Full version: Melodifestivalen 2015
Berith
Ja nu är det igång igen, första deltävlingen var ju igår. Vad tyckte ni? Var det rätt låtar som hamnade där dom skulle? Var programledarna höjdpunkter?

Jag sa ju ifjol när Sanna Nielsen vann att fördelen med att hon gjorde det var att då slapp vi henne framöver. Hade ingen tanke på då att hon skulle väljas till programledare så vi får släpa på henne hela den här omgången. Men nästa år, då jämrars måste vi väl ändå slippa henne!? Den där Robin Paulsson har jag lyckats undvika tidigare och Filippa Bark kan man ju vara utan.

Vad vill Christer Björkman att man ska tycka om Melodifestivalen? Vill han inte att man ska tycka att det är årets musikfest på TV? Jag har sagt tidigare och säger det igen - bort med honom, han har för mycket att säga till om. Både när det gäller vilka låtar som ska vara med och tävla och artisterna och programledarna och andra medverkande och allt annat i tävlingen. Bort! Läste nånstans att bara för att det var en massa tittare (800 000?) som svek finalen ifjol så ville han göra om tävlingen till att passa publiken igen. Tror inte att han kommit på det, hur man lockar tittare.

Guuu vad gnällig jag låter...

Så till deltagarna i första tävlingen. Att Eric Saade skulle gå vidare till finalen var ju väntat, helt ok tycker jag. Sen hoppades jag ju på att Jessica Andersson också skulle hålla dom andra bakom sig och det gick ju vägen. Har redan glömt vilka som gick till Andra chansen... Jag brukar rösta men i år gjorde jag inte det. Får se längre fram om jag vill påverka Andra chansen eller finalen.

Vad tyckte ni andra?
Gossen Ruda
Jo, då var det igång igen. För en gång skull var det inga riktiga kalkonlåtar med. Jag är faktiskt överrens med juryn, Jessica var bäst. Dessutom anade jag att Saade skulle ta den andra platsen även om jag inte var så förtjust i låten, men det finns tillräckligt många småflickor som röstar på honom. Vad gäller dockorna så undrar jag lite om det var en låt i Japan-stil eller bara en överdriven parodi?
Berith
Tror också att förra veckans tjejer skulle påminna om fjolårets Yohio.

Dagens tävling:
Jag trodde nog att Bergman/Salomonsen skulle tagit sig vidare, inte hamna på sista plats. Gillar inte Linus Svenning sen ifjol och gillade honom inte i år heller. Vete sjutton vad man ska säga om dom andra. Samir & Victor kan nog bli barnens låt i sommar.

Väntar med spänning på om årets vinnare finns bland dom låtarna som återstår.
Gossen Ruda
Mariette vidare, helt ok. Magnus Carlsson? Tja, inte förvånad men han var inte min man till biljetten. Fö inga direkta kalkoner bland de övriga.
Berith
Vad ska man säga...? Är vi som tittare inte värda mer än så här? Tycker verkligen Christer Björkman att han ger oss det bästa i musiksverige idag? Dom bästa programledarna? Och den där Filippa Bark... Hon kan nog aldrig visa sig i andra sammanhang utan att bli ihågkommen som en stor flop.

Jojkaren kommer man nog att komma ihåg senare, även om några år. Dom andra? Neej tror inte det.

Jag fattade först i går blinket i det där röda hjärtat under röstningen. Har bara sett det som det röda hjärtat förut, att man kunde rösta med hjälp av det i nån app. Men igår såg jag ju hur det blinkade. Att det kunde gå från nästan grått till sprakande rött. Att det betydde att man såg om det var få eller många som röstade på just den låten.
Jubbe063
CITAT (Berith @ 22-02-2015, 08:09) *
Vad ska man säga...? Är vi som tittare inte värda mer än så här? Tycker verkligen Christer Björkman att han ger oss det bästa i musiksverige idag? Dom bästa programledarna? Och den där Filippa Bark... Hon kan nog aldrig visa sig i andra sammanhang utan att bli ihågkommen som en stor flop.

Jojkaren kommer man nog att komma ihåg senare, även om några år. Dom andra? Neej tror inte det.

Jag fattade först i går blinket i det där röda hjärtat under röstningen. Har bara sett det som det röda hjärtat förut, att man kunde rösta med hjälp av det i nån app. Men igår såg jag ju hur det blinkade. Att det kunde gå från nästan grått till sprakande rött. Att det betydde att man såg om det var få eller många som röstade på just den låten.


Det är nog svårt att tillfredställa alla människors smak och tycke. Så tråkigt för dig att inget faller dig i smaken av upplägget.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Jubbe063 @ 22-02-2015, 10:15) *
Det är nog svårt att tillfredställa alla människors smak och tycke. Så tråkigt för dig att inget faller dig i smaken av upplägget.


Berith måste ha något att gnälla över......

Igår såg till och med vi alla låtar och vi tyckte att Jon Henriks jojk var bäst.
Berith
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-02-2015, 10:48) *
Berith måste ha något att gnälla över......

Igår såg till och med vi alla låtar och vi tyckte att Jon Henriks jojk var bäst.

Nej jag måste inte ha något att gnälla över. Men är jag besviken över något som jag tidigare varit positiv till så säger jag det. För visst har väl Melodifestivalen förut varit årets stora musikhändelse i SVT? Jag har suttit bänkad och haft åsikter och synpunkter och diggat med när jag kunnat det och ringt febrilt för att rösta fram mina favoriter. Men i år har det inte blivit så och jag känner att det är för att klassen på låtar och artister sjunkit ner en rejäl bit. Att jag inte gillar Sanna Nielsen är inte nytt för i år, har aldrig gjort det och kommer säkerligen inte att göra det senare heller. Robin Paulsson har jag som jag skrev förut inte träffat på tidigare så honom har jag bildat uppfattning om nu. Filippa Bark har väl varit med någonstans förut, kommer inte ihåg var, men i detta stora sammanhang (för mig stort, som sagt...) passar hon inte. Och om du lyssnade igår så var publiken tyst långa stunder under hennes prat med och runt deltagarna.

Jag tycker att det känns som om vi som tittare inte är värda mer än så här enligt ansvariga, tex Christer Björkman. "Kvittar väl vilka som gillat tävlingen förut, dom får det här nu." Ungefär som om man i en trädgårdsförening som varit på topp förut nu istället för fantastiska blommor och växter delar ut alltifrån brännässlor till vägtistlar. "Skit i medlemmarna, det är iaf jag som bestämmer här!" Kanske konstig jämförelse men lite så där känner jag.

Gillade också jojkaren, skulle mycket väl kunna tänka mig honom som vinnare i slutet.
Gossen Ruda
Gårdagens deltävling var så där. Ingen fantomlåt men inga kalkoner heller. Isa duger gott till finalen, uppfriskande. Amparo kan visserligen sjunga men låten var meh. Jojkaren var inget för mig men kan slå i Europa. Lite märkligt, jag tittar inte på hela tävlingen så jag visste inte vilka som vann men att kolla på SVT.se var meningslöst, där fanns ingen resultatlista. Fick snoka runt för att få fakta.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi tittade inte under några år för vi tyckte det var så många dåliga låtar alltid.
Men igår hittade sambon inget annat att titta på

Sen är det ju så att det skall vara med något för alla olika smaker.

Amparos röst gillade jag med men inte låten.

Men den där Filippa var ju bara bedrövligt. Om dom ansvariga tyckte att man skulle skratta åt dom så kallade skämt?

Elisabeth
Bengalow
Hela "tävlingen" är ju ett skämt. Om man inte kan designa kläder eller göra något vettigt, så skall man slå igenom i Mellot...varför inte försöka sig på elektriker- eller muraryrket i stället för att stå där och svänga på rumpan/brösten och tro att man är oemotståndlig. Trams är vad det är!
Så kan man också dra en parallell till de s.k. Idolprogammen - sånt jäkla sk-t!
*Stintan*
Tror inte melodifestivalen är tänkt för en samling trädgårdsnördar som närmar sig pensionsåldern. Äldre har väl för övrigt alltid förfasat sig över yngres musiksmak och klädval. Vad jag undrar mest över är varför alla killar/karlar har alldeles för små kavajer, för korta ärmar och stramande över magen så dom knappt går att stänga. Men det gäller ju inte bara i Mello. Har inte sett mer än snuttar av programmet så kan inte uttala mig om låtarna men ska försöka se finalen.
caprifol
Huvudet på spiken, Stintan! Min pappa förfasade sig över "förskräckliga, långhåriga skränapor" när jag började lyssna på Beatles!
Berith
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2015, 22:38) *
Tror inte melodifestivalen är tänkt för en samling trädgårdsnördar som närmar sig pensionsåldern.

CITAT (caprifol @ 24-02-2015, 08:45) *
Huvudet på spiken, Stintan!

Är det verkligen så illa? Så dom som håller i Melodifestivalen skapar den bara för vissa intressegrupper? Dumt att dom sänder den på TV då, för det kan ju slinka med en och annan tittare som inte har där att göra.

Vilka fler grupper är festivalen inte till för? Amatörsvetsare? Motionsjoggare? Korsordslösare? Kanotpaddlare? Frimärkssamlare? Julgransplundrare? Svampplockare? Tandpetare?
Jubbe063
CITAT (Berith @ 24-02-2015, 10:07) *
Är det verkligen så illa? Så dom som håller i Melodifestivalen skapar den bara för vissa intressegrupper? Dumt att dom sänder den på TV då, för det kan ju slinka med en och annan tittare som inte har där att göra.

Vilka fler grupper är festivalen inte till för? Amatörsvetsare? Motionsjoggare? Korsordslösare? Kanotpaddlare? Frimärkssamlare? Julgransplundrare? Svampplockare? Tandpetare?


Nu är du väl lite väl gnällig. Du förstår nog vad som menas utan att märka ord. Allt i samhället utvecklas och känt faktum att de allra äldsta generationerna hänger inte med i samma takt som yngre generationer tenderar att göra. Undantag finns på individnivå naturligtvis.
Berith
Så! Nu är deltävlingarna över och undrar om vi inte fick årets vinnare där. Måns gjorde väl bra ifrån sig och han står nog som slutsegrare i finalen. Kul att Hasse A gick vidare till Andra chansen.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror på Måns jag med men min man gillade den inte alls, han gillade Caroline men hon gick ju inte vidare.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi gillade Måns låt inte heller så mycket. Han hade bättre låtar förr. Att dom 3 unga killar går vidare trodde vi direkt.
Hasses låt är en schlager som kanske för 20 år sedan hade gått längre.
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-03-2015, 10:36) *
Tror på Måns jag med men min man gillade den inte alls, han gillade Caroline men hon gick ju inte vidare.


Klok karl din man! tummenupp.gif
Berith
Var det rätt låtar som gick vidare i går? Jag gillar inte Svenning så jag hade hellre sett Weise i finalen. Kommer nästan inte ihåg vilka som är i finalen men den låt som jag gillar av dom jag kommer ihåg så är det Hasse Anderssons. Helkonstigt... Måns låt kommer jag också ihåg och den tror jag vinner hela alltet. Det är inte alltid som "rätt artist" har fått "rätt låt" om ni förstår hur jag menar. Bara för att jag gillar en viss artist så behöver inte det vara den låt som är bäst. Och för att jag inte gillar en artist så behöver inte det vara sämsta låten heller.

Som sagt, jag tror att Måns vinner alltihop och att jojkaren kommer ganska högt upp också. Antagligen Hasse A också.
Jubbe063
En lite reflektion. Gäller inte bara den här tråden, utal allmänt för flera tidningar och diskussionsforum.

Alla artister nämns vid namn förutom Jon-henrik som går under epiteten "jojkaren", "samen" eller "lappen". Om man nu kan komma ihåg namnen på alla andra artister bore man väl kunna komma ihåg namnet Jon-Henrik med kan jag tycka.

Eller är det så att norlandsmedia och norrlandsfolket har bättre namnminne eftersom de flesta här uppe säger Jon-Henrik
caprifol
tummenupp.gif har reagerat precis på samma sätt!
Berith
Ber om ursäkt, ska komma ihåg Jon-Henrik i framtiden. tummenupp.gif Självklart är det vem han är och inte vad han gör som räknas.

Vad tyckte ni om Loreens klädsel? Hon gav uttrycket hår på bröstet en ny innebörd tycker jag... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon