Sidor: 1, 2
Carl

Obehagligt! Känns inte bra! Kommer vi någonsin att kunna lita på varandra och leva ihop! Cirka 300 svenskal muslimer har åkt ner och mördar med IS. Dom som överlever kommer tillbaka! Med mord i sinnet!


Att cirka 300 har åkt ner innebär säkert att 3000 har funderat på att åka. Säkert 10 gånger fler som sympatiserar med IS 30000 i antal. Man blir mörkrädd!
Bengalow
Det är bara en bit av kakan du beskriver. Att en människa som Lars Wilks får gå fri, fattar jag inte. Han har polisskydd dygnet runt, så även när han reser runt och provocerar till sådant som skedde i Köpenhamn. När han intervjuades, så verkade han närmast stolt över att få vara huvudperson igen. Att han, och hans provokationer är orsak till 3 människors död, ruskar han av sig för ett högre ändamål. Någon skrev i tidningen, att "-Tystar man Lars Wilks, så är det dödsstöten för yttrandefriheten!" Sådant skitsnack! Det bär bara fram, att han tycker att han blir martyr och "hjälte". Jag skulle beskriva honom som ett fall för den gamla lagparagrafen 5:5... Sätt honom i karantän någonstans, utan kontakt med yttervärlden, eller skicka honom till Mellanöstern. Min tumme pekar, som Neros, nedåt, då det gäller "konstnären". Har han inte också livslön från Kulturdepartementet som sådan?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 15-02-2015, 18:21) *
Det är bara en bit av kakan du beskriver. Att en människa som Lars Wilks får gå fri, fattar jag inte. Han har polisskydd dygnet runt, så även när han reser runt och provocerar till sådant som skedde i Köpenhamn. När han intervjuades, så verkade han närmast stolt över att få vara huvudperson igen. Att han, och hans provokationer är orsak till 3 människors död, ruskar han av sig för ett högre ändamål. Någon skrev i tidningen, att "-Tystar man Lars Wilks, så är det dödsstöten för yttrandefriheten!" Sådant skitsnack! Det bär bara fram, att han tycker att han blir martyr och "hjälte". Jag skulle beskriva honom som ett fall för den gamla lagparagrafen 5:5... Sätt honom i karantän någonstans, utan kontakt med yttervärlden, eller skicka honom till Mellanöstern. Min tumme pekar, som Neros, nedåt, då det gäller "konstnären". Har han inte också livslön från Kulturdepartementet som sådan?
Vad syftar du på med paragraf 5:5? Och hur står den sig mot grundlagen om yttrandefrihet? Personligen kan jag inte se att det som skett är Vilks fel, det är den ännu inte namngivna islamistens. En vuxen människa måste kunna stå emot simpla provokationer.
Bengalow
Jag förstod att du skulle vara snabb att svara, huggorm. Det framgår av ditt nick. Slå på Wikipedia så får du reda på det också - du är rent för ung för att veta. I skolan försöker man hejda mobbing, varför försöker man inte det i vuxenvärlden? "Alla" vet ju att det skulle sluta så här, och framför allt Lars Vilks själv. Jag försvarar inte våld, pacifist som jag är, och han fick väl ett rättmätigt öde - dåren. Men är Lars Vilks vuxen? Försvarar han yttrandefriheten? Om du tittar på en film som heter "Biodlaren" av Theo Angelopoulos(på Youtube) så har du kanske ett svar där. Man kan reta bin till dom svarar igen...men varför måste man reta dom?
Huggorm
Hur får den mördade juden plats i ditt resonemang då?
malarmaster
Ack vad fort man glömmer paris,bengalow.
Yttrandefrihet gäller bara om man inte kritiserar islam? man får inte provocera? Gäller det lika från islams håll,inte kritisera andra religioner,kristna,judar,hinduer eller buddister. Alla främmande religioner är nämligen måltavla från islamister.
Du resonerar som vanligt naivt,Bengalow. Oavsett vem som skriver något,målar något,skulpterar något skall inte denne hotas av dödsstraff från någon religiös fanatiker. Det är en avf grundvalarna i vårt samhälle.
Som du resonerar så var de franske tecknarna lovligt byte. De provocerade nämligen.
Jag trodde det var syftet med ironi och satir oavsett vem det riktas mot.
Jag kommer att försvara vår demokrati där yttrandefrihet är en bärande ide,jag kommer däremot inte att försvara de terrorister som i sin fanatiska religions namn dödar oskyldiga. Ulf
Gita
CITAT (Bengalow @ 15-02-2015, 18:21) *
Det är bara en bit av kakan du beskriver. Att en människa som Lars Wilks får gå fri, fattar jag inte. Han har polisskydd dygnet runt, så även när han reser runt och provocerar till sådant som skedde i Köpenhamn. När han intervjuades, så verkade han närmast stolt över att få vara huvudperson igen. Att han, och hans provokationer är orsak till 3 människors död, ruskar han av sig för ett högre ändamål. Någon skrev i tidningen, att "-Tystar man Lars Wilks, så är det dödsstöten för yttrandefriheten!" Sådant skitsnack! Det bär bara fram, att han tycker att han blir martyr och "hjälte". Jag skulle beskriva honom som ett fall för den gamla lagparagrafen 5:5... Sätt honom i karantän någonstans, utan kontakt med yttervärlden, eller skicka honom till Mellanöstern. Min tumme pekar, som Neros, nedåt, då det gäller "konstnären". Har han inte också livslön från Kulturdepartementet som sådan?

Alltså, det är beklämmande, sorgligt med människor som resonerar som du. I tider när demokratins viktigaste grundpelare på allvar är hotad borde vi alla ge stöd till dem som verkligen står upp för yttrandefriheten, vår rätt att tänka fritt och fritt ge uttryck för våra tankar.
Du får mig att må illa och jag tycker faktiskt att du borde skämmas!
Att försöka sig på att bemöta din smörja är ju tyvärr meningslöst.
Gita
Gossen Ruda
Angående avbildningsförbudet av gubben: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10758292.ab
Bengalow
Nää, vet ni vad! Om man vill tolka saker fel, så gör man det, speciellt Gitas kommentarer, som jag struntar i totalt i - hon kan inte ens balansera sig själv.
Om jag säger så här: Vi lever i 2000-talet. Lars Vilks har en hjärna som borde berätta för honom, att man inte skall provocera, men han gör det ändå! I Vilket syfte? Inte för yttrandefriheten och demokratin i alla fall, utan för att komma i centrum själv. Jag struntar totalt i religion, och det gör "konstignären" också, men varför kan han inte ge tusan i att blanda sig? Jo för han ser att religionen är ett område där han kan röra om i grytan, och så får han publicitet. För tusan...jag pratar om Lars Vilks beteende, och endast det! Nu har han orsakat 3 människors död genom detta - stoppa galningen innan fler dör! Hade han gett fan i att göra en rondellhund av Muhammed, så hade ingen dött igår. Så enkelt är det. Fanns det någon anledning att göra en hund av en, för andra högt uppskattad människa? Jo, om man vill väcka uppmärksamhet. Det har tydligen blivit lite långtråkigt för honom - det var länge sedan han var rubrikernas man. Nu är han i smöret igen - till priset av2 oskyldiga offer, plus en religiös galning. Spärra in honom
malarmaster
varför blandar du in lars Vilks? han är ju bara en symbol i dagsläget. Huruvida gärningsmannen var ute efter just Vilks vet vi ju inte utan bara ute efter att störa utställningen. Att han sen går vidare till en synagoga ser jag som att attentaten var riktade mot de som är hatobjekt just nu.
Att du inte gillar vilks är en sak men gärningsmannen är en symbol för sista tidens terrorister som ger sig på judar och yttrandefrihet. Paris likadant,två attentat,mot en satirtidning och en judisk affär.
Jag ser inte heller varför man av rädsla skall hålla käft gentemot dessa fanatiker,tvärtom. de måste fram i ljuset och drivas bort/låsas in. Jag som fri medborgare skall inte behöva vara rädd för att bli skjuten för att jag bär kippa eller skriver en kritisk insändare mot en viss religion.
Det lär bli värre om det nu kommer återvändare från is,hjärntvättade och krigsskadade. Skall man låta de gå fritt i samhället? sahlinskan vill gulla med dem,ge dem arbete och ny,fin lägenhet.
I min värld har de förverkat sitt ev. medborgarskap och bör inte släppas in alternativt dömas för terrorism och spärras in på livstid. Den senaste vägen verkar de flesta länder idag överväga och faktiskt har många redan fängslats i europa.
Sverige är inte isolerat,vi kommer också att drabbas av dessa terrorgrupper. Judehatet är stort bland muslimer. Malmö har jätteproblem som inte tagits itu med av sittande kommunledning. Man har tvärtom vägrat se problemen då s i vanlig ordning stöder palestinierna på bekostnad av de svenska judarna.
liknande problem dyker nu upp i Stockholm och Göteborg.
Du menar att vi skall ligga lågt?
Tvärtom,gör klart för muslimer att deras religion får de utöva i sina moskeer och hemma men den får inte påverka övrigt samhälle,lagar,yttrandefrihet m.m Passar det inte så åk hem!!
Ulf
Carl
Bengalow!
Visst kan man tycka som du! En teckning oavsett form ska inte medföra att man tar till övervåld för man känner sig kränkt! Tänk dig att om alla personer grupper eller samfund som på något sätt känner sig kränkt av media. Skulle ta till vapen! Då skulle fri ordet dö! En omöjlig situation!

Vi i väst kan inte införa någon typ av Muslim filter i media för att inte riskera att bli sprängda i luften eller mördade! Var går gränsen vad man skriva utan bli skjuten! Ska jag bli skjuten? om vad jag skrivit på odla skulle komma till muslimernas kännedom? Så kan vi inte ha det!

Vi skrev samtidigt malarmaster! läste inte ditt inläggg!
Gita
Tack Huggorm, Malarmaster och Carl för era inlägg, ni säger vad jag vill ha sagt men ni kanske formulerar er något mer balanserat än jag gjorde.
Men jag mår illa , blir nästintill kräkfärdig av att läsa den ointelligenta, otäcka smörja som Bengalow levererar.
Gita
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 16-02-2015, 07:49) *
Sverige är inte isolerat,vi kommer också att drabbas av dessa terrorgrupper. Ulf


Norge har redan drabbats hårt. En högerextrem terrorist vars dåd var t.o.m. värre än IS:s.
Man kan helt enkelt inte stoppa alla galningar hur man än bevakar och avlyssnar.
Terror är terror oavsett vilka som bakom.
Bengalow
1. Jag måste påpeka, när nu Lars Vilks anses vara "yttrandefrihetens" försvarare, att förnedring av folk och symboler inte ingår i dessa friheter. Det är åtalbart.
Det han håller på med är inget försvar för någonting, mer än publicitetshunger.

2. När jag får svar på mina inlägg, så verkar det som om jag skrivit, att mördare har sin rätt till hämnd! Fel, fel, fel! "-Där inte huvudet räcker till, tar musklerna vid"
När fan läser Bibeln, så tolkar han det på sitt sätt. Parallellen med era svar finns i den sanningen.

Jag hade kunnat skriva om er med samma adjektiv; "ointelligent, beklämmande, sorglig" osv, men eftersom ni inte tycks kunna läsa, så är det bortkastad tid.
Jag försvarar inte illdåd, men det finns alltid två sidor av saken, och när man handlar på ett visst sätt, så får man räkna med konsekvenser. Det borde L.V. ha gjort
om han är den store hjälte, som han/ni anser. Att han skall ha livvakter dygnet runt är fullkomligt absurt, och pekar bara på en barnslig, felriktad stolthet: "-Här kommer jag!"
Han skulle intervjuas i TV på morgonen idag, men han kunde inte komma, för han "befann sig på hemlig ort", och intervjun fick sändas i telefonen...vissa barn
utvecklas inte, dom blir bara större. Hybris kallade redan dom gamla grekerna sådana manér.
Aqvakul
Fördömer de bestialiska dåden i Köpenhamn och lider med alla oskyldiga som på olika sätt drabbats!! Min förhoppning är att dåden är en enskild galnings verk och inget mer organiserat. Oavsett vilket kan vi aldrig ge avkall på yttrandefriheten.

(Som en bieffekt fick Lars Vilks ånyo mycket publicitet. Själv vill han framhålla att han slåss för yttrandefriheten. Personligen lutar jag mer åt att det handlar om en önskan om att få uppmärksamhet och kanske också en viss animositet mot islam. En man som inte accepterar äganderätten, olagligt ockuperat en del av ett naturreservat, kan inte med full trovärdighet försvara en annan av de grundläggande rättigheterna.)

Terrorhoten är mycket oroande. Frågan är hur vi ska hantera det? Varför väljer unga invandrare våld och kriminalitet? Varför är hatet mot Israel, USA och det västerländska samhället så starkt. Varför är man så besvikna? Ska vi sträcka ut en hand eller peka med hela fingret? På något sätt måste vi försöka göra båda delarna. Vi måste våga möte det främmande, visa respekt för annorlunda åsikter, men samtidigt inte göra avkall på det mest grundläggande i ett modernst demokratiskt samhälle, som yttrandefrihet, alla människors lika värde och konfliktlösning utan våld.
Pauline/Sthlm
Sticks and stones
may break my bones
but words will never hurt me

...nä just det, tycker man att någon säger något dumt går det bra att hålla för öronen. Gör inte ens ont.
Hjälper däremot inte mot kulsprutor - tyvärr.
Vilket åter visar hur helt out of proportion, out of mind, out of vad som helst det är att reagera med fysiskt våld på saker som satir, kritik, motargument.
Det är måhända inte artigt eller vänligt att retas med andra oavsett ämne men det är baske mig inte brottsligt eller dödsstraff på't heller.

Självdistans är inte den minst viktiga mänskliga egenskapen


Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 16-02-2015, 14:46) *
Terrorhoten är mycket oroande. Frågan är hur vi ska hantera det? Varför väljer unga invandrare våld och kriminalitet? Varför är hatet mot Israel, USA och det västerländska samhället så starkt. Varför är man så besvikna? Ska vi sträcka ut en hand eller peka med hela fingret? På något sätt måste vi försöka göra båda delarna. Vi måste våga möte det främmande, visa respekt för annorlunda åsikter, men samtidigt inte göra avkall på det mest grundläggande i ett modernst demokratiskt samhälle, som yttrandefrihet, alla människors lika värde och konfliktlösning utan våld.

Jag tror det handlar om att de inte kan komma in i det svenska samhället, det blir en kulturkrock. För att verkligen bli en accepterad del av det svenska måste de släppa delar av sitt hemlands kultur och det vill många inte. Så istället hamnar de i utanförskap, blir bittra och skyller alla sina misslyckanden och tillkortakommanden på det svenska samhället. Så för att minska radikaliseringen måste integrationen förbättras. Men hur det skall gå till vet jag inte, i mina ögon är det omöjligt att integrera så många som det kommer nu.

En annan faktor är att det i vissa moskéer predikas hat mot västerlandet. Saudiarabien finansierar moskébyggen bland annat i Göteborg och hävdar att de inte kräver något i gengäld. Men det är just från den staden flest ungdomar reser på jihad till Syrien och jag tror inte det är någon tillfällighet. Den som följt internationella nyheter ett tag vet att saudiska hatpredikanter rest runt i olika delar av världen och predikat wahabism. Till exempel har Indonesien varit ganska lugnt men de senaste åren har det blivit allt mera jihad och sharia där, och mitt i alltihop finns ditresta saudiska imamer. Det sägs också att det var Saudiarabien som skapade IS, men att de sedan miste kontrollen. Jag tror att sådan påverkan kan vara en orsak till att ungdomar i Sverige blir jihadkrigare när de av olika orsaker är i ett mottagligt tillstånd. En svensk i samma situation hade kanske börjat med narkotika i stället.

CITAT (sparvuggla @ 16-02-2015, 10:43) *
Norge har redan drabbats hårt. En högerextrem terrorist vars dåd var t.o.m. värre än IS:s.
Man kan helt enkelt inte stoppa alla galningar hur man än bevakar och avlyssnar.
Terror är terror oavsett vilka som bakom.
Men Breivik var en isolerad företeelse medan islamismen sprider sig som en löpeld. Hundratals personer bara i Sverige är så besatta att de rest till Syrien för att göra Jihad. Hur många med samma övertygelse finns kvar i landet och vill kriga här istället? Och processen fortgår, hur många har blivit islamister om ett år? Om tio år?
Jubbe063
CITAT (Bengalow @ 16-02-2015, 13:05) *
[...]1. Jag måste påpeka, när nu Lars Vilks anses vara "yttrandefrihetens" försvarare, att förnedring av folk och symboler inte ingår i dessa friheter. Det är åtalbart. [...]

[...] Jag försvarar inte illdåd, men det finns alltid två sidor av saken, och när man handlar på ett visst sätt, så får man räkna med konsekvenser. Det borde L.V. ha gjort
om han är den store hjälte, som han/ni anser. Att han skall ha livvakter dygnet runt är fullkomligt absurt, och pekar bara på en barnslig, felriktad stolthet: "-Här kommer jag!"
Han skulle intervjuas i TV på morgonen idag, men han kunde inte komma, för han "befann sig på hemlig ort", och intervjun fick sändas i telefonen...[...]


Nu får man ju tycka vad man vill huruvida han är "yttrandefrihetens försvarare". Men eftersom Buddhismen, Judendomen, Kristendomen och alla andra religiösa inriktningar får finna sig i att utnyttjas i kommersiella sammanhang, utsättas för kritik, får tåla sarkasmer och ingå i karikatyrer eller ingå i någon konstnärs verk så borde samma gälla Islam. Lika ska behandlas lika. Går inte att sätta Islam på en pedistal och ha särskilda regler för just den religionen.

Och visst får man räkna med att ens handlingar får konsekvenser. Men gränsen går där man befinner sig på rätt sida av lag och rätt. Dvs ingen ska behöva utstå hot eller utsättas för brott bara för att man har gjort en karikatyr, avbildning, uttryckt sig kritiskt eller liknande.

Lars Vilks är inte någon hjälte, men väl en person med rätt att göra vad han vill när det gäller att ge uttryck för sina åsikter eller konstnärliga ambitioner. Går det bra att avbilda Jesus som transvestit som en viss annan känd svensk kvinlig konstnär gjort så ska det gå lika bra att göra en Rondellhund som Vilks gjort.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-02-2015, 16:47) *
Det hade varit intressant om de specade vilka de "fascistiska kretsarna" var. Mig veterligen är Mussolini död sedan länge.
sparvuggla
CITAT (Jubbe063 @ 17-02-2015, 17:01) *
en person med rätt att göra vad han vill när det gäller att ge uttryck för sina åsikter eller konstnärliga ambitioner. Går det bra att avbilda Jesus som transvestit som en viss annan känd svensk kvinlig konstnär gjort så ska det gå lika bra att göra en Rondellhund som Vilks gjort.


Jag tycker som du, vill bara påminna att även inom kristna finns det extremister, du syftar också på Ecco-homo antar jag.
Man ska inte få låta några galningar och extremister få som dom vill.

CITAT (Huggorm @ 16-02-2015, 17:48) *
Men Breivik var en isolerad företeelse medan islamismen sprider sig som en löpeld. Hundratals personer bara i Sverige är så besatta att de rest till Syrien för att göra Jihad. Hur många med samma övertygelse finns kvar i landet och vill kriga här istället? Och processen fortgår, hur många har blivit islamister om ett år? Om tio år?


Ja det är rena spekulationer, det vet ingen. Man kan spekulera om allt. Men jag tror att det vänder snart och IS besegras.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 17-02-2015, 18:57) *
Ja det är rena spekulationer, det vet ingen. Man kan spekulera om allt. Men jag tror att det vänder snart och IS besegras.
Verkar osannolikt, de har ju tagit över delar av Libyen också, de är bara 30 mil från Europa nu.
Jubbe063
CITAT (Rödlufan @ 17-02-2015, 19:20) *
Detta har inte med religion att göra utan med vem som bestämmer. Vem som man lyssnar på. Vem som har bäst vapen. Men främst av allt: Vem som har bäst propaganda och lyckas hjärntvätta flest människor.

Att vi lyckats bli så bortkollrade här är rent skrämmande och att vi som skall vara så förbannat upplysta och jämlika inte kan respektera andra människor är rent horribelt!

Är det så att någon inte förstår vad jag menar så kan jag gärna utveckla detta vidare, men fasen vet om det finns nån som verkligen vill förstå.


Handlar inte om hjärntvätt eller propaganda i det jag syftar på. Handlar om varje individs oinskränkta rätt att tycka och tänka vad man vill och rätten att ge uttryck för densamma inom lagens råmärke. Sen om min tanke är specifik eller allmängiltig är helt orelevant.
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 17-02-2015, 19:12) *
Verkar osannolikt, de har ju tagit över delar av Libyen också, de är bara 30 mil från Europa nu.


USA förbereder marktrupper. Det kommer att ta tid. Men IS kan aldrig vinna.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 17-02-2015, 19:51) *
USA förbereder marktrupper. Det kommer att ta tid. Men IS kan aldrig vinna.
Det beror på hur man definierar "vinna". Kan man säga att talibanerna vann? De verkar inte oskadliggjorda.
Bengalow
Citat Jobbe063: -"Handlar inte om hjärntvätt eller propaganda i det jag syftar på. Handlar om varje individs oinskränkta rätt att tycka och tänka vad man vill och rätten att ge uttryck för densamma inom lagens råmärke. Sen om min tanke är specifik eller allmängiltig är helt orelevant."

Är inte religion hjärntvätt? Att intuta för 3-åringar vad som gäller, annars straffar Gud/Allah eller någon annan dig. När så en imam står upp och berättar, att han är Allahs utsände, så lyder man. Eller...? Vi har ju fortfarande kvar talesätt som "Gud straffar direkt!" och liknande. Hjärntvätt börjar med propaganda. Fråga Goebbels hur det skall utföras - om han levt. Upprepa en lögn 10 gånger, och det blir sanning.

Jubbe063: Jag tillät mig fetmarkera en del i din insändare: oinskränkta rätt. Vad menar du? ]Lars Vilks främsta uppgift är att häda och smäda. Hädelse fanns i Sverige förr, och bestraffades med döden. Han vet säkert inom vilka råmärken han kan gå, men att orsaka minst 2 oskyldiga människors liv borde märka honom, där han sitter i sitt elfenbenstorn. Varför måste han ha livvakt dygnet runt? Är han en sådan viktig person? Är han den" riddaren av yttrandefriheten" som en del påstår? Absurt!!! Jfr Don Quijote - den sorgliga skepnaden.
malarmaster
Bengalow,glöm vilks. han är bara en symbol för terrorismens offer,en måltavla.
Jag själv bryr mig inte om hans konst,han är i mina ögon en misslyckad individ som genom att placera ett arabiskt anlete på en hund fick uppmärksamhet.
Men det är inte det saken gäller,det handlar om vår rätt i västlandet att kunna yttra oss enligt VÅRA lagar om det mesta.Ingen skall utifrån diktera våra villkor,särskilt om villkoren är baserade på en religion.
Vi har haft fullt upp med de senaste 100 årens frigörelse från vår egen religions boja,kristendomen.
Nu kommer en ny religion till våra länder,hitförd av flyktingar. Vi skall givetvis vara toleranta,det är religionsfrihet i ett demokratiskt land men vi skall inte heller tillåta att den nya religionen sätts över våra lagar,seder och kultur.Det är muslimerna som skall anpassa sin religion till vårt sätt att tänka,inte tvärtom.
Tyvärr vill många inte se saken så utan vill med våld tvinga oss andra att ge efter.
judarna i europa är nu tydligen måltavlor,för Sveriges del är de flesta judar här bosatta sedan generationer,de ser sig som svenskar och gör inget större väsen av sig.Personligen kan jag inte peka ut en jude på gatan om denne inte bär något religiöst attribut och varför skulle jag?
Att araberna tar med sig sina konflikter hit och inte kan gå på samma gata som en svensk jude är skrämmande.
Myndigheterna har i åratal visat en enorm flathet och inte tagit itu med detta problem.
Största problemen tycks vara i Malmö men där har ju också kommunledningen i åratal vägrat se några problem.
SÄPO varnar ju också för attentat i Sverige,man har flera grupper och individer under observation men problemet är väl de som man missat .
Ulf
Carl

Man tycker iaf jag att om man flyttar till ett ett annat land med en kultur som skiljer sig ifrån sin egen så bör man anpassa sig! Man kan inte begära att den befintliga befolkningen på 95% skall göra det! Tycker att det är fel att bära religiösa kläder utomhus. Då utstrålar man jag är inte som ni och kommer inte att bli! Det underlättar inte möjligheten att bli accepterat! Man ska självklart snabbt lära sig språket!

Dessutom när man inom sin religion har många svarta får som förespråkar könsstympningar mord sprängningar terror osv. Gör inte saken lättare att en svensk medborgare.
Jubbe063
CITAT (Rödlufan @ 17-02-2015, 19:42) *
Vems lag?
Rätt att uttrycka vaddå?
Det är ju västvärlden som sätter upp alla regler och sen kräver att resten av världen skall följa dessa.
Inte hade jag kunna bränna stjärnbaneret ostraffat inför ett gäng Amerikaner. Men det är ju en helt annan sak.....


Är man i Sverige gäller svensk lag, är man i USA gäller amerikansk lag. Så långt nationella lagar. Sen har vi de internationella konventionerna där i stort sett alla länder är överens undantaget ett fåtal diktaturer.

På den internationella arenan gäller barnkonventionen och de mänskliga rättigheterna. Inget konstigt med det och dessa favoricerar inte några få västländer utan är till för att skydda varenda individ oavsett statsskick. Sen att dessa inte efterföljs är en helt annan fråga som ska lösas.


CITAT (Bengalow @ 17-02-2015, 23:21) *
[...] Är inte religion hjärntvätt? Att intuta för 3-åringar vad som gäller, annars straffar Gud/Allah eller någon annan dig. När så en imam står upp och berättar, att han är Allahs utsände, så lyder man. Eller...? Vi har ju fortfarande kvar talesätt som "Gud straffar direkt!" och liknande. Hjärntvätt börjar med propaganda. Fråga Goebbels hur det skall utföras - om han levt. Upprepa en lögn 10 gånger, och det blir sanning.

Jubbe063: Jag tillät mig fetmarkera en del i din insändare: oinskränkta rätt. Vad menar du? ] Lars Vilks främsta uppgift är att häda och smäda. Hädelse fanns i Sverige förr, och bestraffades med döden. Han vet säkert inom vilka råmärken han kan gå, men att orsaka minst 2 oskyldiga människors liv borde märka honom, där han sitter i sitt elfenbenstorn. Varför måste han ha livvakt dygnet runt? Är han en sådan viktig person? Är han den" riddaren av yttrandefriheten" som en del påstår? Absurt!!! Jfr Don Quijote - den sorgliga skepnaden.


1: Nej, religion är inte hjärntvätt per automatik sett ur dess definition av termen.

2: Nu pratade vi om religiösa fanatiker och Lars Vilks, dvs fullt vuxna individer. Frågan gällande barn är en helt annan historia. Men när det gäller vuxna människor så är det helt fritt att tro på flygande tefat, gud, fan och hans moster bäst man vill så länge man inte tvingar på sin tro på någon annan.

3: Alla religioner ska vara likställda, ingen ska särbehandlas i vårt land. Får kristendomen utstå hädelse från morgon till kväll så får Islam göra detsamma inom de regelverk och lagar som vi har i detta land.

4: Ursäkta att jag inte förklarade det närmare med "oinskränkt rätt". Med det menar jag att var och en får genom tanke, ord, skrift och handling göra vad helst man känner för så länge man håller sig inom ramen för Svensk grundlag, övriga lagar, mänskliga rättigheterna och barnkonventionen.

5: Ja, du kan tycka att Lars Vilks bara vill häda och smäda. Det kommenterar jag inte. Lägger ingen värdering i hans avsikter eller mål. Det hör egentligen inte hit vad hans bakomliggande motiv är. Håller han sig inom ramen för vad lagboken säger är ok så har jag ingen invändning.

6: "Hädelse fanns i Sverige förr, och bestraffades med döden". Ursäkta, men hur ska jag tolka det? Vill du återinföra dödsstraff för blasfemi?

7a: Nja att Lars Vilks skulle ha orsakat 2 personers död är att friskriva gärningsmännen deras ansvar. Var och en ansvarar för sina egna handlingar. Att någon individ blir så arg på grund av Lars Vilks att denne tar och mördar andra människor är inte någon ursäkt för något. Det är gärningsmännen ensam som bär ansvar för de illgärningar de gör.

7b: Den logik du använder dig av är alltså att om du blir arg på mig så är det mitt ansvar om du dödar din granne. Jisses, hoppas det inte var så du menade för då kan vi nog alla bli skyldiga till mord om vi råkar hamna på kant med en galning.

7c: Vidare när det gäller Lars Vilks skyldighet till andras död måste frågan ställas, var det Lars Vilks som personligen dödade dem? Eller beställde han morden? Eller hetsade han gärningsmännen till att döda just dessa personer? Svar Nej. Lars Vilks har inte uppmanat till mord, inte bäställt morden och inte heller utfört dem själva. Det är galningar som inte kan styra över sina egna handlingar som gjort detta, ingen annan.

8: "Varför måste han ha livvakt dygnet runt? Är han en sådan viktig person? " - - han har livvakt för att inte bli mördad själv, lika som du skulle kunna få om hotbilden mot dig skulle vara lika. Och nej, han är inte viktigare som person än någon annan, men han är ovärderlig som människa på samma sätt som du och jag. Ingen förtjänar att bli mördad.

9: "Är han den" riddaren av yttrandefriheten" som en del påstår? - Nej, han är ingen riddare av någon yttrandefrihet. Men han är offer för att en del inte kan respektera den yttrandefrihet vi har i det här landet.
Aqvakul
CITAT (Rödlufan @ 18-02-2015, 12:02) *
Malarmster, och de flesta andra här:
Jag instämmer med att inte har med Wilks att göra.
Och det började inte heller där. Eller med satansverserna.
Det började med att en mycket fattig del av världen hittade olja. Den ville vi ha och fick köpa billigt. Sen fick vi inte det längre och då gick vi in och bombade sönder denna del av världen. Precis som vi alltid gjort när vi vill ha något utan att betala för det. (Med vi menar jag de land/länder som för tillfället bestämmer i världen).
Att sedan som ni här gör sätta likhetstecken mellan terrorister och muslimska invandrare är helt befängt. Som att hata alla tyskar för Hitlers skull.
Och sedan kräver vi att de inte skall få ha sin religion ifred bara för att vi har övergett våras, ännu mer befängt.
Vad judarna beträffar så gör de i nuläget precis vad de själva utsattes för av de kristna tidigare. Också i Guds namn till på köpet! De verkar ha glömt att Gud och Allah är densamme.
Men vad jag främst vill säga är att detta inte på något minsta sätt har med någon som helst religion att göra. Det är precis som med allt annat pengar som styr. Det hjälpte inte att USA dödade Husse och bombade sönder halva den delen av världen, oljan finns kvar och utom räckhopp.
Att piska på hatet genom att göra vad vi kan för att reta muslimerna kommer återigen att rättfärdiga ett krig där vi förhoppningsvis vinner och får del av oljan innan den tar slut!
Men som jag skrev tidigare är vi tyvärr så extremt hjärntvättade av den Amerikanska kulturen att vi går på skitsnacket om yttrandefrihet!
Som svar på detta vill jag bara säga att jag känner väldigt många i Sverige som kommer från ett engelskspråkigt land och inte talar svenska. Men det är väl också en helt annan sak.....


Instämmer i allt, utom att man faktiskt inte kan jämföra vad judar i allmänhet gör med extrema sionister eller staten Israels agerande.
Gossen Ruda
Rödlufan, lite historiekunskap hade inte skadat. Väst har aldrig bombat sönder muslimska länder för att få olja. Från början var det fö västbolag som hittade oljan. Araber i allmänhet och muslimer i synnerhet gör inte så mycket för att skynda på utvecklingen. Sanden används mest för att dunka huvudet i, att borra efter olja var inget de kom på.
Huggorm
CITAT (Rödlufan @ 18-02-2015, 16:07) *
Ta vilket krig som helst de senaste 50 åren där Amerikanare har gått in i andra länder. Först var det kommunisterna nu är det muslimer. Och det finns ju inget som enar ett folk så mycket som en fiende. Detta för att ta fokus från de inhemska problemen och kunna fortsätta med sin militärapparat i stället för att satsa på inhemska problem som sjukvård och skola.
Men även den stormakten lär falla en vacker dag och jag hoppas bara att jag lever och får nöjet att uppleva det!
Vi kan ju ta Korea då. Den halva som amerikanerna gick in i är nu ett av Världens rikaste och mest välmående länder med fullvärdig demokrati och mänskliga rättigheter. Vietnam har också lyckats bra, trots att amerikanerna förlorade där. Eller Filippinerna för den delen. Att hela mellanöstern blivit en fundamentalistisk vansinneszon beror inte bara på yttre påverkan utan det mesta kommer nog från dom själva.
Gossen Ruda
CITAT (Rödlufan @ 18-02-2015, 16:07) *
Inte är det sanden USA är ute efter i Mellanöstern
Och vilken utveckling då? Och varför skulle de vilja skynda på den?
USA och dess allierade har i många år startat krig för ekonomisk vinning men med hjälp av propaganda hävdat att det rör sig om helt andra saker, typ mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.
Jag tänker inte påstå att jag är expert på historia men lite har jag snappat upp och är inte dummare än att jag kan lägga ihop två och två. Tyvärr är det som jag skriver så att vi i väst inte får ta del av hela sanningen utan bara den ena sidan.
Ta vilket krig som helst de senaste 50 åren där Amerikanare har gått in i andra länder. Först var det kommunisterna nu är det muslimer. Och det finns ju inget som enar ett folk så mycket som en fiende. Detta för att ta fokus från de inhemska problemen och kunna fortsätta med sin militärapparat i stället för att satsa på inhemska problem som sjukvård och skola.
Men även den stormakten lär falla en vacker dag och jag hoppas bara att jag lever och får nöjet att uppleva det!

USA har inget behov av olja från Mellanöstern, de är nästan självförsörjande och det finns olja på närmare håll. USA har gått in i två krig i området. Först var det galningen Saddam som gick in i Kuwait och de bad om hjälp och eftersom han dessutom hotade världen med massförstörelsevapen var man nästan tvungen. Därefter var det Afganistan där en annan galning orsakade terrorangreppet 11 september. USA gick in och gjorde slut på det också. Att det sen inte blev någon varaktig fred beror nog lite på att man har med muslimer att göra. När islam går in i skallen går förståndet ut. Kom gärna med några andra exempel på stora stygga USA men skippa vänsterflummet. Det enda verkligt stora hotet mot världsfreden sitter i Kreml. Möjligen också i Beijing.
malarmaster
Du besparade mig några rader,ruda.
tummenupp.gif

historiskt har ju USA varit vår räddning många gånger. man kan visst ha åsikter om deras avsikter ibland men övervägande är att de kämpat för demokratin. korea,även Vietnam även om motiven där var lite grumliga men med facit i hand hade de rätt.under kalla kriget höll de Sovjet stången och även där med facit i hand blev det bra,Europa är återigen demokratiskt,återstår bara Vitryssland.
...och håller helt med,dagens stora hot är putin och i mellanöstern IS. vem blir tvingad att ta itu med dem? Ulf
Gossen Ruda
Det finns bara ett större land med en propagandaapparat och det är Ryssland. Putin har målmedvetet jobbat med att ta kontroll över media och sprida sitt budskap. Kina försöker också men har inte full kontroll. USA? Ett skämt i sammanhanget, det finns så mycket oberoende och granskande media där att det skulle inte lyckas. Man har massövervakning men det är bara frågan om insamling.
malarmaster
eller att någon förnekar sanningen... hur tror du europas framtid 1943 sett ut om inte USA kommit med i kriget? Eller om USA inte brytt sig om Europa efter 1945? Tror du europa själva kunnat hålla emot Sovjet under kalla kriget? Eller hur hade Asien sett ut om Kina fått fria händer? Eller för den delen om Japan fått fria händer i Asien efter 1943.
Det hade nog inte funnits så många demokratier kvar i världen om Diktatorerna fått härja fritt. Det är bara med USA:s militär som vi kunnat utvidga demokratin i världen och styrkan i den kapitalistiska apparaten som gjort att kapprustningen mot Sovjet gick så bra att de kollapsade.
Förstår att din röda själ tar illa vid sig,de röda länderna är nu ytterst få i världen,Nordkorea och Kuba,men även kuba går mot kapitalism liksom kina gjort. Ulf
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 17-02-2015, 18:57) *
Ja det är rena spekulationer, det vet ingen. Man kan spekulera om allt. Men jag tror att det vänder snart och IS besegras.
Såg du uppdrag granskning ikväll och tror du i sådana fall fortfarande att IS snart kommer besegras?
Gossen Ruda
Även om jag inte är så förtjust i USA så är det bara att konstatera att utan USA hade vi varit ett ryskt lydrike. Fördelen med USA under kriget var att där fanns det ett land opåvrkat av själva kriget som kunde producera allt som behövdes. Det var samma i Sovjet, de flyttade hela fabriker öster om Ural när tyskarna närmade sig. Sen när tysken började mattas kunde de komma igång på bred front. Hade inte USA och England hållit emot hade de inte stannat förrän vid Atlanten. I nutiden har vi EU som ibland är rena farsen. Det är inget Förenta Europa som många fruktar, utan en massa mer eller mindre nationalistiska småstater som aldrig kan vara överrens. Jag gillar inte NATO heller men det är den organisationen som höll emot Sovjet, och fortfarande håller emot.
Bengalow
Jösses så snartida ni är! Europa och världen har alltid befunnit sig i krig, åtminstone delar av det. Har n i hört talas om Alexander den Store, Napoleon, Gustav Adolf 2.och flera likasinnade. Dom har alla försökt erövra världen, men hur många lyckades? Det är precis likadant nu! Här sitter vi och hackar tänder av rädsla, för att ett gäng banditer, som kallar sig IS, skall försöka göra om samma misstag som alla andra. Vi har en världshistoria som massproducerat dåraktiga erövrare, alltifrån mongoler, hunner och talibaner. Tror ni att det lyckas för IS? Näppeligen.
Att USA bidragit till den världsordning som existerar, och som vi känner oss nöjda med, rättfärdigar inte deras egenpåtagna maktställning. Någon som vet något om Fillippinerna, som ropade på hjälp mot Nederländerna som kolonialmakt. USA ställde upp, och skapade en lydstat, som inte bröts förrän president Marcos, USA's skyddsling blev jagad på porten -100 år senare. Jfr Kuba och Battista, Sydvietnam's Diem och Nguyen, Haitis Duvalier och också ett flertal stater i Sydamerika, inte minst Chile. Alla dockor som sprattlade i maestros hand: USA.
Jag ogillar inte USA, och jag har ett gott förhållande till dem, men när man utmålar dem som världens räddare blir jag skeptisk. Alla påstående om "hur hade världen sett ut..." är ju bara trams. Ingen kan ju veta! Att den sett ut någorlunda som idag kanske är ett önsketänkande, men rudan tar ju priset, att Sverige skulle vara en lydstat till Sovjet! Hur tänker du? Det är spekulationer utan gränser, möjliga kanske efter ett par glas vin, men ack sådana fantasier!
Att IS skulle erövra världen är skitsnack. T.o.m. arabländerna står emot dessa. Deras bestialiska dåd kommer inte att skrämma världen till underkastelse - tvärtom! Att dom bekänner sig till islam har inget fog för jihadism. Under 1400-talet erövrade Ottomanska riket hela sydöstra Europa, men lät befolkningen behålla sin tro (endast Albanien blev muselmanskt den gången). Islam är inte det som Lars Vilks påstår. Islam är en fredlig religion, kanske den fredligaste efter buddism, men traditionerna bjuder på annat, och åberopar Koranen. Som fan tolkar Bibeln.
Fortsatt, jubbe t.ex., så är religion den största hjärntvättaren som existerat på jorden. Vi lär inte bli kvitt tvångstankar om evigt liv, innan någon hittar Guds/Allahs/Vishnu/Buddahs m.fl. gravar i himlen...
*Stintan*
Malarmaster hur tycker du vi ska behandla de återvändande IS-idioterna? Ge dem sjukvård och rehabilitering så att de kan åka ner och fortsätta som terrorister? Borde dom inte buras in dessa mördare och våldtäktsmän?
malarmaster
Stintan,jag såg uppdrag granskning och intervjun med "Adam".
I min värld hade det funnits utreseförbud för individer som Adam,likafullt hade det funnits ett inreseförbud för de som kämpat med terrorister alternativt ett åtal för terrorism och med fängelse som påföljd.
Jag tror inte det går att "rehabilitera" dessa individer,de är bortom räddning.
Men lika skrämd blir jag av regeringens agerande,eller snarare brist på agerande,lagstiftning saknas,utreds och kommer någon gång i framtiden. Det är bråttom!!! Adam bör snarast få utreseförbud och SÄPO behöver inget samtal från honom om att "nu åker jag",snarare behöver man punktbevaka Adam då han är en uppenbar säkerhetsrisk.Tyvärr lär det finnas många som han i Sverige.
Likaså bör man kolla landets imamer då en del faktiskt fungerar som värvare,det visar sig i fler länder där de är utskickade från Saudiarabien för att predika jihad.
Utvisning bör ske av sådana alternativt fängelse för uppvigling.
Jag vet inte om du vill provocera fram ett svar som du tror jag kommer att ge. Nej,Sahlinskans metod med jobb,rehabilitering och fin lägenhet tror jag inte på,det har ju visat sig i USA där man ligger före i just att förhindra rekrytering och där muslimska samfund coagerarar med amerikanska myndigheter att oavsett om dessa unga män har jobb eller inte så åker de då deras religiösa övertygelse är så stor.
Det behövs helt andra metoder,en är att moderata imamer tar tag i frågan,att det muslimska samfundet själva motverkar jihadanhängarna.
För att det inte skall bli ett allmänt hat mot muslimer krävs att de själva tar tag i frågan,ett arbete som tar tid men som vad jag förstår inte funkar 100% pga utländska,hitskickade imamer med en annan agenda. Ulf
Carl

Ett dilemma är ju att någon måste i så fall bestämma vilka är bra resp dåliga! Är det Ok att strida med kurderna? Osv. Såg nästan hela programmet med Adam igår. Men jag stängde av. Vart förbannat hur man kan glamorisera en förbannad mördare på bästa sändningstid!

Om jag minns rätt så läst Adam till tandläkare men hoppade av! I så fall var inget dumhuvud! Vad ska man göra! Har ingen klar lösning! Det svåra är det rör sig om så många säkert tusental sympatisörer bara i Sverige! Lagändringar är nog ett måste!
Carl

Inte svårt att klara utbildning men att komma in!
Gossen Ruda
En lösning kan vara att utrota alla religioner. De är bara bluff och fullständigt obehövliga. På sikt kommer det säkert att uppstå andra masspsykoser men förhoppningsvis kanske lättare att handha. Adam hade tydligen hjärntvättat sig själv genom att läsa koranen.
Carl

Att vara djupt religiös oavsett religion! Är till mer skada en nytta och det har muslimerna verkligen visat!
malarmaster
varför hade judendomen varit dominerande om inte kristendomen kommit?
Det fanns gott om olika religioner innan kristendom och judarna var ett litet folk i utkanten på romarriket.
Snarare hade det väl funnits flera olika religioner beroende på region,här i norra europa hade vi ju asa-tron,kelter och galler hade sina religioner,romarna sina gudar vilka oftast är gemensamma med grekernas osv.
Afrika hade sina naturreligioner och i Asien fanns ett sammelsurium.
att kristendomen blev dominerande i europa beror på en romersk kejsare so tog den till statsreligion och förbjöd övriga.Då det mesta av europa var under romersk kontroll eller påverkan blev kristendomen snabbt dominerande.Islam bygger ju egentligen på samma bas som kristendomen och judeismen men kom lite senare.
Att judarna spritts över världen beror på många faktorer,i romarriket var det handel som gjorde att de flyttade till olika städer runt medelhavet,senare var det krig m.m som drev ut dem från Palestina,inte minst korstågen och de erfterföljande striderna med islam som förödde Palestina men judarna har alltid varit jagade även i europa,därför flyttade många till amerika när den möjligheten öppnade sig.
Som sagt,jag tror nog vi haft lite olika religioner i europa om inte katolska kyrkan uppkommit. Ulf
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 18-02-2015, 21:24) *
Såg du uppdrag granskning ikväll och tror du i sådana fall fortfarande att IS snart kommer besegras?


Nej, men såg Obamas tal. Tror fortfarande att IS kommer att besegras.
Men att all terrorism försvinner, det tror jag absolut inte, galningar finns alltid och det kommer nya. IS har ju hela världen mot sig och dom kommer bli obetydliga, men det tar lång tid för att dom har blivit så stora.
Det finns militanta talibaner kvar också, men visst är även dom besegrade i den mån det går. Världen är inte eller har varit nån fredens borg förut heller.
Bengalow
Bara för att nyheterna spenderar 15-20 minuter varje kväll på inslag om IS, så behöver de inte vara mer än ett lokalt problem. Om dom så är 10 mille, vad har dom att ställa upp mot övriga världen(om nu den kan enas). Maktgalna religiösa (?) ledare har översvämmat världen, och vi här var inte bättre: Ignatius Loyola med sin Jesuitorden, korsriddarna bara för att nämna några européer. Tack vare Martin Luther, som ledde tillbaka kristendomen i de vänliga, förstående spåren igen, har vi lyckats att bryta ner dess makt till "intetmakt". Gud vare lovad!

Var har fattiga indier, kambodjaner eller beduiner mer hopp, än att en övernaturlig sak skall hjälpa dom? Nu när världen har kommit närmare genom TV, så kan dom se hur bra andra har det, och naturligtvis vill dom ha lite extra, så att deras magar inte knorrar varje dag. Vi är ju t.o.m. avundsjuka på Norge för deras olja, och kanske också deras guldmedaljer...och så har vi ju Lotto...

Al-Qaida håller på att utplånas, guerillan i Somalia är i sina dödsryckningar, Boko Haram i full fart, men vad vinner man i Mali och Tchad? IS i Libyen är bara en av många oönskade fraktioner av krigsherreskap. Jag tror inte, att dessa lokala sekter lyckas att gå samman till en enhet, som kan hota världen. Ju mer gräsligheter och illdåd, ju hårdare reaktion från omvärlden. Jag reagerar mot det "djuriska" i deras beteende. Sin religion får dom ha så mycket dom vill. Jag stänger dörren för frälsis, baptister, mormoner eller vem det vara måtte, som ringer på och vill tala reson med mig/oss. Detta intresserar mig föga, mer än som fråga om hjärntvätt och rädsla för döden. Jag har lärt, att under islam, så är döden en befrielse. Varför kommer man då hit i sin rädsla för att bli dödad i hemlandet? Under Iran-Irak-kriget sände mödrar ut sina barn på minfälten, för att röja väg för soldaterna. När det small, så tackade dom Allah för sonens/dottern uppoffring...så det kan vara med religioner!!
*Stintan*
Av någon anleding får jag associationer till Främlingslegionen även om man inte kan dra direka paralleller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon