Full version: Inbrott
Gossen Ruda
Då har det hänt, inbrott i sommarstugan. Kom ut idag och upptäckte det. Tjuvarna hade gått in genom ett fönster och sen vänt upp och ner på huset, allt låg på golvet. Tog en stund innan nerverna var på plats men sen var det bara att jobba. Ringde först polisen och anmälde men de hade inte tid att komma. Först ersätta det trasiga fönstret med en tjock frigolitskiva och sen städa upp. Det gick förvånansvärt snabbt, allt som allt 2 timmar. och vad som försvunnit? I huset endast en flaska saft i kylskåpet. biggrin.gif Stackars killar, så mycket slit för så lite. Datorn fick vara kvar, de hade rotat lite men inte mer. TV:n var kvar, mina dyra kikare också. Kanske var det lite för besvärligt att släpa med sig grejor eftersom de inte kunde öppna dörren innifrån, den var som vanligt låst med tillhållarlås. Patentlåset var öppnat men det hjälpte inte. De hade dock inte förstört någonting mer är att några lådor i en byrå skadats. Troligen hade de försökt starta datorn men den mesta strömmen slår jag av när jag lämnar huset. Sen hade de tagit alla nycklar och även tagit sig in i uthuset. Där hade de tagit en liten motorsåg och en elborrmaskin.

Även brorsan i huset bredvid hade fått påhälsning. Samma förfarande med ett fönster. Han hade blivit av med mer, TV:n, en skruvdragare och ett luftgevär. Där hade de kunnat öppna dörren innifrån och gått ut den vägen. Det är smart att låsa med ett tillhållarlås och så givetvis inte ha en nyckel tillgänglig i huset som jag. Jag har även försökt skydda mina fönster med lås men uppenbarligen var öglorna till detta för klena, de hade lyckats rycka sönder en sån.

Yrkestjuvar? Knappast, ganska klantigt bitvis. De hade inte fått med sig fjärrkontrollen till brorsans TV, utan den är nog TV:n ganska obrukbar. Av någon underlig anledning hade de skruvat bort skyddsluckan till kedjan på motorsågen, den låg kvar på bänken i boden. Utan den är sågen obrukbar. Att jag såg spår av moped på stigen mot sommarstugan säger nog en del om åldern på tjuvarna. Lite skumt dock, sånt här brukar ske under loven men denna veckar har det varit normala skoldager här i området.
Huggorm
Riktigt jobbigt när det händer, det är svårt att känna sig lika trygg efteråt. Men det verkar bli allt vanligare, snart har alla jag känner haft inbrott någon gång.
Berith
Svärord vad förbannad man blir på sånt där! Jäkla banditer. Skönt ändå att dom inte fick med sig nåt av värde, om man får säga så. Eller att dom förstörde mer än dom gjorde. Antar att om dom var ute på inbrottsturne på moppe så hade dom nog inte åkt så väldigt många mil hemifrån.
kolonista
Fy så trist. Önskar att lymlarna kunde lägga energin på nåt vettigare än att förstöra för andra.
*Stintan*
Usch va jobbigt. sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men gossen du kunde väl ha haft lite bättre dryck för buset än en flaska saft.......

Varje gång jag kommer hem till lägenheten så är jag glad när allt är som det skall. Tycker det är så hemskt när man inte kan ha nåt ifred längre.
Gossen Ruda
Nej, saften passade tydligen inte. Jag misstänkte att saftflaskan hade hamnat i sjön eftersom kapsylen låg utanför fönstret där de tagit sig in. När jag letade utefter stranden hittade jag mycket riktigt flaskan guppande på ett ställe. Men det är mer som hamnat i sjön. Idag kom svägerskan ut för att städa i deras hus. Redan igår hittades kattens halsband vid strandkanten och när hon kollade såg hon mer på bottnen. Efter lite fiskande med en båtshake hade hon bärgat ett par byxor, en tröja och en grön sko. I barnstorlek, 10-12 på tröjan. Detta sätter jag i samband med att ett par strumpor och en badhandduk försvunnit från mitt hus. Hade någon drattat i sjön och skaffat nya kläder? Kanske hade några kläder från brorsonens sambos barn försvunnit? Ett par av svägerskans skor hade nog också fått fötter. Ligger det stulna också i sjön? Idag kom det dessutom förbi två ungdomar som skulle kunna passa in, en stor kraftig och en liten. Var det de skyldiga? Många frågor men inga svar.
Eva i Skåne
Tur det inte vara värre Rudan. Mer än tillräckligt tråkigt med en krossad ruta och lite stök.
Det är alltid lätt att bli misstänksam mot någon, men det får man hålla för sig själv när det inte finns bevis.
Gossen Ruda
Det var inte slut i helgen. Idag åkte jag ut med det lagade fönstret och konstaterade att tjuvarna återkommit. Cellplastskivan jag satt över fönstret var väck och TV:n hade fått fötter. Billigaste modellen jag hittade på SIBA, en Andersson. Tidigare hade de använt material de hittade runt huset för att krossa rutan men nu hade ett kraftigt bräckjärn använts. Inget annat rört i huset, datorn stod kvar. Troligen är inte stationära datorer attraktiva. Sen hade det försvunnit maskiner ur boden men jag vet inte riktigt hur det gått till. Eftersom nycklarna var på drift hade jag satt för bommen till dörren och den var intakt. Däremot var två fönster uppbrutna. Inga problem att knäcka fönsterhakarna med ett kraftigt bräckjärn. Men sen har jag satt för ett par bandjärn tvärs över fönstren. Nederst är det 21-22 cm, kan ett barn krångla sig in där? De kan även ha fiskat fram maskinerna med en lång krok, vissa tecken tydde på det. Så nu förvann elkedjesågen, en bensinsåg som är obrukbar devil.gif , en cirkelsåg och en sticksåg. Även elkedjesågen har sina brister, den är förmodligen osäljbar om en köpare kollar noga. De hade även brutit i dörren till traktorgaraget men den hade hållit. Stabila grejer där. Traktorn är fö på lagning, jag håller på med att renovera växellådan här i stan. Pga detta har jag även vinkelslipen i stan.

Så i morron får jag uppdatera anmälan hos polisen och begära mer pengar av försäkringsbolaget. Jag var så trött på skiten att jag inte orkade ringa idag. Jag köper nog ingen ny TV, jag tittar väldigt sällan på TV på landet så jag kan kolla SVT på wäbben istället. Faktum är att jag nästan ångrade mig när jag köpte den, då hade jag kollar neheterna på datorn. Ingen ny cirkelsåg heller, inte nu iaf.

Sen funderar jag på hur jag skall säkra huset. Först hade jag tänkt på skaffa kraftigare låsöglor och lås till fönstren men jag skippade den tanken. Hur kraftigt lås jag sätter dit är det lätt att göra kaffeved av fönstret med rätt verktyg. Det får nog bli bandjärn även på huset, sen kan tjuvarna omskola sig.
Bengalow
Om du har sett hur en byggbod ser ut idag, så är det nog enda sättet att skydda ett undanskymt hus. Armeringsgaller e.dyl. för varje fönster. Väldigt tråkigt att det sker, men vaffan, tjyvar är också en yrkeskategori. Att göra det svårt är enda skyddet. Om det sedan hjälper är en annan sak, men försäkringsbolaget är din motpart, intill förlikning skett...
Gossen Ruda
Jo, det är skit. Från början var det luckor på huset som vi alltid satte för när vi lämnade stugan. Det tröttnade jag på så luckorna försvann för många år sen. Det har gått bra fram till nu. En period hade jag ett kraftigt lodrätt järn som settes för fönstren men även det var för bökigt. Nu blir det någon form av permanent järngaller.

Lustigt vilken skillnad det är på försäkringsbolagen. Jag har folksam och där tog de emot anmälan, gjorde en uppskattning och betalade bara ut pengarna på mitt konto. Brorsan har If och han var tvungen att fylla i en lista och skicka in.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Då har du tur gossen. Vi hade en massa Problem med Folksam när det brann i våra förrådsutrymme. Alla försäkringar var lättare att ha att göra med än Folksam.

Men dom ändrade en hel del. Vi såg det när Sambon ramlade utanför vårdcentralen och skadade en hand. Då fick han också direkt nåt från vår olycksfallförsäkring
Gossen Ruda
Då var det dags igen, nytt inbrott. De hade verkligen fått slita, jag har satt upp bandjärn tvärs över fönsteröppningarna men han/de hade slagit bort ett och lyckats krångla sig in. Byte två ficklampor och en gammal kikare. Och ytterligare en flaska saft. Det är så tröttsamt. men jag får väl vara glad att inget mer än fönstret var skadat och städningen gick på en kvart. Min bror bredvid hade ett nytt inbrott för drygt en månad sen men hade klarat sig den här gången. När jag ringde honom sa han rumäner. Han kanske har rätt. Nu skall jag plocka fram mina gamla skyddsjärn, ett kraftigt lodrätt fyrkantjärn som sitter fast med ordentliga muttrar på insidan.
Eva i Skåne
Så tråkigt Rudan sad.gif trostar.gif

Vad är det med dina saftflaskor? Tror dom det är vin?
Huggorm
Kanske bättre att lämna dörren olåst, då slipper man i alla fall få något sönderbrutet? Fast då kanske de flyttar in istället
Gossen Ruda
Förmodligen tror att det är vin. Inbrottstjuvar är inte skarpaste kinivarna i lådan. Fast nu med de gamla skyddsjärnen påsatta är de utestängda. Fyrkantstål 30 x 30 mm och 3 mm gods, det krävs ordentliga grejor för att forcera dessa, och det verkar som om tjuvarna inte har haft några verktyg med sig. Inte ens en kofot.
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 29-05-2015, 14:10) *
Min bror bredvid hade ett nytt inbrott för drygt en månad sen men hade klarat sig den här gången. När jag ringde honom sa han rumäner.



Halaj!

Hur kan han veta nationaliteten på busarna? Han fick väl knappast chansen till en liten pratstund med dem?
Traditionellt brukar det väl vara två grupper som gör sånt här.
Ena: ungdomar som mest gör det för spänningens skull.
Andra: desperata knarkare.

I övrigt får jag säga att jag lider med dig. Det är för djävligt att man inte får vara ifred med sitt.

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 29-05-2015, 19:24) *
Halaj!

Hur kan han veta nationaliteten på busarna? Han fick väl knappast chansen till en liten pratstund med dem?
Traditionellt brukar det väl vara två grupper som gör sånt här.
Ena: ungdomar som mest gör det för spänningens skull.
Andra: desperata knarkare.

I övrigt får jag säga att jag lider med dig. Det är för djävligt att man inte får vara ifred med sitt.

//T

En stor del av inbrotten utförs av ligor från östeuropa, antagligen lika stor andel som de andra kategorierna
Berith
Fy f....n vad förbannad man blir på sånt där! Lär er att låta bli andras saker! mad.gif
Gossen Ruda
Eftersom polisen inte bryr sig har jag själv gjort lite yttre spaning. Jag upptäckte att tjuvarna hade varit lite hungriga för ett paker salta jordnötter och ett paket Singoalla-kex också försvunnit. Efter litte yttre spaning hittade jag det sista på kexförpackningen en knapp halvkilometer bort på en stig som går utefter sjön. Dvs, den vägen försvann de och de kom inte i bil. Lite längre bort ligger Hällsnäs konferenscenter och jag funderade på om de visste något eller tom kunde haft ungdomar boende. Just nu hade de bara bröllopsgäster och i veckan bara konferensgäster. Men hon berättade att även de haft folk snokande runt husen, stulit returglas mm så de hade fått installera larm. Alltså är det bus som kommer längre bort ifrån. Jag får hoppas att järnen håller dem borta, jag skall även sätta upp en lapp på dörren om att det inte finns något värdefullt inne i huset.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 30-05-2015, 14:50) *
Jag får hoppas att järnen håller dem borta, jag skall även sätta upp en lapp på dörren om att det inte finns något värdefullt inne i huset.
Eller skriv att det inte finns några kakor och saft
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 30-05-2015, 15:04) *
Eller skriv att det inte finns några kakor och saft

naughty.gif
Gossen Ruda
Kanske det. rolleyes.gif Jag får väl känna lite stolthet eftersom det är jag som har kokat saften men det hela känns lite konstigt. Saften är ju koncentrerad och alldeles för stark utan att späda.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 30-05-2015, 19:49) *
Kanske det. rolleyes.gif Jag får väl känna lite stolthet eftersom det är jag som har kokat saften men det hela känns lite konstigt. Saften är ju koncentrerad och alldeles för stark utan att späda.
Om det var busungar kanske de kände styrkan och trodde det var alkohol laugh.gif
Gossen Ruda
Upptäckte nu att en sak till försvunnit, min stjärnkikare. Ett spegelteleskop, 900 mm. Det bara stod i ett hörn och skräpade. har inte använt det på säkert 10 år så jag har inte märkt att det fursvunnit, förmodligen redan vid första inbrottet. Faktiskt lite skönt att bli av med det, det var något fel med inställningen. Dessutom är det närmast obrukbart för tjuvarna eller ev hälare, okularen och de flexibla inställningsrattarna låg kvar.
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 30-05-2015, 14:50) *
Jag får hoppas att järnen håller dem borta, jag skall även sätta upp en lapp på dörren om att det inte finns något värdefullt inne i huset.



Lite dubbelt budskap i det. Rejält förbommat med järn, men samtidigt säga att det inte finns nåt stöldbegärligt wink.gif
Huggorm
Sätt upp klistermärken som varnar för larm och kameror och sätt även upp en kameraattrapp inne som går att skymta genom fönstret
Berith
Eller helt enkelt köpa ett par flaskor saft, hälla över i tomma spritflaskor och ställa ut på trappen tillsammans med några kexpaket och en lapp med "Varsågod! - ville göra det lite enklare för er". Vet inte om du kanske behöver skriva meddelandet på flera språk. Om dom inte kan svenska så kanske engelska funkar.
Gossen Ruda
Jag vet inte hur mycket löst folk som går förbi huset men jag betvivlar att det var samma personer som gjort inbrotten. Varför skulle nr 2 bryta sig in när de borde misstänka att de första sopar rent? Samma i brorsans hus. Nu är järnen uppe så jag tror att de fönstren är säkra. Fönstren går ju inte att öppna så man får försöka slingra sig in på en 20 cm springa. 4 fönster har inga järn men där har jag skruvat fast dessa med en vinkelplåt. Skall göra likadant med fönstren på uthuset. Visserligen går det att bryta sönder fönstren för att komma in men då krävs det ett kraftigt bräckjärn eller kofot och nötterna som brutit sig in verkar inte ha haft några verktyg med sig. Funderar faktiskt på att larma runt huset, får kolla priser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon