Full version: Pris markduk
Ingela L
Hej!

Jag plannerar nu för fullt min pallkrageodling.
Jag är lite undrande över vad markduk kostar. Finns det billigare ställan att köpa på än t.ex Plantan?
Vad gav ni för er markduk? (Så att jag vet om det jag ser är dyrt eller billigt!)

Mvh
/Ingela i Molkom, Värmland
cinis74
Jag såg i något reklamblad att Rusta hade markduk. Tyvärr kommer jag inte i håg priset men det var billigare än de jag har sett förut. Värt att kolla kanske??

Mvh Carina
MariaS
Hej.
Jag köper min markduk på det kommunala gatukontoret för 6:-/kvadratmeter

MariaS
Ingrid på Västkusten
Jag köpte min hos Waterboys - iofs hundra meter men jag gör grusgångar emellanåt - cirka 2,5 meter bredd hundra meter gav jag runt niohundra spänn för.
Gå ihop med grannarna :-) eller andra forumister. Markduken är fruktansvärt användbar till ALLT!

Hälsar Ingrid
Almdalen
Jag köpte 1.5 x10 meter för 19 kronor det var på Lidl.
/Ingegerd
Ingrid på Västkusten
Ingegerd var det verkeligen markduk? Vävd svart plastmatta med gröna ränder i?

Hälsar ingrid
netaave
Rustas markväv, som är grön kostar 79 kr, 2x8 m.
Copycat
..
MariaS
Skilnaderna på markväv är stor. Den absolut bästa är den som används för vägbyggen - geoduk - som är grå! Sämst är den vita!!!
Vi har en en parkering som är grundad på svart markduk med gröna ränder i. Gissa om maskrosorna tar sig fort där, och dessutom sitter de som berget. Endast hett saltvatten håller ogräset borta.
Jag åker definitivt till gatukontoret och köper min markduk!
Efter att ha använt den i åtta år, vet jag att den håller måttet!!!

MariaS
Ingrid på Västkusten
Tja min svarta markduk är gjord för odling egentligen inte att användas som 'markväv' vid anläggning - det man använder vid anläggning kallar jag geotextil och är någe helt annat. Det lustiga är att dne jag köpte på hundrametersrulle ifårn waterboys är bra mkt bättre än den som Potter Garden säljer( de korta snuttarna) - men men många har kanske inte möjligheten å välja och den (Waterboys) stoppar verkeligen rotogräs hos mig. Gör även Potter Gardens fast den är mindre kul.
I gardencenters ser man alltid den svarta med det gröna rutnätet under krukor, direkt på jorden i växthus etc. Den fungerar!

Sedan behöver man ju enbart använda den om man har rotogräs ( kirskål, tistlar, snårvinda, gräs etc etc) annars duger ju faktiskt tidningar - lyckosamma människor med så lite ogräs :-)

Så håll koll på vad Du köper och vad det är Du får. Grön duk har jag inte sett innan, Lidl ligger på fel håll ifårn mig, men har arbetskamrat som shopapr där som jag skall fråga omhan har sett.
På tiden att vi fick lit ekonkurrens och lite bättre grejer!

Hälsar ingrid
Ingela L
Hej!

Tack för alla era svar!
Eftersom jag inte kunnde hålla mig så köpte jag ett paket på Kallenius för 119 kr i lördags pga att jag hittade det.... Jag minns inte hur stor väven var, 2*8 kanske. Jag tror den hetter markväv och den var svart. Det var någon grön tråd i också.
Hoppas den duger.

Jag håller nu på att köpa upp mig på kogödsel. Det går ju åt massor!!!
Visserligen är 99 kr för 4 säckar inte hela världen, men det går ju ca 7 säckar för varje dubbel pallkrage och jag ska ha 4 dubbla. Mycket dynga blir det! Stackars min rygg!!!

Tack igen!
Mvh
/Ingela
helheten
Hej Ingela och ni andra,

Jag har precis varit på Blomsterlandet i Linköping och köpt markduk. Den är 2.50 bred och koster 20 kr / m.

Jag har lite "ångest" för den är svart med gröna ränder i men det var den enda de hade. Jag har inte bil så det är bara att handla det som finns. wink.gif

En fiberduk på 2,4 x 6,5 betalade jag 49 kr för. Helt ok

Nu skall jag leta i gamla inlägg om hur mycket jord (kogödsel mener jag) jag behöver till en pallkrage på 1,2 x 0,8. Har någon svaret innan jag har hittat tas det tacksamt emot.

Och nu jag ändå har ordet vill jag säga tack till Ingrid som orkar med samma frågor om och om igen. Och ni andra "gamlingar"
också naturligtvis. wub.gif

Hälsningar Sannie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon