Full version: Växtzon
Eva Swahn
Denna underbart varma dag (omkring 20 grader) och jag har lyssnat på lokalradions väderleksrapportering. Hela tiden säger de att det är svalare kring kusten. OK, fattar: vattnet kyler av.

Men varför tillhör då denna nerkylda kuststräcka (i Skåne t.ex.) zon 1? Tittar man på växtzonskartan över södra Sverige är zon 1 längs kusten. Där blåser det jämt = blir kallare. Där är det kallare där på våren än inne i landet - ändå zon 1?
gmasterb
Kan bero på att det är större nederbörd där som skyddar plantorna. Sedan brukar det under vinterhalvåret vara en eller ett par grader varmare vid kusten.
//Stefan
alex
Nja, håller inte helt med, havet består som alla vet av enorma massor vatten som skall värmas upp nu på våren och därför kyls kusten av.
På hösten är det samma effekt men omvänd, alltså värms land upp.
Samtidigt som dagarna blir kallare blir nätterna varamare och hindrar därmed även på det sättet att medeltemperaturen blir lägre än i innlandet.
Detta är enkla orsaker varför det är en lägre zon vid kusten Man kan gämföra det med en stor sten. Den värms ganska snabbt upp på dagen av solen men innan den har värmts upp till eller högre än lufttemperaturen så kyler den av samtidigt tar det ganska lång tid för den att förlora sin värme på natten då den endast kan förlora värme av samma skäl som på dagen, nämligen genom utstrålning av värme samt avkylning av den närliggande luften. Det är som sagt ungefär samma sak med havet men i större skala. En annan faktor som säkert spelar in är att havet skyddar mot frost då havet gör så att vindar bildas genom att om havet är varmare än luften runt omkring vilket det är på natten, så blåser det ut mot havet och håller luften i rörelse vilket gör så att den kallaste luften hindras att lägga sig på marken utan att varmare luft blandas med den. Varför det blåser ut mot havet på natten och in mot land på dagen är för att varm luft stiger och bildar lägre tryck än runt omkring, vilket gör så att den kallare luften som bildar högre tryck tvingas till den platsen som är varmare.

Jag kanske skrev lite väl mycket och en del självklara saker, men jag är hellre klar än oklar med det jag säger så jag har svårt att bli missuppfattad vilket jag inte tycker om... wink.gif

Mvh Alexander
alex
Jo, en sak till; havet är salt och vid västkusten fryser inte vattnet förrän ca
-7 grader och havet är då varmare än land och det blir sällan kallare än 15- grader precis vid kusten då vattnet strålar ut mycket värme (åtminstone varmare luft än runt omkring). Det krävs stora mängder energi att få ett fast ämne att övergå i rinnande form (vatten) eller för ett rinnande ämne att övergå i fast form (is).

Mvh Alexander
Eva Swahn
Intressant Alexander! Det du beskriver behöver alltså inte upplevas behagligare för oss människor. Kustklimatet jämnar alltså ut temperaturen - som blir "segare" liksom. Det är avståndet till kusten som avgör? Skulle det innebära att om Sverige vore bredare - längre avstånd mellan Stockholm och Göteborg s.a.s. - då skulle vi ha större area av högre växtzoner? Men även breddgraden måste påverka - kallare närmare Nordpolen? Och höjden över havet, väl? Nu tänker jag på Sydsvenska höglandet (ungefär söder om Jönköping).
Sylvia
Det har också att göra med mikroklimatet: även inom "samma zon" kan det variera ganska mycket. T.ex. bor jag på en ö och kan konstatera att vi nästan alltid har varmare än på fastlandssidan fast det enligt zonkartorna skulle vara samma zon.
andreas i uppsala
det brukar kalls fastlandsklimat d.v.s varmas somrar och kalla vintrar(kolla på USA) och kustklimat svala somrar och milda vintrar(kolla på Norge)

Höjden och breddgrad spelar inte alltid roll. Norge är det nordligaste landet i världen där apträd och palmer kan frodas, men flrea hundra mil sydväst i mellersta USA går det inte lika bra. Kustklimaten mildrar väldigt mycket och gör klimatet mer stabilare precis som alex säger.

Höjden har också stor betydelse, varm luft stiger ju. I en dal och upe på sluttningarna kan det vintertid vara stor skillnad. Skillnad som räddar liv.

Det är ett av många knep för zonknäckare som inte kräver articifiellt skydd. vatten är
ckså mycket viktigt för oss med känsliga växter i trädgårdarna. Om du vet att det ska bli frost inatt vattna(dränk) gräsmattan och alla känsliga växter. Man kan också hälla en speciel klorblandning i stora hinkar och sätta bredvid växterna. Den fryser då inte vintertid och räddar också dina växter. Har man inte denna speciella klorblandning så går det bra med saltvatten. Det hjälper lite men inte lika mycket som kloret.

Sen så ska vi här i öst vara väldigt glada för våran snö.Hade en hink med vatten begravd under snön under vår kallaste period då vi hade 5-12 minus 2-3 dagar i rad. Vattnet frös inte under den djupa snön och salt halten var lika med 0.
lenagbg
undrar vilken zon jag bor i ? Göteborg rolleyes.gif
andreas i uppsala
zon 1-2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon