Full version: Arbetslöshet
Carl

I bifogad artikel kan man läsa att cirka 175 000 personer har subventionerade arbeten i Sverige idag!
http://www.dn.se/ekonomi/ministern-vill-sk...r-nystartsjobb/

Då kan jag åter påpeka att definition på en sysselsatt person är att personen ifråga har en sysselsättning MINST EN TIMMA I VECKAN.

Det finns verkligen många sätt att få arbetslöshets siffrorna nere på pappret!
Huggorm
Ja, jag litar inte på någon statistik alls längre och framför allt inte något som det ligger så mycket politisk prestige i som sysselsättningen. Det är bara lögn och vinklade siffror, det säger i princip inte något om hur det verkligen är.
Bengalow
Då kanske du instämmer i Samuel Langhorne Clemens berömda sättning: "-Det finns tre slags lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik!". Det konstiga är dock, att du drar fram statistik när det passar dig...
Huggorm
Självklart. Men jag väljer med omsorg och visar bara sånt jag anser tillförlitligt rolleyes.gif
Bengalow
Så din sanning är allas sanning? Du tror alltså inte, att andra väljer med samma omsorg? Det verkar mer eller mindre som en 15-årings inställning!
malarmaster
arbetslöshetsstatistik skall man ta med en stor nypa salt.
enligt min mening skall man bara räkna in de som är anmälda på arbetsförmedlingen som arbetslösa.
Går du på någon åtgärd,är placerad på ett företag (som subventionerad arbetskraft) räknas du inte in trots att du är arbetslös.Åtgärderna för att mörka är oändliga.
Alltså skall alla som inte har ett riktigt jobb vara anmälda som arbetssökande,först då får man fram en siffra som speglar verkligheten.
Jag sökte själv folk i fjol,fanns inga arbetslösa att erbjuda enl. arbetsförmedlingen.
En annons i tidningen gav bättre resultat,ingen av de sökande var anmälda på arbetsförmedlingen.
Dock erbjöd arbetsförmedlingen gratis praktikanter,invandrare med praktikplats och subventionerad arbetskraft med upp till 80% betalt av samhället.
Avböjdes då ingen av de erbjudna visste i vilken ände man skulle hålla en pensel.Språksvårigheterna var också ett problem.
Fick istället tag på svenska ungdomar som precis gått ut målarlinjen men inte anställs pga att företagen idag får "praktikanter" samt att man istället "hyr in" utifrån till låga kostnader ( polacker,balter m.m).
Mina ungdomar fick lön efter kollektivavtal och det funkade bra förra sommaren,vintertid kör jag bara själv då jobben minskar.
I sommar blir det nog också själv då dels jobbförfrågningarna minskat men också att marknaden översvämmas med låglönejobbare,man har ingen möjlighet att konkurrera om man vill hålla svenska löner. Ulf
Carl

Ser man ett villa här nere som byggs målas putsas om! Så är det gjort med vad vi kallar sydkraftare. Utländsk arbetskraft! Lika så inom jordbruket. Sommar jobbare till affärer tas i från AF.Helst som arbetsträning då får företaget betalt eller praktikant. I båda fallen får ungdomarna max 3000 i månaden eller inget alls!
malarmaster
såg i veckan ett seminarium på tv,Almega pratade arbetslöshet. det var en repris från 26/1.

Skulle man från statens sida slopa alla hittepåjobb,arbetsmarknadsåtgärder,praktikplatser m.m dvs inte låta företag få tag i personal på något annat sätt än att själva anställa skulle vi snacka upp mot 275000 nya jobb.
konkurrensen skulle dessutom skärpas då alla skulle få lika villkor.
Staten skulle dessutom få in nya intäkter + minskade utgifter.
De pengarna kunde man istället låta gå in i utbildningssystemet och satsa en extra slant på vidareutbildning av vuxna.
gårdagens lokaltv talade om Gislaveds kommun som saknar arbetskraft,snickare,hantverkare,CNC-operatörer,svetsare. Man åker nu till Holland på värvningsturne.De holländare som redan kommit är supernöjda,fin natur,tillgång på boende,glesbefolkat,precis det som holländarna saknar hemma.
Men nog är det konstigt att inte svenskar vill utbilda sig till yrken där det finns gott om arbete?
Vad är fel på Sverige? Lathet eller dumhet? Ulf
malarmaster
CITAT (Carl @ 04-02-2015, 09:15) *
Ser man ett villa här nere som byggs målas putsas om! Så är det gjort med vad vi kallar sydkraftare. Utländsk arbetskraft! Lika så inom jordbruket. Sommar jobbare till affärer tas i från AF.Helst som arbetsträning då får företaget betalt eller praktikant. I båda fallen får ungdomarna max 3000 i månaden eller inget alls!

har också blivit erbjuden praktikanter med 3000 i lön,betalt av samhället.
Modernt slaveri,de behöver utbildning i bristyrken,det däremot börjar vi få gott om.
vården skriker efter personal,avdelningar stängs,sjukhusen tar inte emot nya patienter om det inte är akut.
Pengabrist? Nej,saknas utbildad personal samt att ingen söker utbildningar som finns.
Inom vården är dessutom lönenivåerna dåliga för den som vill vidareutbilda sig.givetvis påverkar det motivationen men drömmen om det jämlika samhället där alla har samma lön lever tydligen kvar hos facket för annars hade man väl ställt krav?Men det funkar inte i verkligheten,folk vill ha betalt för sin möda. Ulf
Huggorm
Vi får väl se vad framtiden för med sig. Avindustrialiseringen och automatiseringen kommer sannolikt minska antalet arbetstillfällen markant. Det kommer inte vara kul att försöka komma in på arbetsmarknaden de närmaste dussintalen år. De högutbildade kommer klara sig, men vad skall alla andra göra?

http://nyheter24.se/debatt/788124-ekonom-d...-ar-bara-borjan
Carl
CITAT (Huggorm @ 04-02-2015, 18:07) *
Vi får väl se vad framtiden för med sig. Avindustrialiseringen och automatiseringen kommer sannolikt minska antalet arbetstillfällen markant. Det kommer inte vara kul att försöka komma in på arbetsmarknaden de närmaste dussintalen år. De högutbildade kommer klara sig, men vad skall alla andra göra?

http://nyheter24.se/debatt/788124-ekonom-d...-ar-bara-borjan


Bra artikel har läst många med samma budskap! Oavsett om man grön blå eller röd så borde man tänka till!
För 10årsen hade Europa av 25% världs marknaden, Idag 20%. Det går snabbt utför! Var ska alla arbeta?? Normalt kommer en högkonjektur efter en lågkonjuktur! Så blir nog inte fallet denna gång! Jag är pessimistisk! Hoppas verkliggen jag har fel!

Christa
Dessutom avregistrerar arbetsförmedlingen personer som är anmälda som arbetslösa om dom inte uppbär a-kassa.

Tapio
CITAT (Carl @ 05-02-2015, 15:37) *
Bra artikel har läst många med samma budskap!


Halaj!

Äschh, visst var det lite nuffror här och där i artikeln, men det var mest en massa påståenden som artikelförfattaren drog fram ur arslet utan att backa upp det med nånting.

Och här kommer ett till påstående utan uppbackning: kompis till mig läste i The economist att utflyttningen av arbetstillfällen (läs: produktion) till Kina numera har sjunkit avsevärt och snart kommer att avstanna. Europa kommer att återuppta produktion av sina varor.
Orsak? De blir rikare och rikare i Kina också, och arbetskraft där är inte längre så billig där som den en gång var.

En invändning är att: visst, även om produktionen kommer att återvända så är den automatiserad och kommer ändå inte att ge arbetstillfällen.
Folk verkar inte fatta att det handlar om vilka volymer en produktion har. Det krävs en stoor volym för att det skall löna sig att automatisera en produktion.
Vad kostar en ABBrobot? Vet inte, men den är inte gratis precis.

//T
Huggorm
Kina kanske blir allt dyrare att tillverka i men det finns ju fler länder. Och ännu ligger kostnaderna i Kina långt under de svenska även om det blivit dyrare där.
malarmaster
tror inte heller att produktion flyttar tillbaks till europa i någon större omfattning.
problemet med Kinaproduktion är kvaliten på skräpet de tillverkar.
Det gör att vissa företag tar tillbaks sin produktion till europa då man vill hålla en hög standard på sina produkter.Men de billiga varorna som säljs på lågprisvaruhusen kommer också fortsättningsvis att tillverkas i låglöneländer främst Kina.förtjänsten på dessa varor motiverar dessa varuhus att prioritera dessa framför kvalitet.
Ett Ex: jag skulle igår hjälpa en kund med att montera en ny bänkbelysning då den gamla pajat.
hon hade varit på Jula och köpt en ny. Efter montering gick det inte att få igång belysningen men uttagen funka.'
Efter mätning kunde jag konstatera att strömbrytaren var boven,den kändes också konstig,sladdrig.
Körde till jula och bytte,monterade den nya, samma fel!!! körde in igen och valde med butikspersonalens hjälp ut en som funka,av de 4 som stod i hyllan kasserades 2,strömbrytarna var kass .
Tillverkas i Kina,priset 299:- ,undrar vad jula ger i inköp, 50?
Problemet för mig är att jula inte tar ansvar för monteringen dvs arbetstiden vid garantifel.
kunden kan man inte heller debitera,det vore oskäligt och oärligt.
Så 3 timmar jobbades det gratis igår och jag förstår varför firmor i allmänhet vägrar montera saker de inte själva levererat.
Jag ställer ju själv också krav på mina kunder när de vill hålla med färg själv,lågprisprodukter befattar jag mig inte med. varför skall jag måla ett tak 3 gånger eller mer med en lågprisprodukt när det räcker med en gång med kvalitetsfärg? Kostnaden (arbetstid+färg) blir så oändligt lägre med kvalitet.


Jubbe063
CITAT (malarmaster @ 06-02-2015, 10:10) *
tror inte heller att produktion flyttar tillbaks till europa i någon större omfattning.
problemet med Kinaproduktion är kvaliten på skräpet de tillverkar.
Det gör att vissa företag tar tillbaks sin produktion till europa då man vill hålla en hög standard på sina produkter.Men de billiga varorna som säljs på lågprisvaruhusen kommer också fortsättningsvis att tillverkas i låglöneländer främst Kina.förtjänsten på dessa varor motiverar dessa varuhus att prioritera dessa framför kvalitet.
Ett Ex: jag skulle igår hjälpa en kund med att montera en ny bänkbelysning då den gamla pajat.
hon hade varit på Jula och köpt en ny. Efter montering gick det inte att få igång belysningen men uttagen funka.'
Efter mätning kunde jag konstatera att strömbrytaren var boven,den kändes också konstig,sladdrig.
Körde till jula och bytte,monterade den nya, samma fel!!! körde in igen och valde med butikspersonalens hjälp ut en som funka,av de 4 som stod i hyllan kasserades 2,strömbrytarna var kass .
Tillverkas i Kina,priset 299:- ,undrar vad jula ger i inköp, 50?
Problemet för mig är att jula inte tar ansvar för monteringen dvs arbetstiden vid garantifel.
kunden kan man inte heller debitera,det vore oskäligt och oärligt.
Så 3 timmar jobbades det gratis igår och jag förstår varför firmor i allmänhet vägrar montera saker de inte själva levererat.
Jag ställer ju själv också krav på mina kunder när de vill hålla med färg själv,lågprisprodukter befattar jag mig inte med. varför skall jag måla ett tak 3 gånger eller mer med en lågprisprodukt när det räcker med en gång med kvalitetsfärg? Kostnaden (arbetstid+färg) blir så oändligt lägre med kvalitet.


Nåja, bara för att det står "made in china" på en produkt så innebär det inte att den är "skit". Skit, skräp och rackel tillverkas i alla länder, även i europa:-) Men visst är risken större med sämre kvalitet från låglöneländer. Men det är inte landet som sådant som avgör kvaliten utan vilket kvalitetsjobb som respektive företag använder.
Bengalow
Sedan kan man förstås undra, varför 1 liter "kvalitetsfärg" skall kosta över 100,- i affären. Hur mycket kostar råvarorna i den burken - 5-10,- ? Kan det inte vara så, att ledningen för färgtillverkaren lägger en massa pengar på t.ex. flygresor hit och dit i världen, som bakas in i priset? Det mesta hos Beckers, Nordsjö m.fl. är högautomatiserat. Jag tror knappast att titeln "nyanserare" existerar längre...och färg från Kina har jag aldrig hört talas om i Sverige. Jag gillar norsk målarfärg...
Huggorm
Att kinesiska varor ofta är dåliga är för att man väljer det billigaste. Kinesiska grejer som tillåts kosta lite mer är ofta lika bra som det vi tillverkar själv.

CITAT (malarmaster @ 06-02-2015, 10:10) *
Ett Ex: jag skulle igår hjälpa en kund med att montera en ny bänkbelysning då den gamla pajat.
hon hade varit på Jula och köpt en ny. Efter montering gick det inte att få igång belysningen men uttagen funka.'
Efter mätning kunde jag konstatera att strömbrytaren var boven,den kändes också konstig,sladdrig.
Körde till jula och bytte,monterade den nya, samma fel!!! körde in igen och valde med butikspersonalens hjälp ut en som funka,av de 4 som stod i hyllan kasserades 2,strömbrytarna var kass .
Tillverkas i Kina,priset 299:- ,undrar vad jula ger i inköp, 50?
Följde lysröret med i paketet? Min erfarenhet är att armaturerna ofta är okej, men medföljande lysrör är rent skräp. Bara att kasta och köpa ett riktigt så funkar lampan sedan.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 06-02-2015, 11:48) *
Sedan kan man förstås undra, varför 1 liter "kvalitetsfärg" skall kosta över 100,- i affären. Hur mycket kostar råvarorna i den burken - 5-10,- ? Kan det inte vara så, att ledningen för färgtillverkaren lägger en massa pengar på t.ex. flygresor hit och dit i världen, som bakas in i priset? Det mesta hos Beckers, Nordsjö m.fl. är högautomatiserat. Jag tror knappast att titeln "nyanserare" existerar längre...och färg från Kina har jag aldrig hört talas om i Sverige. Jag gillar norsk målarfärg...

det är stor skillnad på färg och färg,Bengalow. Kvalitetsfärg innehåller mer pigment och ett bättre bindemedel än billig färg från Rusta,byggmax m.fl.
Det är lätt att kolla,köp en vit kvalitetsfärg och en vit rustafärg. ta 2 svarta skivor och rolla på färg.
du lär se stor skillnad efter första lagret, efter andra lagret ät kvalitetsfärgens skiva vit, på den andra ser du fortfarande färgskiftningar. det är så jag kontrollerar täckförmåga och yta på en färg och hittills har ingen "billig" färg klarat det testet.
Kvalitetsfärg kunde varit billigare i butik men handlarna har hemska marginaler, man lägger på minst 100% på inköpspriset.å andra sidan vill handlarna med billig färg också ha samma marginaler så man gör en "utspädd" färg till dom.Alltså mer vatten och mindre pigment,färgens konsistens fixas med typ gelatin och krita.
Det är ingen större skillnad på resp. fabrikat inom kvalitetsfärgssortimentet,Nordsjö är fortfarande färg för proffsen,likaså Alcro, beckers är billighetsvarianten av alcro (samma ägare).Av norska tillverkare är jotun marknadsledare i Norge och tack vare mycket tv-reklam en stor aktör även i Sverige,dock är deras konkurrent Gjöcu (norsk) både billigare och bättre,Gjöcu har dessutom ett betydligt bättre sortiment på oljefärg.
Tyvärr är alla fabrikat idag inriktade på vattenfärger utvändigt vilket ger stora problem med röta.
värst är Alcro och Jotun vilka är bannlysta av mig. Jag avstår dessutom ommålningar med vattenfärger då skadorna brukar uppkomma efter 15-20 år och det då alltid blir målaren som får skulden för rötangreppen.
Tack o lov så är det fler o fler som går över till olja igen så jobb saknas inte däremot målare som kan måla med oljefärg.
kinesisk färg har inte börjat dyka upp än men annars är även färgtillverkning globaliserad. Nordsjö har fabriker över hela europa och man köper in produkter från andra tillverkare och sätter sin egen etikett på burken precis som man gör med t.ex mat eller bildelar.Huruvida det egentligen finns någon konkurrens tvivlar jag på då alla lägger sig i samma prissegment.
Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon