Full version: År 2114
Berith
"Året är 2114 och jag hittade en jättespännande låda, full med en massa saker som jag inte har en aning om vad det är. Det verkar som om den är hundra år, alltså från 2014."

Om någon 2114 skulle hitta en låda från 2014, vad tror ni skulle finnas med där då? Och vad skulle vara bland det konstigaste att hitta? Vad skulle ni stoppa ner i den idag för att bevara till senare?

Kom att tänka på detta nu när jag sitter här och äter frukost. Tror ni att frukost finns om hundra år? Kanske att människorna då - förhoppningsvis finns det några kvar - istället för frukost tar en spruta som ger dom hela näringsinnehållet för dagen och skyddar dom mot allt farligt.

Tänk på att lådan är hur stor som helst, man kan stoppa i både stora och små saker och händelser eller upplevelser. Jag har precis lagt i en mikrovågsugn och en stiftpenna och internet och fredagsmys.
Berith
[attachment=82295:nagelsax1.jpg]

Jag hittade en sån här i lådan, undrar vad man hade såna till?

*Stintan*
Hinner du glömma så mycket på 10 år då har du nog blivit ganska senil under tiden biggrin.gif

Din fickkniv med nagelfil o nagelsax var nog gammal redan 2014 så därför hamnade den i din låda. En föregångare till multikniven kanske.

I min låda finns nog bara en massa värdelöst arvegods som ungarna får klura ut vad det är för nåt. Dom får dock plocka ner det själva när det är dags.
Berith
Ja järnvägar! ohmy.gif Jag skrev ju helt fel! *shit* Hur gör jag nu?

Måste leta upp en sån där... en sån där... Moderator tror jag att dom heter, dom som fanns då för hundra år sen. Kanske att dom kan fixa siffrorna rätt i rubriken?
Huggorm
Jag skulle stoppa med några dagstidningar i pappersformat, de är nog borta sedan flera generationer om hundra år.
Berith
Ja papperstidningar finns nog inte då. Antagligen inte telefoner heller. Många har väl redan nu bara mobiler istället för fasta telefoner tex. Hur kommunicerar vi om hundra år?
Natur liv
I min låda finns det böcker. Av papper. Säkert också några handsmidda smidesgångjärn. En burk spissvärta kan säkert framtida människor samtala om en kväll. Vad användes den till? Kanske provar det den i matlagningen, eller målar väggen med den.
Huggorm
CITAT (Natur liv @ 22-11-2014, 11:52) *
I min låda finns det böcker. Av papper. Säkert också några handsmidda smidesgångjärn. En burk spissvärta kan säkert framtida människor samtala om en kväll. Vad användes den till? Kanske provar det den i matlagningen, eller målar väggen med den.
Men frågan är om inte smidesgångjärn och spissvärta har passerat sin ovanligaste punkt och bara kommer öka i framtiden när folk vill tillbaka till rötterna. Det skulle inte förvåna mig om det blir så.
Eva i Skåne
En fickalamanacka tror jag att jag vill stoppa ner och lite sedlar och mynt. Jag tror inte pengar i kontant form kommer finnas. En börs till pengarna också.
pejori
Den här hade jag lagt i.
Kanske en konservburk också, tror inte dom finns om hundra år.
En kortlek följer också med.
[attachment=82301:images__11_.jpg]
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Eva i Skåne @ 22-11-2014, 12:31) *
En fickalamanacka tror jag att jag vill stoppa ner och lite sedlar och mynt. Jag tror inte pengar i kontant form kommer finnas. En börs till pengarna också.


Jag vill också ha sedlar och mynt i en plånbok. För även om dom vill dom ta bort våra sedlar så har dom säkert in löst problemet med alzheimer och senilität. Vem vet hur vi är om 10 år......
gunsta
I min låda skulle jag vilja stoppa ner 'minnen' (vi är barnlösa och sitter 'ytterst på grenen') - ex historien om cirkushunden Findo (var min svärmors älskling på 20-talet) minnet av vår favoritkatta Fru Sudd. Alla roliga uttryck och ordlekar som bara vi har.
Berith
Jag har stoppat ner ett par gåstavar, dom var väldigt populära runt 2014.

Måste fundera ut något som visar att just jag fanns då. Vore ju enklast att bara skriva en papperslapp med mitt namn på men neej jag vill nog att det ska vara lite mer jag liksom...
Natur liv
Jag ska nog lägga i en inköpslista för en veckohandling, med tillhörande kvitto. Det kan säkert vara intressant att veta vad vi åt under det här året.
Berith
Jag lägger i årets julklapp, ett aktivitetsarmband. Inget jag vill ha i julklapp, tar hellre en ckokladask. flirting.gif
Eva i Skåne
Choklad kanske man också ska lägga i lådan Berith. Det kommer kanske inte att finnas om hundra år. Framför allt några av den omtalade trillingnöten om det finns några kvar att få tag på smile.gif


För ett år sedan pratades det om att kakaon i världen skulle ta slut inom några år, odlingsförhållandena var förstörda, men som vanligt var det visst storm i ett vattenglas
Anki på Öland
CITAT (Eva i Skåne @ 25-11-2014, 08:25) *
........För ett år sedan pratades det om att kakaon i världen skulle ta slut inom några år, odlingsförhållandena var förstörda, men som vanligt var det visst storm i ett vattenglas

Det pratade dom om på radion igår eller förrgår också....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Berith @ 23-11-2014, 07:51) *
Jag har stoppat ner ett par gåstavar, dom var väldigt populära runt 2014.

Måste fundera ut något som visar att just jag fanns då. Vore ju enklast att bara skriva en papperslapp med mitt namn på men neej jag vill nog att det ska vara lite mer jag liksom...


Gåstavar har väl varit populär i många år. Mina är säkert 15 år gammal
*Stintan*
Lägger ner diverse dokument om GI-kost, LCHF och 5-2.
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 25-11-2014, 08:25) *
Choklad kanske man också ska lägga i lådan Berith. Det kommer kanske inte att finnas om hundra år. Framför allt några av den omtalade trillingnöten om det finns några kvar att få tag på smile.gif

Chokladen kommer inte ta slut, den kommer bara bli lite dyrare så att efterfrågan i de nyrika länderna i Asien minskar och sedan kommer det räcka till oss i den rika världen. Fortsätter efterfrågan att vara hög så stiger priset på kakao så högt att det blir lönsamt att anlägga nya plantager. Så var inte orolig smile.gif
Berith
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-11-2014, 08:37) *
Gåstavar har väl varit populär i många år. Mina är säkert 15 år gammal

Japp (på tal om choklad), mina är också några år gamla.
gunsta
Stintan är inne på samma linje som jag, när jag nu kompletterar lådan. Jag vill lägga i vissa rädslor, men även kostråd, ex hur farligt/nyttigt kaffe är ... bara som ex. Skräcken och 'hysterin' kring massvaccineringen mot svininfluensa. Rädslan för att bli HIV-smittad och få AIDS.
Och så en burk med antidepressivum (valfri sort). Och en burk med kosttillskott, ex Longovital.


PS: jag kanske skulle kunna 'krydda' lådan med någon porrtidning också.
pejori
Lägger ner en fast telefon med snurrskiva, i min låda.
Undrar om någon begriper hur den fungerar.

Kuvert och brevpapper används inte om hundra år tror jag.
Aqvakul
min gamla räknesticka
Uggi
Jag undrar om en vanlig tumstock i trä kommer att fortleva så länge till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon