjd bädd'. Nej de är mkt mkt lätta och de kan man också slå ihop (klappa ihop) när man är klar med odlingen.

Jag har också stenbäddar som Du och upphöjda träbäddar samt pallkragar. Överlägset alltihopa :-)
världens bästa odlingsmetod.

Varför vill Du odla i torvblock? De sjunker ihop med tiden, de skapar en barriär mllan Dig och det Du odlar om Du har svårt att sträcka Dig samt blir ofta torra i sol och veritabla myrnästen. Plus torvblock kostar massor med pengar, Du får en pallkrage för vad ett torvblock kostar. Och så måste Du ändå fylla jorden innuti rabatten oavsett om det är torvblock elelr pallkrage. Visst har man 'måttflexibiliteten' med tgorvblocksbäddar men att jämföra dem är lite som äpplen och päron. Pallkragsodling är enkel att fixa, lätt att odla i och är återvinning av ett emballage.

Om det är torvblockskantade rabatter Du vill ha så kostar torvblock runt 29-39 kr / styck och Du kan fylla rabatten med vanlig jord och odla vanliga växter däri. Man kan också stoppa dit lös torv i rabatten och odla surjordsväxter där.
Det är en del bök med anläggning av torvpartier men man kan odla en del bl a ljung rhododendron mfl växter i torvblocket. Föreslår att Du söker på webben på t ex surjordsparti surjordsväxter elelr lånar en bok på biblioteket. Surjordsväxter är mkt fascinerande och det kan bli härliga planteringar av det.
Kika också/besök en botanisk trädgård för mera inspiration.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon